Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

18 osób rannych w wypadku Pendolino

inforail
07.04.2017 15:00
0 Komentarzy

18 osób rannych, wtym siedem ciężko, uszkodzenie pociągu i trakcji kolejowej – to bilanspiątkowego zderzenia pociągu Pendolino z ciężarówką na niestrzeżonymprzejeździe kolejowym w Schodni (Opolskie).

Do zdarzenia doszło po godz. 15.00. Jadący z Wrocławia doWarszawy pociąg Pendolino uderzył w stojącą na przejeździe kolejowymciężarówkę. Przejazd jest wyposażony w sygnalizację świetlną, ale nie marogatek. Siła uderzenia przecięła zestaw ciężarowy na pół.

„Poczuliśmy uderzenie i wszystko poleciało. Widać byłokawałki samochodu w wagonach i kurz” – relacjonował dziennikarzom jadącypociągiem Tomasz Wróbel. „Wszystko stało się tak nagle. Poczułam wstrząs,ale miałam miejsce z dala od czoła pociągu. Dopiero jak wyszliśmy z wagonu i zobaczyłamwybite szyby i rozrzucone wszędzie kawałki ciężarówki dotarło do mnie, żemieliśmy wypadek” – relacjonowała zdarzenie jedna z pasażerek pociągu.

Na miejsce zdarzenia wysłano natychmiast kilkanaściejednostek ratowniczych straży pożarnej i karetki pogotowia. Początkowo mówionoo dziewięciu rannych. W trakcie badań liczba poszkodowanych wzrosła do 18.

„W siedmiu przypadkach ranni zostali zakwalifikowani+na czerwono+. To znaczy, że ich życiu zagraża niebezpieczeństwo. Dwoje rannychzabrały śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Pozostałych poszkodowanychdo szpitali przewieziono karetkami” – powiedział rzecznik prasowy KomendyWojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Opolu kpt Łukasz Olejnik.

Pozostałym z blisko 300 pasażerów nic się nie stało.Zaprowadzono ich do pobliskiej restauracji i podano gorącą herbatę. PKPzorganizowało komunikację zastępczą – do stacji docelowych podróżnychodwieziono autokarami. Świadkowie zdarzenia z uznaniem wypowiadali się ozałodze pociągu, która natychmiast przystąpiła do organizacji akcji ratunkowej.

Policja prowadzi czynności wyjaśniające pod nadzoremprokuratury. „Trwają oględziny miejsca zdarzenia. Sprawdzamy wszystkieinformacje. Na razie wiemy, że kierowcy ciężarówki nic się nie stało i że wmomencie zderzenia był trzeźwy. Czekamy na przybycie komisji wypadkowej, którabędzie mogła określić bezpośrednie przyczyny zdarzenia. Jest jeszcze wielepytań, na które musimy odpowiedzieć” – zastrzega Iwona Mrugała z KomendyWojewódzkiej Policji w Opolu.

Nieoficjalnie, wśród możliwych wersji przyczyn wypadku jestwymieniana nieodpowiedzialność kierowcy ciężarówki. Według niej, kierowca miałzignorować zakaz i wjechać na przejazd ciężkim i długim zestawem. Ciężarówkazawiesiła się na przejeździe. Kierowca wysiadł z niej, żeby zatelefonować popomoc. Wtedy w zablokowany na przejeździe zestaw uderzył pociąg. Siła uderzaniabyła tak duża, że elementy samochodu i jego ładunku są rozrzucone napowierzchni kilkuset metrów kwadratowych.

„To niebezpieczne miejsce. Żeby przejechać przez tory,trzeba podjechać pod górkę. Może kierowcy wydawało się, że jakoś da radę, alesię pomylił. Zestaw ma nisko podłogę, a na lawecie miał załadowaną drugąciężarówkę. Po przejechaniu kabiny na drugą stronę torów po prostu mógł się nanich zawiesić. I tak ma szczęście, że wyszedł z tego z życiem” -skomentował jeden z obecnych na miejscu strażaków.

Do wypadku doszło na jednotorowym szlaku z Opola doCzęstochowy. Uszkodzeniu uległy trakcja, torowisko i pociąg. Szlak jestzablokowany. Kolejarze nie wykluczają, że usunięcie uszkodzonego składu będziewymagało sprowadzenia specjalistycznej jednostki, co może potrwać nawetkilkanaście godzin. W związku z tym pasażerowie podróżujący tą trasą muszą sięliczyć z koniecznością objazdów. Jak poinformował PAP rzecznik prasowy PKPIntercity Cezary Nowak, ruch kolejowy powinien zostać wznowiony w najbliższyczwartek.

PKP Intercity poinformowały, że  dla pociągu relacji Wrocław Główny ? WarszawaWschodnia, który brał udział w zdarzeniu zorganizowano zastępczą komunikacjęautobusową.

Komisja ustali szczegółowe okoliczności zdarzenia i wyjaśniobecność samochodu na przejeździe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informują,że urządzenia na przejeździe działały prawidłowo.

Służby techniczne PLK przystąpiły do usuwania uszkodzonegoskładu z torów. Wstępnie określono również, że naprawy wymaga 450 podkładów,słup sieci trakcyjnej, potrzebna będzie również regulacja toru. Naprawauszkodzonego torowiska planowana jest do środy 12.04.2017 r. Prace będą trwałynon stop.

Pociągi dalekobieżne na trasie Świnoujście ? Przemyśl,Warszawa ? Wrocław i do Jeleniej Góry kierowane są zmienioną trasą przezStrzelce Opolskie. Taka sytuacja dotyczy 28 pociągów PKP IC w dobie. Za pociągiregionalne obowiązuje komunikacja autobusowa na odcinku Fosowskie ? OpoleGłówne. Autobusy zastąpią 22 pociągi Przewozów Regionalnych w dobie. Podróżnina stacjach i w pociągach są na bieżąco informowani o organizacji ruchu.

Następujące pociągi PKP Intercity zostaną skierowane drogąokrężną:

IC 8302 MATEJKO relacji Świnoujście ? Przemyśl Główny  od Opola przez Strzelce Opolskie, Pyskowice,Jawornica

EIC 1623 ŁUŻYCE relacji Warszawa Wschodnia ? Wrocław Głównyod Lublińca przez Krupski Młyn, Pyskowice

IC 3604 MEHOFFER relacji Przemyśl Główny ? Jelenia Góra od Lublińca przez Krupski Młyn,Pyskowice

EIC 6120 ODRA  relacjiWrocław Główny – Warszawa Wschodnia od Opola przez Strzelce Opolskie,Pyskowice, Lubliniec

IC 8314.CHEŁMOŃSKI relacji Wrocław Główny – Przemyśl  Główny od Opola Do Lublińca przez Pyskowice

IC 6306 KOSSAK relacji Wrocław Główny – Przemyśl Główny odOpola do Lublińca przez Pyskowice

IC 6110 FREDRO relacji Wrocław Główny – Warszawa Wschodniaod Opola do Lublińca przez Pyskowice

EIP 1605 relacji Warszawa Wschodnia – Jelenia Góra odLublińca do Opola przez Pyskowice

IC 3602 WYSPIAŃSKI relacji Przemyśl Główny Wrocław Główny odLublińca do Opola przez Pyskowice

IC 16110 ŚLĘŻA relacji Warszawa Wschodnia – Wrocław Głównyod Lublińca do Opola przez Pyskowice

EIP 1608 relacji Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny odLublińca do Opola przez Pyskowice

IC 3600 BOZNAŃSKA relacji Przemyśl Główny – Wrocław Głównyod Lublińca do Opola przez Pyskowice

Komentarze