pytania dotyczące przegubowców

Wasze uwagi na temat taboru KM

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

PKS jg
 
Posty: 20
Dołączył: poniedziałek, 29 września 2008, 14:33

pytania dotyczące przegubowców

Postprzez PKS jg » sobota, 6 czerwca 2009, 17:08

Witam. Jak wiecie jestem młodym fanatykiem autobusów. Myślę że o autobusach jednoczłonowych już coś wiem... Jednak o przegubowych prawie nic....
1. Jak działa koło na przegubie...? Nie mam pojęcia... Przez pewien czas myślałem że koło (które nie zawsze jest kołem patrz. SOLARIS urbino 18 III) jest przytwierdzone do jednego członu a tylko przy drugim jest ruchome... Jednak to nie prawda bo na zakrętach koło obraca się z obu stron... 2. Dlaczego przy jednym członie bardziej, a przy drugim mniej? 3. Jak kierować przegubowcem? Bardzo proszę nie przywoływać mi ikarusa 280, który ma 3 oś skrętną i manewruje się nim tak jak trzyosiowym volvo b10ble6x2. Chodzi mi tutaj o pojazdy z napędem z tyłu czyli bez osi skrętnej (np. solariski 18). Za wszystkie odpowiedzi bardzo dziękuję!
Kroelewicz
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1421
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Re: pytania dotyczące przegubowców

Postprzez Kroelewicz » sobota, 6 czerwca 2009, 22:55

ad 3. Na zakrętach jedziesz szerzej, III oś idzie bliżej wewnętrznej strony zakrętu niż II oś(ścina zakręty). Uważać trzeba przy manewrach (szczególnie zawracanie na wąskich skrzyżowaniach - bo na placu zwykle się o tym pamięta - i wyprzedzanie rowerzystów), by nie zgiąć za bardzo auta (w Ikarusach był to problem z nadwoziem, w pchaczach dochodzi jeszcze uszkodzenie napędu lub skrzyni). Pchacze mają też tendecję do silniejszego tańczenia na śliskiej (pokrytej lodem) nawierzchni, w takich warunkach dość łatwo jest złamać pojazd tak, że konieczna jest asysta innego pojazdu.
peterpz
 
Posty: 5
Dołączył: czwartek, 28 maja 2009, 10:15

Re: pytania dotyczące przegubowców

Postprzez peterpz » czwartek, 11 czerwca 2009, 21:55

Jak jeździć? Tak jak ciągnikiem z przyczepą albo ciężarówką. Tiry jakoś dają sobie rady, to i przegubowce też. Jakoś po żadnym kierowcy nie widać, żeby manewrowanie przegubowcem sprawiało mu problemy.

A co do budowy, tego "koła", to wszystko jest bardzo łatwo sobie wyobrazić i te aspekty, o których pisze autor są łatwe do wykonania i zrozumienia jak działają. Trudniej jest na pewno przenieść od silnika do przodu różne rzeczy, typu gaz, hamulec, wspomaganie kierownicy, ogrzewanie przedniej szyby itd itd...

Dla mnie szczytem techniki i coś, co podziwiam jest pytanie: jak oni zmieścili most napędowy przy tak małym prześwicie w autobusie niskopodłogowym?
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: pytania dotyczące przegubowców

Postprzez dab » piątek, 12 czerwca 2009, 12:06

[quote="peterpz"] Trudniej jest na pewno przenieść od silnika do przodu różne rzeczy, typu gaz, hamulec, wspomaganie kierownicy, ogrzewanie przedniej szyby itd itd...

Dla mnie szczytem techniki i coś, co podziwiam jest pytanie: jak oni zmieścili most napędowy przy tak małym prześwicie w autobusie niskopodłogowym?


Wszystko jest przenoszone elektrycznie, hydraulicznie lub pneumatycznie. Po to wymyślono właśnie most portalowy żeby takie konstrukcje mogły powstać.
Diesel sound...
Kojak
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1122
Dołączył: niedziela, 14 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Kraków
Avatar użytkownika

Re: pytania dotyczące przegubowców

Postprzez Kojak » piątek, 14 sierpnia 2009, 09:51

[quote="Kroelewicz"] Uważać trzeba przy manewrach (szczególnie zawracanie na wąskich skrzyżowaniach - bo na placu zwykle się o tym pamięta - i wyprzedzanie rowerzystów), by nie zgiąć za bardzo auta (w Ikarusach był to problem z nadwoziem, w pchaczach dochodzi jeszcze uszkodzenie napędu lub skrzyni).

Technicznie nie możliwe. Po co jest mechanizm różnicowy?
[color=#FF0000]Who loves you baby? We're all born bald, baby.[/color]
Odpowiedz