Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jastrzębie-Zdrój pozostaje w MZK!

infobus
25.09.2015 10:00
0 Komentarzy

Nieoczekiwana decyzja radych Jastrzębia-Zdrój. Po wstępnych planachuruchomiania własnej komunikacji, teraz miasto chce jednak zostać wMiędzygminnym Związku Komunikacyjnym. O tym przesądził wynik wczorajszegogłosowania: przy 13 głosach za, 9 przeciw i 1 wstrzymującym się radni przyjęliuchwałę w sprawie cofnięcia przez miasto Jastrzębie-Zdrój wypowiedzeniaczłonkostwa w MZK. Od wczorajszego głosowania zależała nie tylko przyszłośćMZK, przyszłość komunikacji autobusowej w Jastrzębiu, ale także w dziewięciuinnych gminach wchodzących w skład MZK.

Komunikacyjne głosowanie

Podczas blisko trzygodzinnej dyskusji Daniel Wawrzyczek,przewodniczący Zarządu MZK powtórzył m.in., że miasto nie może przejąć nawłasność systemu elektronicznej obsługi pasażerów, a rozwiązanie Związkuoznaczałoby konieczność zwrotu blisko 12 mln zł dotacji. Apelował, by nie baćsię decyzji. ? ?Jej podjęcie jest konieczne już dzisiaj. W piątek na ZarządzieMZK będziemy rekomendowali odpowiednie działania uzależnione od dzisiejszegogłosowania i przedstawimy je na Zgromadzeniu Związku 6 października. Jeślimiasto wystąpi ze Związku rozpoczniemy procedurę likwidacyjną. Apeluję doradnych o odpowiedzialność i branie pod uwagę losu pracowników PKM i MZK? -mówił podczas sesji rady miejskiej Daniel Wawrzyczek.

Jeszcze przed głosowaniem prezydent Anna Hetman przyznała,że zmiana decyzji władz miasta nie oznacza słabości i zaproponowała, by wdyskusję włączył się mediator. Padła również propozycja o przerwanie obrad dowtorku 29 września. Ostatecznie uchwałę o powrocie Jastrzębia do MZKprzegłosowano. Większość radnych była za takim rozwiązaniem. Teraz podobneuchwały podejmą radni w pozostałych gminach należących do Związku.

O konsekwencjach decyzji mówi prezydent miasta Anna Hetman:-?Pozostanie w Międzygminnym Związku Komunikacyjnym przede wszystkim gwarantujerealizację unijnego projektu ?Wsparcie obsługi i bezpieczeństwa pasażerów MZKJastrzębie innowacyjnymi systemami informatycznymi?. Co do tego, że toprzedsięwzięcie warto wspierać i kontynuować, nie było wątpliwości. Projektwprowadził nowoczesne rozwiązania jak elektroniczne tablice przy przystankachautobusowych czy e-bilet, więc mamy na swoim terenie jeden z najnowszychsystemów w Polsce.?

Reforma MZK

Miasto chce pozostać strukturach Związku, ale pod pewnymiwarunkami ? jastrzębski magistrat nie ma wątpliwości, że MZK wymaga głębokiejreformy. ??Przede wszystkim będziemy starać się o korzystne dla miastarozwiązania. Wszystkie gminy zgodnie twierdzą, że zmiany w MZK są potrzebne.Konieczne jest zmodyfikowanie statutu. Nie stanie się to z dnia na dzień, bonie pozwalają na to przepisy, ale na pewno trzeba dyskutować, bo nie możemytkwić w skostniałych strukturach. Jastrzębie-Zdrój dopłaca do komunikacji ponad12 mln zł rocznie i musimy mieć pewność, że to dobrze zainwestowane pieniądze.Pierwsze pozytywne kroki już zostały podjęte. Dzisiaj zarząd MiędzygminnegoZwiązku Komunikacyjnego zdecyduje w sprawie zmiany cennika biletów. Planowanejest wprowadzenie biletu za 1 zł (ulgowy 50 gr), który ma obowiązywać na trasienie dłuższej niż 3 przystanki? ? wylicza Anna Hetman

Co z bezpłatną komunikacją

Wcześniejsza decyzja o wyjściu Jastrzębiu-Zdrój z MZKbyła m.in. podyktowana wyborczą obietnicą Anny Hetman o wprowadzeniu bezpłatnejkomunikacji na terenie miasta. Czy najnowsza decyzja radnych przekreśla szansą Jastrzębiana BKM? ??Wprowadzenie taryfy zero złotych na terenie miasta jest możliwe takżew sytuacji, kiedy Jastrzębie-Zdrój pozostaje w strukturach MiędzygminnegoZwiązku Komunikacyjnego. Na pewno jednak koszty takiego rozwiązania będąwiększe, niż gdyby miasto samodzielnie organizowało komunikację. Terminwprowadzenia taryfy zero złotych niestety również będzie musiał ulecprzesunięciu, ale będę konsekwentnie do tego dążyć.?

Na zakończenie dodajmy, że najnowsza decyzja miastajest także korzystna dla warszawskiej firmy Warbus, która na początku roku wygrałaprzetarg na obsługę większości linii w sieci MZK. Wystąpienie Jastrzębia-Zdrójz struktur Związku postawiło przewoźnika w trudnej sytuacji. Teraz wszystkozaczyna powoli wracać do normalności.

Komentarze