Białe plamy na mapie przewozów

Dyskusje o organizacji komunikacji międzymiastowej w Polsce

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

busik27
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 390
Dołączył: wtorek, 12 października 2010, 17:35

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez busik27 » poniedziałek, 11 stycznia 2016, 22:59

Pewnie kolego, kolego masz na myśli Jędrzejów, tam faktycznie, chyba teorytecznie, bo nawet na Kielce, już kursy są w zaniku, oczywiście PKS Radomsko...., a za Busko się zabierają, podobno ten sam "menadżer". Nie rozumiem ruchu z Warszawą w Busku? Tabor, niezły przecież jeździ na Warszawę i pewnie Łódź. A tak to tylko zostały 3 kursy do Szczucina, ale tam już były kursy przewoźnika co robi kursy do Nowego Korczyna właśnie w tej miejscowowości z przesiadką do Szczucina. Tylko jeszcze wtedy istniał PKS Busko-Zdrój S.A. i było więcej niż 3 kursy w tym 1. szkolny... A jak wróci na trasę inna firma to nie będzie czego odwieszać...

Mi chodzi o samą miejscowość Radomsko, tam ktoś inny zarządza, i w Końskich, ale oprócz Radomska we wszystkich placówkach jest bardzo ostra konkurencja. W Busku i Końskich dostępna w sieci, w Jędrzejowie ciężko o info o wszystkie linie w sieci, ale też nie ma "Białych Plam". Właśnie w Radomsku nie ma w ogóle "busiarzy"?, czy tylko podobnie jak w Jędrzejowie, Olkuszu i Wolbromiu - ciężko znaleźć w sieci.
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 923
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez kpc21 » wtorek, 12 stycznia 2016, 02:26

rzaraz napisał(a):Powiaty nie należą do państwa? :)

Nie, mają własne budżety.

Poza tym kto jest włascicielem PKS Skierniewice, Łódź i Grodzisk?

Łódź czy Skierniewice piszą na stronach internetowych, że powstały na drodze "prywatyzacji pracowniczej", czyli z tego co rozumiem, firmę wykupiła grupa dotychczasowych pracowników, którzy stali się właścicielami udziałów.

Ponadto Mobilis wchłaniają PKSy zmienia ich nazyw na oddziałyu Mobilisu. Tylko malownaie zostaje.

Jeszcze niedawno na autobusach PKS Płock nie było nigdzie loga Mobilisu, tylko napisy "PKS w Płocku Sp. z o.o.".

Swoją drogą, PKS Skierniewice też jest firmą zupełnie nieobecną w Internecie, i o ile PKS Łódź na niektórych podmiejskich liniach jeździ jako typowy busiarz (Brzeziny, do niedawna w połowie Pabianice, kiedyś Głowno), to PKS Skierniewice jest typowym PKS-em. Zupełnie rozklekotane i brudne w środku H9, którymi kierowcy po szerokiej DK14 jeżdżą z prędkością 60 km/h, bojąc się chyba, że autobus się przy większej prędkości rozpadnie.

To, czy PKS jest państwowy, czy komunalny, ma znaczenie dla pasażera, bo właściciel takiego PKS-u ma prawo do powierzania mu bezpośrednio przewozów na swoich liniach (tak jak np. wiele miast powierza bez przetargu przewozy autobusowe w komunikacji miejskich spółkom takim jak MPK, MZK, MZA - bo miasto jest w 100% właścicielem tych firm) - co oznacza możliwość dopłacania do przewozów bez robienia przetargu na obsługę danej linii. Jeśli taki PKS Łuków należy do powiatu, to powiat łukowski może mu dopłacać do linii przebiegających w granicach powiatu, łączących ze sobą gminy (wewnątrz gmin teoretycznie nie, ale często jest to naginane). Gdyby chciał to robić np. powiat skierniewicki, musiałby zrobić przetarg i powierzyć obsługę linii niekoniecznie PKS-owi Skierniewice, tylko tej firmie, która wygra ten przetarg. Częściowa własność tu nie pomaga, do powierzenia do samorządu musi należeć 100% danej firmy. Tak więc np. podłódzki Zgierz chcąc powierzyć dalej komunikację obsługującej ją dotychczas firmie ZPK Markab, będącej własnością częściowo miejską, a częściowo prywatną, musiał przeprowadzić przetarg, w którym, swoją drogą, mało brakowało, a wygrałaby lokalna firma Kris-Tour zamiast Markabu (na szczęście udało się znaleźć jakieś kruczki przez które oferta Kris-Toura została uznana za niespełniającą warunków przetargu). Choć w sumie niektóre województwa powierzają przewozy kolejowe bez przetargu Przewozom Regionalnym i to działa, choć też nie są ich 100% właścicielem, tylko jest to współwłasność z innymi województwami... Ale może to kwestia tego, że jakiś procent własności w tej firmie, tzn. w Markabie, był prywatny.

Np. podłódzka gmina Andrespol dopłaca do dwóch linii do Łodzi (wcześniej była jeszcze trzecia, ale zawarto umowę z Łodzią i została przejęta przez MPK, to znaczy jej trasą przedłużono jedną z miejskich linii w Łodzi). Co roku robi na jej obsługę przetarg. Przez lata był on wygrywany przez PKS Łódź, jednak kilka lat temu wygrała go lokalna firma Kris-Tour, o której już wyżej wspomniałem (raczej nie jest to typowy busiarz, choć "busowe" linie też obsługują, w każdym razie z opinii ludzi wynika, że jakość usług się znacznie poprawiła; PKS Łódź bardzo często nie przyjeżdżał, spóźniał się, bądź też nie miał ogrzewania w okresie zimowym), potem jeszcze raz, czy dwa razy znów Kris-Tour. Przetarg na rok 2015 wygrał PKS Piotrków Trybunalski, więc na tych dwóch liniach jeździły autobusy w barwach Mobilisu, a teraz wrócił Kris-Tour, bo zaoferował tym razem znów najniższą cenę.

Kris-Tour jest znany głównie z obsługi przewozów pracowniczych i darmowych autobusów do hipermarketów. Ale mają też jakąś "busową" linię, no i obsługują te dwie linie do gminy Andrespol, poza ubiegłym rokiem gdy robił to Mobilis.
rzaraz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1920
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez rzaraz » wtorek, 12 stycznia 2016, 08:19

busik27 napisał(a):Pewnie kolego, kolego masz na myśli Jędrzejów, tam faktycznie, chyba teorytecznie, bo nawet na Kielce, już kursy są w zaniku, oczywiście PKS Radomsko...., a za Busko się zabierają, podobno ten sam "menadżer". Nie rozumiem ruchu z Warszawą w Busku?


Akurat miałem na myśli Końskie i Busko. :)


kpc21 napisał(a):
rzaraz napisał(a):Powiaty nie należą do państwa? :)

Nie, mają własne budżety.


To ja już nie miszkam w Polsce! :) Skoro mój powiat nie nalezy do państwa, to oznacza, że nie miszkam w Polsce. :) Że też tego nie zauwazyłem... :D

kpc21 napisał(a):Łódź czy Skierniewice piszą na stronach internetowych, że powstały na drodze "prywatyzacji pracowniczej", czyli z tego co rozumiem, firmę wykupiła grupa dotychczasowych pracowników, którzy stali się właścicielami udziałów.


Czyli nastąpiło uspołecznienie.

kpc21 napisał(a):
Ponadto Mobilis wchłaniają PKSy zmienia ich nazyw na oddziałyu Mobilisu. Tylko malownaie zostaje.

Jeszcze niedawno na autobusach PKS Płock nie było nigdzie loga Mobilisu, tylko napisy "PKS w Płocku Sp. z o.o.".


O tym własnie piszę. Stare malownaie zostaje tylko.
kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 332
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez kasztelan54 » poniedziałek, 17 kwietnia 2017, 12:20

Temat regresu lokalnego transportu autobusowego w ogóle nie istnieje w świadomości Polaków. Media ogólnopolskie od lat nie podejmują problemu systematycznej likwidacji kolejnych połączeń. Ogłoszona w ubiegłym miesiącu wiadomość o ?wygaszeniu? wszystkich kursów autobusów w Bieszczadach także nie wydostała się poza regionalną prasę i telewizję. Dlaczego tak się dzieje? W przeciwieństwie do znajdującego się w mniejszych tarapatach rynku regionalnych przewozów kolejowych, rynek lokalnych przewozów autobusowych jest niezwykle rozproszony i nie posiada skutecznego zaplecza PR na miarę spółek z grupy PKP. W rezultacie nie ma podmiotu, który mógłby się przebić do debaty publicznej z informacją o zapaści międzymiastowej komunikacji autobusowej w Polsce.
Milczenie czwartej władzy doskonale komponuje się z wycofaniem państwa z tego obszaru, i to pomimo politycznych deklaracji o konieczności prowadzenia polityki rozwoju zrównoważonego terytorialnie.


http://cakj.pl/2017/04/04/coraz-drozej- ... a-w-ciszy/
kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 332
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez kasztelan54 » poniedziałek, 22 maja 2017, 17:07

Ostatnio przyłapałem dosyć świeżą (2016) publikację na temat obrazu przewozów autobusowych na prowincji:

"Publiczny transport zbiorowy poza miejskimi obszarami funkcjonalnymi" wydawnictwa Szkoły Głównej Handlowej

Publikacja składa się z czterech części: rysu historycznego i analizy aktów prawnych, analizy statystyk GUS i PIGTSIS na temat przewozów autobusowych. Niestety statystyki są częściowo niewiarygodne ponieważ dane z oddziałów Arrivy są liczone na konto centrali w Toruniu zaniżając wyniki w regionach gdzie znajdują się oddziały i drastycznie zawyzajac wyniki dla województwa kujawsko-pomorskiego które miałoby wykonywać największą pracę przewozową. W dalszej części mamy analizę przewozów w poszczególnych powiatach w większości tych "daleko od szosy" wzmocnioną wynikami badań w gimnazjach. Wyniki są jak nietrudno się domyśleć pesymistyczne. Na zakończenie analiza dobrych praktyk z zachodniej Europy i wnioski z postulatami do wdrożenia.

Analizowane powiaty da się podzielić na kilka grup:

- podmiejskie (bialski, bydgoski, nowosądecki)
- oddalone od dużych ośrodków (gryficki, lipnowski, miechowski, olecki, zawierciański, żagański)
- powiaty z silnymi wpływami busiarzy (bialski, nowosądecki, miechowski, zawierciański)
- powiaty z wciąż silną pozycją PKS i ich spadkobierców (bydgoski, lipnowski, olecki, żagański)

Tak jak wspominałem badania są dosyć aktualne (najpóźniej początek 2016 bo jeszcze przed pomysłem przejęcia przewozów przez powiat lipnowski). Książka jest do nabycia na stronie SGH lub w wybranych bibliotekach, w Warszawie na pewno w BUW.
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 713
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez Passenger » środa, 20 września 2017, 11:36


Rafał Górski: My Pasażerowie: STOP wykluczeniu transportowemu!

W lipcu głośno było o panu Robercie Iwanów, który z uwagi na brak połączeń autobusowych szedł 10 godzin piechotą, by odwiedzić w szpitalu chorą żonę. Ponad pół miliona Polek i Polaków ma regularnie problem z dotarciem do pracy, szkoły czy lekarza. Mniej lub bardziej sporadycznie ma ten problem kilka milionów osób. Od 2009 roku nie mamy porządnej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, która zapewniałaby w każdej miejscowości dostępu do publicznego transportu drogowego lub kolejowego.

Więcej na: http://www.se.pl/wiadomosci/opinie/rafa ... 18290.html

Regionalny transport publiczny zdycha

Leszno, Ciechanów, Mława, Ostrów Mazowiecka. Wszystkie te kilkudziesięciotysięczne miasta łączy jedno – w ciągu ostatniego kwartału straciły albo wkrótce stracą kolejne połączenia autobusowe.
Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym z 2010 roku nie powstrzymała upadku przewozów lokalnych, gdyż większość samorządów nie podjęła się organizowania przewozów pozamiejskich. Z tego powodu w ubiegłym roku przedłużono okres przejściowy, w trakcie którego przewoźnicy są uprawnieni do pobierania dopłat do biletów ulgowych bez zawarcia umowy z samorządem.
Temat regresu lokalnego transportu autobusowego w ogóle nie istnieje w świadomości Polaków. Media ogólnopolskie od lat nie podejmują problemu systematycznej likwidacji kolejnych połączeń i zapaści międzymiastowej komunikacji autobusowej.

Więcej na: http://www.prawica.net/7260

kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 332
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez kasztelan54 » środa, 20 września 2017, 11:44

W lipcu głośno było o panu Robercie Iwanów, który z uwagi na brak połączeń autobusowych szedł 10 godzin piechotą, by odwiedzić w szpitalu chorą żonę.

Taki obrazek z życia prowincji. W pobliskim mieście w niedzielę odbywa się pchli targ gdzie można kupić praktycznie wszystko. Dwa lata temu byłem z ojcem u pewnego pana po część do ciągnika ważącą 7 kg. Okazało się że ten człowiek kupił ową część na pchlim targu a że w niedzielę do tej miejscowości wówczas nic nie jeździło to targał tą siedmiokilogramową część 7 kilometrów z najbliższego przystanku na pieszo...
kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 332
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez kasztelan54 » sobota, 7 października 2017, 22:28

Z raportu Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk wynika, że do ponad 20% sołectw w Polsce nie dociera jakikolwiek transportu publiczny (a do wielu pozostałych – tylko dwa autobusy dziennie). Do rządu trafił w tej sprawie manifest pod hasłem "My pasażerowie", gdzie obywatele domagają się poprawy sytuacji. O połączenia autobusowe walczą m.in. rodzice, których dzieci dojeżdżają do szkoły w Kruszwicy. O tym w audycji Adriany Andrzejewskiej, z cyklu "Bliżej życia".

http://www.radiopik.pl/41,1268,audycja- ... iale-plamy
http://www.radiopik.pl/public/41/1268.mp3
kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 332
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez kasztelan54 » niedziela, 26 listopada 2017, 23:24

Prasówka z 9 listopada.
Mieszkańcy Dąbrowic koło Krośniewic pozbawieni regularnego połączenia autobusowego

Jedyny autobus odjeżdża z miejscowości o godz. 6.30. Do najbliższego dużego miasta - Kutna, nie ma innych połączeń autobusowych.

więcej
Autobusy do Kutna po zawieszeniu przewozów przez PKS Kutno miały ruszyć 14 listopada. Ostateczne linię przejął busiarz z trzema pasami kursów D do Kutna. Wyjazd z Kutna (ul. Kościuszki/Szpital) o 5:50, 11:00 i 15:30. Odjazd z Dąbrowic o 6:36, 11:50 i 16:30. Rozkład jazdy znajduje się na stronie gminy: http://www.dabrowice.pl/aktualno%C5%9Bc ... %85browice
E-podróżnik pokazuje jednak nadal trzy kursy: 6:40 S PKS Łęczyca do Krośniewic i dwa kursy S włocławskiego KPTS do Chodcza: 7:05 i 14:55.
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 923
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez kpc21 » poniedziałek, 27 listopada 2017, 14:50

Patrząc w E-Podróżnika, zbyt wiele tras już PKS-owi Kutno nie zostało.

A jeszcze niedawno ich autobusy czy busy normalnie widywało się na łódzkich ulicach.
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 713
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez Passenger » czwartek, 7 grudnia 2017, 12:24


URUCHOMILI... WIEJSKĄ KOMUNIKACJĘ PUBLICZNĄ

Gmina Karczmiska postanowiła uruchomić wiejską komunikację publiczną. Autokary wożą dzieci do szkoły, a teraz zabierają także dorosłych. Są bilety jednorazowe i miesięczne, pełnoprawne rozkłady jazdy i tabor, który może nie dorównuje lubelskiemu, ale w sześciotysięcznej gminie zdaje egzamin.

Więcej na: http://lublin.tvp.pl/35064075/uruchomil ... -publiczna

Lubel
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 911
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez Lubel » czwartek, 7 grudnia 2017, 16:18

Ale już w internecie rozkładów brak.
Polakov
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 246
Dołączył: środa, 23 grudnia 2015, 17:17
Lokalizacja: Lubelskie
Avatar użytkownika

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez Polakov » czwartek, 7 grudnia 2017, 18:33

Większość pasażerów niezbyt korzysta z internetu. Głównym celem są emeryci i uczniowie. A uczniowie rozkład i tak znają- jest to rozbudowanie systemu szkolnej komunikacji dowozowej.
www.wladex.cba.pl / www.swidnik.cba.pl (rozkłady świdnickie) / www.mikrobus.cba.pl (łęczyńskie, strona w budowie)
Lubel
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 911
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez Lubel » czwartek, 7 grudnia 2017, 21:12

Ale zawsze się może podróżny z Lublina czy Opola trafić który będzie chciał dojechać komunikacją do którejś wsi ale poprzez brak rozkłądu pomyśli że nic tam nie jeździ.
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 923
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez kpc21 » piątek, 8 grudnia 2017, 04:10

Nadal są PKS-y bez rozkładów w Internecie, nie mówiąc już o różnych busiarskich liniach, gdzie często rozkład znają tylko stali pasażerowie i kierowcy.
Poprzednia stronaNastępna strona