Plany, projekty, zapowiedzi

Dyskusje o organizacji komunikacji międzymiastowej w Polsce

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Passenger
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 949
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Passenger » czwartek, 17 maja 2018, 09:10


Te linie nie będą dotowane, więc się nie doczekają. Najbardziej prawdopodobne, że przewozy w powiecie ciechanowskim będzie realizować Polonus, bowiem przysłał już list intencyjny w tej sprawie. Analogicznie ma być w powiecie przasnyskim, jednak tam zainteresowani byli również państwo Czapliccy, lecz władze nie dopuściły ich do rozmów.

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
mickam
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1115
Dołączył: piątek, 10 lipca 2009, 22:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez mickam » czwartek, 17 maja 2018, 09:17

Ta umowa jest o kant d... potłuc. Może się ktoś zgłosi, może nie, a powiat znów szuka charytatywnej firmy, która wykona przewozy.
http://mickam.flog.pl/
Passenger
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 949
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Passenger » czwartek, 17 maja 2018, 09:42


Akurat w tym przypadku raczej nie będzie charytatywnie, bo przewozy będą w małej skali (co najmniej 2 kursy dziennie) i mają opierać się głównie na uczniach, więc z pewnością będą rentowne - przynajmniej w okresie roku szkolnego.

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
mickam
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1115
Dołączył: piątek, 10 lipca 2009, 22:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez mickam » czwartek, 17 maja 2018, 11:21

Zauważyłem czyli o jakiejkolwiek komunikacji powiatowej możemy zapomnieć. Włodarze powiatu na pewno się pochwalą, że zorganizowali transport tylko dla kogo.... dla uczniów.
http://mickam.flog.pl/
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1068
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez kpc21 » czwartek, 17 maja 2018, 21:43

Passenger: Te linie nie będą dotowane, więc się nie doczekają.

Faktycznie... ale jaka jest w takim razie szansa, że ktokolwiek się zgłosi? Przecież równie dobrze dowolny przewoźnik mógłby te linie uruchomić normalnie komercyjnie i nie różniłoby się to dla niego niczym w porównaniu z kursowaniem na podstawie takiej umowy poza tym, że nie byłby związany zapisami umowy z powiatem.

Skoro Mobilisowi się nie opłacało, to w jaki sposób niby Polonusowi czy Czaplickim ma się opłacać?
Passenger
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 949
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Passenger » czwartek, 17 maja 2018, 22:54


Umowa jest po to, aby wykonawca spełniał jakieś standardy i realizował połączenia zgodnie z wymogami organizatora, bo tak jak napisano w artykule starostwu zależy przede wszystkim na zagwarantowaniu transportu do końca czerwca 2019 r. dla wszystkich chętnych uczniów, a w przypadku zwykłej procedury wydania zezwolenia tej gwarancji by nie było. Przewoźnik podpisując umowę może otrzymać gwarancję, że przez okres jej obowiązywania nikt nie wejdzie mu w paradę. Widocznie władze powiatu miały świadomość, że będą chętni bez dofinansowania, inaczej ryzykowaliby tym, że nie zapewnią ponad 50% uczniom transportu do szkół, co w roku wyborczym byłoby dla nich ogromnym obciążeniem.

Mobilis likwiduje oddział nie dlatego, że całość przewozów była nierentowna, tylko z tego powodu, że nawet gdyby zostawili wyłącznie najbardziej dochodowe kursy to zysk dla nich nie byłby satysfakcjonujący, a utrzymywanie całego oddziału dla kilkunastu kursów bezsensowne. Dlatego wcześniej napisałem, że nie zdziwiłbym się gdyby PKS Mława złożył ofertę ponieważ te kursy raczej będą rentowne.

Jak wiadomo Polonus to firma państwowa, więc może dostali polecenie z góry, aby wejść w miejsce likwidowanych PKS-ów. Zresztą niebawem wszystko się wyjaśni, więc nie ma co teoretyzować.

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
Kroelewicz
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1421
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Kroelewicz » piątek, 18 maja 2018, 09:05

[quote="Passenger"](...). Przewoźnik podpisując umowę może otrzymać gwarancję, że przez okres jej obowiązywania nikt nie wejdzie mu w paradę (...)

Niby na jakiej podstawie? Póki co, nie ma prawa wyłącznego w polskim transporcie drogowym.
Passenger
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 949
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Passenger » piątek, 18 maja 2018, 09:32


Oczywiście nieformalnie, bo chyba nie nikt nie wyobraża sobie, że powiat podpisując umowę z wykonawcą wyda zezwolenia innym przewoźnikom na te trasy.

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
bartek_cz-wa
 
Posty: 498
Dołączył: czwartek, 7 stycznia 2010, 01:05
Lokalizacja: Łódź
Avatar użytkownika

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez bartek_cz-wa » piątek, 18 maja 2018, 15:06

Jeżeli przewoźnik będzie spełniał wszystkie wymagania to powiat nie będzie miał nic do gadania tylko będzie musiał wydać zezwolenie.
Passenger
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 949
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Passenger » piątek, 18 maja 2018, 20:56


Nawet jeżeli będzie spełniał wszystkie wymagania to organ może odmówić wydania zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych w przypadku gdy zostanie wykazane, że projektowana linia regularna stanowić będzie zagrożenie dla już istniejących linii, z wyjątkiem sytuacji, kiedy linie te są obsługiwane tylko przez jednego przewoźnika. Oczywiście w tym przypadku byłby jeden przewoźnik, ale powiat na podstawie zebranego materiału dowodowego tj. badania potoku podróżnych - co jest istotnym dowodem umożliwiającym ocenę istnienia zapotrzebowania na dodatkowe kursy autobusów na trasie - mógłby udowodnić, że uruchomienie nowych kursów spowoduje spadek liczby pasażerów korzystających z istniejących już kursów, co może doprowadzić do ich likwidacji. Rzecz jasna nie było jeszcze wyroku sądu w podobnej sprawie, bo nikt nie sądził się o przewozy na liniach gdzie wejście jakiejkolwiek konkurencji byłoby zagrożeniem dla ich istnienia, więc ostatecznie nie można jednoznacznie stwierdzić, czy organ w tej konkretnej sytuacji musiałby wydać zezwolenie, czy też nie.

Po głębszym zapoznaniu się ze wzorem umowy z BIP wychodzi na to, że to mają być przewozy o charakterze użyteczności publicznej tzn. usługę, która nie mogłaby być świadczona w taki sam sposób na zasadach swobodnej gry sił rynkowych, gdyż jej wykonywanie jest nieopłacalne z punktu widzenia interesów podmiotów komercyjnych. Czyli powiat ciechanowski zaprasza przewoźników do składania ofert na wykonywanie nieopłacalnych przewozów bez rekompensaty. W takim razie już sam nie wiem po co ten cyrk z umową, tym bardziej, że tak jak już napisałem wcześniej osobiście uważam, że te linie mogą być rentowne, ale wyłącznie w trakcie roku szkolnego.

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
mickam
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1115
Dołączył: piątek, 10 lipca 2009, 22:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez mickam » sobota, 19 maja 2018, 07:44

Bo to będą najprawdopodobniej linie o charakterze szkolnym także wykluczenie komunikacyjne będzie trwało nadal.
http://mickam.flog.pl/
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2092
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Jarkie » sobota, 19 maja 2018, 17:39

Pomijając różne aspekty prawne, komercyjność itp. kwestie, na sprawę należy spojrzeć następująco:
- zły Mobilis zlikwidował połączenia w powiecie.
- władze powiatu starają się zorganizować komunikację, aby mieszkańcy mogli dojechać do miasta.
- jeżeli nie będzie chętnych przewoźników aby jeździć "często i gęsto", to jednak władze będą mogły powiedzieć że zrobiły wszystko aby komunikacja funkcjonowała.
- władze są dobre i dbają o mieszkańców, przewoźnicy natomiast nie chcą współpracować.
Przed wyborami może to być ważna karta przetargowa ;)

Akurat w powiecie ciechanowskim całość przewozów należy do jednego przewoźnika - PKS. Tylko "najważniejszy" kierunek (Warszawa) obsługiwany jest przez Koleje Mazowieckie. Gęstość zaludnienia (85 osób/km2) też sprawia że frekwencja powinna być zadowalająca. Akurat widziałem kurs przez Opinogórę około południa (czyli uczniowie jeszcze są w szkołach) i ludzi było sporo, oprócz tego jakaś rotacja pasażerów na trasie. Jednak częstotliwość kursowania na wielu trasach jest nieco przesadna - np. z Ciechanowa do Opinogóry jest 14 kursów.
Kroelewicz
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1421
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Kroelewicz » poniedziałek, 21 maja 2018, 22:31

[quote="Passenger"]Nawet jeżeli będzie spełniał wszystkie wymagania to organ może odmówić wydania zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych w przypadku gdy zostanie wykazane, że projektowana linia regularna stanowić będzie zagrożenie dla już istniejących linii, z wyjątkiem sytuacji, kiedy linie te są obsługiwane tylko przez jednego przewoźnika. Oczywiście w tym przypadku byłby jeden przewoźnik, ale powiat na podstawie zebranego materiału dowodowego tj. badania potoku podróżnych - co jest istotnym dowodem umożliwiającym ocenę istnienia zapotrzebowania na dodatkowe kursy autobusów na trasie - mógłby udowodnić, że uruchomienie nowych kursów spowoduje spadek liczby pasażerów korzystających z istniejących już kursów, co może doprowadzić do ich likwidacji.

Sam sobie zaprzeczasz. Przesłanka "zagrożenia dla już istniejących linii" aktualizuje się dopiero, jeśli linia obslugiwana jest przez więcej niż jednego przewoźnika (jedną grupę przewoźników). Przy jednym przewoźniku po prostu nie badasz zagrożenia, o czym przekonał się m.in. powiat starogardzki vel PKS Starogard Gd. przy wejściu Arrivy.:)

[quote]Rzecz jasna nie było jeszcze wyroku sądu w podobnej sprawie, bo nikt nie sądził się o przewozy na liniach gdzie wejście jakiejkolwiek konkurencji byłoby zagrożeniem dla ich istnienia, więc ostatecznie nie można jednoznacznie stwierdzić, czy organ w tej konkretnej sytuacji musiałby wydać zezwolenie, czy też nie.

Były i SKO, i WSA. Jedyne w czym masz rację to to, że procedurę można rozwlec dzięki temu poza 2019 r.
Passenger
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 949
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Passenger » czwartek, 24 maja 2018, 19:21


Była taka sprawa, w której organ odmówił wydania zezwolenia przewoźnikowi na linie, na których ma podpisaną umowę z innym przewoźnikiem na świadczenie usługi w zakresie transportu publicznego? Przecież jeżeli organ opracował plan transportowy i zakwalifikował określone trasy jako linie o charakterze użyteczności publicznej to w takim wypadku musi być podpisana umowa, przynajmniej tak jest w ustawie, więc nie mam pojęcia czy organ musi wydać zezwolenie innemu przewoźnikowi na wykonywanie przewozów na tych liniach. Jeżeli wyrok w podobnej sprawie już zapadł to proszę o informację.

W międzynarodowych przewozach wszystko jest jasne, bo organ może odmówić wydania zezwolenia w przypadku gdy "można wywnioskować, że usługi wymienione we wniosku są nastawione tylko na najbardziej dochodowe spośród usług istniejących na danych trasach", niestety w przewozach międzymiastowych ten zapis uchylono.

Wracając do tematu zapowiedzi organizacji przewozów w powiatach gdzie Mobilis likwiduje oddziały:

"Są chętni na wykonywanie przewozów po PKS Ciechanów. Do starostwa wpłynęły oferty"

Więcej na: https://ciechanowinaczej.pl/artykul/sa- ... nie/447600

"Państwowy przewoźnik będzie woził pasażerów w powiecie ostrołęckim?"

Więcej na: http://www.rdc.pl/informacje/panstwowy- ... posluchaj/

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
Gallux
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2876
Dołączył: niedziela, 23 lutego 2003, 02:00
Lokalizacja: Konin
Avatar użytkownika

Re: Plany, projekty, zapowiedzi

Postprzez Gallux » sobota, 26 maja 2018, 10:17

W tym roku NKA Kruszwica najprawdopodobniej pojedzie na skróconej trasie Inowrocław - Zakopane. Rozkładu jeszcze nie ma. Start kursu zapowiadają na 28 czerwca.
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz