Klimatyzacja w KM

Wasze uwagi na temat taboru KM

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 939
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Klimatyzacja w KM

Postprzez kulikowski » niedziela, 18 lipca 2010, 15:15

W tym miejscu będziemy pisać o taborze KM wyposażonym w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Na początek przedstawiam Warszawę:

[url]http://www.ztm.waw.pl/aktualnosci.php?i=265&c=100&l=1[/url]

[quote="Zarząd Transportu Miejskiego Warszawa"][Warszawa] Klimatyzacja musi działać w upały
opublikowano 13 lipca 2010r.
ostatnia aktualizacja 16 lipca 2010r.

[img]http://www.ztm.waw.pl/download/newsZdjecie/gl_265_mn_klima.jpg[/img]

Ponad jedna trzecia stołecznych autobusów wyposażona jest w klimatyzację. Zgodnie z zapisami, zawartymi w umowach z przewoźnikami, urządzenia muszą być sprawne i wykorzystywane w sposób minimalizujący wpływ wysokiej temperatury powietrza na komfort podróżowania. Zarząd Transportu Miejskiego nasilił kontrole i reaguje na sygnały pasażerów.

Wszyscy przewoźnicy autobusowi - Miejskie Zakłady Autobusowe oraz firmy Mobilis, PKS Grodzisk Mazowiecki i ITS Michalczewski zobowiązani są w umowach do utrzymania w pojazdach temperatury w przedziale 18 ? 25 stopni Celsjusza. Powyżej 25 stopni klimatyzacja powinna włączyć się automatycznie.

Kontrola klimatyzacji jest w ostatnich dniach jednym z priorytetów podczas działań prowadzonych przez służby nadzoru ruchu ZTM. Od początku lipca, w wyniku takich kontroli, po wykryciu nieprawidłowości na przewoźników nałożonych zostało 230 kar (MZA ? 29, Mobilis ? 60, PKS Grodzisk ? 117, ITS Michalczewski ? 24). W kilkunastu przypadkach nieprawidłowości dotyczyły niestosowania przez kierowców ?ciepłego guzika? (w pojazdach klimatyzowanych pasażerowie powinni sami otwierać drzwi przez całą dobę).

Sygnały o nieprawidłowym funkcjonowaniu klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej pasażerowie mogą zgłaszać ZTM pod numer infolinii (22)194 84.

Trafiające do ZTM sygnały o tym, że w pojeździe komunikacji miejskiej nie działa klimatyzacja, są przesłanką do skontrolowania wskazanego przez pasażera pojazdu.

Zgłoszenia zdarzeń, kiedy kierowca odmówił włączenia systemu chłodzenia wnętrza pojazdu są przekazywane właściwemu przewoźnikowi, który powinien wyjaśnić sytuację i w razie potwierdzenia się zarzutów ? wyciągnąć konsekwencje wobec swojego pracownika. Jeśli informacja przekazywana jest ZTM z podaniem przez pasażera danych personalnych i adresowych, traktowana jest jako oficjalna skarga. W takim przypadku, po przesłaniu sprawy przewoźnikowi jest on zobowiązany nie tylko zweryfikować dane zdarzenie, ale także udzielić pisemnych wyjaśnień pasażerowi.

W klimatyzację wyposażonych jest 627 autobusów spośród ok. 1,5 tys., jakie wyjeżdżają na stołeczne ulice w godzinach szczytu. Wyposażenie nowo zakupywanych pojazdów w klimatyzację jest wymogiem stawianym przez ZTM przewoźnikom w każdym przetargu na obsługę komunikacyjną.

Autobusy niskopodłogowe posiadające klimatyzację - serie:

1000-1015; Solaris Urbino 10; MZA
1100-1119; Solaris Urbino 12; MZA
1400-1409; Solaris Urbino 12; MZA
1500-1519; Solaris Urbino 12; MZA
1800-1869; Solaris Urbino 12; MZA
3382-3384; MAN NG313 Lion?s City; MZA
8201-8240; Solaris Urbino 18; MZA
8401-8440; Solaris Urbino 18; MZA
8800-8899; Solaris Urbino 18; MZA
A001-A031; Solaris Urbino 12; Mobilis
A060-A082; Solaris Urbino 8.6; Mobilis
A101-A153; Solaris Urbino 12; Mobilis
A160-A192; Jelcz Libero; Mobilis
A199; Jelcz Libero; Mobilis
A201-A255; MAN Lion?s City G; ITS Michalczewski
A360-A380; Autosan Solina; Mobilis
A501-A608; Scania CN270UB; PKS Grodzisk Mazowiecki
A648-A649; Autosan Solina; PKS Grodzisk Mazowiecki

AUTOBUSY WYSOKOPODŁOGOWE NIE SĄ WYPOSAŻONE W KLIMATYZACJĘ


W przypadku tramwajów - klimatyzację ma jedynie 16 wagonów przegubowych i niskopodłogowych produkcji PESY [120N/120Na #3101-3116 - przyp. Kulikowski].


źródło: Zarząd Transportu Miejskiego Warszawa

Głównymi przyczynami problemów z klimatyzacją w warszawskich autobusach są zaniedbania serwisowe (zbyt słabe chłodzenie), oszczędności paliwowe (wyłączona), w skrajnych przypadkach - brak przeszkolenia kierowców.

W taborze Metra Warszawskiego - klimatyzację ma jedynie 5 pociągów (czyli 30 wagonów) produkcji VAGONMASZU serii 81 z dostawy w 2008 r.).

W taborze Szybkiej Kolei Miejskiej - klimatyzację ma jedynie 12 wagonów produkcji NEWAGU 14WE i 19WE.
NIE dla ACTA!
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Re: Klimatyzacja w KM

Postprzez Locutus » poniedziałek, 19 lipca 2010, 11:04

W Krakowie następujący tabor jest wyposażony w klimatyzację:

Wszystkie Autosany M09LE (7 sztuk)
Solarisy Urbino 12 od numeru taborowego BU851 do DU903 (53 sztuki)
Scanie N94UA Castrosua CS.40 (6 sztuk)
Solarisy Urbino 18 PR737-PR741 (5 sztuk)
Jelcze M083C (5 sztuk)
Mercedesy O530G (22 sztuki)
Wszystkie pojazdy Mobilisu (10 Solarisów Urbino 18 oraz 17 Irisbusów Citelis 12).

Sumarycznie 125 autobusów, co stanowi 23,1% całości taboru.

Jeśli chodzi o tramwaje, to klimatyzowany jest jak na razie jeden jedyny wagon ? wyrobek krakowskiego MPK określany mianem EU8N przerobiony z wagonów wiedeńskiego metra E6 i c6 przy współpracy z Autosanem (który dostarczył człon niskopodłogowy).

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Klimatyzacja w KM

Postprzez zbyrus » poniedziałek, 19 lipca 2010, 11:42

Wydajność (skuteczność) klimatyzacji jest różna w tych pojazdach. W Solarisach Mobilisa w tych 2 ostatnich (909 i 910) jest wyraźnie lepsza, niż pozostałych SU-18 należących do Mobilisa. Bardzo skuteczna jest w krótkich "żółtkach" (Irisbusach Citelis). W Mercedesach Citaro także wydaje się być silniejsza niż w Solarisach MPK. Z praktyki nie wiem, jak jest w Scaniach Castrosua, ale w prasie pisali, że w nich jest wręcz zimno. Widać, że mają klimatyzację w wersji dostosowanej do gorącego klimatu (śródziemnomorską). Początkowo były eksploatowane w metropolii, w której przeciętne lato to ... + 40 stopni w cieniu (Madryt). Tak wysokie temperatury występują latem także w Atenach.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!