Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakich autobusów oczekuje MPK Poznań?

infobus
26.08.2015 12:00
0 Komentarzy

W ubiegłym tygodniu MiejskiePrzedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu ogłosiło przetarg na ośmioletniądzierżawę 20 nowych, w pełni niskopodłogowych przegubowców. Przyglądamy sięwymaganiom, które postawił przewoźnik w specyfikacji technicznej potencjalnymoferentom.

Tania dzierżawa, 6 kryteriów oceny ofert

O warunkach formalnych prowadzonegopostępowania pisaliśmy tutaj. Przypomnijmy najistotniejsze. Zamawiający wartośćzamówienia oszacował na 31 mln zł netto, czyli 1,55 mln zł bez VAT zaośmioletnie użytkowanie jednego autobusu. To dosyć tanio jeśli zestawimy to zcenami i kosztorysem z łódzkiego przetargu na dziesięcioletni wynajem 40pojazdów lub niedawno ogłoszonego warszawskiego zamówienia na dzierżawę 60przegubowców przez niespełna 6 lat. W omawianych przypadkach zamawiającyoszacowali wartość dostawy jednego autobusu klasy mega w zakresie 2,1 – 2,5 mlnzł netto. Bardzo niski kosztorys założony przez poznańską spółkę może w pewnymsensie zaskakiwać jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że oczekuje ona pojazdównieznacznie gorzej wyposażonych w porównaniu z wymaganiami stołecznego MZA iMPK Łódź.

Najkorzystniejsza oferta w poznańskimprzetargu zostanie wybrana w oparciu o aż 6 kryteriów. Cenie przyznano wagę79%. 12% będzie można uzyskać za parametry techniczno-eksploatacyjne. W tymkryterium premiowane są m.in. unifikacja oferowanej marki autobusów z jużeksploatowaną przez MPK, unifikacja silnika, największa powierzchnia niskiejpodłogi, trzyczęściowa szyba przednia, 18 i więcej siedzeń dostępnych z niskiejpodłogi oraz zadeklarowanie najniższego zużycia paliwa. Do 4 punktów będziemożna wywalczyć za odpowiednio korzystne warunki serwisu i gwarancji. 3% uzyskaoferent, który zadeklaruje gotowość techniczną autobusów na poziomie niemniejszym niż 95%. Po jednym punkcie będzie można zdobyć za najniższą stawkę zakażdy ponadnormatywny wzkm oraz skrócenie terminu dostawy do maksymalnie 120dni od podpisania umowy. Tak dobrane kryteria nieznacznie premiują markę MANoraz Solarisa w przedbiegach. Przejdźmy już zatem do streszczenia specyfikacjitechnicznej oczekiwanych autobusów.

Kilka nowości obok standardu

20 najnowszych nabytków poznańskiego MPKbędzie w pełni niskopodłogowymi, przegubowymi pojazdami klasy mega o długości17,5 – 18 m (tolerancja +- 15 cm). Mają one umożliwić podroż przynajmniej 146pasażerom. Nie mniej niż 40 osób ma mieć zagwarantowaną podróż na miejscachsiedzących, z czego minimum 10 foteli ma być dostępnych bezpośrednio z niskiejpodłogi. Autobusy będą wyposażone w układ drzwi 2-2-2-2. Przy czym pierwszebędą otwierane do wewnątrz, pozostałe odskokowo-przesuwne. Wszystkie o szerokościnie mniejszej niż 1200 mm.

Silnik ma być zasilany olejem napędowym i cooczywiste spełniać normę EURO6. Jego pojemność skokową określono na minimum 7,7l, a moc powyżej 200 kW. Jako ciekawostkę należy wskazać fakt, że obecniejedynym producentem autobusów, który w przegubowcach oferuje tak małą jednostkęnapędową jest Mercedes. Na chwilę obecną takie rozwiązanie jest możliwe chybatylko w Citaro G C2. Pójdźmy dalej. Silnik będzie zintegrowany z przynajmniejczterobiegową automatyczną skrzynią biegów. Przekładnia ma posiadać programumożliwiający optymalizację spalania paliwa. Nie zabraknie oczywiście systemudetekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika.

Naturalną wentylację przestrzenipasażerskiej zapewni minimum 8 uchylnych okien z możliwością ryglowania.Wspomagane one będą dodatkowo trzema sterowanymi elektrycznie lukami dachowymioraz nadmuchem. Nie zabraknie oczywiście klimatyzacji, która będzie się składaćz dwóch agregatów, każdy o mocy nie mniejszej niż 20 kW.

Absolutną nowością będzie natomiast kabinakierowcy. MPK wymaga „szoferki” typu zamkniętego z wydzielonymwejściem przez pierwsze skrzydło pierwszych drzwi oraz niezależnym od stronyprzestrzeni pasażerskiej. To nie jedyna nowinka, której oczekuje przewoźnik.

Spółka wymaga, aby nowe autobusy byływyposażone w bogaty system informacji pasażerskiej. I tutaj kolejna nowość-zewnętrze diodowe wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości (przód 200×24 pkt,dwie boczne 160×24 pkt, tył 40×24 pkt) . Wcześniej MPK stawiało na tablice typuflip-dot z zielonym podświetleniem. Ponadto nie zabraknie w przestrzenipasażerskiej dwóch podsufitowych wyświetlaczy LED o rozdzielczości 120×16 pkt.W pierwszym członie znajdzie się także wyświetlacz LCD o przekątnej 38″,który będzie prezentował trasę przejazdu w formie „koralików”. Niezabraknie oczywiście głosowych zapowiedzi przystanków, monitoringu orazkasowników kompatybilnych z systemem PEKA.

Jaki finał?

Jak widać przewoźnik ze stolicy Wielkopolskioczekuje bardzo przyzwoicie wyposażonych autobusów, co prawda nie tak bogatojak te, które niedawno zamówiło MPK Łódź lub dopiero zamawia warszawskie MZA.Jest jednak kilka zbieżnych wymagań. Jeżeli to powiązać z niską ceną, jaką MPKPoznań planuje przeznaczyć na dzierżawę można dojść do bardzo ciekawegowniosku. Mianowicie niewykluczone, że przewoźnik liczy na doświadczenie efektuskali któregoś z tych dwóch zamówień i tym samym jego emanacji na własne. Czytak się stanie i czy dodatkowo będziemy świadkami niespodzianki w Poznaniuprzekonamy się najwcześniej 24 września.  

 

Komentarze