Plany, projekty, zapowiedzi

Dyskusje o organizacji komunikacji międzymiastowej w Polsce

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Kroelewicz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1438
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Kroelewicz » poniedziałek, 28 maja 2018, 15:34

[quote="Passenger"]Była taka sprawa, w której organ odmówił wydania zezwolenia przewoźnikowi na linie, na których ma podpisaną umowę z innym przewoźnikiem na świadczenie usługi w zakresie transportu publicznego? Przecież jeżeli organ opracował plan transportowy i zakwalifikował określone trasy jako linie o charakterze użyteczności publicznej to w takim wypadku musi być podpisana umowa, przynajmniej tak jest w ustawie, więc nie mam pojęcia czy organ musi wydać zezwolenie innemu przewoźnikowi na wykonywanie przewozów na tych liniach.

Sprawdź może, czy te przepisy wesżły już w życie...

[quote]Jeżeli wyrok w podobnej sprawie już zapadł to proszę o informację.

Jw.
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1012
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez kpc21 » piątek, 1 czerwca 2018, 00:38

Chyba weszły - i uchwalone plany transportowe obowiązują.

Ale innemu przewoźnikowi na wykonywanie "konkurencyjnych" przewozów chyba mimo wszystko jednak można i trzeba wydać zezwolenie. Ewentualnie można mu nie dać zgody na korzystanie z danego przystanku, gdy odjazdy z niego są dosłownie co chwilę i już nie ma miejsca na kolejnego przewoźnika - ale zawsze przewoźnik może wybrać mniej obciążony przystanek miejski lub zorganizować przystanek we własnym zakresie na terenie prywatnym.
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 893
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Passenger » środa, 13 czerwca 2018, 10:08


W międzyczasie powiat płoński ogłosił zamiar przeprowadzenia postępowania publicznego, dotyczącego zawarcia bezpośredniej umowy na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w powiatowych przewozach pasażerskich w transporcie drogowym.

Sieć komunikacyjna ma składać się z 32 linii o charakterze użyteczności publicznej o łącznym przebiegu rocznym prawie 500 tys. km, a wartość umowy jest szacowana na ok 2 mln zł.

Najciekawsze punkty umowy:

- umowa zostaje zawarta na okres okres 12 miesięcy (od 1 lipca 2018 r. do 30 czerwca 2019 r.), z możliwością jej przedłużenia do 2 lat,
- autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż w 1996 roku i posiadać co najmniej 17 miejsc siedzących,
- operator nie może wykonywać przewozów autobusem/autobusami zbudowanym/zbudowanymi przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę określa się jako "SAM",
- operatorowi przysługuje prawo ubiegania się od organizatora należnego wynagrodzenia w przypadku niemożności wykonania przewozu w związku z działaniem sił natury i ogłoszonym stanem klęski żywiołowej lub jeżeli organizator podejmie decyzję o nie realizowaniu przewozu i poinformuje o tym operatora w terminie krótszym niż 7 dni od dnia, w którym usługa winna zostać zrealizowana zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy,
- wynagrodzenie dla operatora będzie składać się z opłat pobieranych od pasażerów, rekompensaty z budżetu państwa za przejazdy ulgowe oraz dopłaty z tytułu poniesionych kosztów w związku ze świadczeniem usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego, na ich częściowe pokrycie.

Więcej na: https://powiat-plonski.ssdip.bip.gov.pl ... owego.html

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
Lubel
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1069
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Lubel » środa, 13 czerwca 2018, 21:09

Szkoda że bez kursów w soboty czy niedziele.
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1974
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Jarkie » sobota, 16 czerwca 2018, 00:48

Najciekawsze jest właśnie to co podkreślił Passenger - dopłata przez samorząd do prowadzonej komunikacji. Póki co przecież nie ma ustawy nakazującej finansowanie przewozów przez samorząd, także takie podejście jest przykładem dla innych powiatów. Być może wpływ na to mają zbliżające się wybory, ale mniejsza z tym. Najważniejsze że na terenie powiatu będzie komunikacja.
Jeszcze jedna kwestia - czy nie dało się wcześniej dopłacać do nierentownych kursów wykonywanych przez istniejący od wielu lat PKS? Wydaje mi się że jednak nie. Dopiero "postawienie pod ścianą" (całkowita likwidacja połączeń) sprawia że władze powiatu decydują się we właściwy sposób zająć komunikacją.
Szkoda tylko (przynajmniej dla mnie - jako miłośnika PKS-ów), że kolejna firma niestety upada... Chociaż tak naprawdę w przypadku mazowieckich PKS-ów "początkiem końca" była ich sprzedaż dla Mobilisu.

Teraz odniosę się do braku połączeń na terenie powiatu w weekendy. Tak naprawdę kto miałby z nich korzystać? W okolicach Płońska nie ma chyba żadnych atrakcji turystycznych. Zresztą w weekendy ruch zamiera, wystarczy chociażby porównać ilość samochodów na ulicach w dni robocze i w niedziele. Nie tylko w Polsce powiatowej, ale nawet w Warszawie jest ich zdecydowanie mniej. Na mniej uczęszczanych liniach głównym pasażerem w weekend będą np. osoby jadące do rodziny na wieś. A przecież Kowalski ma brata we wsi X, Nowak wujka we wsi Y. Poza tym ile osób jedzie regularnie co tydzień "na obiad do teściowej" czy "wódkę do szwagra"? :) Pewnie jakiś mały procent ogółu społeczeństwa. Efektem byłoby to, że w niedzielę w autobusie brak pasażerów.

Aby nie było - mi również brakuje komunikacji weekendowej, gdyż pamiętam czasy kiedy do wielu mniejszych miejscowości można było bez problemu dojechać w sobotę czy niedzielę. Dzisiaj to niestety przeszłość, jednak wysyłanie w trasę autobusu/busa dla pojedynczych osób mija się z celem. Tym bardziej że taki pasażer jedzie okazjonalnie, czyli raz jest, raz go nie ma. Dla przewoźnika nie robi to różnicy, gdyż samorząd zapłaci za nierentowne połączenia, jednak niemal 100% dopłata do komunikacji spowoduje oburzenie o marnotrawienie publicznych pieniędzy.

W kwietniu byłem na Mazowszu m.in. w Płońsku. Rozmawiałem wtedy z jedną z tamtejszych osób o komunikacji i nie miała ona nawet pojęcia o tym że już niedługo PKS zakończy działalność. Dla wielu osób podstawą jest to aby młodzież miała zapewniony dojazd do szkół i komunikacja ma znaczenie tylko wtedy gdy ma się dzieci w wieku szkolnym. Potem już niekoniecznie.
Lubel
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1069
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Lubel » sobota, 16 czerwca 2018, 08:45

Nie mówię o stałej komunikacji w weekendy, aczkolwiek w wielu rejonach kraju np. Jarosław, Radomsko, Kalisz w soboty odbywają się kursy o godzinach 6 i 14 oferując możliwość dojazdy do pracy na dwie zmiany.
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1974
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Jarkie » sobota, 16 czerwca 2018, 23:12

Chcąc zapewnić dojazd do pracy na dwie zmiany musi być jeszcze trzeci kurs - o 22.

Faktycznie są regiony gdzie tego typu przewozy (ogólnodostępne) są wykonywane i to się chwali, jednak dojeżdżających pracowników musi być więcej niż 2-3 na danej trasie. Jeżeli Kowalski mieszka we wsi X, a Nowak w Y (gdzieś w innym kierunku) to frekwencja będzie bliska zeru.

Nie wiem jak dużo jest w Płońsku zakładów pracujących na 2-3 zmiany, ale z tego co się orientuję, ludzie z okolic Warszawy pracują przede wszystkim w aglomeracji warszawskiej. Widać to na wielu stacjach kolejowych, których pobliskie tereny zamieniają się w parkingi P+R, a w niektórych miejscowościach funkcjonuje nawet komunikacja dowożąca ludzi z okolic na pociąg.
Natomiast jeżeli gdzieś funkcjonują większe zakłady, to często we własnym zakresie zapewniają one dowóz pracownikom, tak jak chociażby na poniższych zdjęciach z innego regionu kraju - okolic Szczecina. Pisze tam o 14-15 autobusach, a to robi wrażenie, zwłaszcza że są tam także autobusy przegubowe.
http://phototrans.pl/14,929817,0,Merced ... 055JH.html
http://phototrans.pl/14,929818,0,Merced ... 10396.html
http://phototrans.pl/14,929735,0,Setra_ ... 10369.html

Niemniej przynajmniej na głównych kierunkach można by się pokusić o 2 pary kursów w soboty. Jeżeli będzie zapotrzebowanie, to być może jakieś kursy się pojawią, ale to też zależy od mieszkańców.

Cieszmy się jednak z tego, że samorządy z Polski powiatowej zaczynają dostrzegać potrzebę organizacji komunikacji i dopłacania do nierentownych kursów. Od czegoś trzeba zacząć :)
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1012
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez kpc21 » niedziela, 17 czerwca 2018, 12:28

Niektóre z zakładów ze Strykowa koło Łodzi mają wręcz całe sieci linii pracowniczych.
kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 485
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez kasztelan54 » niedziela, 17 czerwca 2018, 12:53

Miałem się podpytać dziewczyny brata jak to jest z frekwencją w busach na trasie Lipno-Dobrzyń nad Wisłą w weekendy i jest taka jak się spodziewałem :) czyli dwie, trzy osoby. Dotyczy kursu z godz. 18. Teraz na tej trasie w weekendy są trzy pary, początkowo w 2017 r. było ich pięć ale sytuacja się ustabilizowała i jest jakieś minimum. Wcześniej na tej trasie był w weekendy tylko jeden poranny kurs i to w jedną stronę - otwarcie obiegu ruszajacego z Dobrzynia.
Ostatnio edytowano sobota, 23 czerwca 2018, 19:02 przez kasztelan54, łącznie edytowano 1 raz
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 893
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Passenger » wtorek, 19 czerwca 2018, 22:46


Jednak Polonus nie wystartował w przetargu na świadczenie usług w zakresie PTZ na terenie powiatu ciechanowskiego. Więc to czego dotyczył list intencyjny pozostanie tajemnicą. Można gdybać, że Polonus miał własny pomysł komunikację w tym regionie, a starostwo na ich propozycję nie przystało.

Przetarg wygrała firma SANIMAX-Transport S.C.

Więcej na: https://stciechanow.bip.org.pl/pliki/st ... mienie.pdf

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
kasztelan54
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 485
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez kasztelan54 » sobota, 23 czerwca 2018, 18:52

"Rada OPZZ województwa mazowieckiego i Fundacja Nowe Spojrzenie napisały list otwarty do marszałka województwa mazowieckiego Adama Struzika w związku z planowaną już za tydzień likwidacją trzech kluczowych dla Mazowsza PKS–ów. Poza szybka reakcją domagają się m.in. stworzenia wspólnego dla województwa organizatora transportu, który zapewniłby pasażerom wspólne bilety."

więcej: https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 58894.html
mickam
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1100
Dołączył: piątek, 10 lipca 2009, 22:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez mickam » sobota, 23 czerwca 2018, 22:36

W gminie Mińsk Mazowiecki toczy się bój o przewozy szkolne. W przetargu wystartowało 5 firm. Czyżby czarnym koniem był Raniszewski w tym przetargu. Reszta przewoźników powyżej kosztorysu.
file:///C:/Users/michal/Downloads/Informacja_z_otwarcia_ofert.pdf
http://mickam.flog.pl/
Lubel
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1069
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Lubel » niedziela, 24 czerwca 2018, 13:01

mickam
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1100
Dołączył: piątek, 10 lipca 2009, 22:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez mickam » czwartek, 26 lipca 2018, 11:59

Przetarg na dowóz dzieci do szkół w gminie Mińsk Mazowiecki wygrał PKS Grodzisk Mazowiecki
http://www.bip.minskmazowiecki.pl/774,2 ... -2018-2019
Ciekawe czym będą jeździć strupiałymi H9 czy O303, a może miejskie VDLki wyślą?
http://mickam.flog.pl/
Poprzednia strona
Odpowiedz