Przewozy od stycznia 2017

Dyskusje o organizacji komunikacji międzymiastowej w Polsce

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Marek
 
Posty: 216
Dołączył: piątek, 5 listopada 2004, 16:39
Lokalizacja: Mielec

Przewozy od stycznia 2017

Postprzez Marek » poniedziałek, 1 grudnia 2014, 22:34

Witam,

Kilka pytań związanych z organizacją przewozów po 1 stycznia 2017.

Kto zrefunduje operatorowi świadczącemu przewozy użyteczności publicznej na trasie wewnątrz powiatu utracone dochody z tytułu stosowania ulg ustawowych? i skąd te pieniądzę będą pochodzić? czy tak jak obecnie z budżetu państwa via urzedy marszałkowskie czy też pieniądze będą musiały się znaleść w samorządowej kasie powiatu, województwa, gminy?

W planie transportowym mamy już informacje o liniach użyteczności publicznej, na dzis dzień te linie są dochodowe, o co więc będzie sie toczyć gra w przetargu na obsługe tych linii? skoro dopłata za stosowanie ulg to i tak bedzie odrębna sprawa. Wygra ten przewoźnik który zarząda jak najmniejszej dopłaty na funkcjonowanie linii w zakresie takim jak ustalił ogłaszajacy przetarg? a jak nie zarząda wcale?

pozdr
marek
e0n
 
Posty: 309
Dołączył: środa, 1 lipca 2009, 21:44
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez e0n » wtorek, 2 grudnia 2014, 15:57

No właśnie, jak to będzie od 01.01.2017? Przetargi będą obejmowały tylko przeowzy lokalne czy też dalekobieżne?
[url=http://imageshack.com/f/p4d3lWFuj][img]http://imagizer.imageshack.us/v2/480x400q90/904/d3lWFu.jpg[/img][/url]
Puławianim
 
Posty: 215
Dołączył: czwartek, 11 sierpnia 2011, 21:54

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez Puławianim » wtorek, 2 grudnia 2014, 18:34

Wielka niewiadoma, mnie zaś nurtuje kwestia połączeń "stykowych" Przechodzących przez granice Województw. Coś czuje, że same samorządy jeszcze nie wiedzą jak to dokładnie będzie.
Matlik
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1625
Dołączył: poniedziałek, 18 września 2006, 20:48
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez Matlik » wtorek, 2 grudnia 2014, 18:51

Znając kilka planów transportowych, stwierdzam, ze niestety żadne województwo przewozów autobusowych międzywojewódzkich nie planuje.
Misiekelo
 
Posty: 351
Dołączył: sobota, 5 lipca 2008, 11:26
Lokalizacja: Londyn
Avatar użytkownika

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez Misiekelo » czwartek, 11 grudnia 2014, 20:46

[quote]Kogo rozjadą marszałkowskie autobusy? Ucierpi bydgoski PKS

Marszałek Piotr Całbecki powierzy własnej, upadającej spółce obsługę kilkudziesięciu linii autobusowych w województwie. Ucierpi na tym bydgoski PKS.
Artykuł otwarty
Przyjęty przez sejmik Plan Transportowy zakłada, że marszałek uruchomi 45 linii autobusowych łączących powiaty. Pierwsze ruszą w 2016 roku. To Urząd Marszałkowski będzie decydował, ile pasażerowie zapłacą za przejazd, i pokryje z budżetu różnicę między wpływami z biletów a kosztami linii.

Ustawa o transporcie publicznym zakłada dwie możliwości wyboru przewoźników obsługujących marszałkowskie połączenia. Korzystniejszy wydaje się przetarg, wówczas firmy konkurują ceną. Oszczędza budżet województwa, wybiera najtańszą ofertę. Ale marszałek zdecydował, że aż 30 linii powierzy bez przetargu swojej spółce, będącej na krawędzi bankructwa: Kujawsko-Pomorskiemu Transportowi Samochodowemu.

- Musimy ją ratować - przyznaje Całbecki. KPTS zrzesza cztery byłe PKS-y z Lipna, Brodnicy, Włocławka i Inowrocławia. Marszałek przejął je od skarbu państwa i połączył w jedno. Na prezesa powołał swojego kolegę z PO Marka Błaszkiewicza, który nie udźwignął ciężaru kierowania spółką. Firma przynosi straty - tylko w 2012 roku 4 mln zł. Dopiero na początku br. zmieniony został zarząd, który wdrożył plan naprawczy: zwolnienia i likwidację kursów. Marszałek będzie ratował firmę dalej. Powierzy jej linie autobusowe, a do ich obsługi kupi z unijnych pieniędzy nowe autobusy.

W 30 trasach, które przejmie KPTS, są również te, które przebiegają przez Bydgoszcz. Chodzi o połączenia z naszego miasta do Inowrocławia, Radziejowa, Żnina, Barcina, Mogilna, Rypina i Janowca Wielkopolskiego. Na wielu z nich mocną pozycję ma bydgoski PKS. To dobrze radząca sobie na rynku spółka pracownicza. Działa na zasadach komercyjnych, nikt jej do interesu nie dokłada. Ma przewagę nad konkurencją: inwestuje w tabor, dostosowuje rozkład jazdy do pasażerów. Widać to np. na trasie do Inowrocławia, na której walczy o klientów m.in. z marszałkowskim KPTS-em. Bydgoszczanie muszą na trasę podstawiać dłuższe, trzyosiowe autobusy. Przewoźnik marszałka oferuje z reguły stare, zdezelowane pojazdy. Ale Całbecki chce, by na tej trasie 33 razy dziennie w każdą stronę jeździły autobusy jego spółki. To mocno podkopie pozycję bydgoskiego PKS-u.

- Nie jesteśmy zadowoleni z decyzji Urzędu Marszałkowskiego - przyznaje Andrzej Schab, dyrektor PKS Bydgoszcz. - Od lat pracujemy na swoją pozycję, zatrudniamy 400 osób, a teraz chce nas się pozbawić przewozów, dzięki którym żyjemy.

W podobnym tonie wypowiadają się inni przewoźnicy. Marszałek chce stworzyć konkurencyjne połączenia nie tylko do bydgoskiego PKS-u, ale także prywatnych firm działających w różnych częściach województwa czy toruńskiej Arrivy. - Obawiamy się? Mało powiedziane. Gdybyśmy przegrali po uczciwie przeprowadzonym przetargu... Ale my możemy wypaść z rynku z powodu decyzji administracyjnej - mówi Krzysztof Liszewski, szef Arrivy. - Jeśli plany marszałka wejdą w życie, możemy zniknąć z wielu tras.

Liszewski podaje przykład trasy Toruń - Ciechocinek. Arriva ma tutaj pozycję dominującą, a KPTS nie jest obecny prawie wcale. Decyzją urzędu na tej linii 17 razy dziennie w każdą stronę mają jeździć marszałkowskie autobusy.

- W KPTS też pracują ludzie i nie chcą tracić pracy - odpowiada Całbecki. - My nic nikomu nie chcemy zabierać, tylko porządkujemy ofertę, by skorzystali na niej pasażerowie. A że przy okazji ratujemy własną firmę? Co w tym dziwnego?

Bydgoski PKS zapowiada, ze będzie szukał wsparcia u prawników, którzy mogliby doradzić, w jaki sposób spółka ma walczyć o uczciwe zasady na rynku.


http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... goski.html
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1068
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez kpc21 » piątek, 12 grudnia 2014, 22:50

[quote="Marek"]Wygra ten przewoźnik który zarząda jak najmniejszej dopłaty na funkcjonowanie linii w zakresie takim jak ustalił ogłaszajacy przetarg? a jak nie zarząda wcale?

Jakieś warunki przetarg musi mieć. I myślę że najpowszechniejszym kryterium będzie właśnie poziom dopłat. Myślę że każdy przewoźnik będzie wolał mieć dopłaty, niż ich nie mieć. Innym kryterium może być np. częstotliwość kursowania (jeśli urząd nie ustali jej odgórnie), czy też np. standard taboru.
Marek
 
Posty: 216
Dołączył: piątek, 5 listopada 2004, 16:39
Lokalizacja: Mielec

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez Marek » piątek, 19 grudnia 2014, 22:16

np. przewozy służby publicznej organizowane przez powiat; przewoźnik otrzyma refundacje ulg od organizatora powiatowego a pieniążki przekaże urząd marszałkowski
marek
kasztelan54
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 549
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Organizacja przewozów po 2017 r.

Postprzez kasztelan54 » poniedziałek, 1 lutego 2016, 16:44

Od 2017 r. bilety miesięczne z ulgami ustawowymi będą tylko w autobusach organizowanych przez samorządy. Jako że w niektórych rejonach kraju pasażerowie z ulgami (uczniowie, studenci) jadący na miesięcznych stanowią lwią część pasażerów w niektórych samorządach trwają już prace nad uruchomieniem samorządowych firm przewozowych obsługujących trasy na obszarze powiatu.
http://powiat.sierpc.pl/wp-content/uplo ... ckiego.pdf - oto plan transportowy dla powiatu sierpeckiego (woj. mazowieckie), zakłada on uruchomienie pięciu linii autobusowych kursujących z Sierpca do stolic gmin z co najmniej 5 kursami w dni robocze i co najmniej 4 w soboty, niedziele i święta (ale z możliwością zmniejszenia ilości w razie braku zainteresowanie czego nie dopuszcza plan dla kursów w dni powszednie) . Tyle wariant podstawowy. Wariant uzupełniający zakłada objęcie przez powiat wszystkich linii autobusowych aktualnie funkcjonujących na obszarze powiatu i rozszerzenie zasięgu na stolice ościennych powiatów. Ze zmianami wiąże się unowocześnienie taboru oraz ujednolicenie wyglądu przystanków na obszarze powiatu.

Podobne założenia są w sąsiednim powiecie lipnowskim (woj. kujawsko-pomorskie).
http://imgur.com/VVguWfp

EDIT proszę scalić ten temat z tym viewtopic.php?f=10&t=5118
Ostatnio edytowano poniedziałek, 1 lutego 2016, 17:11 przez kasztelan54, łącznie edytowano 2 razy
rzaraz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1920
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: Organizacja przewozów po 2017 r.

Postprzez rzaraz » poniedziałek, 1 lutego 2016, 17:11

Wątku osobnego może nie ma, ale temat był już omawiany nieco. Kolega kpc21 zaprezentował plan dla woj, łódzkiego. Sam znalazłem plan dla woj. mazowieckiego. No i stwierdzam, że jeśli się one nie, to się szykuje ostra rozpierducha,.Plany poniższe są albowiem niczym innym niż tylko alibi dla finansowania spółeczek kolejowych. Tymczasem rozwiązania z punktu widzenia komunikacji wojewódzkiej są często kompletnymi bzdurami.

No ale gdy ludność zobaczy, że aby jechać do szkoły do W-wy lub Łodzi, będzie musiała się przesiadać w pociągi w różnych dziwnych miejscach, to właśnie zrobi się masowa rozpierducha.,...


_________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
kasztelan54
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 549
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Organizacja przewozów po 2017 r.

Postprzez kasztelan54 » poniedziałek, 1 lutego 2016, 17:20

Widziałem plan dla swojego województwa i z jednej strony jest on bardzo obiecujący dla ludzi preferujących autobusy ale z drugiej obawiam się o wykonanie. Plan zakłada że trasy wojewódzkie po bydgoskim PKSie który ma dosyć dobrą kondycję finansową przejmie KPTS który już teraz ledwo daje radę.

Znalazłem już stosowny temat więc proszę o scalenie tego z viewtopic.php?f=10&t=5118
rzaraz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1920
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: Organizacja przewozów po 2017 r.

Postprzez rzaraz » poniedziałek, 1 lutego 2016, 18:02

No i dochodzimy do sedna. Województwa wybierają sobie jakieś przedsiębiorstwo, najczęściej którego są właścicielem i pod niego zrobiły sobie plany transportowe. A tymczasem ludzie nie będą się dostosowywać do jakiś urzędniczych fantasmagorii, lecz zapytają dlaczego znieśli ulgi?

Możesz darować sobie przypominanie o scaleniu wątków, ponieważ moderator się na tym forum pojawia raczej rzadko.

_________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
Pat
 
Posty: 158
Dołączył: czwartek, 24 lipca 2008, 22:32

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez Pat » wtorek, 2 lutego 2016, 17:31

Skąd w tobie tyle odwagi rzaraz żeby notorycznie pisać takie brednie ???
rzaraz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1920
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez rzaraz » środa, 3 lutego 2016, 07:48

A skąd w tobie tyle głupoty i chamstwa? Jeśzcze nie widziałem żadnego twego wpisu, w którym byłoby nawet pół argumentu...Same głupoty lub czysty troling...

_________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1068
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez kpc21 » czwartek, 18 lutego 2016, 01:11

[quote="Pat"]Skąd w tobie tyle odwagi rzaraz żeby notorycznie pisać takie brednie ???

Ale tak właśnie, niestety, jest. Spójrz na plan łódzkiego i zobacz, jak został w nim potraktowany transport autobusowy. A teraz porównaj to z planem kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego (ten akurat jest naprawdę przywoity, są autobusy mimo że nie ma, chyba, wojewódzkiej spółki autobusowej pod którą ten plan by robili), czy mazowieckiego.
rzaraz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1920
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: Przewozy od stycznia 2017

Postprzez rzaraz » czwartek, 18 lutego 2016, 07:37

Akurat plan województwa mazowieckiego jest równie głupi co łódzkiego. Też jest alibi dla istnienie spółeczki kolejowej. Tak samo zakłada, że ludzie będą jeździć do punktu przesiadkowego z miejsc gdzie jest bezpośredni autobus do Warszawy, Czyli kompletne bzdury.,


_________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
Następna strona
Odpowiedz