Rowerem na Pustynię Błędowską
Aglomeracjaśląsko-dąbrowska zostanie połączona z Pustynią Błędowskąnową trasą, z której będą mogli korzystać piesi i rowerzyści.Prace mają zostać zakończone najpóźniej jesienią tego roku.Koszt inwestycji wyniesie kilka milionów złotych.
Współpracanadleśnictwa Siewierz i Olkusz
Najpóźniejjesienią tego roku turyści z aglomeracji śląsko-dąbrowskiej będąmogli dotrzeć na Pustynię Błędowską w Małopolsce nową trasą,powstającą w ramach wartego kilka milionów złotych projektu”Wrota do Pustyni Błędowskiej”. To wspólna inicjatywanadleśnictw Siewierz i Olkusz.
„Dziękiwspółpracy i pieniądzom dwóch nadleśnictw powstanietranswojewódzka droga leśna – trasa widokowa doskonała dlaturystyki pieszej, rowerowej czy nordic walkingu” –poinformował we wtorek rzecznik Regionalnej Dyrekcji LasówPaństwowych w Katowicach Sławomir Cichy.
Wrotado Pustyni Błędowskiej
Chodzio drogę łączącą Dąbrowę Górniczą z gminą Klucze wMałopolsce. „Wrota do Pustyni Błędowskiej” to nazwa projektu,którego celem jest m.in. stworzenie trasy, łączącej się zkilkunastoma istniejącymi dziś szlakami turystycznymi, pieszymii rowerowymi. Jednym z nich jest ścieżka rowerowabiegnąca wzdłuż rzek Białej Przemszy i Białej, równieżprowadząca na Pustynię Błędowską i do miejscowości Klucze,łącząca się ze ścieżkami wytyczonymi w miejscowościachościennych.
Zakończyłsię już etap projektowania nowej drogi oraz tzw. uzgodnieniaterenowe. Wiosną, po skompletowaniu wszystkich niezbędnychdokumentów, zaplanowano przetarg mający wyłonić wykonawcę trasy.
„Jesteśmyteż po wstępnych rozmowach z prezydentem Dąbrowy Górniczej, któryzadeklarował włączenie się miasta w ten projekt. Lasy Państwowewydadzą na jego realizację kilka milionów złotych” –poinformował nadleśniczy Nadleśnictwa Siewierz Grzegorz Cekus.
Parkingdla samochodów
Postronie gminy będzie zbudowanie infrastruktury parkingowej, abymieszkańcy mogli przyjechać nawet z odległych miast aglomeracji,zostawić samochód i ruszyć rowerami, z kijkami bądź pieszopodziwiać największy w Europie obszar pustynny. „Dziś jest ontrochę zapomniany, gdzieś na marginesie regionu, jednak jego walorykrajobrazowo-turystyczne są trudne do przecenienia” – oceniłnadleśniczy.
Rozważanejest stworzenie bazy parkingowej w dzielnicy Okradzionów, w widłachrzek Białej Przemszy i Białej. W pobliżu można podziwiać LipyDobieckie – pomniki przyrody, których wiek szacuje się na 370-390lat.
Obecnie,wybierając się na Pustynię Błędowską, można zaparkować wsąsiedztwie istniejącego w Dąbrowie Górniczej Eurocampingu – bazybiwakowo-campingowo-rekreacyjnej. W tym miejscu zaczyna się SzlakPustynny PTTK o długości 28,5 km. Niedaleko stąd również doParku Krajobrazowego Orlich Gniazd.
Realizacjatranswojewódzkiego projektu jest możliwa, ponieważ RegionalnaDyrekcja Lasów Państwowych w Katowicach obejmuje swym zasięgiemnie tylko woj. śląskie, ale i część małopolskiego – stąd dobudowy drogi wystarczą uzgodnienia między dwiema jednostkami tejsamej dyrekcji Lasów.
Miałabyć droga przeciwpożarowa
Pierwotniegłównym celem projektu było stworzenie w Nadleśnictwie Siewierzdrogi do sprawnej obrony lasu przed pożarem. Leśnicy nie mielibowiem komfortowego dojazdu do jednej z dużych połaci lasu, comogło skutkować trudnymi do opanowania sytuacjami kryzysowymi.
„Jednakwśród zadań Lasów Państwowych, zapisanych w Ustawie o lasach,jest również udostępnianie ich dla ludności. Stąd pomysłzaproszenia na te tereny turystów i miłośników aktywnegowypoczynku” – wyjaśnił dyrektor regionalny LasówPaństwowych w Katowicach Arkadiusz Wojciechowicz.
Postronie Woj. Śląskiego w Nadleśnictwie Siewierz znajduje sięobszar Pustyni Błędowskiej zalesiony w latach 50-60. ub. wieku. Postronie Małopolski, w Nadleśnictwie Olkusz, leży częśćwylesiona pustyni z punktami widokowymi, z których można podziwiaćnajwiększy w Polsce i Europie Środkowej obszar wydm śródlądowych.
Zpunktów widokowych co jakiś czas można obserwować np. widowiskowećwiczenia na pobliskim poligonie, odbywane przez spadochroniarzy zBrygady Powietrznodesantowej z Krakowa. Piasek zapewnia bowiemskoczkom komfort lądowania.
W tymmiejscu, zwanym przez żołnierzy „Polską Saharą”, prowadzonebyły wspólne manewry polskich spadochroniarzy m.in. z oddziałaminiemieckimi czy amerykańskimi załogami samolotów C-130 Hercules,należącymi do rotacyjnego komponentu lotniczego Sił PowietrznychStanów Zjednoczonych. Z poligonu na pustyni korzystała też 33.Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza.(PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze