Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek nowych autobusów 09.2015

infobus
16.10.2015 06:43
0 Komentarzy

Prezentujemynajnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych CentralnejEwidencji Pojazdów (MSW). W ciągu dziewięciu miesięcy 2015 r. polscyprzewoźnicy zarejestrowali łącznie 1236 nowych autobusów, niemal wszystkie oDMC powyżej 3,5 t. To wynik o 124 szt. wyższy niż rok wcześniej (+11,2%),jednak trzy ostatnie miesiące były poniżej zeszłorocznego poziomu rejestracji.

Autobusowywrzesień

Wostatnim miesiącu na polskim rynku przybyło 99 szt. fabrycznie nowychautobusów, co oznacza wynik minimalnie niższy niż przed rokiem (-7 szt. /-6,6%). To jednak już trzeci miesiąc ?na minusie? w porównaniu do poprzedniegoroku. W sierpniu ta różnica wyniosła 28 szt. (-19,6%), a w lipcu ? aż 87 szt.(-48,9%). Ten krótki przegląd ostatniego kwartału pokazuje, że zapoczątkowany wlipcu negatywny trend spłaszcza się i zgodnie z jego dynamiką w kolejnymmiesiącu rynek może odnotować już dodatni rezultat.

Wrześniowy spadek w br. to efekt słabszychwyników segmentu autobusów miejskich (-17 szt. / -29,8% w porównaniu doanalogicznego okresu w ubiegłym roku), gdzie wyraźnie brakuje większychkontraktów. Natomiast poza tą kategorią na rynku panowała dobra koniunktura. Wsegmencie międzymiastowym zarejestrowano 7 autobusów podczas rok wcześniejtylko dwa (+250%). Na ?plusie? znalazła się też kategoria MINI, która wrzesieńzamknęła z wynikiem 48 zarejestrowanych pojazdów (+4 szt. / +9,1%). Rynekpociągnęły w górę także autobusy turystyczne, gdzie we wrześniu odnotowaliśmysprzedaż 4 szt. podczas, gdy rok temu były to 3 szt. (+1 szt. / +33,3%).

Segment po segmencie od początku roku

Motoremnapędowym autobusowych rejestracji w Polsce jest kategoria MINI, gdzie poziomsprzedaży po trzech kwartałach 2015 r. wyniósł 506 szt. (czyli o 93 szt. więcejniż przed rokiem / +22,5%). Kolejne miejsce pod względem wolumenu sprzedażyzajmuje kategoria autobusów miejskich, osiągając w tym roku rezultat 406zarejestrowanych pojazdów. To wynik o 6 szt. niższy od zeszłorocznego (-1,5%).Cały czas świetną kondycję prezentuje segment autobusów turystycznych, gdzie wciągu trzech kwartałów br. zarejestrowano 247 autokarów, czyli o 47 szt. więcejniż przed rokiem (+23,5%). Drugi segment, który jest aktualnie ?na minusie? toautobusy międzymiastowe, gdzie skumulowany wynik wynosi 74 szt. (-7 szt. /-11,9%).

Podsumowując? mimo słabszych wyników i to zarówno w lipcu, sierpniu, jak i we wrześniu,liczba autobusów zarejestrowanych od początku roku zachowuje cały czas przewagęnad zeszłorocznym poziomem. Nie jest ona już jednak tak wyraźna, jak w czerwcu,kiedy wynosiła aż 246 szt. (+35,9%). Wakacje okazały się dość kosztowane dlaautobusów i przewaga wypracowana w I połowie roku stopniała o prawie połowę.Szczególnie lipiec (-48,9%), jak i sierpień (-19,6%) okazały się małosprzyjające dla autobusowego rynku. Wrzesień (-6,6%) mieści się w normie imiejmy nadzieje, że jest oznaką nadejścia jesiennej koniunktury. Aby powtórzyćzeszłoroczny wynik (1477 szt.), w czwartym kwartale przewoźnicy powinnizarejestrować co najmniej 241 pojazdów. To przy tegorocznej średniejmiesięcznej sprzedaży wynoszącej ok. 137 szt. wydaje się tylko formalnością,tym bardziej, że pod koniec roku czekają nas masowe dostawy m.in. dla Warszawyi Łodzi. W tej sytuacji na koniec roku liczymy przynajmniej nakilkunastoprocentowy wzrost na autobusowym rynku.

Dynamiczny jak MINI

Zroku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku,chociaż w lipcu i sierpniu poziom rejestracji minibusów był niższy niż rokwcześniej (w sierpniu o 7 szt. /
-12,5%, a w lipcu o 5szt. / -8,9%). We wrześniu sytuacja wróciła do normy iponownie minibusy znalazły się na plusie (+9,1%). Łącznie po dziewięciumiesiącach br. zarejestrowano 506 szt. pojazdów klasy MINI (o 93 szt. więcejniż rok temu +22,5%. Taki wynik daje tegoroczną średnią w tym segmencie napoziomie ok. 56 rejestracji miesięcznie. Dla porównania ? zeszłoroczna średnia (dowrześnia) dla tego segmentu wyniosła ok. 45 szt. Oznacza to, że w segmencieMINI mamy cały czas świetną koniunkturę. Podobnie jak przed rokiem, jest onamocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych doprzewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzyregionami.

Odsamego początku liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która tylko wewrześniu zarejestrowała tutaj 38 pojazdów (w sierpniu 36 szt., w lipcu 40 szt.,w czerwcu 50 szt.) Natomiast łącznie od początku br. niemiecki producentsprzedał w tym segmencie aż 390 minibusów, osiągając udział 77,1%. Najlepszy zkonkurentów ? Ford ? może pochwalić się rezultatem 75 zarejestrowanychminibusów (14,8% udziału w segmencie). Za nim uplasowały się inne operujące natym rynku marki jak: Volkswagen, Renault i Opel. Tak znacząca przewagaMercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera wkategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku. Patrząc na skumulowanewyniki od początku roku przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdyklasy MINI to na pierwszym miejscu znalazł się Mercus (133), a następnie CMSAuto (39) i ex aequo Auto-CUBY i Bus Prestige (po 37). Najwięcej pojazdówzabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (77) iWarszawie (57).

Miejska strategia

Wewrześniu zarejestrowano 40 szt. fabrycznie nowych miejskich pojazdów, czyli o17 szt. mniej niż rok wcześniej. Wśród dostarczonych w tym miesiącu pojazdówdominowały autobusy w barwach Wrocławia, Bydgoszczy i prywatnych śląskichprzewoźników ze Śląska. W efekcie słabej sprzedaży w okresie wakacyjnym (przedewszystkim w lipcu), miejskie autobusy straciły wypracowaną przewagę nadzeszłorocznym poziomem i znalazły się już na ?minusie?. Łącznie w ciągu trzechkwartałów br. zarejestrowano tutaj 406 pojazdów (o 6 szt./ -1,5% mniej niż rokwcześniej).

Najwięcejnowych autobusów miejskich w tym roku trafiło do Warszawy, która na początkuroku odebrała gazowe Solbusy, a potem 10 elektrycznych egzemplarzy SolarisUrbino 12 oraz krótkie Autosany (na razie 16 szt.) Drugie miejsce ma Wrocław,gdzie prywatna firma przejmuje obsługę kolejnych linii i inwestuje w pojazdyMAN i Solaris. Kolejne pozycję w rankingu mają Tychy (z zamówieniem PKM Tychy na autobusy gazowe marki MAN) oraz Gdynia, która w tymroku nie tylko wzmocniła swoją flotę o autobusy gazowe MAN Lion`s City CNG, aletakże o 15 szt. autobusów Solaris Urbino 12 z silnikami diesla. Coraz wyżej w rankingu plasują się prywatnefirmy ze Śląska, które w tym roku imponują skalą zakupów niskopodłogowychautobusów marek SOR iSolaris.

Lideremw miejskim segmencie cały czas jest Solaris (145) z udziałem 35,7%. Na drugimmiejscu uplasowała się marka MAN, która odnotowała aż 108 rejestracji (udział26,6%) i tym samym potwierdziła swojeaspiracje, aby ten rok zakończyć na podium. Trzeci jest czeski SOR z liczbą 55zarejestrowanych pojazdów, w tym także debiutujących na naszym rynkuniskopodłogowych modeli z serii NB i to zarówno w wersji solo, jak i przegubowej.

Wartotakże zaznaczyć, że bieżący rok obfituje w zakupy pojazdów z alternatywnyminapędami. Poraz pierwszy w Polscew ciągu dziewięciu miesięcy zarejestrowano aż 91 gazowe autobusy ? 36 szt. dlaTych (CNG), 35 szt. dla Warszawy (LNG), 15 szt. dla Gdyni (CNG) i 5 szt. dlaSłupska (CNG). Do tego przewoźnicy zakupili 16 elektrobusów – stołecznyprzewoźnik odebrał 10 elektrobusów Urbino 12 electric, Jaworzno ? jeden Urbino12 electric, Ostrołęka dwa Urbino 8,9 electric, a Ursus zarejestrował swójelektryczny prototyp ? Ecovolt. W sierpniu Inowrocław wzmocnił swoją flotę o rekordową liczbę 10 autobusów hybrydowych plus dwa elektrobusy.Zapowiada się więc wyjątkowo ?zielony? rok.

Turystyczny pościg

Oile autobusy miejskie i MINI doskonalerozpoczęły rok, tak segment turystyczny początkowo znalazł się na lekkim?falstarcie?. Od marca sytuacja ta zaczęła się poprawiać, a w czerwcu mieliśmydecydujące przełamanie i wynik o 24 szt. wyższy niż przed rokiem (+126,3%). Zkolei w lipcu, w tym segmencie nastąpiła odwrotna sytuacja i odnotowaliśmywyraźny spadek w porównaniu z zeszłym rokiem o 14 szt. (-58,3%). W sierpniu i we wrześniu sytuacja powróciłado normy. W ostatnim miesiącu przewoźnicy zarejestrowali cztery autokarywobec trzech przed rokiem (+1 szt.) Dodając do tego wyniki z maja (50),kwietnia (56) i marca (60) mamy razem świetny, skumulowany wynik. Od początkuroku w Polsce zakupiono aż 247 fabrycznie nowych autobusów turystycznych (+47szt. / +23,5%). To najlepszy wynik na przestrzeni ostatnich sześciu lat!

Dodatkowoo tegorocznym potencjale turystycznej kategorii może świadczyć fakt, że w tymroku aż 23 autobusy marki Mercedes-Benz zostały zarejestrowane jako pojazdymiędzymiastowe. Naszym zdaniem wypracowana w pierwszej połowie roku przewagaprzez turystyczną kategorię utrzyma się już do grudnia, a może nawet zwiększyćsię, wraz z dynamicznym rozwojem regularnych połączeń krajowych.

Aktualniepierwsze miejsce w turystycznym segmencie zajęła marka Setra (45) ? po razpierwszy w historii. Za nią uplasowała się druga marka koncernu Daimler Buses ?Mercedes-Benz (44). Łączny udział tych marek skupionych w jednym koncerniewynosi 36%. Za nimi jest Scania (42),której nie tylko sprzyja zwiększony popyt na ekonomiczne konstrukcje typuTouring, ale także korzysta z rosnącej popularności w naszym kraju autokarówczęsto zabudowywanych na podwoziach Scanii przez firmę Irizar. Hiszpańska markaod początku roku zarejestrowała 33 autokary, co daje jej czwartą pozycję w tymsegmencie ex aequo z VOLVO (33).

Międzymiastowe na minusie

Kategoriaautobusów międzymiastowych przez cztery miesiące, od marca do czerwca odrabiałastraty z początku roku. W lipcu, sierpniu i we wrześniu znowu znalazła się ?podkreską?. Jednak w ostatnim miesiącu widać było już zdecydowaną poprawę ?głównie za sprawą rejestracji autokarów Plaxton Elite. Tym samym skumulowanywynik dla tej kategorii to 74 pojazdy (-10 szt / -11,9% w porównaniu doanalogicznego do okresu sprzed roku). Segment ten bardzo powoli podnosi się zzapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze stronyprzedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupyautobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze stronyregionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeńmiędzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor.Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. To powoduje, że zmieniasię sama struktura sprzedaży. Notujemy coraz więcej zakupów bardziejkomfortowych autokarów (jak konstrukcje Plaxton Elite i 25 i Mercedes-BenzTourismo 23) jak i autobusów lokalnych o obniżonym poziomie podłogi (pojazdyLow Entry marki SOR). Tym samym to brytyjska marka Plaxton (należąca dokoncernu ADL) została liderem w tej kategorii, na drugim jest Mercedes-Benz, ana trzecim Autosan.

Lista rankingowa marek

Skonsolidowanewyniki po trzech kwartałach 2015r. ponownie zapewniły pozycję lidera marceMercedes-Benz (462). Swój sukces zawdzięcza ona przede wszystkim świetnymwynikom w segmencie MINI, gdzie klasyfikujemy konstrukcje o masie całkowitejponiżej 8 ton. W tym roku polscy przewoźnicy zarejestrowali 390 szt. minibusyniemieckiego producenta oraz razem 67 szt. autobusów międzymiastowych iturystycznych. To (plus pięć miejskich pojazdów) zapewniło marce udział w całymrynku na poziomie 37,4% (-4,4 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku).

Drugiw ogólnym rankingu Solaris, który zarejestrował łącznie 145 autobusów, cozapewniło firmie z Bolechowa udział w rynku na poziomie 11,7% (- 3 pkt. proc.)Trzecią pozycję zajmuje po raz pierwszy od wielu lat ? MAN (127), który dziękimiejskim dostawom z przeznaczeniem dla Wrocławia, Tych i Gdyni zwiększył swojeudziały w rynku do 10,3% (+6,6 pkt. proc.). Czwarty jest Ford (75), który dziękirewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transit stał się ważnym graczem wkategorii MINI, a jego łączny udział w rynku to 6,1% (+4,4 pkt proc.); anastępnie Scania (61), która dzięki turystycznej ofensywie i miejskiemukontraktowi dla Słupska zwiększyła swój udział w rynku o 3,6 pkt proc. dopoziomu 4,9%. Pozycja Scanii prawdopodobnie jest jeszcze silniejsza, gdyż jejpodwozia (15 szt) mogą znajdować się jeszcze wśród zabudowanych przez Irizar.Jednak zapisy w systemie CEP są niejednoznaczne. Razem ze Scanią piątą pozycjęzajmuje SOR (61szt.)

Nakoniec warto zauważyć, że po trzech kwartałach br. nieznacznie zmniejszył sięudział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efektprzyhamowania w segmencie miejskim, gdzie nasi producenci mają najsilniejsząreprezentację. W efekcie poziom polskich autobusów zarejestrowanych w krajuwyniósł 371 szt. / 30% udziału wśród wszystkich pojazdów. Dla porównania ? wcałym 2014 r. zarejestrowano łącznie 479 szt. autobusów zabudowanych w Polsce(30,9%), a w 2012 r. ? 456 szt. (34%). Mamy nadzieję, że wraz z kolejnymi dostawami autobusów miejskich(m.in. dla Warszawy i Łodzi) wskaźnik ten ulegnie dalszej poprawie.

Komentarze