Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

FPS wróci na rynek tramwajów dzięki pomocy miasta i Modertransu?

infotram
01.03.2016 18:14
0 Komentarzy

– Jesteśmy po bardzo ciekawej rozmowie – powiedział JacekJaśkowiak, prezydent Poznania, po spotkaniu z zarządem spółki H. Cegielski -Fabryka Pojazdów Szynowych i przedstawicieli Agencji Rozwoju Przemysłu. Rozmowydotyczyły potencjalnej współpracy miasta i producenta, dzięki której w Poznaniubyłyby produkowane zupełnie nowe, dobrej jakości tramwaje.

Jak wiadomo obecna sytuacja FPS nie jest najlepsza. Odpowstania w roku 1997, na bazie Fabryki Lokomotyw i Wagonów HCP, spółkaprzeszła trudną restrukturyzację. Od 2010 roku właścicielem spółki jest AgencjaRozwoju Przemysłu S.A. We współpracy z władzami miasta firma widzi szanse nawyjście z zapaści i ponowne zaistnienie na rynku pojazdów szynowych.

Możliwości współdziałania są, jak uważa prezydent Jaśkowiak,niemałe, chociaż jak dotąd zupełnie nie były przez władze miastawykorzystywane. Poznań jest współwłaścicielem spółki Modertrans,specjalizującej się w produkcji, projektowaniu oraz serwisowaniu tramwajów iautobusów. Współpraca tej spółki z FPS byłaby, zdaniem prezydenta, korzystnadla obu stron. Jak się okazało po spotkaniu z przedstawicielami H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych i ARP, nietylko on jest tego zdania.

– Rozmowy pokazały, że mamy podobny punkt widzenia i widzimytu ogromny potencjał, który nie jest zauważalny i wykorzystywany – wyjaśniłJacek Jaśkowiak.

Opcji współpracy jest wiele, od wspólnej produkcji tramwajówpoczynając. To zaowocowałoby nie tylko pojazdami doskonałej jakości, ale teżumożliwiłoby dalszy rozwój obu firmom, no i zapewniło wiele dobrze płatnychmiejsc pracy. Obie mają tu godne uwagi osiągnięcia: Modertrans to przecieżproducent Moderusów, jeżdżących między innymi po poznańskich ulicach, a FPS, podostarczeniu Tramwajom Warszawskim zamówionych 30 tramwajów typu 123N, opracowała unikatową konstrukcjęniskopodłogowego 118N Puma, który, zdaniem konstruktorów, doskonale sprawdzisię na trasach w całej Polsce. Tyle, że wagon ten nie został sprzedany nawet wjednym egzemplarzu, po zakończeniu kursowania w Poznaniu stoi zaś odstawiony naterenie fabryki.

– Musimy produkować pojazdy szynowe dobrej jakości i wdobrej cenie, żebyśmy byli konkurencyjni – wyjaśnia Marcin Guryniuk, prezesFPS. To dla nas szansa powrotu na rynek, bez tego firma nie ma przyszłości.Mamy nadzieję, że te rozmowy z prezydentem pozwolą na reaktywowanie produkcjitramwajów, w czym mamy ogromne doświadczenie – dodaje.

Jak podkreśla prezes, firma dysponuje zespołem doskonałychprojektantów i konstruktorów pojazdów tramwajowych, także niskopodłogowych, aobecnie kończy prace nad projektem kolejnego, w stu procentach niskopodłogowegotramwaju. Zastosowano w nim najnowsze rozwiązania techniczne, a w dodatku ma onbyć tańszy niż pojazdy oferowane przez konkurencję.

Czy zatem Modertrans już wkrótce połączy siły z FPS?Zobaczymy.


Komentarze