Frekwencja na kursach

Dyskusje o organizacji komunikacji międzymiastowej w Polsce

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Lubel
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1227
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: Frekwencja na kursach

Postprzez Lubel » niedziela, 30 września 2018, 10:04

viewtopic.php?f=12&t=208&p=119340#p119340
W tym temacie piszemy wozy na danych liniach.
kasztelan54
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 520
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Frekwencja na kursach

Postprzez kasztelan54 » poniedziałek, 1 października 2018, 13:58

Frekwencja na przystanku początkowym

28.09.2018

16.40 Włocławek D.A. - 17.48 Izbica Kujawska p. Lubraniec, Topólkę - 20 osób
16.40 Włocławek D.A. - 17.12 Wielgie p. Krojczyn, Zaduszniki - 7 osób

1.10.2018

16.40 Włocławek D.A. - 17.48 Izbica Kujawska p. Lubraniec, Topólkę - 17 osób
16.40 Włocławek D.A. - 17.12 Wielgie p. Krojczyn, Zaduszniki - 8 osób

obsługa: kierunek Wielgie - MAN SÜxx2, kierunek Izbica Kujawska - Karosa Recreo
misiek2010
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 214
Dołączył: wtorek, 13 marca 2012, 13:19

Re: Frekwencja na kursach

Postprzez misiek2010 » środa, 3 października 2018, 12:15

Ciekawy efekt socjologiczny można zaobserwować na trasie Zakopane- Kraków. Niedziela 30 września, dworzec w Zakopanem. O godz. 17.20 odjeżdża do Krakowa Trans-Kos autokarem ze 100 % frekwencją (cena 20 zł), kolejny autobus z "krakowskiego" stanowiska to Szwagropol o 17.40. Na stanowisku obok stoi autobus NKA Kruszwica do Inowrocławia, również przez Kraków (informacja była widoczna na wyswietlaczu), 2 zł tańszy niż bilety na Szwagropol/MaxBus/Trans-Kos. Do godziny 17.30 na stanowisku "krakowskim" zebrało się jakieś 10, góra 15 osób, pomimo tego, ze obok stał autobus NKA, którym odjechaliby do Krakowa wcześniej. Szwagropol podstawił się na stanowisko w momencie odjazdu NKA, czyli o 17.30.. Zdarza mi się podróżować tą trasą i doprawdy zdumiewa mnie to zjawisko myślowe ludzi, którzy "nie widzą" autobusu obok innej firmy, który jedzie w tym samym kierunku i w dodatku jest tańszy. Podobnie bywa w piątki- ludzie potrafią czekać na stanowisku MaxBusów i Szwagropoli po 1-2 h aż w końcu wejdą do środka, podczas gdy obok potrafi podstawić się autobus przelotowy i mało kto pomyśli, że mógłby wsiąść zamiast czekać :)
Podsumowując:
Trans- Kos Zakopane- Kraków- 100 % od Zakopanego
NKA Kruszwica- do Krakowa ostatecznie dojechało ok 25 osób.
Lubel
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1227
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: Frekwencja na kursach

Postprzez Lubel » środa, 3 października 2018, 13:54

Nie można tak na to patrzeć, wiadomo część osób może nie pomyślała ale część oczekujących:
- mogła posiadać bilety miesięczne u Szwagra
- chciała wysiąść w pośredniej miejscowości (Szwagropol zatrzymuje się w 12 miejscowościach pośrednich, NKA tylko w 3)
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1044
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Frekwencja na kursach

Postprzez kpc21 » środa, 3 października 2018, 16:14

Niekoniecznie ludzie muszą być świadomi, że autobus do Inowrocławia jedzie też przez Kraków. Chyba, że miał to na tabliczce.
TFZ
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2231
Dołączył: czwartek, 16 października 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Frekwencja na kursach

Postprzez TFZ » środa, 3 października 2018, 17:47

Miał na wyświetlaczu, było napisane.

Natomiast w wypadku linii Zakopane - Kraków może dochodzić jeszcze jeden niuans: miejscowi kierowcy wiedzą, gdzie zjechać z zakopianki, by ominąć korki. No i nie wiem też, czy autobusy NKA zatrzymują się na wszystkich przystankach w Krakowie, gdzie stają miejscowi.
Tadeusz Franciszek Zieliński***t.zielinski[małpa]transinfo.pl
pietia
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 326
Dołączył: piątek, 22 sierpnia 2014, 18:11

Re: Frekwencja na kursach

Postprzez pietia » środa, 3 października 2018, 20:47

No i zapewne daleko nie każdy wiedział, że wsiadając do NKA zaoszczędzi 2 zeta. Część osób, zwłaszcza starszych, może wręcz myśleć, że taki "dalekobieżny" autobus jest nawet droższy od lokalnego. Sam kiedyś się trochę zdziwiłem, korzystając na tej trasie z usług PKS Gryfice (kurs do Pobierowa, wykonywany raz w tygodniu), gdy za bilet zapłaciłem zaledwie 11 zł (było to w 2006 lub 2007 roku), podczas gdy standardowa cena na tej trasie u Szwagra czy istniejących jeszcze wtedy Freja i PKS Zakopane wynosiła 15 zł
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2029
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: Frekwencja na kursach

Postprzez Jarkie » środa, 3 października 2018, 21:58

Właśnie, ludzie mogą nie wiedzieć że autobus NKA jest tańszy od "miejscowych". W autobusie podjeżdżającym na przystanek w Zakopanem powinna być tablica (odpowiednich rozmiarów) informująca o promocji. Tak samo jadąc w kierunku Zakopanego - kierowca w Krakowie powinien umieścić taką tablicę.

Oprócz kwestii związanych z większą ilością przystanków w rozkładzie miejscowych przewoźników jest jeszcze coś. NKA ma 1 kurs w wybrane dni tygodnia, inne kursy przelotowe można obecnie liczyć na palcach. Tymczasem Szwagropol czy MaxBus jeżdżą co kilkanaście minut i to właśnie do nich ludzie są przyzwyczajeni. Dlatego też czekają na "swojego" przewoźnika. Nie wiem jaka jest skala tej sytuacji w Małopolsce, ale znam takie przypadki z innych części kraju.
Wystarczy że firma X ma chociaż jeden kurs np. o lepszej godzinie niż konkurencja Y i już dla części osób to właśnie X będzie podstawowym przewoźnikiem. Nie ważne że to Y jest nieco tańszy itp. A jeśli dodatkowo X jeździ częściej niż Y - ma już praktycznie monopol na swej trasie.
misiek2010
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 214
Dołączył: wtorek, 13 marca 2012, 13:19

Re: Frekwencja na kursach

Postprzez misiek2010 » środa, 3 października 2018, 22:46

Ja sam nie wiedzialem, ze akurat natrafie na kurs NKA- po prostu zobaczylem autobus, zapytalem i pojechalem :) Co do miejscowosci posrednich i podrozowania nieraz Szwagropolem/MaxBusem- wiekszosc podroznych jedzie od dworca w Zakopanem do dworca w Krakowie i na odwrót, a zdecydowana wiekszosc kupuje bilety jednorazowe. Owszem, wsrod tych kilku osob nie wykluczam, ze mogli byc do miejscowosci posrednich czy z miesiecznym... jednak to nie pierwszy raz kiedy natrafiam na autobus przelotowy przypadkiem, ktory jedzie z wolnymi miejscami, a inni zamiast skorzystac z okazji, wola stac i czekac na kolejny autobus, do ktorego byc moze wsiada.
cjk
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1068
Dołączył: piątek, 21 marca 2014, 21:13

Re: Frekwencja na kursach

Postprzez cjk » środa, 3 października 2018, 23:12

Ja też często jeżdżę na trasie zakopiańskiej, na odcinku Nowy Targ-Kraków i moje obserwacje są takie:
- zdarzają się ludzie z miesięcznymi Szwagra/Majeromaxa, ale w większości ludzie wsiadają w to, co akurat podjedzie, zwłaszcza, że Szwagier i Majeromax mają porównywalny tabor (no chyba, że ci drudzy podstawią Teamstara i temu podobne, ale to już rzadko się zdarza). Choć jak już ktoś czeka na konkretny kurs na dworcu, to na Szwagra. Trans-Kos ma najsłabszą frekwencję na tej linii (często widzę ich pustawe auta), ale też tylko 4 kursy dziennie i kiepski tabor (kilkunastoletnie Setry i Mercedesy).
- najwięcej ludzi, przynajmniej w tygodniu, jeździ z Nowego Targu do Krakowa. Odcinek Zakopane - NT bywa, że pusty autobus jedzie
- lokalni przewoźnicy faktycznie mają przewagę nad dalekobieżnymi pod tym względem, że zatrzymują się na większości przystanków pośrednich i w samym Krakowie - co jest wygodne. Choć ten argument traci wagę, mając w pamięci namiętne omijanie alternatywnymi trasami korków (a i tym samym rozkładowych przystanków) na zakopiance.
- istotne jest chyba też to, że "lokalsi" biorą w zasadzie wszystkich :D i nierzadko bywa po 20 osób na stojąco, jak to jest w przelotowych nie wiem. (Choć w Szwagropolu różnie to bywa z tym braniem stojących pasażerów, bo ich kierowcy z brygad zakopiańskich raczej nie mają przed tym oporów, a brygady krakowskie generalnie pilnują, by wszyscy siedzieli :)
Gallux
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 3253
Dołączył: niedziela, 23 lutego 2003, 02:00
Lokalizacja: Konin
Avatar użytkownika

Re: Frekwencja na kursach

Postprzez Gallux » środa, 3 października 2018, 23:52

To fakt, że NKA ma niewygórowane ceny. Dla przykładu z Inowrocławia do Konina jeżdżą teraz 3 kursy w podobnych godzinach:

20:10 NKA Kruszwica - 27 zł.
20:45 PKS Bytów - 40 zł.
21:15 PKS Konin 24,50 zł.

Wsiadając w bytowski można się nieźle naciąć.

Sam kiedyś się trochę zdziwiłem, korzystając na tej trasie z usług PKS Gryfice (kurs do Pobierowa, wykonywany raz w tygodniu), gdy za bilet zapłaciłem zaledwie 11 zł (było to w 2006 lub 2007 roku)

W takiej samej cenie można teraz jechać na tej trasie kursem SAND-BUS-a Płocka.
kasztelan54
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 520
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Frekwencja na kursach

Postprzez kasztelan54 » sobota, 6 października 2018, 15:31

5.10.2018
Frekwencja na kursach KPTS na początku trasy.

15.40 Włocławek D.A. - 16.38 Dziankowo - 15 osób
16.30 Włocławek D.A. - 17.25 Zakrzewo - 5 osób
16.30 Włocławek D.A. - 17.10 Lipno D.A. - 21 osób (kurs wykonywany busem MB Vario)
16.40 Włocławek D.A. - 17.40 Radziejów D.A. - 8 osób
16.40 Włocławek D.A. - 17.48 Izbica Kujawska - 15 osób
16.40 Włocławek D.A. - 17.12 Wielgie - 15 osób
Ampluk
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 720
Dołączył: niedziela, 30 lipca 2006, 20:57
Lokalizacja: rzeszów

Re: Frekwencja na kursach

Postprzez Ampluk » niedziela, 7 października 2018, 19:17

5.10.2018
22:45 Warszawa-Szczecin, flixbus, volvo 9700, ZS 001JH
Z Warszawy ok. 90%, z Łodzi dalej 3 miejsca wolne, z Poznania kilka wolnych, duża rotacja w Gorzowie i do Szczecina przyjechał z ok. 80% zapełnieniem.
6.10.2018
13:50 Szczecin-Kraków, mercedes tourismo rhd 16/2, K2 FLIX3
Ze Szczecina 14 osób, Gorzów -11/+1, Zielona Góra +4, Lubin -1/+3, lotnisko +2, Wrocław -8/+17
Poprzednia strona