Autokary wydłużone (ponad 12 m.) tak, czy nie?

O tym co jeździ na międzynarodowych trasach...

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

loudgers
 
Posty: 274
Dołączył: sobota, 24 kwietnia 2004, 22:48
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez loudgers » piątek, 11 lutego 2005, 22:22

[quote="Kojak"]Ja sądzę, że jednoczłonowe 15 metrowce to lekka przesada. 13,5 metra wydaję się być długością optymalną dla przedłużonej solówki. Takie wydłurzanie autobusów w cale nie wydaje mi się najlepszym rozwiązaniem, mała zwrotność a co za tym idzie trudności w kierowaniu tym pojazdem tudzież zagrożenia w ruchu powodują, że należy tu wyważyć między ekonomią eksploatacji a bezpieczeństwem.

A jednak nie jest tak strasznie. Z Zakopanego wracałem do Warszawy (jako pasażer) Bovą Futurą Magnum 15-430 ze Szwagropolu i muszę przyznać, że byłem zachwycony. Siedziałem na samym tyle i w ogóle nie odczuwało się tego, że to taki długas, zwrotność wydawała sie normalna, jedynie po tym, że przód daleko, można było poznać, że nie jest to zwykła dwunastka. No i ten silniczek Dafa: 428-konny, a od Kielc do Warszawy kierowca wciskał aż miło- ten fragment w 2 i pół godziny. Często rozpędzał z maksymalnym przyśpieszeniem, aż w fotel wciskało, szkoda tylko, że ogranicznik- do 100km/h, ale w porównaniu z Jelczem T120, H10-12.16 czy Dabem wcale tej stówy nie czuć- jak 85 w ww. wozach. Spalanie podobno 35l/100km, w zimie na trasie Kraków- Zakopane 41l/100km.
A tak w ogóle to jestem pod wrażeniem jak jeździ Szwagropol- mogę pokusić się o pewną opinię , ponieważ jechałem z dwoma różnymi kierowcami. Dotychczas koledzy z PKS Warszawa byli dla mnie wzorem, jak szybko, i zarazem komfortowo i bezpiecznie można jeździć autobusem po krajowych drogach. Szwagropol ich chyba pobił. Ogólnie jestem zadowolony w 100% z tego kursu.
I.Q.
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1848
Dołączył: niedziela, 7 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Oświęcim
Avatar użytkownika

Postprzez I.Q. » sobota, 19 lutego 2005, 12:18

W przedłuzonych Bovach nie podoba mi sie to, że mają przedłuzone zwisy przednie a nie rozstaw osi (byc moze rozstaw osi jest takze przedłuzony) poniewaz autobus sprawia na mnie wrażenie niestabilnego.
loudgers
 
Posty: 274
Dołączył: sobota, 24 kwietnia 2004, 22:48
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez loudgers » niedziela, 20 lutego 2005, 18:57

[quote="I.Q."]W przedłuzonych Bovach nie podoba mi sie to, że mają przedłuzone zwisy przednie a nie rozstaw osi (byc moze rozstaw osi jest takze przedłuzony) poniewaz autobus sprawia na mnie wrażenie niestabilnego.

Nie masz racji. Wcale nie jest niestabilny. Wychylenia na tylnym zwisie podczas jazdy są dużo mniejsze niż np. w Jelczu T120.
I.Q.
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1848
Dołączył: niedziela, 7 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Oświęcim
Avatar użytkownika

Postprzez I.Q. » niedziela, 20 lutego 2005, 21:14

Ja nie mówie ze jest niestabilny. Wyraziłem tylko swoje zdanie odnosnie wrażenia, jakie autobus na mnie robi. I cieszę sie, ze to wrazenie było złe :)
HDH
 
Posty: 34
Dołączył: niedziela, 6 lutego 2005, 13:43

Postprzez HDH » czwartek, 17 marca 2005, 23:27

Rozstaw osi w Bovie 12 metrowej wynosi dokładnie 6090 mm a w 15 metrowej rozstaw pomiędzy 1 a 2 osią wynosi 6800 mm. Z tego wynika że przedłużono rozstaw o niecałe 70 cm.
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1523
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » piątek, 18 marca 2005, 10:16

[quote="HDH"]Rozstaw osi w Bovie 12 metrowej wynosi dokładnie 6090 mm a w 15 metrowej rozstaw pomiędzy 1 a 2 osią wynosi 6800 mm. Z tego wynika że przedłużono rozstaw o niecałe 70 cm.

Przedłużenie rozstawu osi z natury rzeczy pogarsza zwrotność, a dodatkowa trzecia oś (nawet zwrotna) też nieco wydłuża promień skrętu. W praktyce "długasy" mają zwrotność 18-metrowego przegubowca.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » piątek, 18 marca 2005, 10:38

[quote="zbyrus"][quote="HDH"]Rozstaw osi w Bovie 12 metrowej wynosi dokładnie 6090 mm a w 15 metrowej rozstaw pomiędzy 1 a 2 osią wynosi 6800 mm. Z tego wynika że przedłużono rozstaw o niecałe 70 cm.

Przedłużenie rozstawu osi z natury rzeczy pogarsza zwrotność, a dodatkowa trzecia oś (nawet zwrotna) też nieco wydłuża promień skrętu. W praktyce "długasy" mają zwrotność 18-metrowego przegubowca.


Raczej większą. tak przynajmniej podają producenci autobusów.
Radosław Bąk
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1001
Dołączył: sobota, 3 stycznia 2004, 17:07
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Radosław Bąk » piątek, 18 marca 2005, 15:32

Może nie chodzi o promienie skrętu, ale o szerokość korytarza ruchu przy maksymalnym skręcie.
Poprzednia strona
Odpowiedz