Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lublin z pierwszym parkingiem Park&Ride

infotrans
28.10.2019 16:00
0 Komentarzy

Pierwszy w Lublinie parking typu Park&aRide otwarto w poniedziałek na granicy miasta, przy ul. Choiny. Wraz z przebudową prowadzących doń ulic kosztował 37 mln zł.

Parking jest położony przy pętli komunikacji publicznej. Ma służyć mieszkańcom okolic podmiejskich i sąsiednich gmin, przyjeżdżających do Lublina, do zostawiania na nim swoich samochodów prywatnych i przesiadania się do autobusów i trolejbusów.

Prezydent Lublina Krzysztof Żuk powiedział, że to pierwszy tego typu parking w mieście, wkrótce będą budowane kolejne.

Miejska strategia

„To pokazuje, że myślimy w kontekście pewnej strategii, jaką zaproponowaliśmy wiele lat temu rozwijając transport zbiorowy. Lublin jest centrum komunikacyjnym dla regionu i żeby przyjąć wszystkich mieszkańców sąsiednich gmin proponujemy im: zostaw swój prywatny samochód przesiądź się do komunikacji zbiorowej” – powiedział Żuk.

„To będzie wymagało trochę czasu, żeby wszyscy się mentalnie do tego przyzwyczaili, ale trzeba tworzyć możliwości, żeby zrównoważony transport i mobilność wbudować w przestrzeń miasta” – dodał prezydent Lublina.

Nowy parking ma 54 miejsca postojowe dla samochodów osobowych oraz około stu miejsc dla rowerów. Zostawianie na nim pojazdów będzie bezpłatne. Sąsiadująca z nim pętla to przystanek końcowy dla komunikacji miejskiej. Dojeżdżać tu będą początkowo dwie linie trolejbusowe i jedna autobusowa. W okresach szczytowego natężenia ruchu autobusy i trolejbusy mają odjeżdżać co pięć minut. W przyszłości linii ma być więcej. Docelowo mają tu jeździć także autobusy elektryczne, planowane jest ustawienie dla nich czterech ładowarek.

Do nowego parkingu prowadzą zmodernizowane, dwupasmowe ulice Szeligowskiego i Choiny. Wybudowano trakcję trolejbusową o długości 3,5 km, powstała ścieżka rowerowa, ustawiono 12 wiat przystankowych komunikacji miejskiej. System informacji dla pasażerów na wyświetlaczach będą zasilać panele fotowoltaiczne.

Unijne wsparcie

Inwestycja kosztowała łącznie 37 mln zł. Jest częścią unijnego projektu obejmującego także zakup trolejbusów i autobusów elektrycznych oraz wdrożenie systemu biletu elektronicznego. Cały ten projekt ma wartość 173 mln zł, w tym 123 mln zł to dofinansowanie z programu Polska Wschodnia na lata 2014-2020.

Do końca 2021 r. roku wybudowane mają być w Lublinie jeszcze trzy parkingi typu Park&Ride, w następujących lokalizacjach:

  • ulica Żeglarska

Węzeł przy skrzyżowaniu z ul. Krężnicką (naprzeciwko sklepu Stokrotka) będzie zawierał parking Park&Ride na ponad 30 samochodów, a także pętlę dla 14 autobusów, z dużą wiatą przystankową oraz infrastrukturą potrzebną do montażu biletomatu i wyświetlacza informacji pasażerskiej. Przy ul. Żeglarskiej zaplanowano dwie ładowarki dla autobusów elektrycznych.

  • Droga Męczenników Majdanka/ ul. Józefa Franczaka „Lalka” (Felin)

Pętla dla autobusów powstanie przy granicy miasta w okolicach ul. Królowej Bony, w sąsiedztwie rozbudowującego się osiedla. W ramach inwestycji przewidziano dwie ładowarki dla autobusów elektrycznych i infrastrukturę potrzebną do montażu biletomatu i wyświetlacza informacji pasażerskiej. Parking typu Park&Ride dla 40 samochodów powstanie przy skrzyżowaniu ulic Droga Męczenników Majdanka oraz Grenadierów.

  • Aleja Kraśnicka (w obszarze ul. Wróbla do granic miasta)

Węzeł będzie zlokalizowany po prawej stronie (jadąc w kierunku centrum) w połowie drogi między ul. Bełżycką a Jana Pawła II. W ramach inwestycji powstanie miejsce dla 10 pojazdów komunikacji miejskiej i dwie ładowarki dla elektrycznych autobusów, a także parking na około 40 samochodów.

Węzły przesiadkowe powstaną w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych realizowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2014-2020.

Komentarze