[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 836: Undefined index: KIB
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 836: Undefined index: KIB
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 836: Undefined index: KIB
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 836: Undefined index: KIB
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 836: Undefined index: KIB
Dworce PKS - Organizacja, połączenia

Dworce PKS

Dyskusje o organizacji komunikacji międzymiastowej w Polsce

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Robercik
 
Posty: 11
Dołączył: wtorek, 25 września 2018, 22:19

Re: Dworce PKS

Postprzez Robercik » czwartek, 27 września 2018, 01:29

Gubin - Dworzec zamieniony w budynek ze sklepami z wydzieloną mała poczekalnią, często zamkniętą; perony zniszczone.

Lubsko - po upadku PKP dworzec został przeniesiony w centrum; nieduży, ale schludny, z czystą poczekalnią.

Zielona Góra - okropny PRL-owski budynek z przeciekającymi dachami na peronach. Blisko PKP i głównych linii miejskiej komunikacji.

Krosno Odrzańskie - podobny do dworca w Zielonej Górze, z tym że daleko na uboczu, w zabytkowej części.

Żary - chyba najładniejszy dworzec w regionie: choć nieduży, to funkcjonalny i nowoczesny. 200m od PKP i 300m od centrum, a 700m od ważniejszych urzędów.
Passenger
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 949
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Dworce PKS

Postprzez Passenger » niedziela, 7 października 2018, 16:25


"Żuromiński dworzec autobusowy na sprzedaż"

Więcej na: http://kurierzurominski.pl/541292,ZUROM ... ZEDAZ.html

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
Lubel
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1327
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: Dworce PKS

Postprzez Lubel » wtorek, 30 października 2018, 12:40

kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1068
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Dworce PKS

Postprzez kpc21 » wtorek, 30 października 2018, 19:50

Ciąg dalszy problemów dworca w Łodzi.

https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 60014.html

Łódź Fabryczna: Wreszcie stanęła... gablota na rozkład jazdy
Autor: Kasper Fiszer
Data publikacji: 2018-10-30 13:30

Za sukces można uznać ustawienie na autobusowej części dworca gabloty przeznaczonej na rozkład jazdy. Poziom informacji pasażerskiej powoli rośnie, ale wciąż prezentuje poziom poniżej średniego standardu. Nie wiadomo, kiedy można spodziewać się długo zapowiadanej premiery strony internetowej WPA Łódź Fabryczna.

Na naszych łamach regularnie opisujemy sytuację panującą na autobusowej części dworca Łódź Fabryczna. Otwarty niemal dwa lata temu obiekt nadal zdaje się bowiem nie funkcjonować w pełni: odjazdów jest wciąż relatywnie niewiele (choć ich liczba jest już większa niż kursów realizowanych z autobusowego dworca Łódź Fabryczna), wielokrotnie zdarzały się także awarie wind czy – ostatnio – schodów ruchomych. Spore braki dotyczą także standardowej informacji pasażerskiej.

Rozkład jazdy nareszcie zniknie z nigdy nieotwartej kasy

Należy przyznać przy tym, że w mijającym roku w tej kwestii nieco się zmieniło. Wreszcie otwarto pierwsze z okienek przeznaczonych na kasy biletowe i – choć nie można w nim kupić żadnego biletu – udziela ono przynajmniej podstawowych informacji o rozkładzie jazdy. Dalej nie ma natomiast zapowiedzi dworcowych (w hali autobusowej można usłyszeć tylko komunikaty dotyczące odjazdów pociągów).

Rozkład jazdy jest natomiast naklejoną na szybę jednego z nieczynnych okienek kartką. W obliczu skali problemów i czasu, jakiego wymaga rozwiązanie każdej z budzących wątpliwości kwestii, bardzo dużym postępem wydaje się ustawienie w pobliżu jednego z wejść pierwszej gabloty rozkładowej z prawdziwego zdarzenia. Choć stoi ona na dworcu od około trzech tygodni, na razie pozostaje pusta, należy jednak spodziewać się rychłego przeniesienia do niej naklejonego naprędce na szybę zamkniętej kasy grafiku.

Kiedy kompletny rozkład trafi do internetu?

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że na gablocie zastosowano oficjalnie obowiązującą, acz rzadko używaną przez łodzian nazwę WPA Łódź Fabryczna. To skrótowiec oznaczający wielostanowiskowy przystanek autobusowy. Obiekt nie ma bowiem teoretycznie rangi dworca.

Zarządca przystanku – Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi – od miesięcy zapowiada, że stworzy stronę internetową, na której będzie można znaleźć m.in. informacje o wszystkich realizowanych stamtąd odjazdach. ZDiT nie odpowiedział nam jednak na pytanie, na kiedy zaplanowano jej premierę. Pasażerowie wciąż muszą zatem szukać godzin kursów w różnych niezagregowanych źródłach – na stronach przewoźników, w komercyjnych wyszukiwarkach itp.


Z kolei na Kaliskim niedawno znacznie ograniczono powierzchnię placu postojowego, w miejscu którego budowany jest dyskont Lidl.
Gallux
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2876
Dołączył: niedziela, 23 lutego 2003, 02:00
Lokalizacja: Konin
Avatar użytkownika

Re: Dworce PKS

Postprzez Gallux » czwartek, 1 listopada 2018, 01:37

Przy tym, co się dzieje w Łodzi, krakowski (RDA) MDA można uznać za wzór do naśladowania. Z tego, co pamiętam, tamta spółka (RDA) była w rękach Województwa Małopolskiego, Gminy Kraków i krakowskiego PKS-u. Obecnie MDA to własność tylko województwa (jeśli się mylę, proszę o sprostowanie).

W Łodzi to jest własność miejska i jak widać, niezbyt udolnie zarządzana (a to jest i tak eufemistyczne określenie). Zadam więc pytanie, czy gdyby udziały w tym przedsięwzięciu miał PKS Łódź, to byłoby to robione bardziej z głową?
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2092
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: Dworce PKS

Postprzez Jarkie » czwartek, 1 listopada 2018, 02:36

To kolejny przykład na to, że samorządy są bardziej zainteresowane funkcjonowaniem tylko komunikacji miejskiej. Ta lokalna, międzymiastowa traktowana jest po macoszemu. Dotyczy to nie tylko poziomu dofinansowania nierentownych kursów, nie ma co ukrywać że bez tego KM byłaby ograniczona.
Jak widać w niektórych przypadkach problemem jest nawet sensowne opracowanie rozkładu jazdy dla dworca zarządzanego przez miasto. Jednak nie wszędzie tak jest.

W Łomży dworcem zarządza miasto i pod względem informacji pasażerskiej sytuacja się poprawiła. Zarówno na dworcu jak też na stronie UM jest zbiorczy rozkład zawierający kursy wszystkich przewoźników odjeżdżających z dworca. Aktualizowane są też rozkłady na stanowiskach. Oprócz tego na stanowiskach z których odjeżdżają autobusy z Warszawy w kierunku suwalsko-mazurskim jest informacja że z powodu robót drogowych na DK8 autobusy mogą być opóźnione. Z czymś takim jeszcze się nie spotkałem.
Wygląd samego obiektu to już inna sprawa. Niemniej aktualnie dworzec w Łomży jest w trakcie przebudowy.
http://www.lomza.pl/index.php?wiad=8213
https://wspolczesna.pl/nowy-dworzec-pks ... d/25246238

W Łodzi ponad połowa przewoźników "obcych" przeniosła się na WPA. Natomiast PKS Łódź odjeżdża praktycznie na wszystkich kursach albo z Kaliskiego albo z Północnego. Wprawdzie kilka razy dziennie ich autobusy pojawiają się na Fabrycznym (kierunki Konin, Koło, Uniejów, Warta, Wieluń) ale jest to tylko dodatkowy przystanek.
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1068
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Dworce PKS

Postprzez kpc21 » piątek, 2 listopada 2018, 12:19

Północny to w ogóle bardzo dziwny przypadek, biorąc pod uwagę liczbę kursów :)

Jeszcze kilka lat temu poczekalnia na tym dworcu była czynna do późnych godzin wieczornych, o ile nie całą noc. Co prawda jakoś chyba koło 18:00 zamykała się dyspozytornia, ale potem siedział tam ochroniarz. Obecnie dworzec jest całkowicie zamykany jakoś koło 15:00 czy 16:00.

Ostatnio zlikwidowano a następnie rozebrano znajdujący się na terenie dworca sklep spożywczy. Mieli dobre drożdżówki.

Może ma to wszystko też jakiś związek z tym, że 1,5 roku temu MPK zlikwidowało znajdującą się przy tym dworcu pętlę komunikacji miejskiej, część linii przenosząc na Fabryczny, a część po prostu dokądś wydłużając (64 – do Rynku Bałuckiego, a następnie do ul. Zachodniej, 85 – zostało zastąpione przez linię 70, która została skierowana Sporną, Zagajnikową i Inflancką do Ronda Powstańców 1863 r.). Z dyspozytorni PKS-u korzystali też kierowcy MPK w roli punktu socjalnego.

Bardzo dużo PKS-owych kursów z tego dworca (w większości odjeżdżały one pierwotnie ze starego Fabrycznego, a na Północnym miały przystanek pośredni) zostało najzwyczajniej w świecie zlikwidowanych.

Obecnie z tego dworca odjeżdżają jedynie nieliczne kursy PKS Łódź, w podobnej ilości, jak z (nowego) Fabrycznego, pojedyncze kursy w kierunku Rawy Mazowieckiej realizowane przez: PKS Łódź (przez Rawę do Nowego Miasta), PKS Skierniewice (do Rawy) i PKS Grójec (przez Rawę do Grójca) oraz nadal dosyć liczne kursy ([url="http://www.facebook.com/BusNoweMiastoLodz/photos/a.1857852540924044/2014405768602053/"]rozkład jazdy[/url]) przewoźnika Nep-Pol/San-Marco przez Rawę Mazowiecką do Nowego Miasta. Przewoźnik do Nowego Miasta korzysta z tego dworca jako przystanku początkowego i niechęć do przeniesienia się na Fabryczny argumentuje tym, że na Fabrycznym nie ma dostępu do placu postojowego.

Z kolei na Kaliskim, jak już napisałem, pojemność placu postojowego uległa ostatnio znacznemu zmniejszeniu, bo PKS Łódź wynajął (bo raczej nie sprzedał, choć nie jest to wykluczone) jego teren pod budowę supermarketu.

Kaliski jest obecnie bardzo intensywnie wykorzystywany przez przewoźników kursujących na Ukrainę. Do tego stopnia, że nawet dworcowy kebab ma menu po ukraińsku. Co ciekawe, o ile na początku na tym rynku dominowali przewoźnicy ukraińscy, ostatnio zauważyłem, że te połączenia realizuje teraz sporo firm z Polski (a przynajmniej mających siedzibę w Polsce).

Jak spojrzycie tutaj: https://goo.gl/maps/w5vrZGCU9QA2 – obecnie dla autobusów do parkowania udostępniony jest tylko wąski pas po lewej (zachodniej) stronie, na którym parkują one prostopadle. Na pozostałej części, wraz z parkingiem, trwa budowa Lidla.

Co ciekawe, ze względu na położenie na terenie dworca, Lidl ten będzie miał prawo funkcjonować także w niedziele niehandlowe – chyba jako jedyny supermarket w całej Łodzi. Tymczasem powierzchnie handlowe na Fabrycznym nadal nie mają najemców. Chodzą słuchy, że lokalem pod supermarket spożywczy była tam zainteresowana Biedronka, jednak póki co nic tam się nie dzieje. Od samego początku funkcjonowania dworca wynajęte są tylko powierzchnie handlowe w formie wysp, a lokale stoją puste.
Lubel
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1327
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: Dworce PKS

Postprzez Lubel » sobota, 3 listopada 2018, 19:29

TFZ
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2228
Dołączył: czwartek, 16 października 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Dworce PKS

Postprzez TFZ » piątek, 9 listopada 2018, 12:06

Pytanie mam - czy gdzieś w prawie jest formalna definicja dworca?
Tadeusz Franciszek Zieliński***t.zielinski[małpa]transinfo.pl
Lubel
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1327
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: Dworce PKS

Postprzez Lubel » piątek, 9 listopada 2018, 15:59

Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym:
    dworzec – miejsce przeznaczone do odprawy pasażerów, w którym znajdują
    się w szczególności: przystanki komunikacyjne, punkt sprzedaży biletów oraz
    punkt informacji dla podróżnych;
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1068
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Dworce PKS

Postprzez kpc21 » sobota, 10 listopada 2018, 12:52

Zdjęcia przystanku dworcowego PKS Skierniewice w Łowiczu na parkingu na Starorzeczu, który zastąpił zlikwidowany dworzec. Ładne miejsce, nad samą Bzurą (nie mylić z bzdurą, o bzdurze będzie dalej). Nie pytajcie mnie, dlaczego na jednym ze zdjęć mój cień wygląda tak, jakbym był księdzem :) Bo nie jestem.
Załączniki
IMG_20181107_102208.jpg
IMG_20181107_102208.jpg (138.25 ) Przeglądane 363 razy
IMG_20181107_102151.jpg
IMG_20181107_102151.jpg (131.76 ) Przeglądane 360 razy
Ostatnio edytowano sobota, 10 listopada 2018, 12:59 przez kpc21, łącznie edytowano 2 razy
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1068
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Dworce PKS

Postprzez kpc21 » sobota, 10 listopada 2018, 12:57

I zdjęcia rozkładu jazdy. Polecam porównać je z tym, co widnieje w E-Podróżniku.

Od jakiegoś czasu wysyłam maile do E-Podróżnika, informując ich o tej sytuacji. Oni twierdzą, że co miesiąc zwracają się do wszystkich przewoźników o aktualizowanie rozkładów. Twierdzą też, że po moim mailu ze środy wieczorem, w czwartek uzyskali z PKS-u Skierniewice aktualny rozkład i go wgrali. Szkoda tylko, że nadal nie ma on nic wspólnego z tym, co na dworcowej tablicy z rozkładem :)

Poinformowałem ich o tej sytuacji. Ciekawe, czy zaczną poważniej rozmawiać z PKS-em na ten temat...

W sumie tak się zastanawiam... Może problem nie leży w komunikacji między PKS-em Skierniewice, a E-Podróżnikiem, lecz w komunikacji między placówką terenową w Łowiczu a centralą w Skierniewicach? Z tego, co można poznać chociażby po tej tablicy, autonomia łowickiej placówki jest, jak się wydaje, bardzo duża. Nawet tutaj nie pojawia się nigdzie nazwa PKS Skierniewice, tylko... PKS Łowicz. Na samych autobusach też często mamy tylko tradycyjne logo PKS z podpisem O/ ŁOWICZ, a gdy PKS Łódź sprzedaje (sprzedawał? nie wiem, czy jedni i drudzy dojeżdżają jeszcze w ogóle do Łodzi) w swoich kasach bilety na kursy łowickiego oddziału PKS Skierniewice, kursy te mają na nich oznaczenie ŁOW, a nie SKI, jak kursy skierniewickie.
Załączniki
IMG_20181107_102256.jpg
IMG_20181107_102256.jpg (138.89 ) Przeglądane 359 razy
IMG_20181107_102237.jpg
IMG_20181107_102237.jpg (183.51 ) Przeglądane 357 razy
IMG_20181107_102223.jpg
IMG_20181107_102223.jpg (175.95 ) Przeglądane 359 razy
Gallux
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2876
Dołączył: niedziela, 23 lutego 2003, 02:00
Lokalizacja: Konin
Avatar użytkownika

Re: Dworce PKS

Postprzez Gallux » sobota, 10 listopada 2018, 13:34

Do Łodzi już nie jeżdżą. Jest jedynie kurs z Łowicza do Głowna (choć w E-P, więc nie wiem czy to nie fikcja). Co do placówek - czy Rawa też drukuje "swoje" bilety?

Jeśli zaś chodzi o sam skierniewicki PKS, to i tak mogą się cieszyć, że jakoś przędą jak na PKS w takich kolejowych miastach, jak Skierniewice i Łowicz. Pachnie to mocno PRL-em, ale się trzyma :)
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1068
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Dworce PKS

Postprzez kpc21 » sobota, 10 listopada 2018, 17:11

Ten do Głowna nie jedzie DK14 do Głowna i raczej nikt normalny tym z Głowna do Łowicza nie jeździ. O ile to w ogóle jeszcze jeździ, co trudno mi ustalić. Chyba będę musiał wyjść na przystanek na czas jego odjazdu i po prostu sprawdzić, czy jeszcze kursuje.

Na DK14 z Łowicza PKS Skierniewice dociera tylko do Kwiatka – kurs do Łyszkowic skręca tam w lewo, kiedyś były chyba też jakieś kursy kończące bieg w Kwiatku. A ten Kwiatek, to w ogóle ciekawa kwestia, bo tak tradycyjnie nazywa się przystanek na skrzyżowaniu DK14 z DW704, ale miejscowości o tej nazwie tam wcale nie ma. Formalnie znajduje się on, chyba, na terenie wsi Nowe Grudze. Nie wiem, skąd ta nazwa, czy tak nazywa się nieoficjalnie jakaś część tej wsi, czy co. Tutaj wiata przystankowa z napisem KWIATEK: https://goo.gl/maps/dP9qMepdKEF2

W Głownie autobusy PKS-u Skierniewice się widuje, ale zwykle obsługują one linię do Brzezin, która nadal ma kilka kursów w ciągu dnia. Poza tym ten PKS obsługuje też komunikację szkolną dla gminy Głowno, a nie wiem, czy też nie dla powiatu zgierskiego w zakresie dowozu z okolicznych miejscowości do szkoły specjalnej w Głownie.

Autobusy obsługujące te kursy szkolne mają w zasadzie stałe przydziały (często widuje się np. Autosana H9 po PKS-ie Kutno) i stacjonują w Głownie, widuje się je np. parkujące na stacji paliw przy skrzyżowaniu Targowej i Bocznej.

Inny PKS widywany często w Głownie, częściej nawet, niż PKS Skierniewice, to PKS Łęczyca. Nie obsługuje on żadnej linii regularnej, ani szkolnej, ale obsługuje linie pracownicze dla firmy Arvato w Strykowie. Od jakiegoś już czasu do Głowna nie zagląda natomiast PKS Łódź.

Większość miejscowości w okolicy Głowna nie ma żadnego transportu zbiorowego.

Generalnie odnoszę wrażenie, że ten PKS Skierniewice, a na pewno łowicki oddział, mimo wszystko w końcu upadnie. Połączeń jest coraz mniej, technicznie to skansen, mentalnie też. Nic dalekobieżnego nie mają; najdłuższe, co obsługiwali, to była chyba linia Łódź-Płock przez Łowicz, ale nie obsługują jej już od dłuższego czasu – a od niedawna nie obsługuje jej też już nikt inny. A w Łowiczu stracili nawet dworzec (jeśli dobrze pamiętam, bo nie chce mi się teraz tego sprawdzać – teren dworca dzierżawili od PKP, obecnie na terenie dworca budowany jest wiadukt nad torami PKP).
Gallux
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2876
Dołączył: niedziela, 23 lutego 2003, 02:00
Lokalizacja: Konin
Avatar użytkownika

Re: Dworce PKS

Postprzez Gallux » niedziela, 11 listopada 2018, 18:11

Z tego co widzę, na trasie Łódź - Głowno - Łowicz kursuje teraz prywaciarz KASZ-BUS i to z o wiele lepszą częstotliwością niż jakiś PKS kiedykolwiek.

Co do kursów Łódź - Płock, to poza skierniewickim był jeszcze jeden łódzki i dwa płockie (z czego jeden do Sierpca). Wszystkie robiły dłuższe przerwy w Łowiczu. PKS Płock wysyłał tam bardzo kiepski tabor, głównie H9-tki.
Poprzednia stronaNastępna strona
cron