Przewozy od stycznia 2017

Dyskusje o organizacji komunikacji międzymiastowej w Polsce

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1008
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez kpc21 » poniedziałek, 5 marca 2018, 12:25

Że jeszcze zapłaci samorządowi za możliwość jeżdżenia na danej trasie? :)

To zamiast płacenia niech już lepiej zapewni wysoki poziom świadczenia usługi.
Matlik
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1621
Dołączył: poniedziałek, 18 września 2006, 20:48
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez Matlik » poniedziałek, 5 marca 2018, 13:46

Oczywiście, że tak. Za granicą takie rzeczy się zdarzają - nawet w kolejnictwie.
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 893
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez Passenger » środa, 11 kwietnia 2018, 12:00


"Chodkiewicz: Publiczny transport też może być dochodowy [WYWIAD]"

"Naszym zdaniem na rynku starczy miejsca dla wszystkich funkcjonujących dziś graczy. A system pakietowania linii i przetargów jest najbardziej klarowny - mówi DGP Marek Chodkiewicz, wiceminister infrastruktury."

Więcej na: http://forsal.pl/artykuly/1116400,marek ... ywiad.html

Wreszcie zadano kilka dobrych pytań i udzielono na nie odpowiedzi ostatecznie rozwiewających wątpliwości co do tego, że ta nowelizacja nie poprawi sytuacji publicznego transportu zbiorowego w Polsce, a wręcz przeciwnie może się przyczynić do jej pogorszenia w niektórych regionach kraju. Ponadto widać brak kompetencji Pana Ministra w tym temacie, który opiera swoje stwierdzenia w oparciu o model kompletnie oderwany od rzeczywistości. Podsumować można to cytatem z wywiadu: "Patrzmy z optymizmem, że pomysł się powiedzie, a nie szukajmy od początku dziury w całym".

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
j.centkiewicz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1732
Dołączył: wtorek, 26 czerwca 2012, 10:59

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez j.centkiewicz » środa, 11 kwietnia 2018, 14:50

Ja twierdzę, że dopóki tacy specjaliści będą zajmowali się transportem, to nic dobrego z tego nie wyniknie. On prawdopodobnie jest święcie przekonany, iż wie co mówi, ale życie bardzo szybko zweryfikuje jego "przekonanie". Zupełnie inna sprawa, że nikt nie ma zielonego pojęcia, kiedy zakończyć się może ścieżka legislacyjna tego bubla prawnego. Pewne jest jedno - niewiele to zmieni.
kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 482
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez kasztelan54 » środa, 11 kwietnia 2018, 19:45

Z Transportowego Pudelka:

"Obowiązkowa pakietyzacja zamówień organizatora została oparta na błędnym przekonaniu o nadmiernej rentowności niektórych linii i założeniu wzrostu efektywności ekonomicznej całego systemu transportowego wskutek finansowania skrośnego, do czego – zgodnie z teorią ekonomii – absolutnie dopuszczać nie można. Podobnie jak w każdej innej branży, linie rentowne powinny na siebie zarabiać – oferta powinna być zwiększana pod względem ilości i jakości usług – a pozostałe powinny być finansowane z dodatkowych źródeł. Tych źródeł wciąż jednak nie ma."

więcej: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 58246.html

"Na zasadne pytanie skąd samorządy wezmą na to pieniądze i czy przewidziane są na to dopłaty, Chodkiewicz odpowiada przecząco. – Konstrukcja jest taka, że to cena biletów na danych trasach określa zysk przewoźnika. To on musi stworzyć taki system cen biletowych, by wyszedł na plus – wyjaśnia. – Chcemy, by te linie utrzymywały się same.

Można się więc domyślać, że według planów urzędników to pasażerowie będą musieli utrzymać niedochodową linię, która ma jeździć tam, gdzie dziś nic nie jeździ. A nie jeździ właśnie dlatego, że jest nieopłacalna, bo gdyby miała być opłacalna, bilety musiałyby być bardzo drogie, co tym bardziej sprawiłoby, że nikt by z niej nie korzystał."

więcej: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 58236.html

Sama wypowiedź ministra jest bardzo idealistyczna i utopijna, choćby z "pracą dla wszystkich" oraz o tym że wszędzie ma być możliwe takie pakietowanie linii by wyszło na plus. Tak jakby porozrzucane wioski na Mazurach z (przy dobrych wiatrach) paroma kursami w dni powszednie do najbliższego miasta powiatowego miały być tak samo dochodowe jak gęsto zaludniona Małopolska gdzie busy jadą zderzak w zderzak ze stolicy województwa do najbardziej odległych wiosek.
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 893
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez Passenger » wtorek, 17 kwietnia 2018, 10:11


"Lokalne przewozy autobusowe znów pod znakiem zapytania. Rząd zaszywa białe plamy dziurawymi łatami"

"Lokalne przewozy autobusowe mają wykonywać tylko firmy wybrane przez samorząd. Ale wystarczy wydłużyć lekko linię, by móc dalej jeździć legalnie".

Więcej na: http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/ ... usowe.html

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 482
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez kasztelan54 » wtorek, 8 maja 2018, 15:31

Na stronie facebookowej Marcin Gromadzki Public Transport Consulting w poście z 29 kwietnia można znaleźć informację o tym że z racji dużej ilości uwag "projekt w akceptowalnej formie" ustawy może nie powstać w tym roku i tyle miało do przekazania ministerstwo. Dobrze ze chociaż ustawa nie przechodzi bez echa.
kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 482
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez kasztelan54 » środa, 20 czerwca 2018, 17:18

Kolejna wersja projektu ustawy dostępna w tradycyjnym źródle z obszernym omówieniem: https://www.facebook.com/permalink.php? ... 2840186650

Wstępna data wejścia w życie projektu to rok 2020 tak że już wiedzą że w takim tempie nie zdążą przez Rozporządzeniem.
kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 482
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez kasztelan54 » wtorek, 26 czerwca 2018, 18:30

Komentarze do ostatniego projektu ustawy. "Brawa" dla legislatorów za pomysł odebrania zwrotów z ulg na obszarze gmin miejskich oraz gmin miejsko-wiejskich z okolicami bowiem "komunikacją miejską" pozbawioną prawa do zwrotu utraconych przychodów będą przewozy na obszarze 1/3 kraju, głównie w Polsce zachodniej oraz południowej oraz w okolicach większych miast.

Wprowadzono sporo zmian proponowanych przez stronę społeczną podczas konsultacji, ale nie rozwiązano głównego problemu, czyli braku finansowania dla deficytowych przewozów publicznych — mówi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, która jest jednym z inicjatorów akcji My Pasażerowie — ratujmy transport w regionach.

Komunikacja i ulgi
Jedną z przyczyn prognozowanego pogorszenia sytuacji w transporcie jest rozszerzenie w projekcie definicji komunikacji miejskiej, którą objęto przewozy w miastach i na wsiach oraz połączenia międzygminne. Równocześnie komunikację miejską wyłączono z systemu dofinansowanie przez budżet państwa utraconych przychodów z tytułu stosowania ulg ustawowych w przejazdach. -W efekcie bilety będą droższe albo przewoźnicy wezmą na siebie koszty ulg — twierdzi Dariusz Załuska.


Czytaj więcej: http://infobus.pl/autobusowa-reforma-be ... 06211.html

Nowością, której w poprzedniej wersji projektu nowelizacji nie było, jest wymóg, by każdy organizator publicznego transportu zbiorowego uwzględnił w planie informacje dotyczące wykorzystywania ekologicznych pojazdów. To rozwiązanie zbliżone do obowiązkowego opracowania analiz kosztów i korzyści z zakupu autobusów elektrycznych, którą nakłada na gminy ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 317). Różnica tkwi w tym, że o ile obecnie obowiązek ten dotyczy gmin powyżej 50 tys. mieszkańców, o tyle zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym podobne informacje będzie musiała zawrzeć w planie każda, nawet najmniejsza gmina.

Czytaj więcej: http://infobus.pl/nowa-definicja-komuni ... 06210.html

Komentarz PIGTSiS na temat projektu ze szczególnym uwzględnieniem nowej definicji komunikacji miejskiej: http://www.pigtsis.pl/uwagi-pigtsis-kol ... cji-o-ptz/
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 893
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez Passenger » środa, 27 czerwca 2018, 23:18


"Ostra jazda w transporcie. Autobusy na trasach międzywojewódzkich tylko z zezwoleniem"

Więcej na: http://forsal.pl/artykuly/1152500,ostra ... eniem.html

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
mickam
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1096
Dołączył: piątek, 10 lipca 2009, 22:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez mickam » poniedziałek, 16 lipca 2018, 21:55

Jak dojechać?

Decyzja zarządu mińskiego PKS o zawieszeniu linii przewozowych już od 23 czerwca spadła na mieszkańców powiatu niczym grom z jasnego nieba. Samorządy były przygotowane na likwidację PKS z końcem czerwca, więc mieszkańcy wielu miejscowości przez tydzień byli odcięci od świata. Od 1 lipca jest trochę lepiej, ale nowe rozwiązania nadal nie satysfakcjonują.
Już w marcu, kiedy miński PKS ogłosił decyzję o likwidacji spółki, wiadomo było, że dla wielu mieszkańców będzie to bardzo duży kłopot. Wprawdzie prywatni przewoźnicy obsługują wiele tras na terenie powiatu, ale do niektórych miejscowości docierały tylko autobusy PKS. Gminne samorządy nie mogły też liczyć na wsparcie powiatu, którego zarząd już w kwietniu zdecydował, że nie będzie się zajmował rozwiązaniem problemów komunikacyjnych do czasu uchwalenia przez sejm stosownej ustawy, która miała pojawić się z końcem czerwca. Tymczasem ustawy nie ma, PKS zakończył działalność, a gminy na własną rękę próbują rozwiązać problemy transportowe.

Najszybciej na decyzję mińskiego PKS o zawieszaniu przewozów zareagowała gmina Mrozy. Już od 23 czerwca w miejscowościach, gdzie kursowały tylko autobusy PKS, zorganizowano transport zastępczy busami należącymi do gminy.

– Wiedząc od marca 2018 r. o zaprzestaniu działalności, podjęliśmy stosowne działania, organizując z wyprzedzeniem przetarg na dowożenie uczniów do szkół w roku szkolnym 2018/2019 i podjęliśmy rozmowy z przewoźnikami o organizacji kursów w okresie wakacji, tj. od 2 lipca 2018 r.na terenie gminy. Na chwilę obecną wszystko zostało zorganizowane zgodnie z wcześniejszym planem. Od 2 lipca gminę Mrozy na dotychczasowych liniach PKS będą obsługiwali przewoźnicy BAGS i RAPIT. BAGS rozszerza swoją działalność w północnej części gminy, a RAPIT w południowej. Będą kursy „spinające” w Kuflewie, ale również bezpośrednie na terenie gminy, powiatu i Warszawy – poinformował burmistrz Mrozów Dariusz Jaszczuk.

Jedyną gminą na terenie powiatu mińskiego, która nie miała połączenia kolejowego ani autobusowego obsługiwanego przez prywatnych przewoźników była gmina Kałuszyn. Wprawdzie przez Kałuszyn kursują autobusowe linie dalekobieżne, jednak przewoźnicy nie zatrzymują się na wszystkich przystankach, a jedyny przystanek w Mińsku Mazowieckim jest na ul. Warszawskiej w okolicach dawnej bazy PKS. Rozwiązaniem okazało się porozumienie z PKS „Sokołów” w Sokołowie Podlaskim. Autobusy będą dojeżdżać do Falbogów przez Milew, do Garczyna Małego, do Gołębiówki przez Sinołękę lub Stare Groszki oraz do Bud Przytockich. Kursów wprawdzie jest niewiele, ale mieszkańcy dalszych miejscowości mają możliwość dojazdu do Kałuszyna, Mińska Mazowieckiego czy Warszawy.

W Siennicy większość gminy obsługiwana jest przez prywatną linię autobusową RAPIT. Największym problemem okazał się wysunięty na południe Starogród, z którego mieszkańcy do tej pory dojeżdżali autobusami PKS. Wprawdzie RAPIT uruchomił kursy do Mińska Mazowieckiego i dwa poranne do Siennicy, jednak kurs powrotny z Mińska jest tylko po południu. W weekendy autobusy do Starogrodu póki co nie jeżdżą. Natomiast od 5 lipca kurs o 15.15 z Mińska Mazowieckiego do Jeruzala będzie wykonywany od poniedziałku do piątku, w dni robocze trasą Siodło – Kiczki Pierwsze – Posiadały.

W Cegłowie, podobnie jak w Mrozach, większość mieszkańców ma zapewniony transport dzięki linii PKP i prywatnemu przewoźnikowi BAGS. Jednak po likwidacji PKS również tutaj wprowadzono dodatkowe kursy. Od 5 lipca uruchomiona została dodatkowa linia autobusowa spod OSP w Cegłowie na trasie: Cegłów OSP – Posiadały – Piaseczno – Skupie – Kiczki II – Kiczki I – Posiadały – Huta Kuflewska – Podciernie – Kuflew – Podskwarne – Skwarne – Cegłów Biedronka. Autobus spod OSP wyjeżdża o godz. 7.10, natomiast kurs powrotny spod Biedronki jest o 10.30. Kursy te realizowane będą w każdy poniedziałek i czwartek przez firmę BAGS.

Firma BAGS zmodernizowała też niektóre inne kursy. Od 2 lipca kursy o godz. 5.05, 9.50 i 16.30 z Dobrego do Warszawy na plac Zawiszy będą rozpoczynały bieg z Czarnogłowia odpowiednio o godz. 4.55, 9.40 i 16.20. Natomiast kursy o godz. 7.15, 14.15 i 19.10 z Warszawy z placu Zawiszy do Dobrego będą przedłużone do Czarnogłowia (odjazdy z Dobrego: 8.30, 15.30 i 20.30). Pojawiły się też dodatkowe kursy do Warszawy.

Sytuacja związana z komunikacją publiczną z pewnością poprawi się we wrześniu, kiedy ruszą szkolne autobusy i prawdopodobnie będą one dostępne nie tylko dla uczniów. Być może również prywatni przewoźnicy przeanalizują rynek i jeszcze bardziej zmodyfikują swoje trasy. Wiadomo jednak, że nowa rzeczywistość komunikacyjna będzie bardzo mocno uzależniona od rentowności poszczególnych kursów, bo prywatnych przewoźników nie stać na deficytowe linie.
źródło: http://www.nowydzwon.pl/2018/07/jak-dojechac/
http://mickam.flog.pl/
Poprzednia strona
cron