Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co z KDP w Polsce? Do Pragi i Berlina? Z polskimi wykonawcami?

inforail
20.02.2017 08:33
0 Komentarzy

Projekt budowy systemukolei dużych prędkości w Polsce jest przedsięwzięciem cywilizacyjnym. Decyzje oprzystąpieniu do wdrożenia projektu, zostaną podjęte w oparciu o przeprowadzoneanalizy, wyniki prac studialnych oraz możliwości finansowe ? poinformował KazimierzSmoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Decyzja w sprawie przystąpienia do budowy nowego systemu KDPpowinna zostać podjęta również z uwzględnieniem całego kontekstu funkcjonowaniasystemu transportowego w kraju, tj. zapewnienia zrównoważonego i synergicznegorozwoju wszystkich gałęzi transportu ze szczególnym naciskiem na ichintermodalność ? stwierdził dalej Smoliński. Inwestycja w KDP nie może bowiemwynikać wyłącznie z chęci zaspokojenia czysto technicznych (innowacyjnych) orazinfrastrukturalnych potrzeb sektora transportu kolejowego. Musi ona wynikać zekonomicznie uzasadnionej konieczności zapewnienia sprawnego przewozu osób,który w pełni realizuje oczekiwania mieszkańców i gospodarki narodowej.Zważywszy na to, że transport kolejowy wymaga systemowego podejścia, a takżemając na względzie świadomość niezbędnych do podjęcia wyzwań, nie ulegawątpliwości, że proces systemowych zmian i osiągania założonych celówstrategicznych musi być rozłożony w czasie.

W dniu 19 grudnia 2008 roku uchwałą Rady Ministrów przyjętyzostał Program budowy i uruchomienia przewozów kolejami dużych prędkości wPolsce. Program stał się podstawą do rozpoczęcia prac nad Studium Wykonalnościdla budowy linii dużych prędkości. 3 października 2011 roku PKP PLK S.A.,realizująca prace związane z KDP, zarekomendowała zespołowi wariant przebiegupierwszej linii dużych prędkości. Niemniej jednak w grudniu 2011 roku decyzjąówczesnego Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, przesuniętorealizację budowy linii dużych prędkości w Polsce do roku 2030. Podjęterozstrzygnięcie zostało potwierdzone w zapisach Strategii Rozwoju Transportu do2020 roku (z perspektywą do 2030 roku). W dokumencie tym wskazano na potrzebępodjęcia ostatecznych decyzji związanych z ewentualną budową systemu koleidużych prędkości uzupełnionego o tzw. „Y” do roku 2020. Niemniej jednak MIBbędzie prowadził prace tak, aby podjąć decyzję najpóźniej w przeciągu półtoraroku.

Smoliński poinformował też, że zakończono realizację studiumwykonalności dla projektu KDP. W PKP PLK SA opracowano również materiały, wktórych zawarto wstępne założenia dla przedłużenia linii dużych prędkości wkierunku Berlina i Pragi.

Smoliński poinformował też, że resort infrastruktury będzieanalizował wszelkie dostępne źródła finansowania, łącznie ze środkamieuropejskimi i krajowymi. Szczegółowe informacje dotyczące przebieguprojektowanej kolei dużych prędkości oraz kosztów jej budowy będą znane popodjęciu decyzji o realizacji zadania oraz uzyskania decyzji środowiskowychoraz lokalizacyjnych dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Według MIB dostępne rozwiązania techniczne sprawiają, żebudowa całkowicie nowego systemu kolei dużych prędkości nie stanowi jużproblemu natury technicznej, zarówno w zakresie infrastruktury jak i taboru.Zakładać należy, że realizacja tak ambitnego przedsięwzięcia możliwa będzierównież przez polskie firmy.


Komentarze