Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rozwój Elbląga zależy od kanału przez Mierzeję [FILM]

infoship
03.02.2016 17:11
0 Komentarzy

Władze Elbląga zapowiadają rozwój portu. Dalsze inwestycjesą w dużej mierze uzależnione od powstania kanału żeglugowego przez MierzejęWiślaną, co ma nastąpić w najbliższych latach. Nowa perspektywa unijna dlaElbląga to również duże inwestycje infrastrukturalne oraz wzmacnianieszkolnictwa zawodowego, tak by odpowiadać na potrzeby lokalnych firm.

? Koncentrujemy się głównie na tym, żeby wykorzystać jaknajwięcej środków z Unii Europejskiej. To są m.in. inwestycje poprawiającejakość życia mieszkańców, czyli drogowe. Między innymi dokończenie rozbudowylinii tramwajowej na ul. 12 lutego, która połączy najkrótszą nitką północ zpołudniem miasta. Chcielibyśmy połączyć Zatorze z resztą miasta wiaduktem, takżeby zminimalizować korki tworzące się przed przejazdem kolejowym ? wymienia wrozmowie z agencją Newseria prezydent Elbląga Witold Wróblewski.

W planach miasto ma również inwestycje związane z rozbudowąElbląskiego Parku Technologicznego. Chodzi zarówno o przedsięwzięciaprzemysłowe, jak i badawczo-rozwojowe. Jak podkreśla prezydent, to szansa dlarozwoju firm z sektora MŚP i rozszerzenia ich współpracy z uczelniami wyższymi.

? Chcemy również rozwijać port. Mamy na liście indykatywnejkilka przedsięwzięć związanych z rozwojem tego portu. Zapowiedzi, które siępojawiają, pozwalają mieć nadzieję, że w tej kadencji powinny się rozpocząćdziałania związane z rozwojem kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, łączącbezpośrednio port z Bałtykiem ? mówi Witold Wróblewski.

O budowie kanału żeglugowego mówi się od dawna. Wlistopadzie 2015 roku minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk podkreślał,że wznowienie prac nad koncepcją nowej drogi wodnej i sama budowa kanału będąjednym z najważniejszych zadań nowego resortu. Zwolennicy tego rozwiązaniapodkreślają, że dzięki tej inwestycji port w Elblągu mógłby w pełni wykorzystywaćswój potencjał, wspierać działalność portów trójmiejskich i być niezależny odinnych państw. Dziś droga do portu wiedzie bowiem przez wody terytorialneRosji. Poza tym pozytywnie wpłynie to na rozwój gmin usytuowanych po zachodnieji południowej stronie Zalewu Wiślanego. Da też możliwość uzupełnienia siecipołączeń śródlądowych.

Inwestycję na ostatnim posiedzeniu 27 stycznia poparła takżeRada Oddziału Pomorskiego KIG. Zdaniem jej przedstawicieli drugim kluczowymprzedsięwzięciem będzie budowa w porcie punktu odpraw fitosanitarnych.

? Poza infrastrukturą istotne będą także inwestycje w ramachprogramu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Chcemy rozwinąć szkolnictwozawodowe w Elblągu zgodnie z potrzebami rynku pracy. Wielu przedsiębiorców wtej chwili narzeka na brak wykwalifikowanej kadry, a my chce to zmienić ? mówiWróblewski.

Jak wynika z danych GUS, bezrobocie w Elblągu na koniecgrudnia 2015 roku wyniosło 12,9 proc., w całym powiecie elbląskim ? 23 proc.

Jako subregion Elbląg w nowej perspektywie otrzyma środki ztzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Do wykorzystania dla miasta isąsiadujących gmin będzie 36 mln euro. Na realizację regionalnego programuoperacyjnego Warmia i Mazury do 2020 roku trafi ponad 1,7 mld euro.

Komentarze