50 lat MPK Radom - setki chyba nie doczekają...

Dyskusje o firmach KM

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Tomek
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 113
Dołączył: niedziela, 18 sierpnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Radomia

50 lat MPK Radom - setki chyba nie doczekają...

Postprzez Tomek » poniedziałek, 26 lipca 2004, 18:45

Niestety, jeśli radomskie MPK zarządzane będzie nadal w taki sposób, jaki jest, to jego przyszłość nie rysuje się w różowych barwach. Może najpierw ustosunkowanie do wo wydiadu z prezesem firmy Tadeuszem Sochą.

Panie Prezesie, już od 50 lat Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji wozi radomian. Czy pracownicy i Zarząd firmy mają faktycznie powody do świętowania, a może więcej - niż radości z rocznicy - jest niepokoju o los przedsiębiorstwa?

Zdecydowanie więcej niepokoju. Już 10 lat temu, gdy ITS zaczął wygrywać przetargi (Michalczewski objął usługi przewozowe na 6 liniach) prawocniy zaczęli protestować i powstała umowa "na gębę", że MPK będzie obsługiwać przynajmniej 70% linii komunikacyjnych w Radomiu. Gdyby w tej chwili Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu ogłośił przetarg na obsługę linii przez okres 10 lat (nie jak dotychczas na 3 lata) ITS złożyłby na pewno lepsza ofertę - podobną do warszawskiej.

A finanse?

Z finansami jest źle. Dopóki prezesem był witold Spoczyński, radomskie MPK przynosiło prawie milionowe zyski. Tymczasem po dwuletniej pracy prezesa Spchy jest już prawie 800 tys. zł. strat (notabene T. Socha wcześniej byl prezesem radomksiej Spółdzielni Mieszkaniowej "Starówka", gdzie nie otrzymał absolutorium, gdyż za jesgo prezesury spółdzielnia popadła w ponad dwumilionowe długi).

Czy przewozy na liniach podmiejskich są rentowne?

Są bardzo nierentowne i MPK zastanawia się na likwidacją tychże. Dwie linie już zawieszono, a kursami pozostałych, których również jest coraz mniej, jeździ po kilka osób. Nie pomogły nawet praktyki monopolistyczne - zróżnicowanie cen biletów - niższe na trasach, na których MPK ma konkurencję i wyższe na tych, gdzie nie kursuję pojazdy innych przewoźników.
MPK udziliła również pomocy Rada Miejska w Radomiu, zresztą w sposób niezgodny z prawem. Mianowicie przekazano Dworzec Linii Podmiejskich w Radomiu dla MPK. Do tej pory dworcem zarządzał MZDiK, a przewoźnicy, którzy wjeżdżali na teren dworca, za każdorazowy wjazd płacili 38 gr. (nie dotyczyło oczywiście linii w strukturach MZDiK). Teraz ten dochód idzie w dochody spółki, która nie ma nic wspólnego z organizacją komunikacji. Poza tym MPK nie musi płacić za wjazd autobusów linii podmiejskich na teren dworca, musza to natomias robić inni przewoźnicy kursujący na tych samych trasach, co linie literowe(Jarząbek, Informix, PKS Radom), a pieniądze z opłat również trafiają do kasy MPK.

Jak wygląda obecnie polityka odnowy taboru przez spółkę? Dwa lata temu zrezygnowano z zakupu pojazdów wielkopojemnych na rzecz mniejszych autobusów. Czy ta strategia cały czas jest aktualna?

Prezes Socha stawia na autobusy małe, tymczasem do Radomia potrzeba także autobusów wielkopojemnych. W normalne dni braku autobusów mega jeszcze nie widać, ale regularne kasacje Ikarusów i nic w zamian daje efekty w dni, w których trzeba zwiększyć częstotliwość (Air Show, wszystkich Świętych). Na najbardziej obciązone linie wyjeżdzają solówki, chociaż i tych już braknie (1 listopada na linie łacząca dwa największe cmentarze w Radomiu wyjechały wtyczki z firmy ITS, a linię specjalne 15BIS na stałe obsługuje już PKS Radom).

MPK w Radomiu jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw komunikacyjnych w Polsce musiało rywalizować z prywatnym przewoźnikiem. Jak obecnie układa się współpraca pomiędzy firmami i czy ta konkurencja pozytywnie wpłynęła na działalność spółki?

Pomiędzy przewoźnikami jest w miarę spokojnie, natomiast otwartą wojnę prowadzą ze sobą MPK i MZDiK. Po likwidacji darmowych przejazdów dla kierowców i ich rodzin rozpoczął się protest pracowników, którzy zaczęli domagać się likwidacji MZDiK i przejęcia organizacji komuniakcji w Radomiu. Padał nawet propozycja przeniesienia MZDiK-u do budynku MPK "w ramach oszczędności". W domysle miał rozpozcać się wchłanianie MZDik-u. Jednak, kiedy nagłośniono sprawę okazało się, że po przeniesieniu koszty utrzymania MZDiK wzrosłyby o ok. 130 tys. zł. rocznie i z pomysłu na razie zrezygnowano.

W ubiegłym roku w radomskim przedsiębiorstwie strajkowali związkowcy. Powodem konfliktu był kształt organizacyjny firmy i układ zbiorowy. Jak teraz układa się współpraca ze związkami zawodowymi?

A także protest przeciwko utworzeniu nowych stanowsik kierowniczych przez Sochę, które rzekomo obsadzone były "swoimi ludźmi".
<a href="http://gornikpolski.prv.pl">Górnik Polski - lepszy niż Fakt, tańszy niż Wyborcza</a>
Jelcz PR110E #821
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1696
Dołączył: wtorek, 25 czerwca 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Jelcz PR110E #821 » poniedziałek, 26 lipca 2004, 22:02

Z tego co widać w Radomiu MPK ma się nienajlepiej. Można prosić linka do jakiegos spisu taboru? ;)
Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4813
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Re: 50 lat MPK Radom - setki chyba nie doczekają...

Postprzez Aron » poniedziałek, 26 lipca 2004, 22:37

[size=75]Zdecydowanie więcej niepokoju. Już 10 lat temu, gdy ITS zaczął wygrywać przetargi (Michalczewski objął usługi przewozowe na 6 liniach) prawocniy zaczęli protestować i powstała umowa "na gębę", że MPK będzie obsługiwać przynajmniej 70% linii komunikacyjnych w Radomiu. [/size]

O, prosze jak to sie sprawy zalatwia... Umowy na gebe - po co jakies papiery, toz tu sami swoi.


[size=75]Gdyby w tej chwili Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu ogłośił przetarg na obsługę linii przez okres 10 lat (nie jak dotychczas na 3 lata) ITS złożyłby na pewno lepsza ofertę - podobną do warszawskiej.[/size]

No tragedia po prostu.



[size=75]Z finansami jest źle. Dopóki prezesem był witold Spoczyński, radomskie MPK przynosiło prawie milionowe zyski. Tymczasem po dwuletniej pracy prezesa Spchy jest już prawie 800 tys. zł. strat (notabene T. Socha wcześniej byl prezesem radomksiej Spółdzielni Mieszkaniowej "Starówka", gdzie nie otrzymał absolutorium, gdyż za jesgo prezesury spółdzielnia popadła w ponad dwumilionowe długi). [/size]

[size=100]No i przesuneli go do komunikacji, wiernego towarzysza[/size]

[size=75]Są bardzo nierentowne i MPK zastanawia się na likwidacją tychże. Dwie linie już zawieszono, a kursami pozostałych, których również jest coraz mniej, jeździ po kilka osób. Nie pomogły nawet praktyki monopolistyczne - zróżnicowanie cen biletów - niższe na trasach, na których MPK ma konkurencję i wyższe na tych, gdzie nie kursuję pojazdy innych przewoźników.[/size]

No prosze, sami przyznaja sie do praktyk monopolistycznych :-)
BTW - u nas to takie praktyki stosuja wszystkie PKSy.

[size=75]MPK udziliła również pomocy Rada Miejska w Radomiu, zresztą w sposób niezgodny z prawem. [/size]

Tak - nie ma to jak komunalne przedsiebiorstwa komunikacyjne.
Daniel
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 574
Dołączył: środa, 6 marca 2002, 02:00
Lokalizacja: Piotrków
Avatar użytkownika

Postprzez Daniel » wtorek, 27 lipca 2004, 08:46

[quote="Jelcz PR110E #821"]Z tego co widać w Radomiu MPK ma się nienajlepiej. Można prosić linka do jakiegos spisu taboru? ;)


Proszę:
http://komunikacja.radom.w.interia.pl/tabor.html
http://komunikacja.radom.pl/?akcja=tabo ... 5728fccaeb
Jelcz PR110E #821
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1696
Dołączył: wtorek, 25 czerwca 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Jelcz PR110E #821 » wtorek, 27 lipca 2004, 11:48

[quote="Daniel Szymanek"][quote="Jelcz PR110E #821"]Z tego co widać w Radomiu MPK ma się nienajlepiej. Można prosić linka do jakiegos spisu taboru? ;)


Proszę:
http://komunikacja.radom.w.interia.pl/tabor.html
http://komunikacja.radom.pl/?akcja=tabo ... 5728fccaeb


Hm, wygląda na to że z taborem aż tak źle nie macie :). wypadałoby żeby bylo trochę więcej nowych przegubów, ale w porównaniu chociażby z Lublinem wypadacie blado - my mamy około 60 M11 i zbliżoną liczbę 280.26 na jakieś 220 ogółu :D.
Tomek
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 113
Dołączył: niedziela, 18 sierpnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Radomia

Re: 50 lat MPK Radom - setki chyba nie doczekają...

Postprzez Tomek » środa, 28 lipca 2004, 00:21

[quote="Aron"][size=75]Są bardzo nierentowne i MPK zastanawia się na likwidacją tychże. Dwie linie już zawieszono, a kursami pozostałych, których również jest coraz mniej, jeździ po kilka osób. Nie pomogły nawet praktyki monopolistyczne - zróżnicowanie cen biletów - niższe na trasach, na których MPK ma konkurencję i wyższe na tych, gdzie nie kursuję pojazdy innych przewoźników.[/size]


Nie no, sami się do tego nie przyznali. Sprawa była nagłośniona w lokalnych mediach.

[quote="Jelcz PR110E #821"]Hm, wygląda na to że z taborem aż tak źle nie macie . wypadałoby żeby bylo trochę więcej nowych przegubów, ale w porównaniu chociażby z Lublinem wypadacie blado - my mamy około 60 M11 i zbliżoną liczbę 280.26 na jakieś 220 ogółu


Z taborem zle nie jest, poza tym walsnie MPK oglosilo przetarg na dostawę 4 niskopodlogowych autobusow o dlugosci 11-12 metrow i 5 o dlugosci 10-12m. (niekoniecznie niskopodlogowych). Ponadto maja sprowadzic 3 uzywane przegubowe Neoplany z Niemiec i 6 uzywwanych Jelczy z Warszawy. Nic jednak blizej o tym nie wiadomo, bo w MPK jest wszystko tajne przez poufne i nawet kierowcy nie wiedza, co ma sie w Radomiu pojawic. Pozostaje sie tylko zastanawiac skad na te autobusy wzieli kase...
<a href="http://gornikpolski.prv.pl">Górnik Polski - lepszy niż Fakt, tańszy niż Wyborcza</a>
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » środa, 28 lipca 2004, 03:29

W infobusie nawet o was napisali :-P Że przetarg na autobusy 10-12m jest o tyle zabawny, że żaden z dziesięciometrowców nie ma dziesięciu metrów. Wszystkim brakuje tylko kilku centymetrów, ale zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych wyklucza to możliwość ich startu w przetargu :P

Pzdr.
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Raph
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 253
Dołączył: sobota, 23 marca 2002, 02:00
Lokalizacja: Oświęcim
Avatar użytkownika

Postprzez Raph » środa, 28 lipca 2004, 07:30

W Radomiu będzie bardzo ostra walka.
Najciekawszy jednak będzie ten przetarg na autobusy od 10 do 12 metrów, ponieważ na pewno będą zaoferowane MB O345 Conecto, Jelcz M121.... (zmodernizowany z silnikiem EURO 3), Solaris Urbino 12 (w wersji Low Entry), MB O530 Citaro (wersja Łódzka), Scania OmniLink (ale raczej nie sądzę, by startowali - za duża cena).
Pożyjemy zobaczymy.
Paweł Adamus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 941
Dołączył: piątek, 27 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Avatar użytkownika

Postprzez Paweł Adamus » środa, 28 lipca 2004, 09:22

[quote="Raph"]W Radomiu będzie bardzo ostra walka.
Najciekawszy jednak będzie ten przetarg na autobusy od 10 do 12 metrów, ponieważ na pewno będą zaoferowane MB O345 Conecto, Jelcz M121.... (zmodernizowany z silnikiem EURO 3), Solaris Urbino 12 (w wersji Low Entry), MB O530 Citaro (wersja Łódzka), Scania OmniLink (ale raczej nie sądzę, by startowali - za duża cena).
Pożyjemy zobaczymy.

SU12 LE??? Można prosić coś więcej na ten temat? Np. przebieg podłogi itp.
[url=http://www.szukajasi.bee.pl/][img]http://www.adam.dudzik.org.pl/banner.gif[/img][/url]
Tomek
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 113
Dołączył: niedziela, 18 sierpnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Radomia

Postprzez Tomek » środa, 28 lipca 2004, 09:54

[quote="Raph"]W Radomiu będzie bardzo ostra walka.
Najciekawszy jednak będzie ten przetarg na autobusy od 10 do 12 metrów, ponieważ na pewno będą zaoferowane MB O345 Conecto, Jelcz M121.... (zmodernizowany z silnikiem EURO 3), Solaris Urbino 12 (w wersji Low Entry), MB O530 Citaro (wersja Łódzka), Scania OmniLink (ale raczej nie sądzę, by startowali - za duża cena).
Pożyjemy zobaczymy.


Mercedes ze swoim Connecto pewnie tak, bo w zeszlym roku Mercedes jeździł w Radomiu na testach. Było też testowe Volvo 7000, więc mogą wystartować. Nikt nie wyklucza też Mana ze swoimi NL i SL. Ale nieoficjalnie mówi się, że przetarg może być pod Solarisa (jednolity tabor) albo Jelcza (niska cena)
<a href="http://gornikpolski.prv.pl">Górnik Polski - lepszy niż Fakt, tańszy niż Wyborcza</a>
Jelcz PR110E #821
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1696
Dołączył: wtorek, 25 czerwca 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Jelcz PR110E #821 » środa, 28 lipca 2004, 11:52

[quote="Raph"]W Radomiu będzie bardzo ostra walka.
Najciekawszy jednak będzie ten przetarg na autobusy od 10 do 12 metrów, ponieważ na pewno będą zaoferowane MB O345 Conecto, Jelcz M121.... (zmodernizowany z silnikiem EURO 3)...


Przód od Salusa? :)

[quote]...Solaris Urbino 12 (w wersji Low Entry), MB O530 Citaro (wersja Łódzka), Scania OmniLink (ale raczej nie sądzę, by startowali - za duża cena).


Przecież Omnilink miała byc właśnie tańszą wersją, to i ta jest droga?
Daniel
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 574
Dołączył: środa, 6 marca 2002, 02:00
Lokalizacja: Piotrków
Avatar użytkownika

Postprzez Daniel » środa, 28 lipca 2004, 13:02

[quote="Jelcz PR110E #821"]
Przecież Omnilink miała byc właśnie tańszą wersją, to i ta jest droga?


Nie sądze aby OmiLink był na tyle tani aby mógł konkurować z pojazdami innyc przewoźników. OmniCity montowana w Polsce, zawiera pewne spolszczenia (np. wnętrza) dzięki którym jej cenę obniżono. Jak dobrze pamiętam OmniLink nadal jest bita w Skandynawii i nie zawiera żadnych elementów obniżających jej cenę. Tak więc pojazd ten jest z całą pewnością tańszą wersją - alternatywą, ale tylko dla OmniCity.
dalnlod
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 934
Dołączył: sobota, 16 marca 2002, 02:00
Lokalizacja: Słupsk

Postprzez dalnlod » czwartek, 29 lipca 2004, 00:38

Omnilink też jest robiona w Słupsku i ew. mogłaby mieć pewne spolszczenia. Tyle tylko, że w Polsce nikt jej jeszcze nie kupił. a na testach w Gdyni, Słupsku i Olsztynie faktycznie jeździła Linka z fabryki w Sankt Petersburgu. Cena jednak jest za wysoka i jak sądze oscyluje gdzieś w okolicach 630 tyś., czyli tyle ile solaris 12m z pełną niską podłogą:/
Odpowiedz