PKP Intercity, Koleje Wielkopolskie i PESA w klastrze Luxtorpeda 2.0
W poniedziałekpowołano Klaster „Forum na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Luxtorpeda2.0”. Celem przedsięwzięcia jest to, by przedsiębiorstwa z branżykolejowej, skupione w klastrze, stały się realną siłą wdrażającą założeniaprogramu rozwojowego Luxtorpeda 2.0.
Luxtorpeda 2.0 to jeden z projektów flagowych rządowejStrategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Przewiduje on stymulowanie rozwojuprodukcji polskich pojazdów szynowych transportu publicznego.
Celem powołania klastra jest to, by przedsiębiorstwa zbranży kolejowej skupione w klastrze stały się realną siłą wdrażającą założeniaprogramu rozwojowego Luxtorpeda 2.0 – powiedział Czesław Warsewicz,przewodniczący Rady Ekspertów Centrum Rozwoju Transportu – organizatora izałożyciela klastra w poniedziałek podczas spotkania z dziennikarzami. Klasterma m.in. tworzyć rozwiązania przyspieszające modernizację i konkurencyjnośćpolskich kolei. Skorzystać mają na tym pasażerowie i klienci biznesowi kolei.
„To jest forum, które ma skupiać wszystkichprzedsiębiorców z branży kolejowej: samorządowych, państwowych, prywatnych wcelu uszczegółowienia programu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, aby polskieprzedsiębiorstwa stały się przedsiębiorstwami globalnymi, by mogły wejść narynki międzynarodowe i konkurować z podmiotami europejskimi, światowymi. I tojest nasz główny cel. (…) Chodzi o to, by (Luxtorpeda-PAP) stała sięrzeczywistym instrumentem innowacji i wsparcia polskiej myśli technicznej ipolskich przedsiębiorstw” – powiedział PAP Warsewicz.
Jak dodał podczas uroczystości, klaster „Forum na rzeczOdpowiedzialnego Rozwoju Luxtorpeda 2.0” ma być swoistym centrum myślistrategicznej w obszarze transportu.
Cele klastra zakładają m.in. tworzenie rozwiązańprzyspieszających modernizację i konkurencyjność polskich kolei, promocję usługi towarów wytworzonych przez polski przemysł, zwiększenie konkurencyjności”przedsiębiorstw uczestników porozumienia poprzez poprawę warunków i dostępudo wiedzy organizacyjnej”.
Według Warsewicza chodzi o to, by impuls inwestycyjny, którypłynie dziś ze strony Unii Europejskiej, oraz krajów, takich jak np. Chiny,które na rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku przeznaczyły 300 mld dolarów zostałnależycie wykorzystany przez polski przemysł i aby przedsiębiorstwa polskie stałysię „graczami globalnymi”.
Klaster jest porozumieniem największych podmiotów rynkutransportowego w Polsce. Wśród jego założycieli są m.in. PKP Intercity SA,Przewozy Regionalne Sp. z o.o., Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o., Budimex SA,PESA Bydgoszcz SA.
Trwają jednak rozmowy również z innymi podmiotami.”Rozmawiamy ze wszystkimi podmiotami rynku. Mamy nadzieję, że do końcamarca będziemy znali ostateczny kształt (klastra – PAP). Mamy nadzieję, że będąw tym przedsięwzięciu uczestniczyły także PKP PLK, PKP SA, a również innepodmioty infrastrukturalne działające na polskim rynku, jak Siemens, który teżbył zainteresowany udziałem w tym podmiocie (…) czy producenci tacy, jakNewag SA, PKP Cargo, jak również producenci taboru i dostawcy rozwiązań jak(…) Kombud SA” – powiedział Warsewicz.
Dodał, że ostateczną liczbę podmiotów poznamy z końcemmarca. „Od kwietnia chcemy rozpocząć (…) wnikliwe prace na temat nowegowsparcia kolei w zakresie poprawy jej konkurencyjności. Jesteśmy otwarci nawszystkich uczestników rynku kolejowego, bo oni są zainteresowani poprawąjakości, większym wykorzystaniem środków unijnych, przygotowaniem rozwiązańlegislacyjnych, które pozwolą rozwijać się polskiemu sektorowi kolejowemu”- powiedział.
„Od końca marca chcemy rozpocząć prace w grupachmerytorycznych, które dzielimy na przewozy towarowe, przewozy pasażerskie,infrastrukturę i przewozy niskoemisyjne. I chcemy z uczestnikami rynku -wytwórcami, producentami – do końca czerwca przygotować pierwszy projektuszczegółowienia programu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju jako inicjatywypodmiotów tego rynku, aby ten program przesłać rządowi, a szczególniewicepremierowi Morawieckiemu, aby w szczegółowych rozwiązaniach (zawarte tampropozycje – PAP) były brane pod uwagę” – powiedział Warsewicz. Dodał, żeklaster planuje, by najpóźniej do końca sierpnia ten uszczegółowiony i w pełniopracowany przez branżę projekt mógł być proponowany stronie rządowej.”Chcemy być uczestnikiem aktywnym w kształtowaniu polskiej politykitransportowej” – podsumował.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze