podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Dyskusje o organizacji komunikacji międzymiastowej w Polsce

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

pietia
 
Posty: 332
Dołączył: piątek, 22 sierpnia 2014, 18:11

podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Postprzez pietia » piątek, 14 kwietnia 2017, 16:27

W czasach świetności PKS w wielu dużych miastach jednego dworca autobusowego było za mało, w związku z czym powstawały jeszcze mniejsze dworce podmiejskie, zwane czasem lokalnymi. Wraz z kurczeniem się siatki połączeń obsługiwanych przez PKS-y oraz przejmowaniem przewozów przez busiarzy, wiele z tych dworców zostało zlikwidowanych. Do dziś istnieją, z tego co wiem:
- dworzec Kraków Czyżyny
- dworzec Łódź Północna
- dworzec Warszawa Metro-Wilanowska
- dworzec lokalny w Rzeszowie
Przy czym w przypadku trzech ostatnich ich "podmiejskość" jest już dość względna, gdyż od pewnego czasu korzystają z nich także przewoźnicy dalekobieżni. Z kolei z czyżyn korzystają już chyba tylko busiarze
Kiedyś istniały jeszcze,
w Krakowie:
- dworzec Dębniki (zlikwidowany ok. 2007 czy 2008 r.)
- dworzec Kleparz (zlikwidowany w latach 90.)
w Warszawie:
- dworzec Ochota (zlikwidowany po uruchomieniu dw. Zachodniego, czyli na przełomie lat 70/80)
- dworzec Mokotów (przeniesiony na Wilanowską ok. 1995 r.)
- dworzec Marymont (zlikwidowany jakieś 10 lat temu)
- dworzec Wileński (zlikwidowany ok. 2000 r.)
W Lublinie był dworzec Południowy, nie wiem dokładnie kiedy przeszedł do historii
A jakie jeszcze istniały/istnieją dworce komunikacji podmiejskiej, obsługiwanej dawniej przez PKS? Czy istniały takie dworce w Gdańsku, Szczecinie, Łodzi (poza Północnym), Katowicach, Wrocławiu, Bydgoszczy, może jeszcze w innych miastach? W Poznaniu, odkąd pamiętam, jedynym dworcem typowo PKS-owym był ten przy Towarowej (a od paru lat przy Matyi), dopiero w tym stuleciu niektórzy przewoźnicy zaczęli korzystać z dworca Rataje.
Przy czym, pisząc "dworzec" mam na myśli obiekt z choćby minimalną infrastrukturą, czyli wyraźnie oznaczonymi stanowiskami, pomieszczeniem dyżurnego ruchu czy kasą/kasami. Nie zaliczam tu przystanków krańcowych, zlokalizowanych gościnnie na pętlach komunikacji miejskiej czy po prostu na ulicy
TFZ
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2228
Dołączył: czwartek, 16 października 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Postprzez TFZ » piątek, 14 kwietnia 2017, 19:04

[quote="pietia"]- dworzec Łódź Północna
Przy czym (...) "podmiejskość" jest już dość względna, gdyż od pewnego czasu korzystają z nich także przewoźnicy dalekobieżni.
Z dworca Łódź Północ w 1989 roku odjeżdżał kurs Warszawa - Bielwa, wykonywany przez PKS Dzierżoniów.[quote](...)W Lublinie był dworzec Południowy, nie wiem dokładnie kiedy przeszedł do historii
Ten z kolei "od zawsze" obsługiwał kurs Warszawa - Przemyśl.[quote]Przy czym, pisząc "dworzec" mam na myśli obiekt z choćby minimalną infrastrukturą, czyli wyraźnie oznaczonymi stanowiskami, pomieszczeniem dyżurnego ruchu czy kasą/kasami. Nie zaliczam tu przystanków krańcowych, zlokalizowanych gościnnie na pętlach komunikacji miejskiej(...)
Wilanowska w Warszawie jest w zasadzie przykładem czegoś takiego.
Tadeusz Franciszek Zieliński***t.zielinski[małpa]transinfo.pl
pietia
 
Posty: 332
Dołączył: piątek, 22 sierpnia 2014, 18:11

Re: podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Postprzez pietia » piątek, 14 kwietnia 2017, 21:24

Ale na Wilanowskiej jest (była) budka, mieszcząca posterunek dyżurnego ruchu, można tam też było kupić bilety miesięczne. Przy czym była ona na pewno w czasach typowo podmiejskich, tj. "przedpolskobusowych"
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1068
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Postprzez kpc21 » sobota, 15 kwietnia 2017, 01:18

W Łodzi na Północnym, tak jak pamiętam, zatrzymywały się zawsze przelotowo autobusy w kierunku północnym - na Łowicz i na Brzeziny. Na Zgierz chyba nie wszystkie.

Oczywiście pamiętam niewiele, dosłownie kilka lat, ale przez tych kilka lat i tak zdążyło się zmienić bardzo dużo.

Obecnie Północny w Łodzi służy przede wszystkim... busiarzom.

Wielu przewoźników zrezygnowało jednak z wjeżdżania na dworzec i zatrzymuje się na pętli MPK. Co ciekawe, od dwóch tygodni ta pętla MPK już roli pętli MPK nie pełni. Z trzech przystanków pozostawiono tylko jeden, przeznaczony dla "obcych" przewoźników.

Obecny rozkład jazdy z Północnego w Łodzi: http://pks.lodz.pl/r_2006/lokalny_04v2. ... z_=9120001

Przewoźnicy to:
- PKS Gostynin
- PKS Grójec
- Kasz-Bus
- PKS Łódź
- Nep-Pol i San-Marco
- Trans-Bus
- PKS Skierniewice

Ciężko policzyć, kto jest busiarzem, bo PKS Łódź wykonuje z tego dworca kursy do Brzezin, na której to linii jest chyba od samego jej początku (gdzieś w latach 90.) typowym busiarzem, jak i np. do Lublina, gdzie jest już typowym PKS-em (ostatnio zaczęli wysyłać busy na dalekobieżne, ale to pomijam, samo jeżdżenie busami to jeszcze nie oznaka busiarstwa). Z kolei Nep-Pol i San-Marco na linii do Nowego Miasta w dni mocnofrekwencyjne jeżdżą standardowymi autobusami zamiast busów.

W praktyce - o ile patrząc na liczbę przewoźników wydaje się, jakby busiarzy było więcej, to de facto, biorąc pod uwagę liczbę odjazdów, dworzec zdominowany jest przez busiarzy.

Bo tak:

* Nep-Pol i San-Marco:
- Nowe Miasto - 10 odjazdów /bus/
=> łącznie 10 odjazdów

* PKS Łódź:
- Brzeziny - 21 odjazdów /bus/
- Wieluń - 1 odjazd [nie wiem, jaki pojazd, chyba autobus]
- Łódź Fabryczna - 4 odjazdy
- Nowe Miasto - 1 odjazd /autobus/
- Lublin - 1 odjazd /autobus, chyba/
- Koło - 1 odjazd /bus/
- Konin - 1 odjazd /bus/
- Poddębice - 1 odjazd /bus/
- Uniejów - 1 odjazd /bus/
=> łącznie 32 odjazdy [w tym 3 na autobusie]

* Kasz-Bus:
- Głowno - 18 odjazdów /bus/ [więcej odjazdów mają z przystanku MPK przy dworcu]
=> łącznie 18 odjazdów

* PKS Skierniewice:
- Rawa Mazowiecka - 4 odjazdy /autobus/
=> łącznie 4 odjazdy

* Trans-Bus:
- Płock - 1 odjazd /bus/ [mają też odjazdy do Łowicza z przystanku MPK przy dworcu]
=> łącznie 1 odjazd

* PKS Grójec:
- Grójec - 1 odjazd /autobus/
- Warka - 1 odjazd /autobus/
=> łącznie 2 odjazdy

* PKS Gostynin:
- Gostynin - 1 odjazd /autobus/ [i to tylko w niedziele i święta, ale na takie kwestie nie zwracam tu uwagi]
=> łącznie 1 odjazd

Wychodzi:
- 10 odjazdów na autobusach
- 58 odjazdów na busach

Wygląda na to, że ten dworzec swoją świetność ma już dawno za sobą. Ostatnio swój renesans przeżył w momencie zamknięcia dworca Łódź Fabryczna (a w zasadzie Centralnego) - wtedy przeniesiono nań dużą część odjazdów właśnie stamtąd. Jednak teraz w dużej mierze kursy te zostały po prostu pokasowane, część przewoźników po krótkim czasie przeniosła się na Kaliski, albo po prostu na przystanki MPK.

Poza tym w momencie zamknięcia dworca Łódź Fabryczna (a w zasadzie krótko po nim) dworzec wyposażono w poczekalnię. w formie kontenera.

Kiedyś był to w zasadzie największy i najnowocześniejszy dworzec w Łodzi. Centralny (Fabryczny) nigdy nie dorobił się zadaszenia peronów, tutaj ono było. Połączone z budynkiem dworca. Stanowisk też tu było więcej.

Tak łódzki Północny wyglądał jeszcze przez jakiś czas po 2000 roku:

(zdjęcie z lat 60./70., Fotopolska.eu)
[img]http://lodz.fotopolska.eu/foto/118/118294.jpg?m=1278754471[/img]

(2003, [url=http://www.phototrans.eu/14,41352,0,Autosan_H9_21_LFU_5484.html]TWB[/url])
[img]https://i.imgur.com/EHuStvw.png[/img]

(2003, [url=http://www.phototrans.eu/14,41351,0,Autosan_H9_21__SKB_671U.html]TWB[/url])
[img]https://i.imgur.com/t5JMSg4.png[/img]

Teraz PKS Łódź jeździ jako busiarz do Brzezin, kiedyś jeździł także do Głowna:

(2004, [url=http://www.phototrans.eu/14,117687,0,Mercedes_612D_85_7_744.html]TWB[/url])
[img]https://i.imgur.com/UFsFtx9.png[/img]

Jeszcze nie tak dawno - do zamknięcia Fabrycznego - dworzec wyglądał tak:

[img]http://img1.garnek.pl/a.garnek.pl/015/580/15580101_800.0.jpg/lodz-dworzec-polnocny-pks.jpg[/img]

Gdzieś mam, i wrzucałem kiedyś na forum, zdjęcie z dnia, gdy instalowano poczekalnię. Może uda mi się je znaleźć. A na razie - zdjęcie, jak dworzec wygląda obecnie:

[img]http://photos.wikimapia.org/p/00/05/49/68/82_big.jpg[/img]

Są bodajże 3 albo 4 stanowiska odjazdowe. I to w pełni wystarcza, i tak rzadko zajęte są dwa.
rzaraz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1920
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Postprzez rzaraz » sobota, 15 kwietnia 2017, 06:32

Pamiętam Północny z pierwszego i drugiego zdjęcia. No i znam też dzisiejsze dziadostwo. Tylko komu przeszkadzał taki dobrze zbudowany dworzec?




_________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
Polakov
 
Posty: 257
Dołączył: środa, 23 grudnia 2015, 17:17
Lokalizacja: Lubelskie

Re: podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Postprzez Polakov » sobota, 15 kwietnia 2017, 10:26

[quote]W Lublinie był dworzec Południowy, nie wiem dokładnie kiedy przeszedł do historii


On jeszcze istnieje, jest zarządzany przez Miejską Korporację Komunikacyjną i korzystają z niego głównie busy, ale także niektóre kursy PKS Biłgoraj.
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1068
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Postprzez kpc21 » sobota, 15 kwietnia 2017, 19:01

[quote="rzaraz"]Pamiętam Północny z pierwszego i drugiego zdjęcia. No i znam też dzisiejsze dziadostwo. Tylko komu przeszkadzał taki dobrze zbudowany dworzec?

PKS-owi, więcej zarobić mógł likwidując budynek dworca i wynajmując go miastu, które przerobiło go na wydział praw jazdy i rejestracji pojazdów :)

A swoją drogą, jego lokalizacja ma po prostu niewielką ilość sensu. Dosyć daleko od centrum miasta i brakuje dobrego z nim połączenia.

Z tego, co kiedyś udało mi się ustalić, to on został zbudowany pod planowany wtedy przebieg kolejowej linii średnicowej. Zdaje się, że miała ona biec wzdłuż ulicy Wojska Polskiego.

Jeszcze kilka zdjęć:

[img]https://i.imgur.com/F1VBL7v.png[/img]
(http://gtlodz.eu/img-ostatnie_swiadectw ... earch.html)

[img]https://i.imgur.com/osoqjbb.png[/img]
(http://gtlodz.eu/img-31072005_r_dawny_d ... earch.html)

[img]https://i.imgur.com/m4mB1MV.png[/img]
(http://gtlodz.eu/img-dworzec_polnocny_p ... earch.html)

[img]https://i.imgur.com/ieHEGlN.png[/img]
(http://gtlodz.eu/img-dworzec_polnocny_m ... earch.html)

Zegar w hali dworca jak na PKP.

Ile tych okienek kasowych tam było! Kilkanaście, albo i więcej. Na samym zdjęciu stanowisk odjazdowych naliczyć się można 10, a nie wiadomo, ile ich było za plecami fotografującego. Zresztą... są zdjęcia satelitarne.

1978:

[img]https://i.imgur.com/YSHaIBR.png[/img]

1996:

[img]https://i.imgur.com/Q9kIgAR.png[/img]

2004:

[img]https://i.imgur.com/IO9qG94.png[/img]

2007 - już po nowemu:

[img]https://i.imgur.com/4hr9C89.png[/img]

2009:

[img]https://i.imgur.com/7cTvnba.png[/img]

2012:

[img]https://i.imgur.com/HHyyb46.png[/img]

2015:

[img]https://i.imgur.com/HY1Af9F.png[/img]

Tak jak w innych miastach powstają dworcogalerie, tu powstał dworco- wydział komunikacji.

Technicznie rzecz biorąc są cztery stanowiska odjazdowe, ale czwarte jest z bliżej nieokreślonych przyczyn nieczynne. Przedtem było - licząc je - chyba właśnie dokładnie dziesięć.
pietia
 
Posty: 332
Dołączył: piątek, 22 sierpnia 2014, 18:11

Re: podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Postprzez pietia » sobota, 15 kwietnia 2017, 21:16

Z tej infrastruktury oraz ilości stanowisk wynikałoby, że ten Północny był planowany jako główny łódzki dworzec PKS. Skoro jednak średnicówka nie powstała, to pozostał w cieniu Centralnego (Fabrycznego),a potem i Kaliskiego
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1068
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Postprzez kpc21 » niedziela, 16 kwietnia 2017, 00:24

No, w momencie powstania Kaliskiego (z poprawką na kilka miesięcy), to Północny przeżył akurat swego rodzaju renesans. No bo wtedy zamknięto też Fabryczny.

Teraz mamy nowy Fabryczny, przy średnicówce według nowej koncepcji, która najprawdopodobniej w końcu powstanie, i... stanowisk odjazdowych jest 24. Na Północnym było tylko 10.

Koncepcji na kolejową średnicę w Łodzi było w historii już kilka. Pierwsza, chyba z okresu międzywojennego i z czasów okupacji, przewidywała - z tego co słyszałem - tory kolejowe biegnące estakadą nad ulicą Zieloną. Ta powiązana z Północnym to chyba czasy Gierka. No a teraz, ostatecznie, będziemy mieć tunel. Co jest chyba najlepszym rozwiązaniem.
rzaraz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1920
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Postprzez rzaraz » niedziela, 16 kwietnia 2017, 06:20

[quote="pietia"]W czasach świetności PKS w wielu dużych miastach jednego dworca autobusowego było za mało, w związku z czym powstawały jeszcze mniejsze dworce podmiejskie, zwane czasem lokalnymi. Wraz z kurczeniem się siatki połączeń obsługiwanych przez PKS-y oraz przejmowaniem przewozów przez busiarzy, wiele z tych dworców zostało zlikwidowanych. Do dziś istnieją, z tego co wiem:
- dworzec Kraków Czyżyny
- dworzec Łódź Północna
- dworzec Warszawa Metro-Wilanowska
- dworzec lokalny w Rzeszowie


Istnieje w W-wie dworzec Metro-Młociny, gdzie zjeżdżają sie rózne autobusy, itp. Poza tym Lux Express uzywał Metro Marymont, ale czy ktos tam inny zawija to nie wiem. Ponadto Dworzec Wschodni też taka rolę pełni.

[quote]
- dworzec Marymont (zlikwidowany jakieś 10 lat temu)


Metro Marymont było używane przez Lux Expressa i to bardzo niedawno.



_________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
cezary
 
Posty: 405
Dołączył: środa, 4 września 2002, 02:00
Avatar użytkownika

Re: podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Postprzez cezary » niedziela, 16 kwietnia 2017, 08:03

[quote]Metro Marymont było używane przez Lux Expressa i to bardzo niedawno.
Metro Marymont to nie to samo co nie istniejący dworzec Marymont, z którego odjeżdżały autobusy PKS Nowy Dwór Mazowiecki oraz kilka kursów PKS Ciechanów
Polakov
 
Posty: 257
Dołączył: środa, 23 grudnia 2015, 17:17
Lokalizacja: Lubelskie

Re: podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Postprzez Polakov » niedziela, 16 kwietnia 2017, 12:04

W tym wątku można również wspomnieć o Dworcu Północnym PKS w Lublinie. Mieścił się on przy ul. Gospodarczej przy Dworcu Północnym PKP.

Został on uruchomiony w połowie lat 70-tych. Korzystały z niego linie autobusowe PKS do Chełma, Zamościa, Tomaszowa Lubelskiego, Hrubieszowa, Sosnowicy i Włodawy. Pod sam koniec pojawiły się m.in. busy LKK do Świdnika (1997-1999). Dworzec został ostatecznie zlikwidowany w 1999 r.
W/g napisów nad kasami biletowymi w latach 90. odjeżdżały tędy kursy do
1) Chełma, Hrubieszowa p. Chełm, Hrubieszowa p. Piaski, Poturzyna p. Zamość, Włodawy (5 wariantów, w tym przez Piaski / Trawniki / Łęczną - Cyców / Łęczną - Sosnowicę i jeszcze jakieś)
2) Fajsławic, Cycowa, Hrubieszowa, Tomaszowa, Zamościa, Żółkiewki

Niestety z powodu jakości zdjęć nie da się odczytać więcej szczegółów.

Oto (nie mojego autorstwa) zdjęcia wnętrza sprzed kilku lat.

1. Widok na kasy (może komuś uda się powiększyć)
[img]http://img3.garnek.pl/a.garnek.pl/013/134/13134890_800.0.jpg/lublin-dworzec-polnocny.jpg[/img]

Reszta zdjęć jest tutaj: http://lublin.naszemiasto.pl/artykul/fo ... id,tm.html
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1068
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Postprzez kpc21 » niedziela, 16 kwietnia 2017, 14:55

"Przerwa na spożycie posiłku", "przerwa na przekazanie dyżuru" :)

Byli szczerzy. Teraz nikt nie pisze, z jakiego powodu przerwa.

Szkoda, że z Północnego w Łodzi zachowało się tak niewiele zdjęć.

A tak Północny w Łodzi wygląda teraz (widok 360 stopni): https://goo.gl/maps/nQb3BBAsQyE2

Do dawnego budynku dworca "conieco" dobudowano z przodu.

Ciekawym elementem jest ten budynek z cegły i betonu w sąsiedztwie dworca, od lat pozostający w stanie surowym, oraz reklama supermarketu Globi - obecnie jest to Tesco, a w międzyczasie należał on chyba do jeszcze innej sieci. Na kamienicy w sąsiedztwie dworca nadal jednak Globi się reklamuje.

A to - moje zdjęcie z 7 września 2012, godzina 13:00:

[img]http://obrazki.elektroda.pl/5193858300_1492348565.jpg[/img]

Instalowanie obecnego budynku dworca. "Stary" (to znaczy ten działający w latach od ok. 2005 do 2012) został chwilowo przestawiony na bok terenu dworca (północna krawędź na wstawionych przeze mnie wcześniej zdjęciach satelitarnych) i normalnie działa, tymczasem w jego miejscu staje nowy :)
rzaraz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1920
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Postprzez rzaraz » poniedziałek, 17 kwietnia 2017, 06:45

[quote="kpc21"][quote="rzaraz"]Pamiętam Północny z pierwszego i drugiego zdjęcia. No i znam też dzisiejsze dziadostwo. Tylko komu przeszkadzał taki dobrze zbudowany dworzec?

PKS-owi, więcej zarobić mógł likwidując budynek dworca i wynajmując go miastu, które przerobiło go na wydział praw jazdy i rejestracji pojazdów :)


A potem PKS, gdy bydowali Fabryczny, mieli problem z dworcem...

[quote]
A swoją drogą, jego lokalizacja ma po prostu niewielką ilość sensu. Dosyć daleko od centrum miasta i brakuje dobrego z nim połączenia.



Taaa.... :D Strasznie daleko. Pół godziny piechotą od Fabrycznego. Kaliski jest dużo gorzej połozony względewm centrum Łodzi, ale tam jest dworzec PKP...


_________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1068
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: podmiejskie/lokalne dworce autobusowe

Postprzez kpc21 » wtorek, 18 kwietnia 2017, 00:00

[quote="rzaraz"]A potem PKS, gdy bydowali Fabryczny, mieli problem z dworcem...

A mieli? Jakoś szybko Północny wrócił do stanu takiego jak przed rozpoczęciem przebudowy Fabrycznego, a teraz jest w sumie jeszcze gorzej, mimo że na Fabryczny nikt z Północnego się nie przeniósł.

[quote]Taaa.... :D Strasznie daleko. Pół godziny piechotą od Fabrycznego. Kaliski jest dużo gorzej połozony względewm centrum Łodzi, ale tam jest dworzec PKP...

Na Kaliskim wsiadasz w tramwaj i jesteś po 5 minutach w centrum (zależy jeszcze, w jakim punkcie centrum, bo ono jest w Łodzi sporych rozmiarów i bardzo rozciągnięte). Na Północnym - telepiąca się szóstka, dojazd którą w jakieś sensowne miejsce zabiera co najmniej kilkanaście minut.
Następna strona
Odpowiedz