Kraków w 1938

Dyskusje o organizacji komunikacji międzymiastowej w Polsce

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4809
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Kraków w 1938

Postprzez Aron » czwartek, 21 lipca 2005, 04:23

Taka ciekawostka

Kraków rozkład jazdy autobusów ( rok 1938)

ALWERNIA Liszki, Czernichów 18.30
GDÓW Wieliczka 17.20 18.00
KALWARIA Głogoczów 17.15
KATOWICE Chrzanów 7.45 10.15 12.45 15.15 17.45 20.15
KSIĄŻ WIELKI Miechów 11.45
LIMANOWA Tymbark 16.30
MYŚLENICE 7.30 8.00 10.00 13.15 16.30 19.30
NOWE BRZESKO Igołomia 9.20 15.30 19.30
NOWY SĄCZ Gdów, Brzesko 17.20
OJCÓW 8.00 11.00 17.30
OLKUSZ Przeginia 8.00 18.30
PROSZOWICE Kocmyrzów 12.15 19.30
RYBNA Liszki, Czernichów 14.00(6)
SŁOMNIKI 11.45 19.30
SWOSZOWICE ( 5 razy dziennie)
TRZCIANA Gdów, Łapanów 18.00
WODZISŁAW Miechów 11.45
ZAWOJA 8.00
los
 
Posty: 130
Dołączył: środa, 26 czerwca 2002, 02:00
Lokalizacja: Bielska
Avatar użytkownika

Postprzez los » czwartek, 21 lipca 2005, 20:35

Ciekawe, bo o autobusach z przed wojny sie juz zapomina. Poszukam cos w ksiazkach jakich mam bo tam sa opisane linie w Bielsku przed wojna.
The AJ. Just a busfreak!
I.Q.
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1848
Dołączył: niedziela, 7 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Oświęcim
Avatar użytkownika

Postprzez I.Q. » czwartek, 21 lipca 2005, 22:16

Niestety... Do Oświęcimia nie jeździł :P
Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4809
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Aron » piątek, 22 lipca 2005, 06:21

[quote="I.Q."]Niestety... Do Oświęcimia nie jeździł :P


Wtedy trudniej było konkurować z PKP, co nie znaczy że się nie konkurowało - na przykład były prywatne autobusy Lublin - Zamość. Jechały 3 godziny ( obecnie PKS zwykły 2h20 min, PKS Pospieszny 2 h, bus 1h 20 min)
Jakub K.
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1120
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2003, 02:00
Lokalizacja: z Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Kraków w 1938

Postprzez Jakub K. » wtorek, 26 lipca 2005, 12:08

[quote="Aron"]Taka ciekawostka

Kraków rozkład jazdy autobusów ( rok 1938)

Bardzo ciekawe. A skąd masz ten rozkład?
Co do konkurencji z PKP to raczej nie mogło jej być, bo przed wojną linie autobusowe obsługiwane były przez autobusy należące do PKP - było to niejako uzupełnienie dla pociągów na trasach, gdzie kolej nie docierała.
Jako ciekawostkę dodam jeszcze, że dworzec autobusowy w Krakowie mieścił się wówczas na Placu Ducha Świętego, tzn. przed Teatrem Słowackiego. Dopiero w 1952 roku uruchomiony został dworzec autobusowy przy dworcu PKP (w tym miejscu, w którym istniał do 2 maja 2004).
"Dwoje ludzi na przystanku na rozstaju życia dróg,Autobus dla kochanków do ich stacji nie podjedzie nigdy już..." (Mamzel)
Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4809
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Re: Kraków w 1938

Postprzez Aron » środa, 27 lipca 2005, 06:44

[quote="Jakub K."]
Bardzo ciekawe. A skąd masz ten rozkład?
Co do konkurencji z PKP to raczej nie mogło jej być, bo przed wojną linie autobusowe obsługiwane były przez autobusy należące do PKP - było to niejako uzupełnienie dla pociągów na trasach, gdzie kolej nie docierała.
Jako ciekawostkę dodam jeszcze, że dworzec autobusowy w Krakowie mieścił się wówczas na Placu Ducha Świętego, tzn. przed Teatrem Słowackiego. Dopiero w 1952 roku uruchomiony został dworzec autobusowy przy dworcu PKP (w tym miejscu, w którym istniał do 2 maja 2004).


Rozkład mam z allegro.
Co do konkurencji z PKP to była, bo przed wojną linie autobusowe były obsługiwane nie tylko przez autobusy należące do PKP, ale też przez różne firmy prywatne - podobnie jak dzisiaj. Na przykład z Zamościa były autobusy do Lublina czy Lwowa - czyli jak najbardziej konkurujące z PKP.

a i tu na przykładzie Krakowa widać, że autobusy konkurujące z PKP były - na przykład Kraków - Katowice.
damian
 
Posty: 262
Dołączył: czwartek, 24 czerwca 2004, 21:34

Postprzez damian » środa, 27 lipca 2005, 07:27

przed wojną prywatni przewoźnicy obsługiwali część kursów np. Kielce - Solec Zdrój autobusem Fiat a dopiero pużniej w dobie upaństwowienia sektora prywatnego powstał PKS i dostał monopol na obsługiwanie komunikacji autobusowej [color=red]czyli najpierw byli busiarze[/color]
arthis
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 655
Dołączył: sobota, 10 stycznia 2004, 13:37
Avatar użytkownika

Postprzez arthis » środa, 27 lipca 2005, 10:57

Taka ciekawostka-autobusy AiT m. st Warszawy mialy na srodmiejskich trasach duza lepsza czestotliwosc niz obecnie.
Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4809
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Aron » środa, 27 lipca 2005, 15:31

[quote="damian"]przed wojną prywatni przewoźnicy obsługiwali część kursów np. Kielce - Solec Zdrój autobusem Fiat a dopiero pużniej w dobie upaństwowienia sektora prywatnego powstał PKS i dostał monopol na obsługiwanie komunikacji autobusowej [color=red]czyli najpierw byli busiarze[/color]


Zgadza się
niektórzy busiarze byli tak cwani że w czasach stalinowskich przekształcili się w spółdzielnie. Tak powstały lubelski Transped i zamojska Autonaprawa ( istnieją do dziś).
damian
 
Posty: 262
Dołączył: czwartek, 24 czerwca 2004, 21:34

Postprzez damian » środa, 27 lipca 2005, 21:45

więc poco KRZYK, że busiarze wpieprz... się na rynek jak jes PKS
Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4809
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Aron » środa, 27 lipca 2005, 21:59

[quote="damian"]więc poco KRZYK, że busiarze wpieprz... się na rynek jak jes PKS


Bo wiekszości ludzi się wydaje że to PKS był pierwszy. 15 lat temu też był KRZYK, że powstają prywatne sklepy, apteki, fabryki, gabinety lekarskie itp. bo ludzie nie byli przyzwyczajeni. Teraz ktoś kto zacząłby krzyczeć ze trzeba zlikwidować prywatne sklepy zostałby odesłany do psychiatry bo ludzie się już przyzwyczaili do tego że sklepy są prywatne. Natomiast nie wszędzie jeszcze ludzie przyzwyczaili się do prywatnych busów. Na Lubelszczyźnie, w Małopolsce czy w Świętokrzyskim prywatne busy są już stałym elementem krajobrazu i nikogo poza największymi fanatykami PKSu i turystami nie denerwują. Natomiast są regiony gdzie busiarstwo dopiero startuje i tam jest to nowość i ludzie łykają jeszcze gadki o tym że PKS był pierwszy a busy się wpieprz...

Wraz z powrotem prywatnych busów na nasze drogi nastąpiła normalizacja rynku przewozów, który był wykoślawiony przez stalinowców.
damian
 
Posty: 262
Dołączył: czwartek, 24 czerwca 2004, 21:34

Postprzez damian » środa, 27 lipca 2005, 22:07

mnie najbardziej denerwuje
BUS-y niemają rozkładów, niedają biletów, nieprzestrzegają rozkładów jazdy a PKS jest OK na trasie na krórej obsługuje PKS jest bardzo niepunktualny a kierowca patrzy tylko jak niewydać biletu
pewnie gzieś jest tak\, że jezdzi bus bez rozkładu i niewydaje biletów starym gratem to wszyscy tacy są ale to uogulnienie
jeden zabujca w mieście MIASTO MORDERCÓW
Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4809
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Aron » środa, 27 lipca 2005, 22:39

jeszcze z cyklu archeologia rozkładowa

PKS Lublin - 1998/1999

kursy obsługiwane przez PKS Lublin

Dw. Główny czyli Podzamcze

BIAŁA PODL Kock 16.30
BIAŁKA Lubartów 9.50h 13.45h
BOGUCIN Jastków 13.30s
CYGANKA Piaski 7.45a
DYS Ciecierzyn 6.45a 10.20 14.10f
DYS Elizówka 8.10s 12.20 15.30 17.30s 18.50
GIŻYCKO Siedlce 7.30h
GUTANÓW Niemce 12.00f
JANOWICE Krzesimów 7.15f 14.20f
KAMIONKA Krasienin 8.00f 12.45
KOL. PIOTROWICE Leśce 4.15f
KOL. PIOTROWICE Wysokie 16.15f
KRASIENIN Jakubowice 4.20f 5.05a 6.05f 6.50f
KRASIENIN Niemce 7.30 9.30f 12.00c 14.20s 15.15f 16.10f 19.30f
KRZESIMÓW Józefów 14.20s 15.50f
KRZESIMÓW Mełgiew 4.30f 5.40s
LUBARTÓW Niemce 5.50f 6.50f 7.25s 7.50 10.00f 11.00f 12.00f 14.30f 15.00f 15.35f 16.30f 17.30f 20.30f 22.00c 22.30f
ŁĘCZNA Łuszczów 4.20f 22.30f
ŁĘCZNA Świdnik 8.30
ŁĘCZNA Wólka Łańcuchowska 18.30f
ŁÓDŹ Odrzywół 8.50
ŁUKÓW Serokomla, Bronisławów 6.50
MARYNIÓW Milejów 8.00 15.35
MILEJÓW Łęczna 14.00f
NASUTÓW Dys 5.25f 7.05f 20.10f
OSTRÓWEK MILEJOWSKI Wólka Łańcuchowska 6.00f
PALIKIJE Szerokie 5.20f 8.25f 12.15f 19.40f
PARCZEW Sosnowica 6.15f 6.45c
PUCHACZÓW Milejów 11.10b 13.55b
RADAWCZYK Motycz 5.25s 6.25f 12.40s 14.10 15.50s 17.10f 19.20s
RADAWCZYK Tereszyn 7.25s
RADAWCZYK Trojaczkowice 4.30f
RADAWIEC LOT 14.50f
RYMANÓW ZDRÓJ Rzeszów 11.15
SADURKI Garbów 7.35f 10.30 14.35s 15.45 20.30s
SPORNIAK Motycz 4.30f 10.30s 17.10f
SPORNIAK Szerokie 6.30f
SPORNIAK Skubicha 15.25f
STAROŚCIN Jakubowice 5.15f
STAROŚCIN Jastków 7.00 13.20 15.35f 17.50s
ŚWIDNIK Zadębie 5.35f 6.25 7.05f 12.50 14.00f 14.20 15.30f 15.50 17.15 19.30 21.10f
ŚWIDNIK DUŻY 5.00f 6.10f 8.40f 12.40f 16.25f 20.00s
TOMASZÓW LUB. Zamość 5.50 13.30 14.35
TRAWNIKI Łęczna 7.50a 16.20b
WARSZAWA Garwolin 6.05 12.15
WOJCIECHÓW Szerokie 13.55f
WYSOKIE JASTKOWSKIE Jastków 6.30f 14.50f
ZAKOPANE Połaniec 7.10
ZEMBORZYCE WOJCIECHOWSKIE Konopnica 6.00s 7.20s 14.40s 16.00s 19.00s

aż się nie chce wierzyć ile tego było
nawet do Łęcznej i Milejowa można było dojechać autobusem PKS Lublin
Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4809
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Aron » środa, 27 lipca 2005, 22:48

PKS Lublin 1998/99

dworzec Południowy

kursy obsługiwane przez PKS Lublin

ANTONIÓWKA Wysokie 5.10s
BIŁGORAJ Krzczonów 7.00
BIŁGORAJ Wysokie 15.20
BŁAŻEK Ponikwy 14.00b
BOŻA WOLA Zakrzówek 9.30
BYCHAWA Chmiel 6.55s 12.25s
BYCHAWA Krzczonów 11.55f
BYSTRZEJOWICE Kliny 4.15f 5.00f 6.40s 7.20f 13.20s 15.50f
BZOWIEC Wysokie 12.20
BZOWIEC Chmiel 6.25f
CHMIEL Skrzynice 4.25f 15.45f 20.25f
DĄBIE Piaski 6.55 15.25 17.40f
IZDEBNO Fajsławice 15.30
KAWĘCZYN Kliny 9.20f
KLINY Wilczopole 6.15s 11.50f 14.35f 17.30s
KOL. CHMIEL Skrzynice 7.20s 13.50s
KSAWERÓWKA Fajsławice 7.50 19.00f
MAJDAN KAWĘCZYŃSKI Kliny 9.20c 15.50c 19.20f
MAJDAN KAWĘCZYŃSKI Wierzchowiska 4.45f 6.40s 7.35s 12.20s 13.20s 14.20s 16.20f
MAJDAN KOZIC GÓRNYCH Piaski 4.35f 5.35s 7.25 12.00 14.25s 15.55f 18.25b
ORCHOWIEC Ksawerówka 11.35b
PIASKI Świdnik 22.30f
PIASKI Kazimierzówka 4.25f 6.10f
PIOTRKÓW Wierciszów 22.30f
PIOTRKÓWEK Jabłonna 6.30s 13.40f 15.40f
POLICZYZNA Chmiel 15.45c 17.35f
POLICZYZNA Jabłonna 5.40f
PRZEMYŚL Biłgoraj 5.30
SPŁAWY Bychawa 10.40
STAWCE Osmolice 18.10b
STRYJNO Chmiel 10.50
ŚWIDNIK Kalinówka 5.35f 6.30f 9.45f 13.50 15.20f
ZAKRZÓWEK Osmolice 19.20f
ZAMOŚĆ Turobin 7.25
ŻÓŁKIEWKA Chmiel 6.45c 13.50
ŻÓŁKIEWKA Wysokie 16.20+ 17.15f 18.15
ŻÓŁKIEWKA Kol Chmiel 17.00f
ŻÓŁKIEWKA Piaski 8.10 11.15 14.45f 17.40c
ŻÓŁKIEWKA Antoniówka 8.00
Jakub K.
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1120
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2003, 02:00
Lokalizacja: z Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Kraków w 1938

Postprzez Jakub K. » piątek, 29 lipca 2005, 11:50

[quote="Aron"]a i tu na przykładzie Krakowa widać, że autobusy konkurujące z PKP były - na przykład Kraków - Katowice.

Jeszcze kursy do Słomnik i Kalwarii można by uznać za konkurencję (chociaż do Kalwarii przez Głogoczów to jest inną trasą niż kolej).
Pozostałe kursy są do takich miejsc, gdzie albo nie ma linii kolejowej, albo nie ma dogodnego połączenia kolejowego ze względu na zbyt okrężną trasę (np. Limanowa, Olkusz, Nowy Sącz).
Ale np. autobusów Kraków - Zakopane nie było, choć wiadomo jak długo się jedzie pociągiem na tej trasie.
Co do tych autobusów do Katowic to wytłumaczenie może być takie (choć to tylko są moje podejrzenia), że nie była to trasa Kraków - Katowice, tylko kursowały gdzieś dalej na wschód, a Kraków był tylko przystankiem przelotowym.
"Dwoje ludzi na przystanku na rozstaju życia dróg,Autobus dla kochanków do ich stacji nie podjedzie nigdy już..." (Mamzel)
Następna strona
Odpowiedz