"Ogórek"

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Mig
 
Posty: 396
Dołączył: sobota, 14 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Wrocław
Avatar użytkownika

Postprzez Mig » wtorek, 6 stycznia 2004, 12:10

Jelcz Karosa, czyli "ogórek"... Niegdyś popularny, dziś uważany za zabytek. Czy jednak nie zachowały się "ogórki", które do dnia dzisiejszego wykonują kursy planowe PKS lub przewozy pracowników?
Dostałem od kolegi małą fotografię. Widnieje na niej Jelcz 043 (albo 044) w barwach błękitno-białych (jak dawna wersja PKS-owska). Posiada nowe (białe) tablice rejestracyjne o numerach CBY K983 (co świadczy, że autobus został niedawno zarejestrowany gdzieś w okolicach Bydgoszczy). Najciekawsze jest jednak to, że autobus posiada żółte emblematy PKS i z boku również małą żółtą naklejkę z nazwą miasta, gdzie się ten PKS znajduje. Natomiast w górnym rogu prawej przedniej szyby widnieje tablica kierunkowa - CHEŁMNO. Typowy kursowy autobus PKS-u. Czy posiada ktoś z Was informacje na jego temat a także na temat innych "ogórków", które znajdują się jeszcze w czynnej eksploatacji (pomijam odremontowane zabytki)?
seba
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1162
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2003, 02:00
Lokalizacja: Toruń
Avatar użytkownika

Postprzez seba » wtorek, 6 stycznia 2004, 15:19

[quote="Mig"]Jelcz Karosa, czyli "ogórek"... Niegdyś popularny, dziś uważany za zabytek. Czy jednak nie zachowały się "ogórki", które do dnia dzisiejszego wykonują kursy planowe PKS lub przewozy pracowników?
Dostałem od kolegi małą fotografię. Widnieje na niej Jelcz 043 (albo 044) w barwach błękitno-białych (jak dawna wersja PKS-owska). Posiada nowe (białe) tablice rejestracyjne o numerach CBY K983 (co świadczy, że autobus został niedawno zarejestrowany gdzieś w okolicach Bydgoszczy). Najciekawsze jest jednak to, że autobus posiada żółte emblematy PKS i z boku również małą żółtą naklejkę z nazwą miasta, gdzie się ten PKS znajduje. Natomiast w górnym rogu prawej przedniej szyby widnieje tablica kierunkowa - CHEŁMNO. Typowy kursowy autobus PKS-u. Czy posiada ktoś z Was informacje na jego temat a także na temat innych "ogórków", które znajdują się jeszcze w czynnej eksploatacji (pomijam odremontowane zabytki)?

Czy o to ci chodzi?? http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/tournee.php?p=27389
Jeżeli tak to informuje cię że jest to nabytek TMMB (Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy). Zbierają oni z całej Polski rózne takie autobusy i tworzą coś na podobieństwo muzeum. Narazie autobusy stoją pod chmurką w Bydgoszczy na placu przy zajezdni prywatnej firmy komunikacyjnej "Forbus". Są tam jeszcze inne okazy, kilka ogórków, Berliet PR100, PR180, Ikarusy i inne. Popatrzcie na to foto http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/tournee.php?p=32279 mniam :D
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » wtorek, 22 lutego 2005, 18:41

A może ktoś z Forumowiczw wie, czy gdziekolwiek w Polsce jest jakiś przegubowiec AP-021 lub AP-02 (o tego ostatniego chyba jeszcze trudniej)? Jeśli są elementy, to powinno się odbudować choćby 1 egzemplarz.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Kojak
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1122
Dołączył: niedziela, 14 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Kraków
Avatar użytkownika

Postprzez Kojak » wtorek, 22 lutego 2005, 20:39

Kiedys stał przed zajezdnią "Płaszów" w Krakowie, niestety spalił się, jego losy są nieznane.
[color=#FF0000]Who loves you baby? We're all born bald, baby.[/color]
Lestat
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 743
Dołączył: sobota, 10 kwietnia 2004, 00:43
Lokalizacja: Kraków - Bieńczyce (duchem)
Avatar użytkownika

Postprzez Lestat » środa, 23 lutego 2005, 13:05

[quote="Kojak"]Kiedys stał przed zajezdnią "Płaszów" w Krakowie, niestety spalił się, jego losy są nieznane.


goliłem sie nim rok temu :wink:
PawelE
 
Posty: 18
Dołączył: piątek, 17 września 2004, 15:41
Lokalizacja: Warszawa/Radom

Postprzez PawelE » poniedziałek, 14 marca 2005, 19:55

[quote="Lestat"][quote="Kojak"]Kiedys stał przed zajezdnią "Płaszów" w Krakowie, niestety spalił się, jego losy są nieznane.


goliłem sie nim rok temu :wink:


Nawet jeśli to może kiedyś jeszcze jakiś powstanie - przecież ZTCW to krakowski 341 też jest przeróbką z wersji 043 (nie jest to oryginalny Mex). Nie piszę tego absolutnie jako zastrzeżenie, bo zrobiony jest tak, że mucha nie siada :D
A na takiej samej zasadzie może kiedyś ktoś z dwóch resztek ogórków zrobi replikę przeguba. Fajnie by było...

PE
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » wtorek, 15 marca 2005, 15:33

Wątpię, żeby krakowski 431 był przeróbką z 043. Przecież MEX ma zupełnie inną szerokość drzwi (a to już jest inna budowa nadwozia), ma inne wymiary poszczególnych okien, np. okna umieszczone bezpośrednio przed przednimi drzwiami w MEX-ach są węższe niż w 043, a to za sprawą szerszych drzwi w MEX-ach. Podobnie jest z oknem umieszczonym bezpośrednio przed tylnymi drzwiami.
Natomiast silnik, sprzęgło, skrzynia biegów, most napędowy i w ogóle całe podwozie są w obu wersjach [color=red]IDENTYCZNE[/color].
Poza tym, pierwsze przegubowe "ogórki" (AP-02, czyli te dłuższe) powstały przez złączenie dwu starych pojedynczych "Ogórków" (w przednim członie odcięto tył, w tylnym odcięto przód). Tych AP02 dużo było w Warszawie (na filmach fabularnych, których akcja toczy się w stolicy widać pełno tego), natomiast w Krakowie było ich podobno bardzo mało (osobiście nigdy nie widziałem go na ulicy, natomiast sporo było krótszej wersji, czyli AP-021).
Może by więc naśladując warszawską zajezdnię z dwu starych ogórów zrobić jednego AP-02?
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
jelcz392
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 569
Dołączył: sobota, 31 maja 2003, 02:00
Lokalizacja: Zamość
Avatar użytkownika

Postprzez jelcz392 » niedziela, 29 maja 2005, 19:56

Dnia 23 maja, okolo 17:55, w Mianowicach,koło Słupska, widziałem czerwonego "ogórka" o początkowym numerze ZPL xxxx, nr boczny 601, z Polic , jak pomykał w stronę Lęborka z samym kiermanem.
miker0
 
Posty: 266
Dołączył: środa, 12 czerwca 2002, 02:00
Lokalizacja: MOSINA K/POZNANIA

Postprzez miker0 » sobota, 1 października 2005, 21:03

Witam wszystkich po długiej przerwie. Gdzieś juz pisałem o tym, że w Poznaniu KSK ma ogórka. Widziałem go dzisiaj na drodze. Jest po remoncie. Dostał nowy lakierek i prezentuje sie bdb. Zaczyna panować moda na posiadanie ogórka przez przedsiębiorstwa komunikacyjne :) :) Wcześnie jeździł sporadycznie w czasie festiwalu teatralnego nad Maltą, Jego stan był raczej kiepski, a teraz odzyskał dawny blask i zachował tradycyjne firmowe (biało-niebieskie) malowanie.
Gdyby Bóg był zwolennikiem przedniego napędu, człowiek chodziłby na rękach.No Ford No Fun
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 939
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

pytanie

Postprzez kulikowski » wtorek, 27 marca 2007, 13:41

Gdzieś widziałem zdjęcia zabytkowego "ogórka" w wersji cabrio. Czy ktoś wie coś więcej na ten temat ?
-AK.
Adam3k
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1185
Dołączył: sobota, 20 grudnia 2003, 19:01
Lokalizacja: Wrocław
Avatar użytkownika

Postprzez Adam3k » wtorek, 27 marca 2007, 15:13

We Wrocławiu jeżdzą dwa takie, jednak są to przeróbki ze zwykłego ogórka (zdjęcie: http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-95307.html). Tak wyglądał fabryczny kabriolet: http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-64685.html . Niestety, żaden się nie zachował :(
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 939
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez kulikowski » piątek, 18 lutego 2011, 14:14

[quote]1960 Jelcz-Karosa 706 RTO MEX (solówka-montaż):
[url=http://www.przegubowiec.com/images/stories/katalog/stare/rto706.JPG][img]http://www.przegubowiec.com/images/stories/thumbs/L2hvbWUvcHJ6ZWd1Ym8vcHVibGljX2h0bWwvcHVibGljeXN0eWthL2ltYWdlcy9zdG9yaWVzL2thdGFsb2cvc3RhcmUvcnRvNzA2LkpQRw==.jpg[/img][/url]
(C) Przegubowiec.com

1962 MPA AP62 (przegub składak):
[url=http://www.przegubowiec.com/images/stories/katalog/stare/ap2613_1.JPG][img]http://www.przegubowiec.com/images/stories/thumbs/L2hvbWUvcHJ6ZWd1Ym8vcHVibGljX2h0bWwvcHVibGljeXN0eWthL2ltYWdlcy9zdG9yaWVzL2thdGFsb2cvc3RhcmUvYXAyNjEzXzEuSlBH.jpg[/img][/url]
(C) Przegubowiec.com

1963 Jelcz 272 MEX (solówka):
[url=http://www.przegubowiec.com/images/stories/katalog/stare/mex%20662%2015-09-75.jpg][img]http://www.przegubowiec.com/images/stories/thumbs/L2hvbWUvcHJ6ZWd1Ym8vcHVibGljX2h0bWwvcHVibGljeXN0eWthL2ltYWdlcy9zdG9yaWVzL2thdGFsb2cvc3RhcmUvbWV4IDY2MiAxNS0wOS03NS5qcGc=.jpg[/img][/url]
[img]http://www.przegubowiec.com/images/stories/katalog/stare/mex%20%2015-116.jpg[/img]
[img]http://www.przegubowiec.com/images/stories/katalog/stare/272mexscheme.jpg[/img]
(C) Przegubowiec.com
[url=http://www.youtube.com/watch?v=eYf6k3_Rh1I]warszawski MEX na trasie[/url]
(C) Youtube.com

1964 Jelcz AP 02 (przegub wydłużony):
[url=http://www.przegubowiec.com/images/stories/katalog/stare/ap02-scheme.jpg][img]http://www.przegubowiec.com/images/stories/thumbs/L2hvbWUvcHJ6ZWd1Ym8vcHVibGljX2h0bWwvcHVibGljeXN0eWthL2ltYWdlcy9zdG9yaWVzL2thdGFsb2cvc3RhcmUvYXAwMi1zY2hlbWUuanBn.jpg[/img][/url]
(C) Przegubowiec.com

1967 Jelcz 021 (przegub skrócony):
[img]http://www.przegubowiec.com/images/stories/katalog/stare/mex2352-109.JPG[/img]
(C) Przegubowiec.com


(C) Przegubowiec.com
Youtube.com
NIE dla ACTA!
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez dab » sobota, 19 lutego 2011, 08:42

Podziwiam kierowców miejskich ogórków. Ciągłe mieszanie w niesynchronizowanej skrzyni przez 8-10h. hałas silnika. Czy było wspomaganie sprzęgła?
Diesel sound...
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 900
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Re:

Postprzez mistral » niedziela, 20 lutego 2011, 02:09

[quote="dab"]Podziwiam kierowców miejskich ogórków. Ciągłe mieszanie w niesynchronizowanej skrzyni przez 8-10h. hałas silnika. Czy było wspomaganie sprzęgła?

Wspomagania sprzęgła nie było. Z tym mieszaniem w skrzyni nie było tak źle.
Jak zaczynałem pracę kierowcy autobusu w 1974roku, zdarzyło mi się kilka razy jechać OGÓRKIEM bez wspomagania kierownicy.
Mieszanie w skrzyni biegów, to była pestka przy tym. Ręce prawie wyrwane.
Pierwsze mechanizmy wspomagania kierownicy były pneumatyczne. Zjeżdżając spod Morskiego Oka, trzeba było stanąć kilka razy i poczekać aż sprężarka uzupełni powietrze.
Ale te autobusy miały duszę. Obecne nie mają, wystarczy tylko dusić na gaż; resztę załatwiają przekaźniki, automaty, elektronika, no, może nie do końca... .
POZDRAWIAM
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez dab » poniedziałek, 21 lutego 2011, 19:01

Jak był skonstruowany przegub w Jelczach AP-02 i AP-021?
Diesel sound...
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz