Darmobus

Dyskusje o firmach KM

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

ludek
 
Posty: 5
Dołączył: niedziela, 30 października 2005, 17:18
Lokalizacja: Łódź

Darmobus

Postprzez ludek » niedziela, 20 listopada 2005, 13:40

Co sądzicie o drmobusach czy są potrzebne i wogóle.
RAFAEL
Adam3k
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1185
Dołączył: sobota, 20 grudnia 2003, 19:01
Lokalizacja: Wrocław
Avatar użytkownika

Postprzez Adam3k » niedziela, 20 listopada 2005, 16:39

Uważam że linie dowożące do hipermarketów są potrzebne jeżeli taki hipermarket znajduje się poza centrum (np. Bielany we Wrocławiu, Janki w Warszawie). Jeżeli znajduje się on w centurm, i można dojechać płatną km to nie ma takie coś sensu.
Sokół
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 136
Dołączył: niedziela, 4 kwietnia 2004, 12:01
Lokalizacja: Łódź-Bałuty

Postprzez Sokół » niedziela, 20 listopada 2005, 17:30

w Łodzi jeżdzi chyba ponad 20 linii, z czego sporo w ścisłym centrum; ponoć ostatnio geant rozrzedził rozkład bo mało który pasażer był potencjalnym klientem, ludzie darmobusami normalnie do pracy jeżdzą, wiedzą gdzie mogą sie przesiąść na inny; jest to w sumie dobre rozwiązanie bo markety tworzą, można powiedzieć, linie socjalne a nie hiepermarketowe :) , dzięki którym można zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych miesięcznie; co dla kogoś kto zarabia z 800 zł i ma na utzymaniu rodzinę jest sporą oszczędnością
sram na busy
Tomi
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 377
Dołączył: środa, 12 listopada 2003, 02:00
Lokalizacja: Rotterdam
Avatar użytkownika

Postprzez Tomi » niedziela, 20 listopada 2005, 22:13

[quote="Sokół"]dobre rozwiązanie bo markety tworzą, można powiedzieć, linie socjalne a nie hiepermarketowe :) , dzięki którym można zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych miesięcznie; co dla kogoś kto zarabia z 800 zł i ma na utzymaniu rodzinę jest sporą oszczędnością
Ciekawe spojrzenie. Dodać można jeszcze, że kierowca prowadzacy taki pojazd ma miejsce pracy.
http://emotywacja.blogspot.com/
Sokół
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 136
Dołączył: niedziela, 4 kwietnia 2004, 12:01
Lokalizacja: Łódź-Bałuty

Postprzez Sokół » niedziela, 20 listopada 2005, 23:06

nie tylko kierowca; kasa z darmobusów często stanowi główny dochód wielu firm przewozowych

a to wszystko finansowane z prywatnej kieszeni :)
sram na busy
Jakub K.
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1117
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2003, 02:00
Lokalizacja: z Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Darmobus

Postprzez Jakub K. » niedziela, 20 listopada 2005, 23:07

[quote="ludek"]Co sądzicie o drmobusach czy są potrzebne i wogóle.

Skoro istnieją, to widać marketom się to opłaca. A więc są potrzebne. Przypuszczam, że markety utrzymując takie linie biorą pod uwagę, że część pasażerów pojedzie w celu innym niż zakupy, ale widocznie pomimo to i tak im się to opłaca.
I nie ma co mówić, że darmobusy powinny być np. tylko do marketów na przedmieściach - skoro sieci handlowe utrzymują te linie, to jest to wyłącznie ich sprawa, na jakiej trasie te linie kursują.
Swoją drogą, darmobusy są specyfiką wschodniej Europy, w "macierzystych" krajach sieci marketowych takie zjawisko nie występuje. W ubiegłym roku byli u mnie znajomi Francuzi, stali klienci sieci Carrefour w swoim kraju, i byli bardzo zdziwieni gdy pokazałem im autobus, który dowozi za darmo klientów do tegoż Carrefoura - stwierdzili, że u nich czegoś takiego nie ma.
"Dwoje ludzi na przystanku na rozstaju życia dróg,Autobus dla kochanków do ich stacji nie podjedzie nigdy już..." (Mamzel)
memphis
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1096
Dołączył: poniedziałek, 15 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S
Avatar użytkownika

Postprzez memphis » niedziela, 20 listopada 2005, 23:23

[quote="Sokół"]nie tylko kierowca; kasa z darmobusów często stanowi główny dochód wielu firm przewozowych

a to wszystko finansowane z prywatnej kieszeni :)


A jednocześnie taki darmobus finansowany z kieszeni marketu podbiera pasażerów "normalnej" KM uszczuplając dochody, najczęściej gmin, co skutkuje ograniczeniami kursów, wyższymi cenami biletów lub wyższymi dotacjami (czyli finansowane jest z naszych kieszeni). Interes jak pieron.
TFZ
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2228
Dołączył: czwartek, 16 października 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Darmobus

Postprzez TFZ » poniedziałek, 21 listopada 2005, 09:38

[quote="Jakub K."]Swoją drogą, darmobusy są specyfiką wschodniej Europy, w "macierzystych" krajach sieci marketowych takie zjawisko nie występuje.

Po prostu u nas jeszcze nie wszyscy mają samochody.
Tadeusz Franciszek Zieliński***t.zielinski[małpa]transinfo.pl
Sokół
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 136
Dołączył: niedziela, 4 kwietnia 2004, 12:01
Lokalizacja: Łódź-Bałuty

Postprzez Sokół » poniedziałek, 21 listopada 2005, 19:37

[quote="memphis"]
A jednocześnie taki darmobus finansowany z kieszeni marketu podbiera pasażerów "normalnej" KM uszczuplając dochody, najczęściej gmin, co skutkuje ograniczeniami kursów, wyższymi cenami biletów lub wyższymi dotacjami (czyli finansowane jest z naszych kieszeni). Interes jak pieron.


ile procent klinetów odbierają, jeżdząc z taktem 30-minutowym lub 1-godzinnym i często nie zatrzymując sie na każdym przystanku?? 0,5%?? 1%?? podejrzewam że sporo tych co jeżdża darmobusami, jeżdząc KM nie kupowałoby biletu :)
a tych co stac na bilet korzystają z KM (bo KM jeżdzi duzo częsciej i wiadomo gdzie sie zatzymuje;a nawet jak jeżdzi rzadko to jest rozkład i nie trzeba stać na mrozie i czekać)
sram na busy
memphis
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1096
Dołączył: poniedziałek, 15 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S
Avatar użytkownika

Postprzez memphis » poniedziałek, 21 listopada 2005, 20:53

[quote="Sokół"]ile procent klinetów odbierają, jeżdząc z taktem 30-minutowym lub 1-godzinnym i często nie zatrzymując sie na każdym przystanku?? 0,5%?? 1%??


To oczywiście zależy od trasy. W Katowicach jest jedna linia do Carrefoura która zbiera grubo ponad 50% potencjalnych pasażerów zwykłej KM. A 60-minutowa częstotliwość w GOPie nie jest niczym niezwykłym.

[quote]a tych co stac na bilet korzystają z KM (bo KM jeżdzi duzo częsciej i wiadomo gdzie sie zatzymuje;a nawet jak jeżdzi rzadko to jest rozkład i nie trzeba stać na mrozie i czekać)


Jak ktoś chce jechać za friko to się dowie gdzie autobus jedzie i o której i będzie z niego korzystał zamiast normalnej KM.
Sokół
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 136
Dołączył: niedziela, 4 kwietnia 2004, 12:01
Lokalizacja: Łódź-Bałuty

Postprzez Sokół » poniedziałek, 21 listopada 2005, 21:34

[quote]A 60-minutowa częstotliwość w GOPie nie jest niczym niezwykłym


no przy takiej częstotliwości to nie dziwota że darmobus zabiera 50% klientów KM :)

[quote]Jak ktoś chce jechać za friko to się dowie gdzie autobus jedzie i o której i będzie z niego korzystał zamiast normalnej KM


idąc dalej: a jak nie bedzie darmobusa to pójdzie pieszo lub też pojedzie na gape wiec wyjdzie na jedno :wink:

a tak na serio to zgadzam sie z Tobą ale chodzi mi o skalę problemu - takich ludzi jest niewiele; mnie stać na bilety i jak mam gnić na przystanku nie wiem ile czasu a potem wysiąść nie tam gdzie chce to wole zapłacić za normalny autobus w którym nikt mnie nie ukara za jedzenie batona (kiedyś dostałem zjeb od kierowcy bodajże tescobusa że w pojeździe obowiązuje zakaz konsumpcji; innym razem kierman po ruszeniu spod leclerca zmienił deche i pojechał nie w ta strone co mi pasowało)
sram na busy
memphis
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1096
Dołączył: poniedziałek, 15 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S
Avatar użytkownika

Postprzez memphis » poniedziałek, 21 listopada 2005, 21:58

[quote="Sokół"]mnie stać na bilety i jak mam gnić na przystanku nie wiem ile czasu a potem wysiąść nie tam gdzie chce to wole zapłacić za normalny autobus


No to mówisz za siebie. Ogół pasażerów to jednak najczęściej kombinatorzy, którzy mają nieco inne preferencje.
Jakub K.
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1117
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2003, 02:00
Lokalizacja: z Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez Jakub K. » poniedziałek, 21 listopada 2005, 22:55

Wszystko zależy od tego, w jakim stopniu linie darmowe są konkurencyjne wobec zwykłej (płatnej) komunikacji - oprócz bezpłatności są jeszcze inne czynniki, takie jak częstotliwość czy przebieg tras, które mogą być decydujące o tym, czy linia darmowa jest atrakcyjna dla pasażera jadącego w innym celu niż zakupy w markecie. W Krakowie układ linii darmowych jest taki, że raczej nie zachęcają osób nie jadących do marketu do korzystania z nich. Przede wszystkim, rozpoczynają kursowanie dość późno, w okolicach godz. 9-10 (linia GK1 do Galerii Kazimierz pierwszy kurs w dni robocze ma o 13:30), a więc uniemożliwia to w większości przypadków regularne dojazdy do pracy czy szkoły. Trasy (szczególnie tych linii, które mają okrężny charakter) są tak ułożone, że autobusy często kluczą pomiędzy różnymi osiedlami, po prostu są nieźle pokręcone co też nie skłania do korzystania z nich. Większość odcinków na tych liniach można pokonać tylko w jednym kierunku, to też zniechęca postronnych pasażerów. Linie marketowe nie zatrzymują się na wszystkich przystankach, tylko na wybranych. No i częstotliwość - w Krakowie jest to zazwyczaj 60 min. albo rzadziej, co też nie jest żadną konkurencją w stosunku do zwykłych linii, które zazwyczaj kursują kilka razy częściej. Oczywiście, może się tak zdarzyć, że komuś osobiście pasuje taka linia, aby nią dojeżdżać np. do babci którą odwiedza regularnie. Ale to raczej margines. Są też ludzie, którzy linie darmowe traktują jako "przedłużenie nóg", na zasadzie: jedzie za darmo, to można tym podjechać jeden przystanek albo dwa. Jednak takie przypadki zleceniodawcy linii darmowej na pewno biorą pod uwagę i mają wkalkulowane, że pomimo tego opłaca im się uruchamiać takie linie. Tak więc sam fakt, że linia jest darmowa, nie musi oznaczać, że jest konkurencją dla komunikacji płatnej. Oczywiście przykłady przeze mnie podane dotyczą Krakowa, w innych miastach może to wyglądać inaczej.
"Dwoje ludzi na przystanku na rozstaju życia dróg,Autobus dla kochanków do ich stacji nie podjedzie nigdy już..." (Mamzel)
Sokół
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 136
Dołączył: niedziela, 4 kwietnia 2004, 12:01
Lokalizacja: Łódź-Bałuty

Postprzez Sokół » poniedziałek, 21 listopada 2005, 23:33

[quote="memphis"]
Ogół pasażerów to jednak najczęściej kombinatorzy, którzy mają nieco inne preferencje.


jeśli ktoś wybiera tańszy (czasem też szybszy) środek komunikacji to jest kombinatorem??

poza tym patrząc na zapełnienie łódzkich tramwajów w porównaniu z darmobusami odnosze inne wrażenie - że większość jednak nie kombinuje i płaci

nie wiem moze w GOPie jest inaczej, wszak orgaznizacja KM nie jest tam wzorowa
sram na busy
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » wtorek, 22 listopada 2005, 02:12

W sumie nie wiem, jak jest obecnie, ale w swoim czasie studenci rozmaitych uczelni zamieszkujący w okolicach Azorów do perfekcji mieli wypraktykowaną jazdę darmobusem do Tesco, który ma tę zaletę, że przejeżdża w pobliżu kilku instytutów UJ (Chemii, Zoologii, Psychologii), większości budynków AGH, niektórych budynków Akademii Pedagogicznej no i jednego molocha Akademii Rolniczej :-P :-P :-P

Zaś co do reszty - z wyjątkiem niektórych (zwłaszcza tescodarmobusów z Tesco przy Kapelance*) trasa nie zachęca zupełnie do korzystania, bo obsługuje tylko osiedla w mniejszym lub większym pobliżu hipermarketu, klucząc nieziemsko. No i częstotliwość jednogodzinna jest bardzo wygodna, gdy jedzie się na zaplanowane zakupy, ale zupełnie odstręczająca, gdy chce się gdzieś podjechać. Fakt faktem, że darmobusy powiększają grono klientów hipermarketów o ludzi nieposiadających samochodów - osobiście, korzystając czasem przypadkowo z darmobusu T3 jako "przedłużenia nóg", jak to określił Kojak (jadę sobie od przystanku tramwajowego pod sam blok) zauważyłem, że zapełnienie jest spore i tłok tworzą głównie osoby wyglądające na niezamożnych emerytów - z wielkimi siatkami na zakupy bądź już nimi wypełnionymi...

Pzdr.
LOKI

* - szczególnie rażący jest przykład tescobusu TESCO KAPELANKA - Powstańców Śląskich - Nowohucka - PLAC CENTRALNY - tworzył on połączenie, którego MPK nie zapewniało (nawet z jedną przesiadką nie dało się tej trasy przejechać) i zawsze jeździł zaprany. Dopiero po paru latach MPK się skapnęło, że ludzie chcą jeździć tym ciągiem i jakieś dwa tygodnie temu uruchomiło linię 178 w znacznym stopniu pokrywającą się z tymże darmobusem.
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Następna strona
Odpowiedz