Dworce PKS

Dyskusje o organizacji komunikacji międzymiastowej w Polsce

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Gallux
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 3147
Dołączył: niedziela, 23 lutego 2003, 02:00
Lokalizacja: Konin
Avatar użytkownika

Postprzez Gallux » środa, 13 sierpnia 2003, 18:02

Proponuje w tym temacie opisywać dworce PKS w waszych miastach. Według mnie najważniejszą rzeczą jest, żeby PKS był położony blisko PKP. Na początek - Konin. Nasz dworzec PKS to malutka budka z nieczynnymi kasami i śpiącą informacją. Dworzec PKP leży w Nowym Koninie, czyli około 7 min. jazdy, ale na szczęście wiekszość autobusów tam zajeżdża. Niestety dworzec wygląda bardzo nieestetycznie :sad: Czy w waszym mieście jest dworzec PKS z prawdziwego zdarzenia? Takie coś zauważyłem w Kielcach. Niestety znaczna wiekszość dworców w Polsce wygląda okropnie :sad:
Egon
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 770
Dołączył: czwartek, 5 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Katowice-Ligota
Avatar użytkownika

Postprzez Egon » środa, 13 sierpnia 2003, 21:09

Dworzec w Katowicach "to jest jakieś qui-pro-quo" (Moks - Vabank). Miał powstać nowy dworzec pomiędzy Zawodziem a Szopienicami (nawet już były zrobione perony), ale projekt upadł - dworca nie dokończono, bo zmienił się ustrój. Jego lokalizacja też nie była najszczęśliwsza, ponieważ był oddalony o 6 km od centrum, a od stacji kolejowej Katowice-Zawodzie (dawniej Bogucice) dzieliło go ok. 2 km. Tak więc nadal autobusy upychają się na 250 metrach kwadratowych przy ul. Skargi, a trochę pospiesznych ma swoje stanowiska pod dworcem PKP.
Wg mnie kielecki dworzec PKP jest najlepszy, jaki widziałem w Polsce.
jelcz392
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 548
Dołączył: sobota, 31 maja 2003, 02:00
Lokalizacja: Zamość
Avatar użytkownika

Postprzez jelcz392 » sobota, 16 sierpnia 2003, 22:31

Dworzec PKS w Zamościu leży na drugim końcu miasta niż PKP.Ale pociągów tu jezdzi "co nie miara" więc i tak większość korzysta z PKS-u.Sam budynek nie jest może wielki,ale wystarczający jak na Zamość.Stanowisk jest 14,plac manewrowy spory tak,że autobusy nie muszą sie przeciskać miedzy sobą.Ostatnio trochę go odnowili (budynek i stanowiska).Stanowiska są na szczęście zadaszone.Po przeciwnej stronie ulicy jest parking z którego odjeżdżają busiarze."Biedny" ludek musi moknąć na deszczu bo tam oprócz słupków i dwóch ławek nie ma nic.
jelcz392
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 548
Dołączył: sobota, 31 maja 2003, 02:00
Lokalizacja: Zamość
Avatar użytkownika

Postprzez jelcz392 » sobota, 16 sierpnia 2003, 22:41

W Rzeszowie są dwa dworce:główny i podmiejski.Główny tuż przy PKP,podmiejski 800 metrów dalej.Oba są nieporozumieniem.Ten główny ma kształt prostokąta.Stanowiska są rozmieszczone na obwodzie,autobusy podjeżdżają równolegle do krawężnika.A na środku placu parkują autobusy(prostopadle do krawężnika)Jak autobus stoi na stanowisku to ten z placu nie ma prawa wyjechać.A wyprzedzenie takiego autobusu wymaga ekwilibrystyki ze strony kierowcy.Oj,w szczycie to tam panuje niezły burdel!Sam hall dworca jest maciupki jak na takie miasto.Stanowiska są zadaszone,ale to dopiero od kilkunastu lat.Ten plac manewrowy jest tak szeroki,że jak przegubowy IK 160P stanie w jego poprzek,to mała szansa,by coś przejechało mu przed maską.A jak zjedzie się więcej autobusów to parkują na placu należącym do PKP.
A podmiejski mieści się... pod wiaduktem śląsko-dąbrowskim.Na głowę się tam nie leje(wiadukt chroni),ale za to w zimie wiatr hula całkiem niezle.

<font size=-1>[ Ta wiadomość została zmieniona przez: jelcz392 dnia 2003-08-17 18:53 ]</font>
jelcz392
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 548
Dołączył: sobota, 31 maja 2003, 02:00
Lokalizacja: Zamość
Avatar użytkownika

Postprzez jelcz392 » niedziela, 17 sierpnia 2003, 18:57

Ale dworzec w Gdyni to ma wszystkie pod sobą.Kasy i hall wspólnie z PKP {ten sam budynek,wejście obok),plac do nauki jazdy jest pewnie większy od placu postojowego ze stanowiskami razem wziętymi.Na szczęście Gdynia obsługuje głównie ruch lokalny,ale i tak jak na takie miasto to wstyd.
jelcz392
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 548
Dołączył: sobota, 31 maja 2003, 02:00
Lokalizacja: Zamość
Avatar użytkownika

Postprzez jelcz392 » niedziela, 17 sierpnia 2003, 19:01

Dworzec w Mrągowie to kilka stanowisk usytuowanych w ciągu bocznej ulicy,prowadzącej mn. do straży pożarnej.A jedno stanowisko jest tuż przy głównej ulicy,coś jakby zatoka autobusowa.Jest to tzw.stanowisko przelotowe,zatrzymują się tam autobusy jadące przejazdem przez Mrągowo.Budynek dworca-taka trochę większa poczekalnia na jakiejś większej wiosce.Plac postojowy dość spory,kierowcy raczej nie mają problemów z manewrami.
jelcz392
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 548
Dołączył: sobota, 31 maja 2003, 02:00
Lokalizacja: Zamość
Avatar użytkownika

Postprzez jelcz392 » niedziela, 17 sierpnia 2003, 19:05

Dworzec w Pułtusku to spory,przestronny plac,ogrodzony,z dwiema bramami,zamykanymi na noc(co chyba rzadko się zdarza).Stanowiska zadaszone,autobusy się nie gniotą.O wiele więcej miejsca niż w Rzeszowie!
Leszek Matula
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 1678
Dołączył: czwartek, 15 sierpnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Oświęcimia
Avatar użytkownika

Postprzez Leszek Matula » niedziela, 17 sierpnia 2003, 19:32

Dworzec PKS w Oświęcimiu:
5 stanowisk, plac na ok. 35 autobusów (za duży w stosunku do potrzeb), ruch stosunkowo niewielki. Budynek przestronny, dwie kasy biletowe ale czynne tylko od 25 do 5 dnia każdego miesiąca (tylko bilety miesięczne), kiosk z gazetami i mały sklep spożywczy. Kiedyś był jeszcze bar ale obecnie zlikwidowany. Tutaj zdjęcie budynku dworcowego od strony przystanku MZK: http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/tournee.php?p=10459
Wielkim minusem tego dworca jest b. duża odległość od dworca PKP (6 km). Oba dworce leżą na przeciwnych krańcach miasta (PKP na zachodzie a PKS na wschodnich rubieżach miasta).
_________________
Prijemnu cestu Vam praje vodic Leszek Matula :smile:

<font size=-1>[ Ta wiadomość została zmieniona przez: Leszek Matula dnia 2003-08-17 19:50 ]</font>
Leszek Matula
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 1678
Dołączył: czwartek, 15 sierpnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Oświęcimia
Avatar użytkownika

Postprzez Leszek Matula » niedziela, 17 sierpnia 2003, 19:36

Dworzec PKS w Kętach:
Dworzec oddany do użytku w 2001 roku. Podlega pod PKSiS Oświęcim i MZK Kęty. 5 stanowisk PKS i 3 MZK, plac na ok. 15 autobusów (w zupełności wystarcza), poczekalni brak (2 wiaty przystankowe obok stanowisk), kasa biletowa PKS czynna tylko od 25 do 5 dnia każdego miesiąca, kasa MZK czynna cały czas, obok stanowisk jest kiosk ruchu. Po drugiej stronie ulicy przebiegającej obok dworca PKS jest spory i bezpłatny parking. Obok (50 m) dworzec PKP.
Leszek Matula
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 1678
Dołączył: czwartek, 15 sierpnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Oświęcimia
Avatar użytkownika

Postprzez Leszek Matula » niedziela, 17 sierpnia 2003, 19:40

Dworzec PKS w Wadowicach
11 stanowisk PKS + 1 stanowisko KM.
poczekalni brak, jedna duża wiata obok stanowisk nr 10 i 11. Dworzec oddany do użytku w 2000 roku (albo coś koło tego). Na dworcu bar oraz kiosk ruchu. Jako ciekawostka: w barze są 2 stoliki na których stoją dwie takie jakby plansze z tekstem: <b>tylko dla kierowców PKS</b> :smile: Plac postojowy na ok. 30 autobusów (wystarcza w zupełności). Obok dworzec PKP (20 m).
Gallux
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 3147
Dołączył: niedziela, 23 lutego 2003, 02:00
Lokalizacja: Konin
Avatar użytkownika

Postprzez Gallux » niedziela, 17 sierpnia 2003, 19:46

Dworzec w Turku
No tu Turek można pochwalić za dobry dworzec. Jest to spory budynek z dwoma bufetami, kioskiem i małym sklepem muzycznym. Dodatkowo kasy są tam czynne cały czas, lecz wydają tylko bilety na kursy PKSu Turek. Placyk również spory i stanowisk wiele. Przed budynkiem niedawno wystawiono nowy, bardziej czytelny rozklad jazdy, co jest też dużym plusem.
Izzy
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 407
Dołączył: wtorek, 18 czerwca 2002, 02:00
Lokalizacja: Warszawy
Avatar użytkownika

Postprzez Izzy » piątek, 22 sierpnia 2003, 08:26

Kilka dworców w polsce widziałem. Pod kontem funkcjonalności dla pasażerów i ich bezpieczeństwa porażką są stanowiska przejazdowe Warszawa Zachodnia, Warszawa Stadion, Pułtusk,Płock, Ostrołeka. Natomiast stanowiska wycofywane z głównym peronem w około którego umieszczone są stanowiska, jak w Radomiu (nowy dworzec i przykład modelowy moim zdaniem),Koszalin, Poznań, Myślenice i Nowy Targ (dworce są spod jednego stępla oba są identyczne), są moim zdaniem świetnym rozwiązaniem wyjście z hali dwoercowej prosto na peron, stanowiska nie są rozwleczone po całym placu dzięki czemu pasażerowie nie biegają w poszukiwaniu właściwego, ponadto nie spacerują pomiędzy wyjeżdżającymi autobusami co makabrycznie wygląda na Zachodnim. w ogóle Zachodni jest przykładem kompletnej głupoty projektantów jest duży ale miejsce jest fatalnie wykorzystane, stanowisk jest za mało zwłaszcza międzynarodowych. Moim zdaniem dworce powinny być dostosowane do potrzeb nie muszą byś supernowoczesne, takim przykładem jest Ełk, Olecko i Gołdap. Dworce niby takie nijakie ale jak im się przyżeć to znajdują się w centrum miejscowości dojście z ulicy łatwe lub wręcz znajdują się przy ulicy, 3-4 stanowiska, przy każdym skroman ale czysta wiata przystankowa do tego kasa z dyżurką w niewielkom pawilonie, czyli taklie przystanki dworcowe ale bardzo czyste. W Gołdapi i Olecku połóżone obok parków. Gratulacja dla PKS Suwałki. Kielce to śmieszny dworzec niezłe rozwiązanie, wygodny i dla pasażerów i dla kierowców.Ale najgorszym dworcem jest Kraków, na taką liczbę kursów to jest makabra, dojazd okropny, stanowista są umowne, autobusy muszą wieżdżać w określonej kolejce. Ponoć miała być przebudowa ale niewiem czy coś się dzieje, jak ktoś jest z Krakowa jech napisze czy coś się w tym kierunku dzieje. Moim zadaniem problemem naszych dworców nie jest to czy są bardziej funkcjonalne lub mniej, ale są po prostu brudne, nawet jak jest jakieś miejsce gdzie można zjeść to raczej nie zachęcające do tego, dworce są n ie odnawiane, wyglądają po prostu tandetnie sprawiają wr żenie że nik o nie nie dba.

<font size=-1>[ Ta wiadomość została zmieniona przez: Izzy dnia 2003-08-22 08:39 ]</font>
robert
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 120
Dołączył: wtorek, 5 sierpnia 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawy
Avatar użytkownika

Postprzez robert » niedziela, 24 sierpnia 2003, 07:11

Dworzec Warszawa Zach. faktycznie jest niebezpieczny zarówno ze strony ruchu kołowego jak też ze względu na kradzieże i rozboje. Ale największą bzdurą jaka może być, to jest to że po godzinie 3.00 (czyli w nocy) przyjeżdza pare autobusów międzynarodowych, a sam dworzec jest zamknięty. Drzwi są pozamykane łańcuchami!!! No tak. Byle do europy.
Pozdrawiam.
robert
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 120
Dołączył: wtorek, 5 sierpnia 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawy
Avatar użytkownika

Postprzez robert » niedziela, 24 sierpnia 2003, 07:15

Nowy Sącz dworce PKS i PKP ma usytułowane ok. 2 km. od siebie. Coprawda połączenie pomiędzy nimi jest dość dobre komunikacją miejską, ale aby się dostać z PKP to trzeba przejść przez parking przed dworcem a następnie na drugą stronę jezdni.
Pozdrawiam.
robert
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 120
Dołączył: wtorek, 5 sierpnia 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawy
Avatar użytkownika

Postprzez robert » niedziela, 24 sierpnia 2003, 07:23

W Poznaniu Dworce można powiedzieć usytułowane są koło siebie, ale aby przejść z PKP na PKS, to trzeba się wyskrobać na wiadukt. Natomiast sama organizacja na Dw. PKS jest dość przejrzysta. Po jednej stronie dworca odjeżdzają autobusy miejskie, a po drugiej międzynarodowe. Troszkę mnie tylko zdziwiło, że autobusy międzynarodowe, które są na rozkładzie jazdy muszą wypisywać płatną przepustke. Tak było 2 lata temu, może się już coś zmieniło na lepsze.
Pozdrawiam.
Następna strona