Elektrobusy w Krakowie.

Wasze uwagi na temat taboru KM

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1527
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Elektrobusy w Krakowie.

Postprzez zbyrus » czwartek, 10 sierpnia 2017, 21:32

Wczoraj pojawiła się w Krakowie pewna ilość (20 sztuk) autobusów elektrycznych marki Solaris. Kursy odbywane elektrobusami od razu zaczęły się spóźniać (przynajmniej niektóre), co spowodowane jest tym, że są to pojazdy wolniejsze, oraz trzeba je podładowywać. Uważam, że najlepszym testerem może być zima, gdyż w okresie mrozów akumulatory zawsze tracą pojemność, więc te autobusy będą miały mniejszy zasięg i będzie konieczność tak częstego podładowywania, że mogą być zakłócenia w kursowaniu. Jak w zimie pojawiła się pewna ilość przegubowych hybrydowych, to także w styczniu się one często psuły (mrozy), podczas gdy autobusy spalinowe w tych samych warunkach nie ulegały większej liczbie awarii, niż np. jesienią, wiosną. A ogrzewanie wnętrza takiego "elektryka"? Nie bardzo wiem, ale chyba jest na ... paliwo, więc zbiornik paliwa też jest potrzebny. Żeby to chociaż były ogniwa wodorowe (to może być przyszłość), ale elektrobusy wyposażone w akumulatory, to absurd. Nie znam dokładnych danych technicznych, ale przed rokiem był w Krakowie testowany chiński autobusy elektryczny BYD. Same akumulatory ważyły w nim aż 3 tony, czyli tyle, co 40 osób dorosłych ( o tyle mniej pasażerów może zabrać). Owszem, silnik elektryczny będzie nieco lżejszy niż spalinowy o tej samej mocy (a spalinowe zwykle się daje silniejsze) i nie trzeba skrzyni biegów (mogą być silniki elektryczne w moście napędowym), ale zysk, wynikający z lżejszego silnika jest niweczony poprzez bardzo ciężkie akumulatory (ważące ponad 10-krotnie więcej niż zbiornik z paliwem w konwencjonalnym autobusie).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1085
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Elektrobusy w Krakowie.

Postprzez kpc21 » czwartek, 5 października 2017, 00:09

A może jednak trolejbusy są tą lepszą drogą?
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1527
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Elektrobusy w Krakowie.

Postprzez zbyrus » piątek, 6 października 2017, 11:17

Najlepsze są autobusy konwencjonalne (Diesle), ale spełniające obecne normy czystości spalin (Euro-6),wyposażone w filtry cząstek stałych w układzie wydechowym. Elektrobusy są najbardziej zawodne i na ogół kursy wykonywane tymi pojazdami często "wylatują" (konieczność ładowania pojazdów, zjazdy do stacji ładowania a nieraz taki pojazd -z powodu rozładowania akumulatorów - staje i blokuje newralgiczne miejsce w ruchu drogowym, np. Most Dębnicki).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1085
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Elektrobusy w Krakowie.

Postprzez kpc21 » piątek, 6 października 2017, 23:55

[quote="zbyrus"]Elektrobusy są najbardziej zawodne i na ogół kursy wykonywane tymi pojazdami często "wylatują" (konieczność ładowania pojazdów, zjazdy do stacji ładowania a nieraz taki pojazd -z powodu rozładowania akumulatorów - staje i blokuje newralgiczne miejsce w ruchu drogowym, np. Most Dębnicki).

Ale to oznacza tylko tyle, że ktoś nie potrafi ułożyć rozkładu jazdy dla linii obsługiwanej takimi autobusami, z uwzględnieniem tego, że czasem trzeba je ładować.

Przecież równie dobrze i zwykły autobus może stanąć gdzieś w środku miasta, bo braknie mu paliwa. Ewentualne zjechanie na stację paliw też spowoduje "wypad" kursu, choć taki autobus będzie wyłączony z ruchu na dużo krócej, niż elektryk (ale istnieją przecież rozwiązania pozwalające na szybkie ładowanie autobusów elektrycznych np. na krańcówkach poprzez pantograf).

Ale tu jakoś zajezdnie potrafią zadbać o to, by wszystkie autobusy były zatankowane.

Według mnie to nie są wady autobusów elektrycznych, tylko skutek nieprofesjonalnej ich obsługi.
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1527
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Elektrobusy w Krakowie.

Postprzez zbyrus » sobota, 7 października 2017, 14:37

Autobus spalinowy ma kilkakrotnie większy zasięg niż elektryczny (mimo, iż akumulatory ważą kilkanaście razy więcej niż paliwo).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1085
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Elektrobusy w Krakowie.

Postprzez kpc21 » sobota, 7 października 2017, 22:14

To faktycznie jest wada (+ długi czas ładowania) - ale nie zmienia to faktu, że przy układaniu rozkładu należy po prostu przewidzieć odpowiednie przerwy na ładowanie, czego tu najwyraźniej nie zrobiono.
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1527
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Elektrobusy w Krakowie.

Postprzez zbyrus » środa, 20 grudnia 2017, 20:23

Kierowcy jasno mówią, że autobus elektryczny Solaris Urbino (pojedynczy) trzeba doładowywać po 70-100 km. Aż nadto wymowne. A zbiornik paliwa w dieslowskim by wystarczył na ... 600-700 km. (jeśli nie więcej). Dziś podjeżdża na przystanek taki elektrobus i od niego śmierdzi ... spalinami. Może się wydawać dziwne, ale to były spaliny z Webasto, znacznie bardziej śmierdzące niż normalne z silnika autobusu dieslowskiego). A temperatura była w okolicach zera (ciepło, jak na drugą połowę grudnia - 5 lat temu grudzień był zdecydowanie zimniejszy, zwłaszcza początek, kiedy to w Krakowie temp. max. dzienne oscylowały wokół minus 6, minus 7, minimalne - ok. minus 10), czyli normalny autobus (spalinowy) do ogrzewania by w ogóle nie rozpalał Webasto, gdyż ciepło z układu chłodzenia silnika byłoby zupełnie wystarczające do ogrzania całego wozu (co innego, gdyby było np. minus 15 stopni - wtedy Webasto byłoby konieczne, choćby dla odpalenia wychłodzonego silnika po nocy). Czyli bezemisyjność elektrobusów jest bardzo względna. Ogrzewania elektrycznego raczej nie da się zastosować, ponieważ by to jeszcze (i to znacznie) skróciło zasięg pojazdu (duży pobór energii).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1527
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Elektrobusy w Krakowie.

Postprzez zbyrus » poniedziałek, 31 grudnia 2018, 11:15

To jest kit. T połowie listopada, jak się nagle ochłodziło, krakowskie elektrobusy zaczęły "wysiadać' i coraz częściej zastępowano je 'autobusami rezerwowymi" (Dieslami). Gdy nie podstawią rezerwy, to wtedy kurs się nie odbywa. Także "wysiadają" stacje ładowania, co nieraz unieruchamia te pojazdy. Ta elektromobilność to - jak na razie - nieporozumienie, i powinno się jednak eksploatować autobusy konwencjonalne (Diesle), do czasu opracowania lepszych źródeł energii (lżejszych niż akumulatory, o większej pojemności). Może ogniwa wodorowe byłyby lepsze.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1085
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Elektrobusy w Krakowie.

Postprzez kpc21 » piątek, 4 stycznia 2019, 23:40

Są jeszcze autobusy na CNG.
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1527
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Elektrobusy w Krakowie.

Postprzez zbyrus » niedziela, 6 stycznia 2019, 22:30

W ten weekend "elektryki" znów zawiodły i na linii obsługiwanej przez elektrobusy kursują dziś same Diesle (ale nowe, Euro-6). Oby na stałe zamienili na Diesle.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Lubel
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1454
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: Elektrobusy w Krakowie.

Postprzez Lubel » wtorek, 8 stycznia 2019, 07:38

http://www.rzg.pl/kolejny-elektryk-z-problemami
Zielona Góra też ma te same problemy.
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1527
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Elektrobusy w Krakowie.

Postprzez zbyrus » środa, 9 stycznia 2019, 19:05

Dziś czy wczoraj wysiadł przegubowiec elektryczny (w Krakowie są 3 szt. elektrycznych przegubowców), paraliżując przejazd na ruchliwej arterii. Niejeden pojedynczy zablokował Most Dębnicki (były trochę takich przypadków), a np. w sobotę czy w niedziele wszystkie "elektryki" w Krakowie były uziemione (awaria stacji ładowania). Te elektrobusy to kompletny kit i PiS przeholował z tą forsowaną przez siebie ustawą o elektromobilności (zwłaszcza w kraju, w którym bilans energii elektrycznej jest na styk).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1085
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Elektrobusy w Krakowie.

Postprzez kpc21 » czwartek, 10 stycznia 2019, 01:05

Ale to kierowcy nie patrzą, ile im pozostało energii, czy wskaźniki poziomu naładowania błędnie działają, czy co, że do takich sytuacji dochodzi?
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1527
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Elektrobusy w Krakowie.

Postprzez zbyrus » czwartek, 10 stycznia 2019, 22:35

[quote="kpc21"]Ale to kierowcy nie patrzą, ile im pozostało energii, czy wskaźniki poziomu naładowania błędnie działają, czy co, że do takich sytuacji dochodzi?
Chyba patrzą. Zasięg autobusu elektrycznego jest wielokrotnie krótszy niż Diesla. Poza tym, stacje ładowania (ładowarki) też nie są bezawaryjne. Ostatnio były z tym problemy.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1085
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Elektrobusy w Krakowie.

Postprzez kpc21 » czwartek, 10 stycznia 2019, 22:44

No dobra, jest krótszy, ale mimo wszystko czemu wyjeżdżają w ogóle na trasę, jak widzą, że im energii nie starczy?

Awarie ładowarek się zdarzają – okej, w sieci tramwajowej czy trolejbusowej też się zdarzają zaniki napięcia. Ale jakoś komunikacji to nie rozwala.
Odpowiedz