[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 836: Undefined index: KIB
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 836: Undefined index: KIB
Dworce, których już nie ma - Organizacja, połączenia

Dworce, których już nie ma

Dyskusje o organizacji komunikacji międzymiastowej w Polsce

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

pietia
 
Posty: 332
Dołączył: piątek, 22 sierpnia 2014, 18:11

Re: Dworce, których już nie ma

Postprzez pietia » środa, 27 sierpnia 2014, 20:46

[quote="TFZ"] Polana Palenica - Morskie Oko.

To był chyba jedyny pośpiech, który nie pomijał żadnego przystanku, jako że na tym odcinku przystanek pośredni był tylko jeden - Wodogrzmoty. Jednocześnie była to chyba najkrótsza relacja pospieszna w Polsce
Jakub K.
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1119
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2003, 02:00
Lokalizacja: z Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Dworce, których już nie ma

Postprzez Jakub K. » czwartek, 28 sierpnia 2014, 00:20

[quote="TFZ"]Jako pospieszne jeździły też kursy Zakopane - Morskie Oko, a później chyba również Polana Palenica - Morskie Oko.

Chyba masz na myśli kursy Zakopane - Polana Palenica, rzeczywiście były one pośpieszne od 1988 roku, kiedy skrócono linię do Morskiego Oka z powodu zamknięcia drogi dla ruchu kołowego, aż do 1995 roku, kiedy przekwalifikowano je na normalne i wprowadzono na nich promocyjne ceny. Pamiętam nawet, że w 1995 roku ostatnia "pośpieszna" cena w tej relacji wynosiła 3,50 zł, a po zmianie taryfy spadła do 2 zł, a cena biletu powrotnego w ramach promocji była nawet niższa (bodajże 1,70 zł).
"Dwoje ludzi na przystanku na rozstaju życia dróg,Autobus dla kochanków do ich stacji nie podjedzie nigdy już..." (Mamzel)
pietia
 
Posty: 332
Dołączył: piątek, 22 sierpnia 2014, 18:11

Re: Dworce, których już nie ma

Postprzez pietia » czwartek, 28 sierpnia 2014, 10:04

Przed skróceniem trasy, do M. Oka (Włosienicy) docierały dwie linie (obie pospieszne): 1) Zakopane-Morskie Oko, z przystankami w Poroninie (chyba), Bukowinie, Łysej Polanie, Palenicy i Wodogrzmotach; 2) tzw. wahadło, kursujące między Palenicą Białczańską a Włosienicą, pełniące podobną rolę, jaką dziś pełnią konne dorożki,a niedługo być może meleksy, czyli dowóz turystów, dojeżdżajacych do Palenicy samochodami. Odcinek Palenia-Morskie Oko był bowiem zamknięty dla prywatnych samochodów, jeździć tamtędy mogły jedynie autobusy PKS oraz wycieczkowe.
Po zamknięciu tego odcinka również dla autobusów (z powodu obsuniecia się fragmentu drogi). wahadło rzecz jasna zlikwidowano, a linia z Zakopca kończyła trasę na Palenicy. Ponieważ niezbyt zorientowanym ceprom nazwa Palenica Białczańska niewiele mówiła, na tablicach kierunkowych kraniec ten oznaczano jako "Palenica Białczańska przed Morskim Okiem". Oczywiście nadal (do 1995 r.) obowiązywała tu taryfa pospieszna. Jeśli ktoś chciał zaoszczędzić, mógł skorzystać ze zwyklaka do Łysej Polany, skąd do Morskiego Oka było (i jest) jakiś kilometr dalej niż z Palenicy. Taka opcja była wręcz jedyną możliwą dla tych, którzy wyruszali w góry wcześnie rano i/lub wracali z nich późno wieczorem. Autobusy do Palenicy kursowały bowiem dopiero od jakiejś godziny 7-8 do 18-19, podczas gdy pierwszy kurs do Łysej był ok. 6 rano (moze nawet ciut przed), zaś ostatni autobus stamtąd odjeżdżał po 21
Jakub K.
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1119
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2003, 02:00
Lokalizacja: z Krakowa
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez Jakub K. » środa, 31 grudnia 2014, 02:42

[quote="Jakub K."]No i wypada wspomnieć o najstarszym dworcu autobusowym w Krakowie, na Placu Świętego Ducha (koło Teatru im. Słowackiego), który uruchomiony został w okresie międzywojennym, a zlikwidowany w latach '50 XX wieku, kiedy to uruchomiono dworzec autobusowy obok dworca PKP (ten, który istniał do 2004 roku).

Wracając do prehistorii komunikacji autobusowej. Wspomniany dworzec został uruchomiony dokładnie w 1929 roku. Natomiast w latach 1931-1939 istniał jeszcze w Krakowie drugi dworzec autobusowy "Karpaty", zlokalizowany w Podgórzu na placu Zgody (dzisiejszy plac Bohaterów Getta). Właścicielem obu dworców był Polski Związek Turystyczny.
Archiwalne fotografie dworca, który znajdował się na placu Świętego Ducha, znajdują się w Krakowie na dzisiejszym MDA, na szybach budynku dworcowego od strony górnej płyty.
"Dwoje ludzi na przystanku na rozstaju życia dróg,Autobus dla kochanków do ich stacji nie podjedzie nigdy już..." (Mamzel)
e0n
 
Posty: 309
Dołączył: środa, 1 lipca 2009, 21:44
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dworce, których już nie ma

Postprzez e0n » niedziela, 29 marca 2015, 15:24

[quote="pietia"][quote="TFZ"] Polana Palenica - Morskie Oko.

To był chyba jedyny pośpiech, który nie pomijał żadnego przystanku, jako że na tym odcinku przystanek pośredni był tylko jeden - Wodogrzmoty. Jednocześnie była to chyba najkrótsza relacja pospieszna w Polsce

Tak wracając do tematu najkrótszych pospiesznych - ostatnio wpadł mi w ręce Rozkład Jazdy Autobusów 14-go okręgu komunikacyjnego (woj. gorzowskie i szczecińskie) na lata 1978/1979. Jest tam kilka sezonowych kursów pospiesznych Świnoujście - Międzyzdroje (15km) w wykonaniu PKS Kamień Pomorski. Czas przejazdu 18min. ;)
[url=http://imageshack.com/f/p4d3lWFuj][img]http://imagizer.imageshack.us/v2/480x400q90/904/d3lWFu.jpg[/img][/url]
rzaraz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1920
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: Dworce, których już nie ma

Postprzez rzaraz » niedziela, 29 marca 2015, 19:28

PKS grójec ma chyba największy wyczyn w tej kwestii. Organizował kursy pospieszne w relacji Grójec - Słomczyn zaraz po otwarciu giełdy. Około 5 km. Specjalna taryfa i czerwone tablice. Potem im przesło i chodzą jako nromalne.
pietia
 
Posty: 332
Dołączył: piątek, 22 sierpnia 2014, 18:11

Re: Dworce, których już nie ma

Postprzez pietia » niedziela, 29 marca 2015, 20:07

W relacji Warszawa Zachodnia-Słomczyn Giełda, pośpiechy kursowały jeszcze po roku 2000
rzaraz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1920
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: Dworce, których już nie ma

Postprzez rzaraz » poniedziałek, 30 marca 2015, 06:34

Niewykluczone, że zlikwidowali razem te "pośpiechy",..
zp
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1447
Dołączył: poniedziałek, 29 października 2007, 16:57
Lokalizacja: pruszków

Re: Dworce, których już nie ma

Postprzez zp » poniedziałek, 30 marca 2015, 08:06

[attachment=1]
GRÓJEC - SŁOMCZYN.jpg
GRÓJEC - SŁOMCZYN.jpg (19.44 ) Przeglądane 4176 razy

[attachment=0]
WARSZAWA - SŁOMCZYN.jpg
WARSZAWA - SŁOMCZYN.jpg (15.85 ) Przeglądane 3079 razy
pietia
 
Posty: 332
Dołączył: piątek, 22 sierpnia 2014, 18:11

Re: Dworce, których już nie ma

Postprzez pietia » poniedziałek, 30 marca 2015, 20:32

A pamięta może ktoś, ile kosztował bilet na pośpiecha relacji Grójec-Słomczyn, i czy cena bardzo różniła się od zwyklaka w odobnej relacji (w sensie-podobnej długości)?
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2092
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: Dworce, których już nie ma

Postprzez Jarkie » sobota, 28 listopada 2015, 01:01

Suwałki, dawny dworzec.
Wprawdzie archiwalnych zdjęć nie udało mi się nigdzie znaleźć, niemniej 2 zdjęcia z aktualnego okresu pokazujące (przynajmniej częściowo) to miejsce. Obecnie spory parking.
http://phototrans.pl/14,397990,0,Setra_ ... _W577.html - tu z opisem co i gdzie było.
http://phototrans.pl/14,694429,0,Jelcz_ ... 20813.html

Kilka lat temu zmieniła się lokalizacja dworca w Mrągowie. 2 zdjęcia przedstawiające fragmenty dworca z czasów jego funkcjonowania.
http://www.gpa.mazowsze.pl/displayimage.php?pos=-12991
http://www.gpa.mazowsze.pl/displayimage.php?pos=-4279
Poczekalnię zburzono, pozostał tylko ślad po jednym ze stanowisk. Poniżej zdjęcie z Google prezentujące widok obecny (plac do wszelkich celów).
https://www.google.pl/maps/place/Mr%C4% ... 02!6m1!1e1
Aktualnie dworzec PKS znajduje się obok nieczynnego dworca kolejowego.
Jakub K.
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1119
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2003, 02:00
Lokalizacja: z Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Dworce, których już nie ma

Postprzez Jakub K. » poniedziałek, 25 kwietnia 2016, 14:42

Galeria archiwalnych zdjęć komunikacji autobusowej z Krakowa i Małopolski z lat II Rzeczypospolitej. Na kilku widać pierwszy dworzec autobusowy w Krakowie, zlokalizowany na placu Ducha Świętego:
http://krakow.naszemiasto.pl/artykul/zd ... m,zid.html
"Dwoje ludzi na przystanku na rozstaju życia dróg,Autobus dla kochanków do ich stacji nie podjedzie nigdy już..." (Mamzel)
pajaskolski
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1608
Dołączył: piątek, 13 lipca 2007, 20:56
Lokalizacja: Katowice

Re: Dworce, których już nie ma

Postprzez pajaskolski » poniedziałek, 25 czerwca 2018, 17:28

Odświeżę post. Proponuję wpisywać co też to pobudowano w miejscu dawnych dworców autobusowych. Spodziewam się, że są to większe lub mniejsze sklepy, centra handlowe lub ewentualnie stacje benzynowe czy parkingi.
To tak:
Rybnik - Biedronka, parking, stacja benzynowa, w zasadzie po autobusach ani śladu, z przystanku odjeżdża tylko Zakopane i Nysa - Nowy Sącz.
Wodzisław - Sredniej wielkości centrum handlowe, ale tu nawet jest jakby przystanek dworcowy, głównie dla komunikacji miejskiej i kursów PKS Racibórz, Drabas do Krakowa i Nysa - Nowy Sącz, jest tez informacja, toalety i kasa biletowa komunikacji miejskiej.
Pszczyna - ogromny parking, 2 sklepy (Aldi i cos jeszcze), po autobusach ani śladu.
Cieszyn - hiper w budowie.
Skoczów - cztery stanowiska, sklep.
Ustroń - wycofanie ruchu samochodowego, coś na kształt nowego centrum albo próba utworzenia Rynku
Gliwice - przy wyremontowanym dworcu kolejowym pozostałość po stanowiskach odjazdowych w postaci "wyspy" na środku placu z autobusami GTV dookoła
Żywiec - przystanek dworcowy z poczekalnią, bufetem i kilkoma stanowiskami.
Kłobuck - sklep, parking, nawet jeszcze stara poczekalnia jest.
Olkusz - w sumie ciekawostka, jest jak było, tylko PKS Olkusz nie istnieje. Z placu korzystają busiarze i komunikacja miejska.
Tarnowskie Góry - nowowybudowany, porządny dworzec dla potrzeb komunikacji miejskiej (plus jedno stanowisko dla kilku kursów "S" PKS Częstochowa. Tutaj akurat komunikacja miejska obsługuje sporo linii po ok. 30 km. Jest informacja, kasa biletowa komunikacji miejskiej, kawiarnia, pizzeria, toalety, jednocześnie nie jest to hipermarketo - dworzec.
Siewierz - podobno buduje się "przystanek zbiorczy", którego nigdy w Siewierzu nie było.
Zawiercie - parking, busiarstwo i komunikacja miejska
Myszków - parking, busiarstwo i komunikacja miejska
Będzin - wiaty stoją jak stały, tu nic się nie zmieniło, tylko nic stąd nie odjeżdża
Sosnowiec - parking
pietia
 
Posty: 332
Dołączył: piątek, 22 sierpnia 2014, 18:11

Re: Dworce, których już nie ma

Postprzez pietia » poniedziałek, 25 czerwca 2018, 20:19

Warszawa Stadion - parking
Warszawa Wileńska - centrum handlowe
Warszawa Mokotów - stacja benzynowa + biurowiec
Warszawa Marymont - apartamentowiec
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1068
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Dworce, których już nie ma

Postprzez kpc21 » poniedziałek, 25 czerwca 2018, 21:59

Łódź Północny - Wydział Praw Jazdy i Rejestracji Pojazdów (dworzec działa, ale w mocno okrojonej postaci, wykorzystywany głównie przez busiarzy; budynek Wydziału Praw Jazdy nadal należy do PKS Łódź).
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz