Białe plamy na mapie przewozów

Dyskusje o organizacji komunikacji międzymiastowej w Polsce

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2036
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez Jarkie » wtorek, 12 grudnia 2017, 23:07

Jak najbardziej. Tyle tylko że obecnie chyba żaden PKS nie zatrudnia już własnych rewizorów.
Kontrole przeprowadzają firmy zewnętrzne, a w związku PKS X nie ma wpływu na to czy ta firma będzie kontrolować też autobusy z PKS Y. Niemniej w interesie firm kontrolerskich powinno być podpisanie umów z jak największą liczbą przewoźników jeżdżących na danym terenie.
Kroelewicz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1435
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez Kroelewicz » wtorek, 12 grudnia 2017, 23:27

[quote="Jarkie"]Jak najbardziej. Tyle tylko że obecnie chyba żaden PKS nie zatrudnia już własnych rewizorów.

Jest przynajmniej jeden, który ma własne służby...

[quote]Kontrole przeprowadzają firmy zewnętrzne, a w związku PKS X nie ma wpływu na to czy ta firma będzie kontrolować też autobusy z PKS Y. Niemniej w interesie firm kontrolerskich powinno być podpisanie umów z jak największą liczbą przewoźników jeżdżących na danym terenie.

... ale rynek jest de facto podzielony na kilku graczy zewnętrznych (Adamiak, Kamadeo, Roma...), którzy zmonopolizowali rynek.
kasztelan54
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 523
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez kasztelan54 » środa, 13 grudnia 2017, 11:56

[quote="kasztelan54"][quote]Z raportu Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk wynika, że do ponad 20% sołectw w Polsce nie dociera jakikolwiek transportu publiczny (a do wielu pozostałych – tylko dwa autobusy dziennie). Do rządu trafił w tej sprawie manifest pod hasłem "My pasażerowie", gdzie obywatele domagają się poprawy sytuacji. O połączenia autobusowe walczą m.in. rodzice, których dzieci dojeżdżają do szkoły w Kruszwicy. O tym w audycji Adriany Andrzejewskiej, z cyklu "Bliżej życia".

http://www.radiopik.pl/41,1268,audycja- ... iale-plamy
http://www.radiopik.pl/public/41/1268.mp3

Na stronie KPTS pojawiły się zmiany dotyczące o. Inowrocław od 10 grudnia i m.in. trasy obejmującej Skulsk. Kurs Skulsk-Inowroclaw z godz. 5.15 został zlikwidowany w zamian pojawił się kurs S o 7.00 rano w tej relacji przez Kruszwicę, Szarlej. Właśnie o taki kurs walczyli mieszkańcy tej miejscowości. Oprócz tego istniejący kurs z 6.25 zmienił oznaczenie z S na D. Więcej na stronie przewoźnika.
mateusz123
 
Posty: 11
Dołączył: środa, 11 listopada 2015, 11:40

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez mateusz123 » środa, 13 grudnia 2017, 14:14

http://www.nowymig.cba.pl/upadek-pks-cieszyn/
W tym artykule troszkę wyjaśniona kwestia upadku PKS Cieszyn. Akurat "zawodowo" zajmuję się problematyką transportu publicznego i jednym z problemów o których się zapomina przy omawianiu upadku PKS jest/była organizacja działalności. Zarząd (kierownictwo) PKS było bardzo często ocenianie i rozliczane przez Radę Pracowniczą, która generalnie zwracała uwagę na własny koniec nosa, a nie na przychody czy sensowną siatkę połączeń. I tak to jest, że PKS, który by się przekształcił w sprawnie zarządzaną spółkę w niczym nie jest gorszy od busiarza, a z dyskusji sami widziecie, że w wielu przypadkach jest lepszy. Tylko po prostu przespany został taki moment "uratowanie sprawy". Marazm, złe zarządzanie, myślenie jak za PRL itd. Szczególnie takie sytuacje dziwią na terenach o dużej gęstości zaludnienia, albo atrakcyjnych turystycznie (znowu przypadek PKS Cieszyn). PKS jako moloch, który momentalnie został storpedowany przez konkurencję autobusową po prostu musiałbyby sensownie zarządzany, ot i cała tajemnica (plus oczywiście inwestycje w tabor).
A szerzej patrząc kłania się tutaj w ogóle kwestia organizacji transportu publicznego pozamiejskiego. Zwróccie uwagę na Czechy, Szwajcarię gdzie transport powiatowy etc. jest organizowany na poziomie województwa. Zarówno kolejowy jak i autobusowy; linie autobusowe i kolejowe nie konkurują ze sobą na siłę, tylko się uzupełniają. Jednym z takich przykładów są linie dowozowe do stacji kolejowych, wspólna taryfa, jednolity rozkład jazdy itd. Wtedy jest jeden regionalny system transportowy. I wyobraźcie sobie wtedy PKS, np. Bielsko Biala który na zlecenie województwa albo powiatu organizuje taki system linii autobusowych.
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 937
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez Passenger » sobota, 17 marca 2018, 00:52


"Autobusowa pustynia pod Warszawą. Mieszkańcy muszą przesiadać się do samochodów"

"Wokół Warszawy przybywa miejscowości całkowicie pozbawionych transportu publicznego. Upadają PKS-y, a mieszkańcy wsiadają do aut, które w Warszawie zatruwają powietrze i potęgują korki. Kto i jak powstrzyma tę falę?"

Więcej na: http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7, ... hodow.html
Cały tekst: https://pastebin.com/qqvmgnBy

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
kasztelan54
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 523
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez kasztelan54 » wtorek, 10 kwietnia 2018, 22:02

Temat typowo kolejowy ale zazębiający się z problemem wykluczenia komunikacyjnego, szczególnie na obszarach obsługiwanych przez lokalne linie kolejowe. Planowane zmiany w cenniku stawek wykorzystania infrastruktury kolejowej mocno uderzą w linie lokalne obsługiwane najlżejszym taborem, na Mazowszu są to linie które funkcjonują głównie na obszarze działania upadającego Mobilisa. Nałożenie się problemów z komunikacją autobusową i kolejową na tym obszarze to potencjalnie bardzo groźna sytuacja.
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 86516.html
j.centkiewicz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1756
Dołączył: wtorek, 26 czerwca 2012, 10:59

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez j.centkiewicz » środa, 11 kwietnia 2018, 14:58

Mazowsze nie ma co lamentować. Nikt niczego tam nie będzie zawieszał. Jednak w wielu województwach będzie to sporym problemem. W mojej ocenie pierwsze do odstrzału są:
Brzeg-Nysa
Zielona Góra-Żary/Żagań-Węgliniec
Chojnice-Szczecinek
Ulikowo-Wałcz-Piła
Kościerzyna-Chojnice
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 937
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez Passenger » środa, 18 kwietnia 2018, 10:03


"Likwidują kolejne połączenia autobusowe. Mieszkańcy nie mają czym dojechać do lekarza, czy urzędu"

"Od dłuższego czasu z mapy połączeń komunikacyjnych w naszym regionie znikają kolejne kursy, głównie autobusowe. Mieszkańcy małych miejscowości narzekają, że stracili jedyną możliwość dojazdu do lekarza, czy urzędu".

Więcej na: http://www.lublin112.pl/likwiduja-kolej ... za-urzedu/

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 937
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez Passenger » środa, 18 kwietnia 2018, 17:22


"Publiczny transport zbiorowy w Polsce. Studium upadku"

"Ostatnie wydarzenia związane z zamknięciem kolejnych połączeń autobusowych na Mazowszu sprawiły, iż debata na temat publicznego transportu zbiorowego (PTZ) rozgorzała na nowo. Regres komunikacji autobusowej i odpływ kolejnych pasażerów napędza błędne koło transportu publicznego na obszarach pozamiejskich. Posiadanie samochodu na terenach wiejskich jest często warunkiem uzyskania zatrudnienia, a wpływ publicznego transportu zbiorowego na życie mieszkańców poza miastami jest nie do przecenienia. Tymczasem skierowana niedawno do konsultacji publicznych nowelizacja ustawy o PTZ nie dość, że nie rozwiązuje bieżących problemów, to część z nich pogłębia".

Więcej na: http://jagiellonski24.pl/2018/04/17/pub ... um-upadku/

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 937
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez Passenger » wtorek, 29 maja 2018, 20:37


"Z transportem poza miastami jest kiepsko. Czas to zmienić"

Więcej na: https://www.polskieradio.pl/42/273/Arty ... to-zmienic

"Po wakacjach niektóre autobusy nie wrócą na trasy. "Jeśli nie będzie zmian w transporcie zbiorowym, nie będzie już czego ratować""

Więcej na: http://wyborcza.pl/7,155287,23469459,po ... i-nie.html

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
LMP
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1334
Dołączył: czwartek, 28 lutego 2008, 01:08

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez LMP » czwartek, 7 czerwca 2018, 09:05

Co raz większy szum medialny odnośnie ucieczki przewoźników z połączeń lokalnych. Dziś dość rzetelny reportaż w Polskim Radiu. Może to zainteresowanie mediów przyspieszy trochę pracę nad ustawą o transporcie zbiorowym?
Lubel
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1233
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez Lubel » czwartek, 7 czerwca 2018, 15:19

Jest w internecie jakieś archiwalne słuchowisko z audycji?
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1044
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez kpc21 » czwartek, 7 czerwca 2018, 16:15

Jeden z użytkowników, który udziela się chyba też na tym forum, zwrócił uwagę na Forum Polskich Wieżowców na brak bezpośredniego połączenia między Koninem a Łodzią. Trzeba jechać albo okrężną drogą pociągiem (obecnie brak pociągów bezpośrednich ze względu na prace torowe na linii Warszawa-Poznań - konieczna jest przesiadka w Kutnie, a na odcinku z Konina do Kutna dostępne są jedynie rzadko jeżdżące pociągi regionalne Kolei Wielkopolskich w postaci kilku kursów na dzień), albo z busiarzem Andrew Bus z dwiema przesiadkami: w Turku i w Uniejowie.

A tymczasem między tymi miastami biegnie po pierwsze droga krajowa (DK72), po drugie autostrada (A2).
Gallux
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 3264
Dołączył: niedziela, 23 lutego 2003, 02:00
Lokalizacja: Konin
Avatar użytkownika

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez Gallux » piątek, 8 czerwca 2018, 00:58

Od kiedy jeszcze siadałem na nocnik, temat dojazdu do Łodzi był w Koninie powodem do narzekań. Z tym, że do roku 2010 narzekania wynikały stąd, że trzeba było jechać autobusem. Ale połączeń nie brakowało. Regularnie jeździły PKS Turek i PKS Poznań. Swoje kursy miał też łódzki PKS (swego czasu nawet kurs do Piły przemiennie z tamtejszym przedsiębiorstwem) + inne przelotowe, m.in PKS Białystok. Nawet PKS Konin po przejęciu Koła uruchomił 2 kursy w ciągu doby. Wszystko padło i obecnie został nocny PKS Szczecin i weekendowy PKS Łódź przez Koło (BP tour do Lublina niby jest na rezerwacje). PKS Łódź jeździ busem i chyba to jest dobra odpowiedź, czemu wszystko zostało polikwidowane. Młodzież z Konina jest raczej "zafascynowana" Poznaniem i tam ucieka na studia, a potem robi różne kariery. Łódź ma (moim zdaniem niesłusznie) bardzo złą opinię. Jest to raczej miasto wyśmiewane, a ponadto z Konina do Poznania przeprowadzały się całe rodziny, więc łatwiej się tam zakotwiczyć. Ci, którzy mają "interesy" w Łodzi, docierają tam samochodami.

Z Konina również do Bydgoszczy i do Torunia jest słaby dojazd, a te miasta mają tutaj lepszy PR od Łodzi.

Najgorsze w mojej opinii jest z kolei skomunikowanie Konina z Kaliszem. Pamiętam czasy częstych kursów obu PKS-ów + jeszcze kurs Ostrowa Wielkopolskiego. Bilety po 5-6 zł. Wszystko zlikwidowano do 2012 r. Obecnie pozostaje nocny Bytów (cena 23 zł) i dzienny Konin z Katowic (20 zł do Starego Konina i 25 zł do Nowego Konina). Co ciekawe, do Turku z Kalisza jest 10 km mniej, a ceny to: 11 zł Gostyninem, 13 zł Włocławkiem i 15 zł Turkiem.
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1044
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Białe plamy na mapie przewozów

Postprzez kpc21 » piątek, 8 czerwca 2018, 12:14

Niemniej jednak na pewno jest grupa ludzi z Konina, która studiuje w Łodzi, tak samo, jak jest grupa takich ludzi w Płocku. Zdarzyło mi się autobusami z Łodzi jadącymi do Płocka jeździć i absolutnie nie były one puste.

Konin to nie takie duże miasto, jak Płock, ale mimo wszystko spore i pozbawione tak silnego oddziaływania Warszawy (za to w sferze oddziaływań Poznania, ale Poznań to nie Warszawa).
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz