"Ogórek"

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez zbyrus » niedziela, 21 lipca 2013, 16:42

Dziś w Krakowie jeździ taki przegubowy "ogórek" na specjalnej linii A (historycznej) - na zmianę z pojedynczym "ogórkiem". Miałem okazję wsiąść do tego przegubowca. Wszystko idealnie wykonane, bardzo starannie. Może układ siedzeń nieco inny niż w oryginale i napisali na bocznej ścianie nieco mniej miejsc stojących, niż było pierwotnie (może chodzi o obciążenie a obecnie - jak wiadomo - średnia waga jednej osoby jest większa niż w owych czasach). Był zapełniony a silnik nawet nieźle sobie radził z tym obciążeniem (moc ma niedużą - jak pojedynczy, ale spory moment obrotowy i silnik jest dużej pojemności). Niestety, z rury wydechowej uchodził dosyć duży dym (takie były te autobusy). Widać też wewnątrz, że ten autobus jest węższy niż obecne - w miejscu, gdzie są podwójne siedzenia po obu stronach (nad środkowymi kołami), przejdzie pomiędzy nimi jedna osoba, podczas gdy w Mercedesach czy Solarisach mogą się miną 2 osoby. Kasowniki dali współczesne, nie ma też automatu biletowego (kiedyś w przegubowych ogórkach był, w pojedynczych - nie). Silnik pracował w miarę cicho (jest wolnoobrotowy). W stosunku do obecnych autobusów "rzucają się w oczy" duże koła - jak w Ikarusach. Dobre są te szerokie drzwi w tylnym członie (tuż za przegubem). Swoją drogą, producent powinien był zastosować takie drzwi przede wszystkim w pierwszym członie, gdyż tam są tylko jedne.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
jolaniebieska
 
Posty: 9
Dołączył: piątek, 7 lutego 2014, 14:05

Re:

Postprzez jolaniebieska » piątek, 14 lutego 2014, 11:30

kulikowski
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 936
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez kulikowski » czwartek, 16 października 2014, 21:52

[url]https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/1901698_737478029640821_1804437217966733164_n.jpg?oh=06fc5f9b047d5036db351ea575f8c41a&oe=54C14789[/url]
[img]http://www.polskie-auta.pl/stara/jelcznaprawa.jpg[/img]
[img]http://img191.imageshack.us/img191/1870/jelczkarosa0431960.jpg[/img]
[img]http://gsmk.org.pl/podstrony/tabor_pks/schematy/jelcz_043_s2.png[/img]
[img]http://www.lubus.info/images/stories/taborbus/272mex-scheme2.jpg[/img]

FILM:
[url]https://gloria.tv/media/RTANWCQPcjT[/url]


źródła: Auto Nostalgia via Facebook
Polskie-auta.pl
Motonews.pl
Gsmk.org.pl
Lubus.info
Youtube.com
NIE dla ACTA!
mily_byd
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 540
Dołączył: czwartek, 30 października 2008, 23:47

Re:

Postprzez mily_byd » środa, 18 marca 2015, 16:54

Kto był producentem skrzyni biegów w Ogórkach (272 MEX i 043)?
Lubel
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1230
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez Lubel » czwartek, 19 marca 2015, 17:45

Wiem że była to czeska skrzynia, pozbawiona synchronizacji.
mily_byd
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 540
Dołączył: czwartek, 30 października 2008, 23:47

Re:

Postprzez mily_byd » piątek, 27 marca 2015, 01:26

A nie było czasem tak, że solówka (MEX) miała skrzynię niesynchronizowaną, a przegub (021) miał już synchronizowaną?
No i produkcja czeska - a dokładniej? Własna produkcja skody, czy ktoś inny robił te skrzynie?
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez zbyrus » piątek, 27 marca 2015, 10:40

Nic nie wiem o zróżnicowaniu skrzyń w "solówkach' i przegubowcach. Wiem tylko, że od wersji miejskiej znacznie dłużej produkowano międzymiastową 043, przy czym miała ten sam układ napędowy (łącznie z przełożeniem mostu). Natomiast pod koniec pojawiła się wersja Jelcz 044, z tym samym nadwoziem (czyli także "ogórek"), ale z silnikiem Leylanda (o większej mocy) oraz 6-biegową skrzynią i wolniejszym mostem napędowym (tyle, że VI bieg był nadbiegiem a w skrzyniach 5-biegowych nadbiegu nie było). Większa moc silnika i powolny most powodowały to, że Jelcz 044 doskonale sobie radził z trasami górskimi, stąd też najlepiej nadawał się do obsługi komunikacji lokalnej w okolicy Bukowiny Tatrzańskiej.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez dab » piątek, 27 marca 2015, 18:54

Czeska skrzynia to pewnie Praga, a w wersji sześciobiegowej układ napędowy był z ciężarowego Jelcza 325? Bo jeśli tak to była to już skrzynia S6-90 na licencji ZF.
Diesel sound...
mily_byd
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 540
Dołączył: czwartek, 30 października 2008, 23:47

Re:

Postprzez mily_byd » piątek, 3 kwietnia 2015, 22:44

Dziękuję za informacje
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Ogórek Jelcz a Škoda

Postprzez zbyrus » środa, 16 marca 2016, 15:25

W tych dniach znalazłem w Internecie pewne informacje na temat autobsuów Škoda 706 RTO. Mianowicie Škoda produkowała jest z trzema różnymi mostami napędowymi: przełożenie całkowite 5,62 (dla MEX), 4,88 (dla CAR), 4,42 (dla LUX - turystyczne). Jelcz stosował prawie wyłącznie tylko to wolne (5,62) - zarówno w wersji MEX, jak i CAR. Podobno bardzo niewiele Jeczy "ogórków" miało szybsze przełożenia (pewnie tylko te 014 LUX, ale wątpię, by Jelcz dawał 4,42). Wtedy by wyciągał bez mała setkę.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Poprzednia strona