Niskopodłogowce w Rędzinach

Wasze uwagi na temat taboru KM

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1521
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » wtorek, 28 listopada 2006, 18:07

[quote="karson4"]No i stało się!!! Solarisy wyjechały na trasę. I jak było do przewidzenia są za małe!!. Jazda nimi w godzinach szczytu to horror!!. Jestem ciekaw jaki standard przewidział producent dla pasazerów, skoro do autobusu 10-cio metrowego ma wejść 90 osób. Nie zauwazyłem zeby któryś z u10 przeznaczony dla europy zachodniej miał taką pojemność.

Ciekaw jestem, czy też mają taką ogromną "szafę" na silnik, jak Urbino 12 i Urbino 18? Ma ona większą powierzchnię niż 2 rzędy podwójnych siedzeń (jest szersza od podwójnego siedzenia). Zabiera miejsca siedzące i w ogóle powierzchnię. Im mniejszy autobus, tym ta strata powierzchni (i siedzeń) jest bardziej odczuwalna (w 18-metrowym stanowi to mniejszy procent powierzchni i miejsc siedzących niż w 12-metrowym a w 10-metrowym musi to być jeszcze bardziej przykre).
Zawieszenia niezależne nie są konieczne. Zapewniają większy komfort jazdy, ale są mniej wytrzymałe.
Pojemność 90 osób dla 10-metrwoego autobsu (jeśli ma taką szafę jak 12-metrowy, to strata powierzchni wynosi 1,85 m2) jest fikcją literacką!! Realne jest to dla 12-metrowców, przy czym na Zachodzie przyjmuje się bardziej komfortowe normy (bodajże 60 osób na 12-metrowy, 100 a max. 110 na przegubowca). W autobusach 10-metrowych silnik powinien znajdować się stanowczo pod podłogą z tyłu (ostatnie rzędy siedzeń na podwyższeniu).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Kroelewicz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1427
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Postprzez Kroelewicz » wtorek, 28 listopada 2006, 19:06

[quote="zbyrus"] (...) W autobusach 10-metrowych silnik powinien znajdować się stanowczo pod podłogą z tyłu (ostatnie rzędy siedzeń na podwyższeniu).

Czyli w autobusach 10-metrowych niskopodłogowych trzecich drzwi ma nie być, względnie mają być jedno skrzydłowe kosztem dwóch siedzeń na prawym tylnim kole?
tyrystor
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 181
Dołączył: poniedziałek, 12 lipca 2004, 21:15
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez tyrystor » wtorek, 28 listopada 2006, 23:14

Tak, Zbyrus - szafa jest taka sama jak w U12...

Czy dla Ciebie nie ma innego tematu niż wieżowa zabudowa silnika i jej "kolosalne" rozmiary?!

KCh
NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2483
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

Postprzez NDT » środa, 29 listopada 2006, 07:19

Ten silnik przecież wcale nie jest taki zły. Jakby umieścić silnik pod podłogą, to podłoga musiała by być wyżej i wóz nie byłby z tyłu niskopodłogowy. :/
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1521
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » środa, 29 listopada 2006, 11:53

[quote="NDT"]Ten silnik przecież wcale nie jest taki zły. Jakby umieścić silnik pod podłogą, to podłoga musiała by być wyżej i wóz nie byłby z tyłu niskopodłogowy. :/

Są sposoby, by umieścić silnik pod podłogą a jednocześnie zapewnić niską podłogę we wszystkich stopniach. Silnik umieszcza się wtedy albo z lewej strony pojazdu, podwyższając 2 rzędy siedzeń a tylne wejście pozostaje bez schodków, albo też daje się silnik poprzeczny, pochylony (jak w Scaniach Omnicity) umieszczony pod ostatnim rzędem siedzeń. Wtedy zamiast 4 siedzeń traci się najwyżej 1 (na układ chłodzenia) a podłoga i tak jest nisko. To rozwiązanie ze Scanii Omnicity jest najlepsze. Oczywiście obecność lub brak tylnych drzwi nie ma związku z układem wieżowym bądź amfiteatralnym.
W 10-metrowym autobusie taka wieża stanowi duży procentowo ubytek miejsc siedzących i w ogóle przestrzeni w autobusie.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
karson4
 
Posty: 6
Dołączył: niedziela, 19 listopada 2006, 19:08
Lokalizacja: czestochowa

Postprzez karson4 » środa, 29 listopada 2006, 13:55

Wieża w U10 jest szersza o 30 cm. niż w U12 które jeżdzą w Częstochowie. Na tylnim moście są bliżniaki przez co pomost nad nim jest węższy o 25 cm.Na wprost środkowych drzwi są dwa siedzenia składane, które po rozłożeniu zajmują i tak małą powierzchnię podłogi dla osób stojących. Teraz przejdzmy do opisu jazdy tym "WYNALAZKIEM" w godzinach szczytu. Po pierwsze, przepustowość tych wozów jest zerowa ( szczyt ) na przystankach musi wyjść po kilka, a może i kilkanaście osób tylko po to aby wysiadły z autobusu 2 lub 3 osoby ,a następnie załadować się ponownie ( duża strata czasu ). Po drugie, moim zdaniem niedopuszczalne jest aby pasażerowie podczas jazdy zasłaniali kierowcy widoczność potrzebną do bezpiecznej jazdy. Nagminnym jest fakt że w czasie szczytu ludzie są wręcz przyklejeni do przedniej szyby. W tym czasie kierowca nie jest w stanie kontrolować tego co dzieje się z prawej strony autobusu!!!. Podsumowując temat SOLARIS URBINO 10 nie wiem czym kierował się producent przewidując dla tego wozu pojemność 90-ciu osób. Zagadką jest też czym kierował się człowiek który dokonał takiego zakupu i myślał że 10-cio metrowe Solarisy zastąpią PR-110 . Na marginesie dodam że zakup ten kosztował Gmine Rędziny 5.100.000 zł. a komford podróży pasażerów jest trudny do określenia. Jestem ciekaw czy po tym zakupie zmieni się kierownik Gminnego Zakładu Komunikacyjnego w Rędzinach.
memphis
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1096
Dołączył: poniedziałek, 15 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S
Avatar użytkownika

Postprzez memphis » środa, 29 listopada 2006, 18:26

[quote="karson4"]Podsumowując temat SOLARIS URBINO 10 nie wiem czym kierował się producent przewidując dla tego wozu pojemność 90-ciu osób.


Po pierwsze to nie autobus jest za mały, ale oferta niedostosowana do potrzeb. Wystarczy zwiększyć liczbę kursów, a tłoku nie będzie.

A po drugie pojemność maksymalna nie oznacza, że autobusem musi jeździć tyle osób - zwykle przyjmuje się, że przepełnienie następuje przy odpowiednio mniejszej liczbie osób (ok. 70-80%) i wówczas albo należy zwiększyć liczbę kursów albo tabor na większy.
karson4
 
Posty: 6
Dołączył: niedziela, 19 listopada 2006, 19:08
Lokalizacja: czestochowa

Postprzez karson4 » środa, 29 listopada 2006, 20:44

Moim zdaniem jeżeli producent przewiduje dla 10-cio metroweo solarisa pojemność 90-ciu osób, to umyślnie wprowadza w błąd swoich klientów !! W U 12 liczba pasażerów wynosi 100 lub 105. Tak więc różnica między tymi modelami jest podejrzanie minimalna. Mogę się tylko domyślać że kierownik G.Z.K. Rędziny kupując Urbino 10 chciał w ten sposób zaoszczędzić na kosztach eksploatacyjnych ( zużycie paliwa ) . Tak więc dodawanie teraz dodatkowych autobusów w godzinach szczytu rannego i popołudniowego jest ekonomicznie nie uzasadnione.Moim skromnym zdaniem powinien kupić Urbino-12, a w godzinach kiedy autobusy jeżdziły puste mógłby po prostu zmniejszyć ilość kursów. Na dzień dzisiejszy mamy autobusy które nie mogą sprostać wymaganiom pasażerów, a także nie można ich oddać do producenta mówiąc POMYLIŁEM SIĘ!!!!
Kroelewicz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1427
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Postprzez Kroelewicz » środa, 29 listopada 2006, 22:40

[quote="zbyrus"]
Są sposoby, by umieścić silnik pod podłogą a jednocześnie zapewnić niską podłogę we wszystkich stopniach.(...)

W autobusach 12-metrowych.

[quote](...) Oczywiście obecność lub brak tylnych drzwi nie ma związku z układem wieżowym bądź amfiteatralnym.

Oczywiście, że (w autobusie 9/10-metrowym) ma. Patrz: Man NM223, SU10 - gdzie, chcesz schować ten silnik i całą aparaturę z tyłu autobusu? Nad lewym tylnim kołem? Zauważ, że SU18 i NM223 nie mają okienka za ostatnimi (dwuskrzydłowymi drzwiami), co pokazuje, że tylni zwis jest skrócony w porównaniu do pojazdów standarowych i większych.

[quote]W 10-metrowym autobusie taka wieża stanowi duży procentowo ubytek miejsc siedzących i w ogóle przestrzeni w autobusie.

Tak, dlatego dziwne jest kupowanie 10-metrowych autobusów z dwuskrzydłowymi tylnymi drzwiami i pełnym NF.

[quote="karson4"]
(...) Tak więc dodawanie teraz dodatkowych autobusów w godzinach szczytu rannego i popołudniowego jest ekonomicznie nie uzasadnione.
Ale poleszpa ofertę dla mieszkańców gminy - lepsza wyższa częstotliwość niż pojemność - no, chyba, że Rędziny i Częstochowa stoja w korkach. :) A nawet jeśli, to jeden-dwa dodatkowe kursy na godzinę wiele nie zmienią. :)
[quote]Wieża w U10 jest szersza o 30 cm. niż w U12 które jeżdzą w Częstochowie.
Na poziomie podłogi??? Ciekawe...
[quote]Na tylnim moście są bliżniaki przez co pomost nad nim jest węższy o 25 cm.
Czyli jednak przewoźnik przewidział przeciążenia pojazdu i odstoswał do tego wytrzymalszy układ jezdny. :)
[quote]Na wprost środkowych drzwi są dwa siedzenia składane, które po rozłożeniu zajmują i tak małą powierzchnię podłogi dla osób stojących
A jaki problem je złożyć?
karson4
 
Posty: 6
Dołączył: niedziela, 19 listopada 2006, 19:08
Lokalizacja: czestochowa

Postprzez karson4 » czwartek, 30 listopada 2006, 00:11

Oczywiście!! można byłoby wysłać parę wozów więcej w szczycie, ale trzeba by było zatrudnić paru kierowców i doliczyć koszt paliwa który zużyją. A co do bliżniaków na tylnim moście, to zostały one zamuwione z trzech powodów 1.Bo są tańsze od super balonów.
2.Autobus zjedzie na baze o własnych siłach gdy złapie gume na tyle.
3.Można częściowo zużyte gumy z przodu przeżucić na tył (ten sam rozmiar) Problem z siedzeniami składanymi jest następujący: osoby które je rozłożą po wejściu do autobusu siadają i nic więcej ich nie obchodzi.Całkowity demontaż jest chyba nie możliwy bez zgody producenta (gwarancja ) poza tym zmienia to także rozmieszczenie rurek. W INFOBUSIE (art. URBINO 10 dla Legnicy ) są zdjęcia które przedstawiają URBINO 10 na super balonach , bez dodatkowych rozkładanych siedzeń o pojemności 75-82 osoby.
Jednym słowem KICHA!!!!!!!.
memphis
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1096
Dołączył: poniedziałek, 15 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S
Avatar użytkownika

Postprzez memphis » czwartek, 30 listopada 2006, 17:36

[quote="karson4"]Moim zdaniem jeżeli producent przewiduje dla 10-cio metroweo solarisa pojemność 90-ciu osób, to umyślnie wprowadza w błąd swoich klientów !! W U 12 liczba pasażerów wynosi 100 lub 105. Tak więc różnica między tymi modelami jest podejrzanie minimalna.


No i ma być minimalna, bo te autobusy się między sobą różnią niecałymi 2 metrami długości.

[quote]Tak więc dodawanie teraz dodatkowych autobusów w godzinach szczytu rannego i popołudniowego jest ekonomicznie nie uzasadnione.


Lepsza oferta, więc pasażerów, wyższe przychody z biletów.

[quote]Moim skromnym zdaniem powinien kupić Urbino-12, a w godzinach kiedy autobusy jeżdziły puste mógłby po prostu zmniejszyć ilość kursów.


Lepsza wyższa częstotliwość trochę mniejszym taborem niż rozrzedzanie i tak niewysokich częstotliwości tylko po to, żeby puszczać większy wóz.
Radosław Bąk
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1003
Dołączył: sobota, 3 stycznia 2004, 17:07
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Radosław Bąk » piątek, 1 grudnia 2006, 01:53

1. Wieża w U10 jest szersza od wieży w U12.
2. Składane siedzenia w U10 wg mnie również są pomyłką. Pasażerowi nie przyjdzie do głowy że siedząc zajmuje ok 3-4 razy więcej miejsca niż stojąc. W Żywcu pojawia się ten sam problem ze składanymi siedzeniami.
3. Niedawno przekonywano mnie, że układanie rozkładu na pełne zapełnienia generuje straty, bo... wydłuża się czas wymiany pasażerów a zatem i czas przejazdu kursu. Różnice te są tak duże, że rozchodzi się nawet o dodatkowy autobus na linii, co generuje koszty i ostatecznie autobusy jeżdżące napełnione po brzegi tylko pozornie są najbardziej zyskowne.
marcin815
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 80
Dołączył: poniedziałek, 6 marca 2006, 13:46
Lokalizacja: Częstochowa
Avatar użytkownika

Postprzez marcin815 » piątek, 1 grudnia 2006, 11:02

Zostało im jeszcze 6 Jelczy 120m wiec nie jest jeszcze tak zle ciekawe kiedy i co kupią na ich miejsce
PRZYBYŁEM,ZOBACZYŁEM,PRZEJECHAŁEM SIE
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3167
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » piątek, 1 grudnia 2006, 18:38

[quote="memphis"]zwykle przyjmuje się, że przepełnienie następuje przy odpowiednio mniejszej liczbie osób (ok. 70-80%) i wówczas albo należy zwiększyć liczbę kursów albo tabor na większy.


Powiedz to MPK Lublin, które notorycznie wysyła MAXIbusy zamiast MEGAbusów na liniach które powinny być obsługiwane MEGAbusami (albo wrzuca MEGAbusy na linie które można obsługiwać MAXI) ;)
[color=orange]Solarisy Trollino 18 i Urbino 18 III CNG[/color] [color=red]podstawą lubelskiej komunikacji[/color] [color=green]miejskiej![/color]Nie dyskutuj z debiliem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem.
Simona
 
Posty: 3
Dołączył: niedziela, 9 listopada 2008, 13:59

Re: Niskopodłogowce w Rędzinach

Postprzez Simona » poniedziałek, 10 listopada 2008, 08:51

Co tam słychać w Rędzinach. Jak spisują się Solarisy po dwóch latach eksploatacji? Czyżby już je wykończyli? Ciekawią mnie te dziesiątki, a temat jakby umarł.
Poprzednia strona
Odpowiedz