Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2015: Scania z alternatywą [FILM]

infobus
21.10.2015 15:47
0 Komentarzy

Scania pokazała na targach Busworld 2015najbogatszą gamę autobusów w swojej historii ? wszystkie z rozwiązaniamiskierowanymi na wspieranie zrównoważonego transportu.

-?Jestem pewien, że pojazdy te będą miałypowodzenie na rynku. Przyszedł czas nowego, ekscytującego podejścia do podróżyautobusem. Przyciągnie ono nowy typ pasażerów,? mówi Klas Dahlberg, dyrektorBuses and Coaches w firmie Scania. -?Scania jest na prowadzeniu we wdrażaniurozwiązań służących zrównoważonemu transportowi i nie idzie przy tym nakompromis, gdy mowa o wydajności, opłacalności eksploatacji i wygodziepasażerów. Mamy obecnie najszerszy wybór alternatywnych układów napędowych, awszystkie dostępne tu i teraz.? Zobaczcie film, który prezentuje najnowszeofertę Scania:

{https://www.youtube.com/watch?v=PS78j-UYqlc}

Hybrydowa Scania Citywide LE

Ten 12-metrowy autobus wyróżnia się innowacjamiusprawniającymi przepływ pasażerów. Wnętrze zostało zaprojektowane zgodnie zprzewidywanym dla tego pojazdu typem użytkowania, obejmującym regularne kursypodmiejskie oraz na liniach łączących przedmieścia z centrum. Stąd hybrydowyukład napędowy oraz wolna przestrzeń na przedzie przeznaczona dla osóbpodróżujących na krótkim dystansie. Pozostali, jadący dłużej będą moglikorzystać z wygodnych siedzeń w tylnej części nadwozia.

Co warto podkreślić, Scania Citywide jest pierwszymna rynku autobusem europejskiej klasy II (z przewagą miejsc siedzących, aleprzystosowanym do równoczesnego przewozu pasażerów stojących), który ma napędhybrydowy i może pracować na liniach podmiejskich i lokalnych. Oznacza torównież, że w niektórych krajach będzie dopuszczona do ruchu z prędkością do100 km/h. Wyposażona jest w wyższe fotele z pasami bezpieczeństwa i posiadacertyfikat odnośnie bezpieczeństwa przy dachowaniu, co jest równoznaczne zespełnieniem wymaganych prawem norm ochrony w razie wypadku

Hybrydowe serce

Hybrydowa Scania Citywide wyposażona w układnapędowy Euro 6 z silnikiem wysokoprężnym przystosowanym do 100-procentowegobiodiesla, została wprowadzona już w 2014 r. Wówczas jednak, zważywszy naprzepisy obowiązujące w niektórych krajach, mogła być używana wyłącznie nakrótkich dystansach i trasach podmiejskich. Niejednokrotnie podlegała równieżograniczeniu prędkości maksymalnej do 70 km/h.

Christer Evensson dyrektor wydziału City andSuburban w firmie Scania wyjaśnia: ?Na niektórych rynkach już dziś widzimyzapotrzebowanie na takie autobusy. Dodając do oferty hybrydę Scania Citywidezgodną z wymogami stawianymi autobusom klasy II, możemy znacznie lepiejdopasować się do oczekiwań użytkowników prowadzących przewozy na krótkich idługich dystansach. Znaczenie ma również wzmocnienie naszego wizerunku, jakodostawcy pojazdów niskoemisyjnych i przyjaznych dla środowiska.?

Hybrydowy układ napędowy jest częścią modułowejgamy silników firmy Scania, używanych tak w autobusach, jak i w ciężarówkach wnieograniczonej niemal liczbie konfiguracji. Jest również elementemdługoterminowej strategii firmy, która koncentruje się na elektryfikacjiciężarówek i autobusów.

Jednym z elementów hybrydowego układu napędowegojest 9-litrowy silnik Scania o mocy 320 KM, wykorzystujący do utylizacji spalintylko katalizator SCR. Jednostka ta może być napędzana 100-procentowymbiodieslem lub HVO (ang. Hydrotreated Vegetable Oil ?uwodorniony olejroślinny).

Ponadto w autobusie Citywide pracuje silnikelektryczny znajdujący się między silnikiem spalinowym, a skrzynią biegów.Silnik ten, odgrywający zarazem rolę generatora ma moc 150 kW i moment obrotowy1050 Nm. Umocowane w przedniej częścidachu akumulatory litowo-jonowe mają pojemność 1,2 kWh. Spoczywają pod wspólną,estetyczną obudową wraz z przetwornikiem oraz układem chłodzącym.

Napęd hybrydowy w połączeniu z przetwornikiem orazfunkcjami start/stop i Eco-Roll przynosi znaczne oszczędności na paliwie.Używając biodiesla można ograniczyć emisję CO2 nawet o 90%, co jest wyjątkowowysokim poziomem w autobusach zgodnych z Euro 6.

ScaniaCitywide LF CNG

W Kortrijk był obecny także 12-metrowy autobus liczący 21+2 miejsca, napędzanydoskonałym silnikiem gazowym Scania Euro 6 pozwala zredukować nie tylko emisjędwutlenku węgla, ale również hałasu w mieście.

Scania Touring HD

Na wystawie nie mogło zabraknąć najpopularniejszego autokaru Scania – modelu Touring z rzędowym, 6-cylindrowym,13-litrowym silnikiem Euro 6 wyłącznie z SCR został zoptymalizowany pod kątemzmniejszenia zużycia paliwa. Wariant pokazywany na targach Busworld ma 13,7 mdługości, a liczba miejsc wynosi 57+1+1.

Scania Interlink LD CNG

Szwedzki producent pokazał także w Kortrijkzupełnego debiutanta ? gazowego Interlinka. To zupełnie nowe podejście do przewozówpodmiejskich i pierwszy autobus gazowy przeznaczony do tego rodzajueksploatacji, równie wygodny dla jadących daleko i blisko. Sprawdzi się naprzedmieściach i między miastami, przy transferach z lotniska oraz podczasprzewozów szkolnych. -?Ten autobus przewyższa elastycznością wcześniejszekonstrukcje obecne na rynku i doskonale dopasowuje się do różnego typuprzewozów,? mówi Klas Dahlberg, dyrektor Buses and Coaches w firmie Scania.

Nowy model dołącza do rodziny Scania Interlinkzawierającej odmiany Medium Decker i High Decker. Wszystkie mają atrakcyjną irozpoznawalną stylizację przedniej i tylnej ściany, charakterystyczną dlapojazdów Scania. Specjalnie ukształtowany przód jest lekki, przyczynia się dozmniejszenia promienia skrętu, a ponadto obniża poziom hałasu i zużycie paliwa.

Scania Interlink występuje w wersjach mierzących od11 do 15 m, przy czym modele 2-osiowe mogą mieć maksymalnie 13,2 m. Zmieniającpołożenie środkowych drzwi można wpływać na gęstość rozmieszczenia foteli, wielkośćbagażnika oraz położenie toalety. Nowa gama dzieli z pozostałymi pojazdamiScania szereg podzespołów, co z pewnością docenią duże floty. Przednia i tylnapokrywa luku dachowego, tylne okno, klimatyzacja, sieć CAN, kamera oraz system audiowizualnyto tylko niektóre ze wspólnych elementów. Najwięcej wspólnych częścizewnętrznych mają wersje Medium i High Decker, co sprzyja wysokiejdyspozycyjności i obniżeniu kosztów posiadania.

Autobusy Medium i High Decker mają wyżej położoneprzejście, co spowodowało, że podesty z fotelami znajdują się dość nisko, na wysokości170 mm. Dzięki temu wnętrze sprawia wrażenie przestronnego, a obniżone o 100 mmdolne krawędzie okien wzmacniają to odczucie. Choć nadwozie autobusu ScaniaInterlink jest sztywniejsze i zgodne z wymaganiami normy R 66.02 dotyczącejzachowania pojazdu po przewróceniu na bok, masa pojazdu nie wzrosła wporównaniu z poprzednim modelem. Zarazem wyższa sztywność oznacza dla jadącychwyższy komfort wyrażający się w ograniczeniu wibracji i hałasu.

Scania Interlink bazuje na bogatym doświadczeniuzdobytym przy projektowaniu i produkcji gamy Scania OmniExpress. Do chwiliobecnej klienci w całej Europie odebrali przeszło 1500 tych udanych autobusów. Dużywybór silników Scania obejmuje jednostki 9-litrowe do modelu Interlink LowDecker oraz 9- i 13-litrowe do Medium oraz High Decker. Scania zapewnia silnikinapędzane wszystkimi rodzajami obecnie dostępnych paliw, w tym najszerszą gamęjednostek na paliwa alternatywne ? biodiesel, bioetanol i biogaz. ?Krótkomówiąc, Scania Interlink jest zdolna do wszystkiego i wspiera elastycznośćużytkownika zapewniając mu godziwy zysk, a pasażerom niezwykle wysoki poziomkomfortu,? podsumowuje Klas Dahlberg.

Scania pozwala użytkownikom wybierać długośćpojazdu oraz aranżację i wyposażenie wnętrza. Jedni mogą zdecydować się narozmieszczenie foteli zapewniające dużą liczbę wygodnych miejsc do podróżymiędzymiastowych, inni będą skłaniać się ku wnętrzu ułatwiającemu eksploatacjęna liniach podmiejskich.

Scania Fleet Care

Scania propagowała na Busworld 2015 także zmodularyzowane warianty usługi,od kompleksowego serwisu do wykonywania tylko określonych czynności. Taki wachlarzmożliwości obejmuje usługa Scania Fleet Care, która ruszyła już w Norwegii.Obecnie jest wprowadzana na inne rynki. Scania przyjmuje na siebie rolę pomostupomiędzy serwisem, a zadaniami transportowymi zaplanowanymi przez użytkownika.Traktując obsługę i naprawy priorytetowo, Scania może zapewnić wysoki poziomdyspozycyjności pojazdów zawsze, gdy są potrzebne.

Scania wyznacza jedno miejsce, gdzie dokonywanajest obsługa i naprawy całej floty i jej wyposażenia. Stale monitorując taborużytkownika może dopilnować, aby obsługa odbywała się zgodnie z planem, anaprawy były skuteczne. W miarę zmian planów i zadań użytkownika, modyfikacjiulega również plan obsługi. Chodzi o to, aby każdy z pojazdów był dostępnyzawsze, gdy jest potrzebny.

Komentarze