"Ogórek"

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Re:

Postprzez zbyrus » czwartek, 3 listopada 2011, 22:44

[quote="mistral"]Pierwsze mechanizmy wspomagania kierownicy były pneumatyczne. Zjeżdżając spod Morskiego Oka, trzeba było stanąć kilka razy i poczekać aż sprężarka uzupełni powietrze.
POZDRAWIAM

Autobusy te nieźle radziły sobie w terenach górskich, m. in. za sprawą dużego MOMENTU OBROTOWEGO. Nieraz widziało się, jak Autosan H-9-20 ledwie wdrapywał się na byle wzniesienie na "Zakopiance", także Sanosy byle wzniesienie do Zakopanego pokonywały z szybkością 20 km/h a "ogórki" łatwo wyprzedzały te autobusy. Widać, jak ważny jest moment obrotowy. Przecież Autosan miał niewiele mniejszą moc silnika od "Ogórka" a sam był od niego lżejszy, więc nawet miał lepszy stosunek mocy do masy, ale moment obrotowy miał o niebo mniejszy. Sanos - duży i ciężki autobus, moc silnika niezbyt duża (na płaskim mógł jechać - jak na owe czasy - bardzo szybko, ale pod górę ledwie ciągnął). Najlepiej sobie z górami radziły te zmoderniozwane "ogórki", czyli Jelcze 0-44 (mocniejszy silnik Leylanda, skrzynia 6-biegowa z "nadbiegiem", wolniejszy most).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 900
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re:

Postprzez mistral » czwartek, 3 listopada 2011, 23:21

Masz rację Zbyrus. Doświadczyłem tego osobiście za kierownicą "ogórka" wielokrotnie. Przecież kiedys wjeżdżało sie pod samo Morskie Oko.
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez zbyrus » czwartek, 19 lipca 2012, 16:27

W Krakowie odbudowano przegubowego "ogórka" Jelcz AP-021 i w niedzielę będzie jeździł na "odwieszonej" na jeden dzień linii 132 wg specjalnego rozkładu jazdy.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez dab » piątek, 20 lipca 2012, 16:50

Zbyrus wiesz coś więcej o autobusie od strony technicznej, skąd brano części, co dorabiano itp. Swoją drogą piękny egzemplarz.
Diesel sound...
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez zbyrus » sobota, 21 lipca 2012, 13:42

Co do części, to nie wiem, skąd je brano. Zapewne sporo trzeba było dorabiać. Układ napędowy tego autobusu jest taki sam, jak pojedynczego "ogórka" (silnik o tej samej pojemności i mocy: 11,8 l, 160KM przy 1900 obr./min.; skrzynia taka sama 5-biegowa, gdzie 5-ty bieg jest bezpośredni, most napędowy o przełożeniu 5,62). Tylna oś (skrętna) pochodzi z samochodu ciężarowego Żubr (w dłuższej wersji przegubowego "ogórka" AP-02 pochodziła z francuskiego autobusu). Długośc autobusu 15,88 m. Dięzar własny ok. 12ton. Nominalnie 136 pasażerów, z czego 37 na miejscach siedzących (w niektórych wersjach było 42 miejsc siedzących). Ponieważ silnik był ten sam, co w pojedynczym autobusie Jelcz a masa własna (a tym bardziej dopuszczalna) znacznie większa, przyśpieszenia były gorsze a autobus osiągał co najwyżej 70 km/h.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez zbyrus » sobota, 4 sierpnia 2012, 15:16

Jeszcze jedna sprawa dotycząca "ogórków", raczej pytanie. Otóż wszędzie piszą, że autobus ten w wersji międzymiastowej (Jelcz 043) nie miał bagażników podpodłogowych i bagaże dawało się na dach lub półki nadokienne. Przecież większość spośród tych Jelczy 043 nie miała bagażników dachowych (poza tymi najstarszymi) a w dolnej częsci był napis: "nośność bagażnika xxxkg. Wysokość ładowania 50 cm.". Mnie się jednak wydaje, że w nich były jakieś bagażniki podpodłogowe, ale o umiarkowanej pojemności (w Sanosach były wyższe). Może były o takiej głębokości, jak w Autosanie H-9? A co byłoby w przypadku Jelcza 014 LUX? To już był prawdziwy dalekobieżny a nawet turystyczny, więc musiał mieć bagażniki podpodłogowe (oczywiście jako turystyczny nie był najlepszy, z uwagi na mały zbiornik paliwa, hałas wewnątrz, spowodowany silnikiem w środku, niewielką Vmax. i t. p.).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez dab » sobota, 4 sierpnia 2012, 15:31

Mnie też się wydaje że miały bagażniki. Pamiętam je jeszcze z czasów praktyk w PKS i kojarzę klapy bagażników na dole. Natomiast nie pamiętam co było za tylną klapą, koło zapasowe? a może też jakiś bagażnik.
Diesel sound...
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez zbyrus » sobota, 4 sierpnia 2012, 20:16

Za tylną klapą było koło zapasowe (w międzymiastowych - miejskie nie miały koła, gdyż wymianą kół zajmowało się pogotowie techniczne).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez dab » sobota, 4 sierpnia 2012, 20:39

Ciekawe jak kierowca miał sobie poradzić z wymiana kola na drodze, jak było ono na takiej wysokości. Była jakaś wciągarka czy coś takiego?
Diesel sound...
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1206
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re:

Postprzez kpc21 » sobota, 4 sierpnia 2012, 21:08

Do dziś chyba jest tak, że pojazdy komunikacji miejskiej, jako jeden z nielicznych wyjątków, nie muszą być wyposażone w koło zapasowe.
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 900
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re:

Postprzez mistral » niedziela, 5 sierpnia 2012, 07:57

Koło zapasowe znajdowało się na wysięgniku, który miał je opuszczać. Ale to nie działało. Ja zawsze brałem kilku uczestników wycieczki i pomagali wstawić.
Bagażniki były pod podłogą również, ale niewielkie, takie jak w H-9.
Jeździłem autobusem, który miał drabinkę do wchodzenia na dach i bagażnik na dachu. Ale nie korzystałem z niego, bo nie było potrzeby. Poza tym byłoby to kłopotliwe: zabezpieczenie bagażu przed wypadnięciem linkami i opończą przed deszczem.
POZDROWIENIA z POZNANIA
michal1142
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: Re:

Postprzez michal1142 » niedziela, 5 sierpnia 2012, 23:32

[quote="kpc21"]Do dziś chyba jest tak, że pojazdy komunikacji miejskiej, jako jeden z nielicznych wyjątków, nie muszą być wyposażone w koło zapasowe.


Nie musi. Zresztą nie ma to sensu
busiarzom stop!!!
miłoszek
 
Posty: 2
Dołączył: niedziela, 5 maja 2013, 16:21
Lokalizacja: Kraków

Re:

Postprzez miłoszek » środa, 8 maja 2013, 01:51

Oj tak dobrze pamiętam ogórka się jeździło po Krakowie. Nawet w jednym z nich spotkałem świętej pamięci Pana Wojtka Siemiona. To było to. Każdy chciał siedzieć jak najbliżej kierowcy :) Pamiętam jak dziś osłonę silnika z dywanikiem i pulsujący "przełącznik kierunkowskaz" pulsujący, przypominający kość słoniową :)) no i te kasowniki z wajchą
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez zbyrus » środa, 8 maja 2013, 14:47

Ogórki też miały taką wajchę (po polsku: dźwignię) przypominającą klucz do strojenia fortepianu, ale 2-krotnie większą od niego. To chyba był hamulec górski.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez dab » środa, 8 maja 2013, 16:51

Tak, klapowy na wydech. Zresztą w tych czasach innych nie znano.
Diesel sound...
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz