Przewozy od stycznia 2017

Dyskusje o organizacji komunikacji międzymiastowej w Polsce

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 428
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez kasztelan54 » poniedziałek, 25 grudnia 2017, 00:18

[quote="Lubel"][quote="kasztelan54"]Przewozy są wykonywane na podstawie umowy z włocławskim oddziałem KPTS
Mają PZTP Lipno a jednak wolą łożyć pieniądze w "marszałkowską".

Polityka. Stosunki między władzami powiatu (PSL) i tej gminy (większość SLD) są chłodne. Skala inwestycji powiatowych na tym obszarze jest dosyć niska i z drugiej strony, władze gminy też nie chcą współpracować z powiatem i robią dużo inwestycji na własną rękę. Obie strony wzajemnie się dystansują.
Zresztą same władze województwa też patrzą krytycznie na działalność powiatu która uszczupliła zyski wojewódzkiego przewoźnika. Odsyłam w tym temacie do protokołów z sesji sejmiku województwa, szczególnie tej z 25 września.
Sama gmina jest powiązana funkcjonalnie zarówno z Lipnem (15 km) jak i położonym dalej Włocławkiem (25 km), może nawet w nieco większym stopniu z Włocławkiem niż Lipnem. Nie zanosi się na to by PZTP jeździł między powiatami a i ZUT Rzadka Wola w ciągu ostatniego roku nie zrobił ruchu w celu wydłużenia jednej ze swoich linii* do siedziby gminy Wielgie chociaż do tej gminy już dojeżdżają. Dlatego wsparcie KPTS który jeździ z Włocławka do okolicznych wiosek wydało się dla władz gminy naturalne.

I jeszcze jedna kwestia chyba najważniejsza - póki co PZTP Lipno jeszcze nie ma wystarczającej ilości wozów by oddelegować dwa lub trzy do jednej gminy bez zawieszeń kursów i roszad w obiegach a busy są z reguły przypisane do konkretnych tras. Aktualnie flota to 16 Sprinterów z czego jeden miał wypadek dwa miesiące temu, dwa średniopojemne Isuzu i wysokopojemny Solbus. W planach zakup dwóch następnych pojazdów o dużej pojemności z udogodnieniami dla niepełnosprawnych.

* ZUT przejął dawną "szóstkę" MPK Włocławek do Świątkowizny po wycofaniu się tego przewoźnika w 2012 wydłużając niektóre kursy do Zadusznik. Przez jakiś czas w okresie 2013-2014 ZUT i KPTS walczyły ze sobą na tej trasie co zakończyło się porażką wojewódzkiej firmy. Co ciekawe sam prywatny przewoźnik zasadzał się na tą trasę już kilka lat wcześniej, do czego nawiązuje orzeczenie WSA w Bydgoszczy II SA/Bd 1059/09.
kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 428
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez kasztelan54 » czwartek, 11 stycznia 2018, 00:34

Wczoraj odbyła się Sejmowa Komisja Infrastruktury w sprawie nowelizacji ustawy o ptz. Protokoły jeszcze nie wjechały na stronę Sejmu a PIGTSiS trochę przemilczał temat zostawiając pełną wersję informacji dla członków. Na razie jest skrócona informacja na stronie Sejmu

[quote]Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła informację Ministra Infrastruktury i Budownictwa na temat założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Projektowana ustawa będzie zawierać m.in. przepisy wprowadzające obowiązkowe opracowanie planów transportowych przez wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, określi górną granicę wielkości pakietu linii komunikacyjnych oraz określi kryteria, które będzie musiał spełnić przedsiębiorca składający ofertę w pierwszym zamówieniu publicznym na wykonywanie publicznego transportu zbiorowego po wejściu w życie projektowanych przepisów.
W trakcie dyskusji przedstawiciele ministerstwa pytani byli o nowe regulacje dotyczące wieku używanego taboru, kwestię zniesienia zakazu praw wyłącznych oraz czy planowane zmiany nie spowodują wzrostu kosztów transportu dla obywateli.
Komisja przyjęła informację do wiadomości.
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa – Marek Chodkiewicz.

[url=http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/prace_komisji_info.xsp?data=2018-01-09]źródło[/url]

oraz obszerna relacja jednego z uczestników posiedzenia.
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 2840186650
j.centkiewicz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1723
Dołączył: wtorek, 26 czerwca 2012, 10:59

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez j.centkiewicz » czwartek, 11 stycznia 2018, 15:59

Ministerstwo jest kompletnie nieprzygotowane do merytorycznej pracy. Początek 2019r. jako termin wejścia w życie tego aktu prawnego jest kompletnie nierealne. Być może 1 stycznia 2020r., ale przy takim zaangażowaniu i ten termin stoi, według mnie, pod znakiem zapytania. A tymczasem w kraju dzieje się totalna wolna amerykanka...
kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 428
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez kasztelan54 » czwartek, 11 stycznia 2018, 17:04

Bezwolność polityków w temacie reformy w dziedzinie transportu zbiorowego jest przerażająca szczególnie w kontekście tego że teraz podnosi się temat zanieczyszczenia powietrza, wprowadzania opłat przez samorządy za wjazd do centrów miast (o to jestem spokojny, kopiowanie 1:1 rozwiązań z zachodu nie przejdzie w Polsce a opór przeciwko temu połączy posłów i elektorat bez oglądania się na sympatie) czy rosnącego ruchu na drogach. Tak jakby politycy nie zauważali ciągu przyczynowo-skutkowego że niemało do liczby wypadków na drogach, korków na wylotówkach z miast i zanieczyszczeń dokładają ci co musieli przesiąść się do aut bo nie mieli wyboru. A im bardziej zdegradowany będzie transport poza dużymi miastami tym większy będzie ruch na drogach a działania mające na celu polepszenie jakości powietrza pójdą w piach. Polacy rozwiązują problem zamierającego transportu, szczególnie na prowincji, na własną rękę wpisując się w opisany przez Wolańskiego model błędnego koła.

[quote]Polski rynek urósł o 14 proc. w porównaniu z 2016 rokiem. Najlepiej w całym zestawieniu wypadł grudzień - to 33. miesiąc nieprzerwanego wzrostu. W ostatnim miesiącu ubiegłego roku sprzedano prawie 51,2 tys. aut, z czego 45,9 tys. to auta osobowe.

[url=http://moto.pl/MotoPL/7,88389,22865622,rekord-na-polskim-rynku-pol-miliona-sprzedanych-aut-w-2017.html]więcej[/url]

To jest dziewiąty rok "prac". Niby ma coś być gotowe na rok 2019 ale nie wierzę w ten termin szczególnie po zmianach w MI. A do tego momentu dla sporej części kraju może być już za późno. Czekam na wejście protokołu z komisji po zajawce zawierającej niewygodne pytania o powiązaniu projektu senackiego z busiarzami oraz na pełne wypowiedzi Olszaka, Szczerbaciuka i przedstawicieli ruchu pasażerów.
Kroelewicz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1422
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez Kroelewicz » czwartek, 11 stycznia 2018, 18:22

[quote="j.centkiewicz"] (...) Być może 1 stycznia 2020r.,(...)

A w okresie od 4 grudnia 2019 r. będziemy stosować Rozp. 1370/2007 wprost? Fantastycznie!
j.centkiewicz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1723
Dołączył: wtorek, 26 czerwca 2012, 10:59

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez j.centkiewicz » czwartek, 11 stycznia 2018, 18:37

Specjalnie ten termin nie przyspiesza prac, potem przepchaja przez parlament bubla prawnego w jeden tydzien, a Adrian wszystko podpisze co na swoje biurko dostanie...
mickam
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1069
Dołączył: piątek, 10 lipca 2009, 22:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez mickam » sobota, 13 stycznia 2018, 18:06

Była mowa o PZTP Lipno gmina Dywity też ma własną komunikację https://www.express.olsztyn.pl/artykuly ... sazerskiej
http://mickam.flog.pl/
dklunej
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 402
Dołączył: piątek, 13 kwietnia 2012, 22:58
Lokalizacja: Szerokopaś
Avatar użytkownika

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez dklunej » sobota, 13 stycznia 2018, 23:54

W sumie komunikacja gminy Dywity to taka trochę parodia. Niby profesjonalnie (numery linii, numery taborowe, myśl o skomunikowaniach, itd), ale w praktyce to się cuda dzieją.
Zapowiadanie, że pojazdy będą miały niską podłogę, a obecnie żaden pojazd nie posiada (a Irisbusy to nawet miejsca na wózek nie mają), z realizacją kursów też są jaja (skomunikowania wychodzą różnie, punktualność to też bajka, polecam odpalić MyBusa i popatrzeć na kwiatki typu przyspieszenie 8 minut względem rozkładu :lol: ), no ale pojazdy widać na żywo i mają wyświetlacze... Wyświetlacz, tylko z przodu, z boku i z tyłu (z racji numeracji linii) nie ma nawet głupiej kartki. No i obsługuje to Inter-Trans z Dobrego Miasta, wzorowy przykład busiarskiej patologii. :)
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 839
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez Passenger » wtorek, 6 lutego 2018, 11:51


"PKS-y się staczają, a coraz więcej pasażerów jest odciętych od transportu. Odkładana ustawa ureguluje rynek?

PKS, autobusy, transportPKS-y lawinowo tną połączenia, a białe plamy na transportowej mapie Polski rosną. Rząd kombinuje, jak skłonić przewoźników do obsługi nierentownych tras bez dotowania połączeń autobusowych."


Więcej na: http://wyborcza.pl/7,155287,22938730,pk ... etych.html
Cały tekst: https://pastebin.com/1yHTSPKD

PS. Wejście w życie omawianej w temacie nowelizacji ustawy o PTZ zostało przesunięte do grudnia 2019 r.

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 428
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez kasztelan54 » wtorek, 6 lutego 2018, 14:48

btw maksymalny okres na który mają być zawierane umowy na przewóz to 5 lat podczas gdy dzisiaj jest to 10 lat, przy tak krótkim terminie wątpię w to że wielu zakontraktowanych przewoźników będzie się starało wykonać usługę na właściwym poziomie szczególnie przy planach pozbycia się kryterium stanu technicznego i wieku pojazdów przy zawieraniu umów...

Ale pomysły z pakietowaniem, nałożeniem organizacji transportu na wszystkie samorządy czy założenie aby każde miasto powiatowe było połączone z miastem wojewódzkim nie są aż takie złe.
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 839
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez Passenger » środa, 7 lutego 2018, 23:11


"Przepisy o transporcie publicznym uderzą w samorządy: Komunikacja skazana na stare autobusy"

"Przykłady? Samorządy nie będą mogły faworyzować przewoźników ze względu na oferowany przez nich tabor. Resort infrastruktury chce bowiem wykluczyć kryterium wieku przy przetargach na organizację transportu zbiorowego."

Więcej na: http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/1 ... orzad.html

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 428
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez kasztelan54 » piątek, 9 lutego 2018, 19:57

Kolejna gmina w powiecie lipnowskim otworzyła przewozy szkolne dla mieszkańców. W ostatnim numerze Tygodnika Lipnowskiego pojawiła się informacja o tym że do Wielgiego dołączyło Skępe które podpisało umowę z KPTS na obsługę czterech linii w 2018 roku. Jednocześnie gmina ma być organizatorem przewozów już od początku 2019 roku, przed wejściem w życie ustawy o ptz.
kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 428
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez kasztelan54 » piątek, 23 lutego 2018, 13:58

Dziś przedłożono projekt ustawy z datą 16 lutego 2018 do trwających 30 dni konsultacji społecznych.
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/1 ... 6#12493146
Uwagi można zgłaszać mailowo na adres sekretariatdtd{a}mi.gov.pl. Więcej na stronie facebookowej Marcin Gromadzki Public Transport Consulting.
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1919
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez Jarkie » sobota, 24 lutego 2018, 17:12

Wg mnie wprowadzenie ustawy nie zlikwiduje wszystkich "białych plam". To że każdy samorząd będzie musiał przygotować plany transportowe, nie znaczy że znajdą się tam wszystkie miejscowości na terenie danego samorządu. W wielu przypadkach komunikacja będzie wykonywana tylko na niektórych trasach, na innych będzie jak teraz. 1 czy 2 kursy dziennie (w dni nauki szkolnej), w pozostałym okresie nawet kilkanaście km do najbliższego przystanku.

Zmieni się natomiast jedno - i to na plus. Odpowiedzialność za przewozy na mało rentownych trasach. Nie będzie lamentowania w stylu "zły PKS nie jeździ", gdyż po wejściu w życie ustawy - skoro samorząd nie zapłacił to autobus nie pojedzie... Ale "Rząd kombinuje, jak skłonić przewoźników do obsługi nierentownych tras bez dotowania połączeń autobusowych.".

Należy też pamiętać, że co roku kończą działalność kolejne PKS-y. Ciekawe ile ich zostanie - zanim ustawa wejdzie w życie? Bo grudzień 2019 może być tylko w teorii.
Kroelewicz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1422
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez Kroelewicz » niedziela, 25 lutego 2018, 14:11

To nie muszą być PKS-y. Udział przewoźników spoza dawnych PKS przekracza pewnie połowę ogólnego wolumenu podaży w kraju. Nawet w Pomorskim czy Wielkopolsce nowi gracze co chwilę atakują rynek.

Wejście w życie ustawy ma być bardzo szybkie (niewykonalnie szybkie) więc może to nie być 2019 r., a nawet połowa 2018 .r
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz