Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zabrze planuje remonty infrastruktury tramwajowej za 150 mln zł

infotram
24.01.2019 09:48
0 Komentarzy

Od wiosny br. wZabrzu rozpoczną się kolejne modernizacje torowisk tramwajowych, będące częściąponadmiliardowego projektu samorządowej spółki Tramwaje Śląskie.

Ich wartość w zabrzańskiej części sieci to ok. 150 mln zł, zczego miasto bezpośrednio wyłoży ok. 33 mln zł. Jak poinformował zabrzańskimagistrat, prace obejmą m.in. odcinki torowisk tramwajowych wzdłuż ul.Powstańców Śląskich, ul. Religi czy ul. Wolności – od browaru do granicy z RudąŚląską, a także odcinek linii nr 3 od ul. Dygasińskiego do pętli tramwajowej wMikulczycach.

„Przed nami kolejna inwestycja usprawniająca komunikację” –powiedziała cytowana w informacji miasta jego prezydent MałgorzataMańka-Szulik. „Dalsza modernizacja torowisk, oprócz poprawy bezpieczeństwa ikomfortu, ma również pomóc w ograniczaniu smogu. (…) Poprawianie stanutorowisk, w połączeniu z wymianą taboru, ma zachęcić mieszkańców do korzystaniaz tej formy transportu zbiorowego” – dodała.

Jak wyjaśnił główny inżynier miasta Grzegorz Janecki, zakresrobót jest bardzo duży, więc ich realizację rozłożono na dwa lata. „Robotychcemy rozpocząć od centrum. Będzie to rejon ulicy Powstańców Śląskich iReligi” – wskazał Janecki. Prace będą wykonywane od ul. Wolności doskrzyżowania z ul. Stalmacha. Ich planowany termin to I kw. 2019 r. – I kw.2020 r.

W środowej informacji zabrzański samorząd wymienił, żekolejne roboty będą prowadzone w ciągu ul. Bytomskiej, od ul. Zamkowej do ul.Szyb Franciszek wraz z pętlą Biskupice (III kw. 2019 r. – II kw. 2020 r), wciągu ul. Wolności od ul. Piłsudskiego do ul. Miarki (IV kw. 2019 r. – I kw.2021 r.) oraz od pętli Mikulczyce do skrzyżowania ul. Mikulczyckiej z ul.Dygasińskiego (IV kw. 2019 r. – IV kw. 2020 r.).

Planowane obecnie modernizacje to kontynuacja robótrealizowanych już w Zabrzu w ostatnich latach. Nowe torowiska pojawiły sięwówczas m.in. wzdłuż ulic 3 Maja, Brysza, Bytomskiej oraz przy fragmencie ul.Wolności w dzielnicy Maciejów.

Tamte prace były elementami poprzedniego projektumodernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej, realizowanegoprzy wsparciu funduszy unijnych na lata 2007-2013. Miał on nieco mniejszy, niżobecnie, zakres. TŚ wyremontowały w nim ok. 63 km sieci, kupiły 42 nowetramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiły układy sterowania ruchem.

Obecny projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej naterenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) składa się z trzech etapów.Szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mldzł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).

W realizowanym obecnie pierwszym etapie projektu ujęto dwazadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach iprzedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane zmodernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowych tramwajów oraz trzechpojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mlnzł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się wunijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione już unijne dofinansowanie(umowę podpisano 11 grudnia 2017 r.) to 393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc. kosztukwalifikowanego. W Zabrzu wartość prac pierwszego etapu szacowana jest na 50mln zł, z czego budżet miasta dokłada 13 mln zł.

Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich, również jużdofinansowany, to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do PlacuWolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącejinfrastruktury (w tym prace w Zabrzu za ok. 100 mln zł, przy ponad 20 mln złwkładu miasta). Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej dopołudniowych dzielnic Katowic.

Pod koniec ub. roku Tramwaje Śląskie podpisały umowę zkonsorcjum banków, zapewniającą blisko 330 mln zł na finansowanie unijnegoprojektu. Obligacje spółki obejmą Pekao SA oraz BGK (TŚ będą je wykupywały ześrodków zapewnianych przez samorządy kupujące odpowiednią ilość usługprzewozowych). Transakcję współfinansuje Europejski Bank Inwestycyjny.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów siecitramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długośćtorowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą wZagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km wzajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża ok. 200 wozów.

TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. – Sosnowiec, ponad 9,5proc. – Bytom, a po ponad 8 proc. – Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcamisą: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, SiemianowiceŚląskie i Świętochłowice.


Komentarze