Zakładanie MPK - wymogi

Dyskusje o firmach KM

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Bartek-SKO
 
Posty: 4
Dołączył: wtorek, 24 stycznia 2012, 13:05

Zakładanie MPK - wymogi

Postprzez Bartek-SKO » wtorek, 24 stycznia 2012, 15:08

Witam serdecznie.
Na wstępie pragnę przywitać wszystkich Uzytkowników tego forum. Czytam je od dawna, ale dopiero teraz postanowiłem zarejestrować swoje konto, w związku w pytaniem jakie mam.

Otóż. Mam pewną sumę pieniędzy, pewne pojęcie i pewne możliwości. Zrodził się w mojej głowie już kilka lat temu pomysł, aby utworzyć własną, prywatną komunikację miejską (nie busową - lecz autobusową).
Na początek, chciałbym przygodę rozpocząć od używanych MANów Ng202 i ew. Neoplanów N4016 (N4020 trudno kupić).

Oczywiście zakładam że analizy rynku, potoków pasażerów, itp zostały przeprowadzone.

Bardziej interesują mnie pewne kwestie prawne:

1) Czy jako prywatna firma, mogę użytkować nazwę MPK ? (Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji) - żadna firma w mieście ani powiecie nie jest zarejestrowana pod tą nazwą.
2) Jakie wymogi muszę spełniać, aby rozpocząć usługi transportu publicznego w mieście ?
3) Chciałbym korzystać z przystanków autobusowych, które już są w mieście.. zapewne muszę mieć od kogoś zgodę na to ?

4) Jakie jeszcze są ważne rzeczy, jakie muszę wiedzieć, aby takową firmę otworzyć i rozpocząć działalność ? (Związane z taborem, kierowcami, itp).

Niestety niei znalazłem tematu odpowiadającego na moje pytania, dlatego zakładam nowy, a informacji w internecie jak na lekarstwo...
Kroelewicz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1422
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Re: Zakładanie MPK - wymogi

Postprzez Kroelewicz » wtorek, 24 stycznia 2012, 17:31

1. Tak. Może to też być tylko "marka" prowadzonej działalności, niekoniecznie człon nazwy przewoźnika.
2. Zbyt dużo, by w poście na forum o tym pisać.:)
3. Jeśli przystanki położone są przy drodze to zarządca drogi jest właściwym organem. Nie zawsze jest on oczywisty. Do tego dochodzi konieczność wnoszenia opłat za zatrzymywanie się na przystankach, ale nie wszystkie samorządy je pobierają.
4. Zbyt dużo, by w poście na forum o tym pisać.:)

Przez kilka lat zajmowałem się obsługą formalno-prawną przewoźników. Zwykle obejmowało to także wsparcie merytoryczne, co pozwalało na lepszy dobór rozwiązań prawnych właściwych w danej sytuacji. Wydaje mi się, że mogę pomóc także tutaj, także w kwestiach merytorycznych (badania rynku, projekty itd.).

Proponuję kontakt przez wiadomość prywatną.
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 976
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Zakładanie MPK - wymogi

Postprzez kpc21 » wtorek, 24 stycznia 2012, 19:39

Jeśli w danym mieście funkcjonuje już komunikacja miejska, to raczej gmina nie zgodzi się na zupełnie niezależną, konkurencyjną firmę. Choć to zależy, bo np. w GOP prywatne linie miejskie funkcjonują. Niektóre gminy (np. częściowo Warszawa) na obsługę linii organizują przetargi i w nich wyłaniają, kto ma je obsługiwać. Wtedy u prywatnego przewoźnika obowiązuje miejska taryfa biletowa. Ale już w Łodzi by to w ogóle nie przeszło, bo tam miasto ustaliło, że MPK-Łódź ma mieć monopol na komunikację miejską autobusową i tramwajową. Teraz dążą do wyeliminowania z niej innych przewoźników. Dotychczas Łódź była ewenementem na skalę kraju - miastem, gdzie funkcjonowało trzech przewoźników tramwajowych. Teraz dwaj z nich będą likwidowani (wchłonięci przez MPK). Gdyby obrano inną strategię, mogliby między sobą konkurować w przetargach.

Zarządcą większości dróg w mieście będzie gmina. Na pewno dróg gminnych oraz w przypadku miast na prawach powiatu - powiatowych.

I bez zgody zarządcy drogi, nowych przystanków też nie stworzysz, nawet jeśli chciałbyś to zrobić samodzielnie. W końcu pas drogowy nie jest twoją własnością.
Bartek-SKO
 
Posty: 4
Dołączył: wtorek, 24 stycznia 2012, 13:05

Re: Zakładanie MPK - wymogi

Postprzez Bartek-SKO » wtorek, 24 stycznia 2012, 21:45

Witam.

W danym mieście funkcjonuje już przewoźnik. Powiem bardzo skrótowo, bo sytuacja jaka ma miejsce jest ciężka do opisania jednym postem. Przewoźnik ten nie radzi sobie totalnie z organizacją komunikacji miejskiej, nie korzysta z środków unijnych, wręcz zmniejsza liczbę kursów a nie mówiąc już o tym, że zasięg firmy w żaden sposób nie pokrywa się z zapotrzebowaniem (miasto + powiat = ponad 70 tyś mieszkańców), które niestety przejmują powoli busiarze. A chyba nie muszę mówić o tym, co oznacza bus w imitacji komunikacji miejskiej.

Rozumiem, że pierwszym krokiem jaki muszę wykonać jest... założenie działalności, a następnie wystąpienie do Urzędu Gminy ( Urzędu Miasta) o wydanie zgody na organizację transportu publicznego a następnie jeśli chcę tworzyć/korzystać z przystanków, muszę wystąpić do każdego właściciela drogi, na którym znajduje/ma się znajdować taki przystanek.

Proszę mnie poprawić oczywiście, jeśli coś pokręciłem. Chciałbym mieć jasność sytuacji.
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 976
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Zakładanie MPK - wymogi

Postprzez kpc21 » środa, 25 stycznia 2012, 01:56

Zgody potrzebujesz nie tyle na organizację komunikacji miejskiej (bo to zadanie gminy, z którego nie wywiązuje się ona należycie), co na utworzenie odpowiednich linii. Pod względem prawnym działałbyś na tych samych zasadach, co busiarze.

Życzę powodzenia.
Bartek-SKO
 
Posty: 4
Dołączył: wtorek, 24 stycznia 2012, 13:05

Re: Zakładanie MPK - wymogi

Postprzez Bartek-SKO » środa, 25 stycznia 2012, 10:45

Zgadzam się i właśnie chciałbym tak funkcjonować - prawnie na tej samej zasadzie co busiarze ale pasażerowie żeby myśleli i korzystali ze zwyczajnej komunikacji autobusowej.

Co do organizowania linii to swoją drogą, nie rozumiem władz powiatu - jeśli oficjalny przewoźnik u mnie w mieście chce otworzyć nową linię autobusową, nie może ona konkurować czasowo z busami jeśli jedzie tą samą trasą... Nie rozumiem dlatego że w dobie gdy większość miast nastawia się na zbiorową komunikację, miasto daje każdemu "pojeździć", ale dlatego także wietrzę swoją szansę.

Teraz zastanawiam się nad kolejną sprawą. Moje miasto położone jest w woj. świętokrzyskim, pochodzi więc ono pod strategię rozwoju Polski wschodniej. Chciałbym skorzystać z pomocy środków unijnych. Wiadomo - mam pewne środki ale jeśli na starcie będzie dało się zrobić więcej dla firmy, dokupić lepsze pojazdy, ew. środki własne przeznaczyć np. na zakup odzieży dla kierowców, to wiadomo - chciałbym z nich skorzystać.

Pytanie - czy i z jakich funduszy/dofinansowania mogę skorzystać jako transport zbiorowy ale jednak przecież jako prywatny przewoźnik ? Bo wydaje mi się że program rozwoju Polski wschodniej przeznaczony jest dla gmin ?
Prośba o rozjaśnienie.
Bartek-SKO
 
Posty: 4
Dołączył: wtorek, 24 stycznia 2012, 13:05

Re: Zakładanie MPK - wymogi

Postprzez Bartek-SKO » piątek, 27 stycznia 2012, 14:27

Witam ponownie.

Zdążyłem się zorientować troszeczkę od strony prawnej.

Na pewno powiat musi wydać licencję na prowadzenie takiej firmy przewozowej, a następnie aby założyć linie, musimy wybrać sie do urzędu gminy(miasta) z kopią licencji, danymi odnośnie taboru jakim dysponujemy, rozkladem jazdy dla tej linii oraz cennikiem.


Czy ktoś z Was może podpowiedzieć w sprawie wykorzystania środków unijnych ?
Kojak
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1117
Dołączył: niedziela, 14 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Kraków
Avatar użytkownika

Re: Zakładanie MPK - wymogi

Postprzez Kojak » niedziela, 2 lutego 2014, 14:23

Czy Kolega zechciałby się podzielić informacją jak postępy w zakładaniu tej firmy przewozowej?
[color=#FF0000]Who loves you baby? We're all born bald, baby.[/color]
cron