Solaris

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

seba
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1163
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2003, 02:00
Lokalizacja: Toruń
Avatar użytkownika

Postprzez seba » sobota, 28 sierpnia 2004, 20:36

los napisał(a):Te seledynowe Urbino wygląda jakby po torze wyścigowym jeździło i mu się coś w zawieszeniu zacięło...WORLD RANCING BUS..........
..............Solaris Turbino WRB

Nie, tylko myli im podwozia i woda wpadła nie tam gdzie trzeba :lol:
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » sobota, 28 sierpnia 2004, 23:55

W jednej omni (nie pamiętam której) przez długi okres czasu podczas każdego postoju (niezależnie od tego, czy były to światła, czy przystanek) zawieszenie systematycznie podnosiło i opuszczało autobus - określenie Lestata "tańczący autobus" jest tu bardzo trafne ;)

Pzdr.
LOKI
Platforma Komunikacyjna Krakowa - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Lestat
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 743
Dołączył: sobota, 10 kwietnia 2004, 00:43
Lokalizacja: Kraków - Bieńczyce (duchem)
Avatar użytkownika

Postprzez Lestat » niedziela, 29 sierpnia 2004, 00:12

Locutus napisał(a):W jednej omni (nie pamiętam której) przez długi okres czasu podczas każdego postoju (niezależnie od tego, czy były to światła, czy przystanek) zawieszenie systematycznie podnosiło i opuszczało autobus - określenie Lestata "tańczący autobus" jest tu bardzo trafne ;)

Pzdr.
LOKI


nie tylko omnie, ale i NG313 i M121/181 mają to na porzadku dziennym gdy podłoże jest choć trochę nierówne (np z górki/pod górkę)
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » niedziela, 29 sierpnia 2004, 23:03

Szczerze mówiąc manami za rzadko jeżdżę, zaś w M181MB nie obserwowałem nigdy czegoś takiego - autobus normalnie sobie podskakiwał :-P W sumie nawet zabawne to było, ale gdy wysiadał ktoś niepełnosprawny, to robiło się nieco mniej śmiesznie...

Pzdr.
LOKI
Platforma Komunikacyjna Krakowa - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3167
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » sobota, 4 września 2004, 11:58

Locutus napisał(a):Szczerze mówiąc manami za rzadko jeżdżę

Na jakich liniach można u was spotkać MANy?
Lestat
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 743
Dołączył: sobota, 10 kwietnia 2004, 00:43
Lokalizacja: Kraków - Bieńczyce (duchem)
Avatar użytkownika

Postprzez Lestat » sobota, 4 września 2004, 14:16

Misiek napisał(a):
Locutus napisał(a):Szczerze mówiąc manami za rzadko jeżdżę

Na jakich liniach można u was spotkać MANy?


152 i 128 czasem 130, 132, 172
kulikowski
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 894
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Solaris Urbino 10

Postprzez kulikowski » poniedziałek, 25 października 2010, 21:52

Warszawa:
II generacja - Mobilis (roczniki 2003-2004):
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
(C) Przegubowiec
Obrazek
(C) Wikipedia

III generacja - MZA (rocznik 2010):
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
(C) Przegubowiec

IIIgeneracja - WAS (rocznik 2005):
Obrazek
(C) Wikipedia

Inowrocław (III generacja rocznik 2009):
Obrazek
(C) Wikipedia

Jastrzębie-Zdrój:
Obrazek
(C) InfoBus

Solaris Urbino 10, to niskopodłogowy autobus z serii Solaris Urbino, przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany od 2002 roku przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Obecnie produkowany jest model trzeciej generacji Urbino, ale jest to druga generacja Urbino 10.

Firma Neoplan Polska tworząc rodzinę autobusów pod nową marką "Solaris" rozpoczynała od modeli o długościach 9, 12, 15 i 18 metrów. Po ogłoszeniu przez jedno z miast przetargu na większą liczbę autobusów o długości 10 metrów, firma Solaris Bus & Coach zaprojektowała nowy model o takiej długości, początkowo oferowany pod marką Solaris Urbinetto 10. Jednocześnie zrezygnowano z produkcji najkrótszego modelu Solaris Urbino 9.

Od wiosny 2005 roku jest produkowany "Solaris Urbino 10" trzeciej generacji, lecz jest to druga wersja tego autobusu. Jest on wytwarzany w wersjach z silnikami diesla (obecnie spełniającymi normę emisji spalin Euro 4, w opcji normy Euro 5 lub EEV), zaś od 2005 roku może być także produkowany w odmianie z napędem gazowym CNG z wykorzystaniem silników firm IVECO lub MAN. Podstawowy silnik stosowany w tym autobusie to obecnie Cummins ISB6.7E5 250B o mocy maksymalnej 180,5 kW (245 KM), spełniający wymagania normy Euro 5. W wyposażeniu opcjonalnym znajduje się mocniejsza jednostka Cummins ISB6.7E5 285B o mocy maksymalnej 209 kW (284 KM). Wszystkie stosowane osie pochodzą z firmy ZF. Z przodu zawieszona niezależnie oś ZF RL 75 EC lub w opcji ZF RL 85 A, z tyłu oś ZF AV 132. Standardowo montowany jest zwalniacz skrzyni biegów (retarder). W podwoziu stosowany jest układ centralnego smarowania. Szkielet wykonywany jest ze stali odpornej na korozję. Podobnie oblachowanie, w którym wykorzystuje się również panele aluminiowe. Instalacja elektryczna jest oparta o magistralę CAN-Bus.

Solaris Urbino 10 w Europie
Państwo Miasto Operator Liczba
stan na: 15.10.2009 r.
Austria
Bad Ischl Johann Sklona OPNV Pammesberger KG 2
Dornbirn EE Rhomberg 3
Koblach Loacker Touristik GmbH 5
Schwaz Leo Ledermair GmbH 1
Szwajcaria
Berno Eurobus 1
Kreuzlingen VBRF E. Meier Fahrzeugtechnik AG 7
Locarno FART 8
Pfäffikon Landolt 1
Niemcy
Dresden DVB 5
Speyer FirstGroup Rhein-Neckar 3
Waiblingen Omnibus-Verkehr Ruoff GmbH 2
Weinstadt Omnibus Dannenmann GmbH 1
Francja
Antibes La Sophipolitaine des transports urbains 8
Lons-le-Saunier Tallis 3
Narbonne SNT 6
Węgry
Debreczyn Piremon 1
Włochy
Avellino CTI-ATI 9
Canosa di Puglia Caputo Giuseppe 1
Cortina d'Ampezzo Servizi Ampezzo 1
Norwegia
Lillehammer Veolia Transport S?r 2
Oslo Norgesbuss AS 5
Oslo UNIBUS AS 2
Polska
Augustów Necko 2
Cieszyn ZGK 1
Czechowice-Dziedzice PKM 2[1]
Czerwonak Transkom Koziegłowy 3
Gniezno MPK Gniezno 3
Inowrocław MPK Inowrocław 1
Jastrzębie Zdrój PKM 3
Legnica MPK 10
Piła MZK 3
Rędziny GZK 10
Starogard Gdański MZK 6
Szczecin SPA Klonowica 2
Świerklaniec PKM 4
Warszawa Agencja Mienia Wojskowego 1
Warszawa Mobilis 53
Warszawa MZA Warszawa 16
Warszawa WAS 2
Włocławek MPK 12
Żywiec MZK 2
Suma 212

Autobus Solaris Urbino 10 (zwane również Urbinetto) miał premierę na Wystawie Komunikacji Miejskiej w Łodzi we wrześniu 2002 roku. W programie produkcji bolechowskiej fabryki zastąpił 9-metrowe Urbino 9, stając się firmowym przedstawicielem klasy midi, postrzeganej na początku XXI wieku jako perspektywiczna w najbliższych latach.

Solarisa Urbino 10 napędza 5,9 litrowy silnik Iveco NEF4AE0681B wyposażony w układ wtrysku w technologii Common Rail. Silnik umieszczono w zabudowie wieżowej, ukośnie, po lewej stronie pojazdu. Zmianę przełożeń umożliwiała automatyczna skrzynia firmy Voith. Dla poszerzenia przejścia w tylnej części autobusu oraz zmniejszenia przestrzeni zajmowanej przez nadkola zastosowano ówczesną nowość na rynku - opony Super Single, o szerokości o połowę większej niż standardowa, zastępujące opony bliźniacze na osi napędowej. We wnętrzu zamontowano 20 miejsc siedzących, w tym dwa półtoraki. Jeden z nich znalazł się tuż przed III drzwiami, drugi zaś usytuowano bokiem nad zbiornikiem paliwa przed drzwiami II. Autobus, tak jak wszystkie pojazdy rodziny Urbino, jest przestronny, a w środkowej części wnętrza posiada dużo przestrzeni dla pasażerów stojących. Twarde, mało komfortowe, wandaloodporne siedzenia wykonała firma Ster. Autobusy wyposażono w system informacji pasażerskiej R&G z diodowymi pomarańczowymi wyświetlaczami zewnętrznymi. W wyglądzie zewnętrznym najbardziej przykuwają uwagę okna - przesuwane w podziale pół na pół. Złamały one panujący wówczas obiegowy mit, iż dużych okien przesuwnych stosować nie wolno. Rozwiązanie to pozytywnie wpłynęło na przewietrzenie przestrzeni pasażerskiej i spotkało się z dobrym przyjęciem pasażerów.

Na ulicach Warszawy Urbino 10 pojawiło się 1 czerwca 2003 roku za sprawą firmy Mobilis, która wygrała przetarg na obsługę 50 brygad midibusami. Pierwsza seria obejmowała 10 sztuk, zaś do października 2003 ilostan wzrosł do 52 sztuk. Autobus z najwyższym wtenczas numerem - A352 - był dawnym pojazdem demonstracyjnym, o rok starszym od pozostałych. Wyróżniał się m.in. klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej.

W lipcu 2004 r. dokupiono jeszcze jeden wóz - A353. Nie różnił się on niczym od pozostałych.

W 2006 r. w kilku autobusach (m.in. A346 A348 A350) zamieniono duże odsuwane szyby z lewej strony na szyby z małymi uchylnymi lufcikami.

Na jesieni 2009 roku MZA ogłosiły przetarg na 16 autobusów midi. Do zamówienia zgłosiły się firmy Mercedes i Solaris. Przetarg został odwołany, ponieważ oferty nie spełniały wymogów. Solaris wniósł skargę do Krajowej Izby Odwoławczej, która przyznała mu rację, i w rezultacie MZA podpisały umowę z Solarisem.

16 czerwca 2010 pojawiły się na zajezdni R-10 Ostrobramska 3 pierwsze Solarisu Urbino 10. Dla autobusów przygotowano zakres numerowy na 1000, przenumerowując ostatniego Ikarusa 260.04 ze Stalowej z 1005 na 1205. Autobusy różniły się znacząco od dostarczonych w 2003 roku do Mobilisu. Pomimo, iż podstawowe parametry Urbino 10 pozostały takie same, to niemal wszystkie detale uległy zmianie. Wygląd zewnętrzny różni się nie tylko za sprawą aktualnej wersji designu, ale również z racji na zmianę odcieni kolorów - żółty stał się bardziej nasycony, a czerwień - z bordowej - zamieniła w pomidorową, bardziej zgodną z miejskimi barwami.

Urbino 10 dla MZA posiadają 245-konny, stojący silnik Cummins ISB6.7E5 250B. Są to pierwsze silniki firmy Cummins w MZA od czasów dennisów. Silnik sprzęgnięto ze skrzynią Voith Diwa D854.5 Napęd zabudowano w wieży, identycznej jak w starych U10. Zastosowano most portalowy firmy ZF AV132, tym razem jednak z oponami bliźniaczymi. W rezultacie nadkola tylnych kół są większe, a przejście między nimi - węższe. We wnętrzu umieszczono typowe dla Solarisów fotele Ster 6MS z czerwonymi obiciami z trzecią już wersją warszawskiego wzoru. Siedzenia są miękkie i dosyć wygodnie. W środku znalazł się także bogaty komplet wyświetlaczy, na który składają się aż 2 LCD podsufitowe z przewijającą się trasą oraz elektroniczne korale, umieszczone po prawej stronie autobusu, przed środkowymi drzwiami. Informację z zewnątrz zapewniają 3 wyświetlacze - przedni, boczny oraz szeroki tylny. Nowością jest wyświetlanie się podczas postoju na pętli czasu do odjazdu na przednim wyświetlaczu co kilka sekund na przemian z kierunkiem.

Silnik Cummins w Urbino 10 cicho dudni i wyje. Zapewnia on dobrą dynamikę. Po rozpędzeniu zagłusza go ciche wycie mostu. Przy hamowaniu najbardziej słyszalny jest charakterystyczny świst retardera skrzyni Voith Diwa.

Autobusy wyposażono w fotokomórkę, umożliwiającą automatyczne zamykanie drzwi. Rozwiązanie to, które okazało się kompletną porażką we wszystkich polskich miastach, w których wystąpiło, zawiodło i tutaj - automatyczny system identyfikuje pasażerów w odległości pół metra od drzwi jako potencjalnych do przycięcia i rewersuje drzwi, skutecznie i długotrwale blokując odjazd autobusu z przystanku.

Urbino 10 zadebiutowały na linii 153 w dniu 24.06. Wszystkie 16 autobusów trafiło na zajezdnię R-3 Ostrobramska.

Galeria zdjęć w Przegubowcu

Dane techniczne
Producent: Solaris Bus & Coach, Bolechowo, Polska
Typy nadwozia: Niskopodłogowy autobus miejski klasy MIDI
Okres produkcji: 2002 - nadal produkowany
Lata dostaw: 2003-2004 (II gen.-Mobilis) / 2005 (III gen.-WAS[lotnisko]), 2010 (III gen.-MZA)
Zajezdnie: Mobilis (53 szt.) / R-3 (R-10) Ostrobramska (16 szt.), WAS (2 szt.)
Ilość zakupionych: 71 szt. (w tym 2 szt. lotnisko)
Seria: A301-A353 (II generacja-Mobilis) / 1000-1015 (III generacja-MZA)
Długość: 9940 mm
Szerokość: 2550 mm
Wysokość: 2850 mm
Rozstaw osi: 4800 mm
Zwis przedni: 2210 mm
Zwis tylny: 2930 mm
Promień zawracania: 18,08 m
Masa własna: 9300 kg
Masa całkowita: 15500 kg
Obciążenie przód: 6500 kg
Obciążenie tył: 9000 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 160 dm3
Ilość miejsc: 62
Ilość miejsc siedzących: 20 / 18
Ilość drzwi: 3
Układ drzwi: 1-2-2
Układ stopni: 0-0-0
Wysokość podłogi w I drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w II drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w ost. drzwiach: 340 mm
Po zastosowaniu przyklęku: ok. -70 mm
Szerokość drzwi: 860-1350-1350 mm
Silnik: Iveco NEF4A / Cummins ISB6.7E5 250B
Pojemność skokowa: 5,9 dm3 / 6,7 dm3
Moc maksymalna: 176 kW (240 KM) / 245 KM
Maksymalny moment obrotowy: 810 Nm
Skrzynia biegów: Voith D 851.3 / Voith D854.5
Oś przednia: ZF RL 85 A
Oś tylna: ZF A-132
Hamulce: tarczowe, przystankowy, retarder, ABS, ASR, EBS
Ogumienie: 2x275/70, 2x385/55
Przystosowanie dla niepełnosprawnych: tak
(C) Przegubowiec, InfoBus, Wikipedia
NIE dla ACTA!
monitoring
 
Posty: 4
Dołączył: środa, 9 marca 2011, 15:39

Re: Solaris

Postprzez monitoring » czwartek, 10 marca 2011, 10:32

Szukam producenta widocznych na zdjęciu konstrukcji z ekranami LCD.

Będę zobowiązany za pomoc z jakimikolwiek informacjami zbliżającymi do celu.
Lestat
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 743
Dołączył: sobota, 10 kwietnia 2004, 00:43
Lokalizacja: Kraków - Bieńczyce (duchem)
Avatar użytkownika

Re: Solaris

Postprzez Lestat » sobota, 12 marca 2011, 21:09

http://www.novamedia.pl/

To jest firma, która to wdraża. Nie wime czy o to Ci chodzi, czy stricte o same LCDki.
kulikowski
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 894
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Solaris

Postprzez kulikowski » środa, 17 sierpnia 2011, 14:17

jazda próbna-Warszawa:
Obrazek Obrazek Obrazek

Jazda próbna jednego z pierwszych nowych U12 dla MZA.


źródło: Przegubowiec.com
NIE dla ACTA!
kulikowski
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 894
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Solaris

Postprzez kulikowski » środa, 28 września 2011, 00:25

2011 Solaris Alpino U8,9 Electric
InfoBus napisał(a):Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek

Premiery TRANSEXPO 2011 ? Solaris i elektrobus
Opublikowano: 2011-09-22 00:38:57

Podczas tegorocznych targów w Kielcach mogliśmy zobaczyć pierwszy w Polsce autobus z napędem elektrycznym, który został skonstruowany i zbudowany na bazie niskowejściowego (low entry) modelu Solarisa Alpino o długości 8,9 metra. ??Przed 15-stoma laty wprowadzaliśmy autobus niskopodłogowy do polskiej komunikacji miejskiej. Byliśmy pierwszymi, którzy uwierzyli w powodzenie nowych ?dla rynków Europy Środkowo-Wschodniej ?technologii i rozwiązań, choć wielu twierdziło, że to za wcześnie. Dziś wprowadzamy na europejskie rynki autobus w pełni elektryczny, z pełnym przekonaniem mówiąc, że to przyszłość transportu publicznego. I znów nie brakuje tych, którzy uważają, że jest za wcześnie?Oczywiście mamy świadomość, że przed tym produktem jest jeszcze duży potencjał rozwoju. Wierzymy jednak, że wkraczamy w czasy kiedy stacje ładowania pojazdów elektrycznych zaczną stawać się równie popularne i powszechnie dostępne, jak dzisiaj stacje benzynowe. Może to dla wielu wciąż śmiała wizja, ale jedną z cech Solarisa zawsze było mieć odważne marzenia, które z równie dużą odwagą są realizowane ?powiedziała Solange Olszewska, prezes Solaris Bus &Coach.

Elektryczne Alpino od swojego spalinowego odpowiednika różni się jednak w bardzo wielu elementach, począwszy od zmienionego design zewnętrznego i wewnętrznego, jak również w wielu rozwiązaniach konstrukcyjnych. Jest niezwykle cichy, nie emituje spalin, wyróżnia się nowoczesnym wyglądem ?tak w największym skrócie można opisać Solarisa z napędem elektrycznym. Przyjrzyjmy się jednak szczegółom tego niezwykle zaawansowanego technicznie pojazdu.

Jednym z głównych wyzwań, przed jakim stanęli konstruktorzy Solarisa była redukcja masy pojazdu. Zostało to wymuszone przede wszystkim przez wagę zamontowanych baterii służących do magazynowania energii. W praktyce oznacza to zastąpienie części poszycia bocznego autobusu panelami z włókna węglowego (jako pierwsza firma na święcie!), niezwykle lekkimi a jednocześnie wytrzymałymi. Z włókna węglowego wykonano także tylną pokrywę komory, w której umieszczono układ napędowy i baterie magazynujące energię do napędzania pojazdu. Ponadto znaczne oszczędności w masie pojazdu znaleziono w cieńszych niż standardowe szybach oraz nowym materiale, z którego wykonano podłogę autobusu. Zamiast sklejki użyto drewna mahoniowego. Nowy materiał zastosowano także do wykonania klap kanałów powietrza ?Foamed ACM. Lżejsze są również siedzenia dla pasażerów. Kilkanaście kilogramów zaoszczędzono również na aluminiowych, a nie stalowych felgach. Wreszcie, autobus zupełnie pozbawiony jest płynów eksploatacyjnych i zbiorników z tradycyjnym paliwem, co pozwoliło zredukować masę w tym elemencie aż o 300 kg. Ostatecznie po dołożeniu do tej ?odchudzonej konstrukcji autobusu?baterii o wadze 1400 kg, autobus jest tylko nieznacznie cięższy w porównaniu z tym samym typem pojazdu o napędzie spalinowym.

Zastosowanie napędu elektrycznego zredukowało wielkość komory silnika, co z kolei pozwoliło na przesunięcie tylnej osi aż o 310 mm do tyłu. Dzięki temu wewnątrz autobusu uzyskano powiększoną przestrzeń dostępną z niskiej podłogi, w której zamontowano dodatkowe siedzenia dla pasażerów. W prezentowanym pojeździe prototypowym liczba siedzeń wynosi 26+1. Dostępna jest również wersja z 29+2+1 miejscami siedzącymi. Dostawcą osi napędowej autobusu jest firma DANA, natomiast oś przednia to znane rozwiązanie firmy ZF. Sercem układu napędowego elektrycznego Solarisa jest cztero-polowy asynchroniczny silnik trakcyjny dostarczony przez firmę Vossloh Kiepe o mocy 120 kW. Energia do napędzania silnika trakcyjnego zgromadzona jest w dwóch bateriach o wadze 700 kg każda. Dostawcą baterii jest polska firma Wamtechnik z Warszawy. Zastosowane baterie litowe mają napięcie znamionowe 600 Volt i gromadzą energię o wartości 120 kWh. Magazyny energii chłodzone są cieczą. Wartość energii zgromadzona w bateriach, zamontowanych w elektrycznym Solarisie Alpino, pozwala na przejechanie do 100 km w trybie SORT1 i SORT2. Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość 50 km/h. Energia zgromadzona w bateriach stanowi źródło ?paliwa?nie tylko dla układu napędowego: dostarcza również energię dla wszystkich innych układów w autobusie, w tym wspomagania kierowniczego, ogrzewania i wentylacji czy sterowania elektrycznymi drzwiami. Wszystkie układy
w autobusie, które zwykle napędzane są z wykorzystaniem kompresorów napędzanych z silnika spalinowego musiały zostać zastąpiono elektrycznymi rozwiązaniami. Baterie ładowane są poprzez złącze typu plug-in firmy Walter, zastosowane po raz pierwszy w hybrydowym Urbino 18. Ich napełnienie z terminala ładowania 3 x 400 V 63A trwa do 4 godzin przy założeniu, że baterie są całkowicie rozładowane. Baterie ładowane są także poprzez odzysk energii kinetycznej z hamowania w tzw. procesie rekuperacji. Autobus wyposażono w energooszczędne oświetlenie typu LED. Dotyczy to zarówno lamp wewnątrz pojazdu, jak i świateł zewnętrznych.

Kierowca autobusu elektrycznego ma do dyspozycji kabinę wyposażoną w pulpit dotykowy, który oprócz podstawowych parametrów informuje - na ekranach LCD - o stanie pracy układu elektrycznego, jak również o poziomie naładowania baterii. Poprzez dotykowe ekrany kierowca może sterować wszystkimi parametrami: od ogrzewania po radio. Prezentowany na targach Transexpo w Kielcach oraz na targach Busworld w belgijskim Kortrijk autobus to pojazd prototypowy. Jest on częścią programu ?Pierwszy w Europie polski autobus elektryczny firmy Solaris?, który w 30% został dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Kolejny egzemplarz autobusu w zmienionej specyfikacji - miedzy innymi z klimatyzacją ?powstanie w połowie 2012 roku. Autobus elektryczny będzie testowany w regularnym ruchu miejskim przez klientów. Jednym z pierwszych użytkowników będzie poznańskie MPK. Produkcja seryjna przewidziana jest od roku 2013. ?Uważam, że to prawdziwa rewolucja w komunikacji miejskiej, a przynajmniej duży krok w kierunku zmiany myślenia o pojazdach elektrycznych??mówi Solange Olszewska. - ?Jeszcze niedawno wydawały się one odległą wizją przyszłości. Jednak my już dzisiaj prezentujemy taki pojazd, który mamy nadzieję uczyni nasze miasta bardziej przyjaznymi dla mieszkańców, ograniczając hałas i emisję szkodliwych spalin??dodaje Olszewska.
Dane techniczne
Dane ogólne
Długość: 8 900 mm
Szerokość: 2 400 mm
Wysokość: 3 250 mm
Liczba osi: 2
Rozstaw osi: 4 380 mm
Liczba drzwi: 2
Układ drzwi: 1-2
Wysokość podłogi w I drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w II drzwiach: 320 mm
Liczba miejsc siedzących (w zależności od wyposażenia): 21-29 + 1
Silnik: elektryczny, czteropolowy, asynchroniczny
Moc: 120 kW (163 KM)
Maksymalny moment obrotowy: 1400 Nm
Baterie: litowe-jonowe
Zapas energii: 120,9 kWh
Napięcie znamionowe: 600V
Masa baterii: 1400 kg
Zasięg na jednym ładowaniu: ok. 100 km
Czas ładowania 0-100%: ok. 4h
Konstrukcja szkieletu: ze stali nierdzewnej
Pokrycie ścian bocznych: ze stali nierdzewnej i włókna węglowego
Oś przednia: ZF RL 55 EC
Oś napędowa: DANA G150


źródło: Infobus.pl
NIE dla ACTA!
kulikowski
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 894
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Solaris

Postprzez kulikowski » sobota, 23 listopada 2013, 05:38

http://infobus.pl/text.php?id=60313
Infobus.pl napisał(a):Solaris i 175 autobusów dla Rygi
2013-11-22 10:39:41
Aleksander Kierecki

Obrazek
Obrazek

Solaris Bus &Coach wzmacnia swoją pozycję w krajach nadbałtyckich. Przewoźnik Rigas Satiksme ze stolicy Łotwy zamówił aż 175 szt. autobusów marki Solaris, w tym 115 szt. Urbino 18 i 60 szt. Urbino 12. Wszystkie będą wyposażone w silniki Diesla spełniające normę Euro 6. W tegorocznym przetargu na dostawę taboru wzięły udział łącznie 4 firmy, a złożone w październiku odwołania od decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty (m.in. przez Mercedes-Benz) przesunęły w czasie moment podpisania umowy na dostawę autobusów. Znacznie wcześniej, bo już w maju br., zawarto kontrakt na zakup 125 szt. przegubowych trolejbusów, które Solaris dostarczy we współpracy z czeską firmą Škoda Electric. Realizacja dostaw przewidziana jest na lata 2014-2018. Co ważne ?oba zamówienia dodatkowo zakładają opcję rozszerzenia zamówienia o 30%. ??Jesteśmy dumni z obu podpisanych kontraktów i dziękujemy naszemu łotewskiemu partnerowi Rigas Satiksme, któremu dostarczamy pojazdy już od 2001 roku, za kolejny raz okazane zaufanie. Ta długofalowa współpraca jest dla nas potwierdzeniem jakości i niezawodności naszych autobusów oraz trolejbusów. Cieszymy się, że będzie ona w tak imponujący sposób kontynuowana?- mówi Martin Gruber, Członek Zarządu Solaris Bus &Coach ds. Sprzedaży, After Sales, Marketingu i Zapewnienia Jakości.

Do tej pory firma Solaris dostarczyła na Łotwę 253 autobusów i trolejbusów, z czego 30 pojazdów zasiliło flotę miasta Daugavpils, a 225 szt. dotarło do Rygi. Stołeczny przewoźnik eksploatuje 66 szt. autobusów Urbino 12 (rocznik 2001), 49 szt. Urbino 15 (rocznik 2002), 57 szt. Urbino 18 (rocznik 2002) oraz 52 szt. Trollino 18 (rocznik 2005). Do tego dochodzi jeszcze jeden autobus turystyczny Solaris Vacanza, który realizuje okazjonalne przewozy turystyczne. Łącznie Rigas Satiksme dysponuje flotą 476 szt. autobusów, 354 szt. trolejbusów i 267 szt. tramwajów. W strukturze autobusowego taboru oprócz polskiej marki Solaris (173 szt.) wyraźnie są tutaj obecne pojazdy z logo trójramiennej gwiazdy. Łotewski przewoźnik ma w swojej flocie ok. 200 szt. autobusów Mercedes-Benz, w tym zarówno niskopodłogowe modele Citaro (50 szt. w wersji 12 m i 60 szt. w wersji 18 m), jaka i średniopodłogowe Conecto (68 szt. w wersji 12 m i 26 szt. w wersji 18 m). Pozostałą część floty tworzy mozaika rozmaitych marek, gdzie najsilniejszą pozycją ma model Ikarus EAG E91 (ok. 50 szt.)

W zakresie taboru trolejbusowego dominującą marką na ulicach stolicy Łotwy jest Škoda, która w 2007 r. zrealizowała tutaj potężne zamówienie 150 szt. pojazdów w wersji 12 m ?Škoda-Irisbus 24Tr. Teraz czeska firma ?dołożyła?do tego tegoroczny kontrakt na 125 szt. przegubowych pojazdów Škoda-Solaris 27 Tr i tym samym ugruntowała swoją pozycję na łotewskim rynku. Najnowsze pojazdy produkowane w kooperacji z polskim Solarisem będą sukcesywnie dostarczane ciągu najbliższych 5 lat, a pierwsze egzemplarze mają dotrzeć do klienta już za rok. ??Trolejbusy będą wyposażone w pomocniczy silnik wysokoprężny przeznaczony do jazdy poza siecią. Pojazdy będą miały również klimatyzację i nowoczesny system informatyczny, w tym urządzenia do liczenia pasażerów?- opisuje Karel Majer, szef Škoda Electric Trolley. Warto podkreślić, że to trzeci ogromny kontrakt na dostawę trolejbusów marki Škoda podpisany w tym roku. Wartość dostaw dla Sofii (50 szt. z Solarisem), Bratysławy (80 szt. z SOR) i Rygi (125 szt. z Solarisem) to ok. 4,4 mld euro. Najnowsze trolejbusy dla Rygi zastąpią w pierwszej kolejności 66 szt. najstarszych trolejbusów, które osiągnęły wiek 12 lat (w tym 44 szt. 18-metrowych i 22 szt. 12-metrowych). Statystyki pokazują, że liczba pasażerów przewożonych przez trolejbusy w Rydze rośnie z roku na rok. W ciągu ostatnich trzech lat wzrosła o prawie 2 mln - z 44,4 milionów w 2010 roku do 46,2 milionów w 2012 roku. W tej sytuacji największą bolączką trolejbusowego transportu jest przepełnienie taboru i stąd decyzja zakupie nowych pojazd o bardzo dużej pojemności.

źródło: Infobus.pl
NIE dla ACTA!
Jelczu
 
Posty: 1
Dołączył: czwartek, 23 listopada 2017, 15:53

Re: Solaris

Postprzez Jelczu » piątek, 24 listopada 2017, 19:36

Witam serdecznie!
Mam pytanie odnośnie zagadnienia technicznego w SU18 Iii generacji.
W modelach ze skrzynią ZF, gdzie znajduje się sterownik skrzyni biegów?
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1518
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Solaris

Postprzez zbyrus » sobota, 25 listopada 2017, 13:50

Baterie o wadze blisko 1,4 tony w autobusie o długości niespełna 9 metrów? I to zasięg zaledwie 100 km!? Nonsens. Niech na razie nie eksperymentują z tymi elektrobusami. Są ciężkie (akumulatory), mają mały zasięg (zwłaszcza zimą), są wolniejsze. Najlepszy jest jednak Diesel, ale Euro-6, eksploatowany możliwie ekologicznie i ekonomicznie (jazda na jak najwyższym biegu, czyli szybka, zminimalizowanie liczby zatrzymań - czyli bezwzględnie zielona fala dla autobusów).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Poprzednia strona