ZMKS Stalowa Wola - nowy kierunek rozwoju - wasze opinie

Dyskusje o firmach KM

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Cichy
 
Posty: 280
Dołączył: niedziela, 1 lutego 2004, 16:12
Lokalizacja: Stalowa Wola
Avatar użytkownika

ZMKS Stalowa Wola - nowy kierunek rozwoju - wasze opinie

Postprzez Cichy » niedziela, 6 stycznia 2008, 14:24

ZMKS Stalowa Wola działa od lat 70. Jeszcze w połowie lat 90siątych w taborze królowały Autosany H9-35 i Jelcze M11/PR110M. W 1995 roku nastąpiła zdecydowana wymiana taboru. Co roku trafiały po 2, 3 autobusy i tak aż do 2000 roku kiedy to zakupiono Jelcza M121M 013. W latach 1995-2000 zakupiono łącznie 16 autobusów przy ich łącznej ilości 27 sztuk. Lata 2001 - 2004 były bardzo złe dla zakładu. Nie kupiono żadnego autobusu, nie wymieniano przystanków, a stan techniczny autobusów się pogarszał. 2005 rok to swoisty przełom po tych słabych latach. Kupiono 4 autobusy (3x Jelcz M101I Salus + Jelcza M121I Mastero), zakupiono sporą ilość nowych wiat, a miasto przeznaczyło spore fundusze na naprawy autobusów dzięki czemu polepszył się zdecydowanie stan techniczny Jelczy 120M (łącznie 6 sztuk przeszło mniejsze lub większe remonty z czego 120M 098 NG w ZS JELCZ). 2007 rok przyniósł kolejny nabytek i kolejne kilkanaście nowych wiat. Tym razem już nie Jelcza, ale MANa Lion's City o numerze 018 z bardzo bogatym wyposażeniem (klimatyzacja kierowcy, monitoring, głosowa informacja pasażerska). To w tym roku ogłoszono także rozpoczęcie w 2008 roku budowy nowej zajezdni z nowy warsztatem, placem, wiatami dla autobusów, nową lakiernią i myjnią. W 2007 roku ogłoszono także, że w 2009 roku w Stalowej Woli pojawią się w ilości kilkunastu sztuk niskopodłogowe autobusy zasilane CNG. W 2009 roku najstarszymi wozami w ZMKSie będzie kilka sztuk Jelczy 120M. Biorąc pod uwagę inne miasta z Podkarpacia (Rzeszów, Przemyśl, Mielec, Dębica, Tarnobrzeg, Sanok, Leżajsk, Jasło) to ZMKS jest obok Rzeszowa najdynamiczniej rozwijającym się przedsiębiorstwem komunikacji miejskiej. Systematyczna wymiana taboru i przystanków, budowa nowej bazy, wprowadzenie wozów na CNG, optymalizacja tras i rozkładów a na dodatek nadal tanie bilety 90 gr za ulgowy i 1,80 za zwykły :) Jak wy sądzicie ? Czekam na wasze opinie.
Oświęcimianin
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1479
Dołączył: sobota, 6 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Oświęcim
Avatar użytkownika

Postprzez Oświęcimianin » poniedziałek, 7 stycznia 2008, 00:23

Mam kilka pytań które mnie nurtują: jak w Stalowej Woli wygląda sprawa dotacji dla ZMKS? Kto zajmuje się sprzedażą biletów, miasto czy ZMKS? Na jakiej zasadzie dotowany jest przez miasto przewoźnik (jeśli dopłacają do wozokm, to ile)?
Cichy
 
Posty: 280
Dołączył: niedziela, 1 lutego 2004, 16:12
Lokalizacja: Stalowa Wola
Avatar użytkownika

Postprzez Cichy » poniedziałek, 7 stycznia 2008, 00:31

[quote="Oświęcimianin"]Mam kilka pytań które mnie nurtują: jak w Stalowej Woli wygląda sprawa dotacji dla ZMKS? Kto zajmuje się sprzedażą biletów, miasto czy ZMKS? Na jakiej zasadzie dotowany jest przez miasto przewoźnik (jeśli dopłacają do wozokm, to ile)?


ZMKS Stalowa Wola należy w całości do miasta - przedsiębiorstwo jak i tabor, zajezdnia. Bilety sprzedaje ZMKS, ale dochody są kierowane do miasta. Dotacje wyglądają w ten sposób, że miasto funduje ze środków budżetowych zakup nowych autobusów, wiat przystankowych, remontu wozów, ogłasza przetargi na dostawy części zamiennych i paliwa i remontuje/buduje zajezdnię. Pracownicy, rachunki itp jak są płacone nie wiem i nie wiem z jakiej kasy, ale się jeszcze dowiem.
Cichy
 
Posty: 280
Dołączył: niedziela, 1 lutego 2004, 16:12
Lokalizacja: Stalowa Wola
Avatar użytkownika

Postprzez Cichy » poniedziałek, 7 stycznia 2008, 13:42

Śledząc na bieżąco sprawozdania z wykonania zadań budżetowych na każdy rok, sprawozdań rocznych, stanów mienia komunalnego czy też założeń budżetowych na kolejne lata wydaje mi się, że wygląda to dokładnie tak:
Miasto co roku w budżecie ma określoną kwotę pieniędzy przeznaczoną na ZMKS. Kasa jest podzielona na 2 części.
1. Zakupy inwestycyjne (nowe autobusy, przystanki).
2. Inwestycje i bieżące wydatki (remonty wozów i zajezdni, zakup części zamiennych i paliwa, opłacanie rachunków i płac).

Wszelkie środki zarobione przez ZMKS czyli wpływy ze sprzedaży biletów, kar za brak biletów lub dokumentów uprawniających do zniżki, wynajmy okolicznościowe, reklamy, remonty i badania techniczne innych pojazdów na bazie idą do kasy miasta jako wpływy ze spółki miejskiej. Spora część tej kwoty idzie zapewne na bieżące wydatki ZMKSu, reszta to dochody miasta, które co rok lub dwa z pomocą dotacji są wydawane na zakupy nowych wozów.

Myślę, że tak to wygląda, ale mogę się mylić.
Oświęcimianin
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1479
Dołączył: sobota, 6 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Oświęcim
Avatar użytkownika

Postprzez Oświęcimianin » poniedziałek, 7 stycznia 2008, 14:26

Dzięki za odpowiedz :D
marekJG
 
Posty: 291
Dołączył: czwartek, 3 sierpnia 2006, 16:24
Lokalizacja: Jelenia Góra
Avatar użytkownika

Postprzez marekJG » poniedziałek, 7 stycznia 2008, 17:13

[quote]optymalizacja tras i rozkładów


A możesz przybliżyć jakie to ostatnio zmiany optymalizujące sieć wprowadzono ?
Cichy
 
Posty: 280
Dołączył: niedziela, 1 lutego 2004, 16:12
Lokalizacja: Stalowa Wola
Avatar użytkownika

Postprzez Cichy » poniedziałek, 7 stycznia 2008, 17:51

[quote="marekJG"][quote]optymalizacja tras i rozkładów


A możesz przybliżyć jakie to ostatnio zmiany optymalizujące sieć wprowadzono ?


Wprowadzono znaczące dla pasażerów zmiany tras i czasu kursowania lini: 1, 2, 4, 11.

Linia 1: Zmieniło się nie wiele, gdyż wszystkie kursy za równo jadące w stronę Niska jak i Rozwadowa mają podjazd pod wejście główne do TESCO. Niby nie wiele, ale jednak bardzo dużo pasażerów korzysta już z tego przystanku, a funkcjonuje on zaledwie od 10 grudnia.

Linia 2: Najwięcej zmian. Najważniejszą jest zmiana jej trasy na odcinku Nisko - granica Stalowej Woli. Wcześniej 1, 2 i 4 miały identyczną trasę od pętli w Nisku do końca ulicy Energetyków. Obecnie "2" zanim opuści Nisko zjeżdża w ul. Sopocką i do granicy Stalowej Woli jedzie przez prężnie rozbudowujące się osiedla na tyłach Warchołów, Malc i Swołów. Wcześniej mieszkańcy tych okolic mieli około 15-20 min do przystanków przy głównej drodze. Dodatkowo dwa kursy o godzinie 17:20 i 19:05 kończą na os. Piaski zamiast w Rozwadowie, a więc wydłużono trasę tych 2 kursów.

Linia 4: Wariant Nisko - Rozwadów ma 3 kursy także kończące się na os. Piaski o godzinie 17, 19, i 20, natomiast w przeciwną stronę 3 kursy w tym jeden poranny także rozpoczynają na tym osiedlu.

Linia 11: Wydłużono czas jej kursowania do godziny 23:42 (wcześniej kursowała do godziny 15:37), a podczas jej trzy godzinnej przerwy w godzinach 17-20 na jej docelową pętlę czyli os. Piaski docierają powyższe linie.

Na zmianach zyskały mocno 2 osiedla. Jedno z nich które całkowicie było pozbawione komunikacji miejskiej, oraz drugie czyli bardzo prężnie rozbudowujące się os. Piaski do którego jeszcze parę lat temu jeździły dwa kursy linii S, potem 5 kursów linii 11, a obecnie częściej 11 oraz w wybranych godzinach linie 2 i 4.

Obecnie ZMKS ma w planach poszerzenie oferty i myśli nad wprowadzeniem kilku nowych lini kursujących do okolicznych miejscowości. W planach (być może już w przeciągu paru miesięcy) jest także wydłużenie tras na terenie Niska.
NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2475
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

Postprzez NDT » poniedziałek, 7 stycznia 2008, 20:22

Przebudowałem właśnie artykuł o tym przewoźniku: http://pl.wikipedia.org/wiki/ZMKS_Stalowa_Wola Chętnych zapraszam do poczytania. ;)
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
Cichy
 
Posty: 280
Dołączył: niedziela, 1 lutego 2004, 16:12
Lokalizacja: Stalowa Wola
Avatar użytkownika

Postprzez Cichy » poniedziałek, 7 stycznia 2008, 21:06

[quote="NDT"]Przebudowałem właśnie artykuł o tym przewoźniku: http://pl.wikipedia.org/wiki/ZMKS_Stalowa_Wola Chętnych zapraszam do poczytania. ;)


Właśnie go troszkę poprawiłem i jest w miarę ok :)
marekJG
 
Posty: 291
Dołączył: czwartek, 3 sierpnia 2006, 16:24
Lokalizacja: Jelenia Góra
Avatar użytkownika

Postprzez marekJG » wtorek, 8 stycznia 2008, 17:17

[quote]Na zmianach zyskały mocno 2 osiedla. Jedno z nich które całkowicie było pozbawione komunikacji miejskiej, oraz drugie czyli bardzo prężnie rozbudowujące się os. Piaski do którego jeszcze parę lat temu jeździły dwa kursy linii S, potem 5 kursów linii 11, a obecnie częściej 11 oraz w wybranych godzinach linie 2 i 4.


I to są zmiany rzeczywiście korzystne komunikacja dociera w nowe rejony, zwiększa sie częstotliwość widać że ktoś tam u was ma koncepcję rozwoju transportu publicznego czego niestety nie można powiedzieć o Jarosławiu Mielce, Tarnobrzegu :(
Cichy
 
Posty: 280
Dołączył: niedziela, 1 lutego 2004, 16:12
Lokalizacja: Stalowa Wola
Avatar użytkownika

Postprzez Cichy » środa, 9 stycznia 2008, 14:29

To co jednak pisałem to wygląd zewnętrzny zakładu, można powiedzieć, że na pokaz dla pasażera i zwykłego mieszkańca. Nowe autobusy, nowe przystanki, nowa zajezdnia, tanie bilety i lepsze trasy. Jednak sytuacja wewnętrzna zakładu nie jest za dobra, ale akurat pod tym względem to nie jest odosobniony przypadek na tle państwa. Już dawno w ZMKSie wykryto mobbing.. Jest tzw. "mafia rządząca zakładem". Prezes, zastępca oraz część "ważniejszych kierowców". To oni między sobą dzielą większą część premii przekazanych na zakład, to oni mają zawsze wolne w święta i to oni jeżdżą najlepszymi wozami. Trzeba przyznać jednak, że od poprzedniego zarządu sporo się zmieniło. W tym roku miasto zmieniło cały zarząd na czele z prezesem poprzez otwarty publiczny konkurs na stanowiska, wymieniono także sporą część kadry z biura. Większość inwestycji ZMKSu jest robionych przez miasto z dala od „łapsk” zarządu ZMKSu. Przykład: Zakup części zamiennych. Miasto już drugi rok ogłasza przetarg na systematyczną dostawę nowych części do wszystkich autobusów (w specyfikacji przetargu wymieniono wszystkie części oraz ich ilość). Wcześniej ZMKS dostawał kasę, za którą odpowiednie części zamawiał - okres 2000-2004 (stary prezes, znaczące pogorszenie stanu wozów), Przetarg na części (UM) - lata 2005-2008 - znacząca poprawa stanu wozów. Miasto stara się uporządkować ten "burdel na kółkach". Część problemów została już rozwiązana, ale został jeszcze system płac i wynagrodzeń oraz kadr. Zapewne 80% zakładów w Polsce ma podobny problem "mafii władzy" tylko nie zawsze wychodzi ten problem na światło dzienne...a wszyscy (od mieszkańców i władz miasta po samych miłośników) mają fałszywy obraz dobrego przedsiębiorstwa.
Cichy
 
Posty: 280
Dołączył: niedziela, 1 lutego 2004, 16:12
Lokalizacja: Stalowa Wola
Avatar użytkownika

Postprzez Cichy » środa, 9 stycznia 2008, 16:10

[quote="Oświęcimianin"]Mam kilka pytań które mnie nurtują: jak w Stalowej Woli wygląda sprawa dotacji dla ZMKS? Kto zajmuje się sprzedażą biletów, miasto czy ZMKS? Na jakiej zasadzie dotowany jest przez miasto przewoźnik (jeśli dopłacają do wozokm, to ile)?


Na temat dopłaty za wozo-kilometr znalazłem coś takiego z 2004 roku
dla ZMKS dopłata do 1 wozokilometra – 2.400.000,- zł
(1.200.000 km x 2,- zł. = 2.400.000,- zł.)
adambol1
 
Posty: 3
Dołączył: środa, 20 lutego 2008, 17:33

Re: ZMKS Stalowa Wola - nowy kierunek rozwoju - wasze opinie

Postprzez adambol1 » wtorek, 2 września 2008, 19:49

@Cichy: A czy mógłbyś umieścić jakieś zdjęcie z tabliczką przystankową z ZMKSu? Nie ukrywam, że interesuje mnie to jak one wyglądają :)
Odpowiedz