Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przewozy Regionalne będą współpracować z siedmioma PKS-ami

inforail
11.01.2017 08:10
0 Komentarzy

Jutro sfinalizowanazostanie współpraca Przewozów Regionalnych z siedmioma PrzedsiębiorstwamiKomunikacji Samochodowej. Chodzi o firmy, które nadal są firmami państwowymi.

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail będzie wspólnybilet, który umożliwi pasażerom korzystanie i z pociągów i z autobusów. Ale nieod razu. Docelowo. To początek integracji, na razie jedynie na szczeblu firm,zarządzanych państwowo. I nie wygląda na to, żeby w najbliższym czasie zostałaona rozszerzona. Dobra wiadomość dla pasażerów jest taka, że ma być koordynacjarozkładów jazdy. To na początek. Tak, aby pasażer mógł swobodnie przesiadać sięz autobusu do pociągu. Dodajmy z autobusu, który dowiezie go na stacjękolejową. Nie jest to jednak żadna nowość ani autorski pomysł Przewozów Regionalnych.Takie rozwiązanie to standard i dziwić powinien jedynie fakt, że tak dużo czasupotrzeba było przewoźnikowi aby do tego dojść. Teraz miasta powiatowe mają byćlepiej połączone z tymi wojewódzkimi.

Przykład podwarszawskiego Legionowa pokazuje, że autobus dopociągu dowozić może. Miast to już jakiś czas temu uruchomiło bezpłatnąkomunikację autobusową, która obsługuje głównie pasażerów docierających dodworca kolejowego. Jej uzupełnieniem są linie „L”, funkcjonujące w ramach ZTMWarszawa. Obowiązuje tu wspólny bilet, kupując który pasażer może podróżowaćpociągami SKM Warszawa, Kolei Mazowieckich, autobusami ZTM, w tym wspomnianych „elek”. Pasażer może dojechać z Legionowa do Wieliszewa, Michałowa-Reginowa, Łajsk czy nawet Nowego Dworu Mazowieckiego. Przykłady te można mnożyć. Wieliczka chociażby dowozi do pociągów KoleiMałopolskich.

Przewozy Regionalne dochodzą zatem do miejsca, do któregoinni dotarli już dawno. Przykład Mazowsza pokazuje, że da się. Region na pewnonie stracił na powołaniu Kolei Mazowieckich. Dzięki współpracy przewoźnika zZTM Warszawa pasażerowie mają wspólny bilet. Współpraca z Kolejami Mazowieckimiukłada się bardzo dobrze ? powiedział nam Wiesław Witek, dyrektor stołecznegoZTM. Mamy podpisaną kilkuletnią umowę, z której jesteśmy zadowoleni. Obiestrony wywiązują się z niej ? dodał.

Współpraca Przewozów Regionalnych ma objąć PKS-u z Warszawy(Polonus), Ostrowca Świętokrzyskiego, Wrocławia (Polbus), Częstochowy,Lublińca, Gniezna i Ostrowa Wielkopolskiego. Ciekawie zapowiada się współpracazwłaszcza z Polonusem. Gdzie ma obowiązywać wspólny bilet, skoro przewoźnik tenoperuje na Mazowszu (bazy w Piasecznie i Nowym Dworze Mazowieckim), a tupociągów Przewozów Regionalnych nie ma. Nie przypuszczamy także, aby funkcjędowożącą pełniły kursy dalekobieżne.

Idąc dalej oferta kolejowa w Ostrowcu Świętokrzyskim jesttak ograniczona, że autobusy nie za bardzo mają do czego dowozić. Kursy np. doKielc realizuje przecież sam PKS, a także inni przewoźnicy (busy). Gdzie jestzatem pole do współpracy?

Częstochowa i Lubliniec to miasta położone w województwieśląskim. Do dajmy na to Katowic kursują pociągi Kolei Śląskich. Część połączeńz Gniezna do Poznania obsługują Koleje Wielkopolskie. Wspólny biletkolejowo-autobusowy w takiej koncepcji miałby sens, gdyby udało się włączyć wnią innych przewoźników.

Komentarze