Solaris

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » środa, 30 kwietnia 2003, 02:16

Czy mnie się tylko wydaje, czy Solaris jest jedyną samowystarczalną firmą produkującą autobusy na polskim rynku? Mam na myśli to, żę produkuje również całe wyposażenie wnętrz - są siedzonka solarisa, są i wyświetlacze solarisa... fajnie :grin:
memphis
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1095
Dołączył: poniedziałek, 15 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S
Avatar użytkownika

Postprzez memphis » środa, 30 kwietnia 2003, 08:10

[quote]
On 2003-04-30 02:16, Locutus napisał:
Czy mnie się tylko wydaje, czy Solaris jest jedyną samowystarczalną firmą produkującą autobusy na polskim rynku? Mam na myśli to, żę produkuje również całe wyposażenie wnętrz - są siedzonka solarisa, są i wyświetlacze solarisa... fajnie :grin:


Jakie siedzonka solarisa, jakie wyświetlacze solarisa?!? Siedzonka są z firmy Ster (fakt, wzór na wyłączność dla Solarisa - ale można zainstalować dowolne inne, nawet z Autometu), a wyświetlacze są jakie sobie zażyczysz.
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1523
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » środa, 30 kwietnia 2003, 20:50

[quote]
On 2003-04-30 08:10, memphis napisał:
[quote]
On 2003-04-30 02:16, Locutus napisał:
Czy mnie się tylko wydaje, czy Solaris jest jedyną samowystarczalną firmą produkującą autobusy na polskim rynku? Mam na myśli to, żę produkuje również całe wyposażenie wnętrz - są siedzonka solarisa, są i wyświetlacze solarisa... fajnie :grin:


Jakie siedzonka solarisa, jakie wyświetlacze solarisa?!? Siedzonka są z firmy Ster (fakt, wzór na wyłączność dla Solarisa - ale można zainstalować dowolne inne, nawet z Autometu), a wyświetlacze są jakie sobie zażyczysz.

Siedzenia, wyświetlacze i. t. p. to nie są istotne (pod względem technicznym) elementy autobusu. Istotny jest <h1>napęd</h1>, czyli silnik, skrzynia, most. A w tych "solarkach" jak o nich mówicie Forumowicze, przełożenia mostu napędowego nie są optymalnie dobrane (wartości znam z czasopism) - zwłaszcza w wersji ze skrzynią ZF (gdy jest 4-biegowy Voith nawet nie są złe). Piszą, że te "Solarki" mają mosty o przełożeniach 6,20, co nie zapewnia ekonomii jazdy. Lepsze byłyby: dla skrzyni ZF 5-biegowej: 5,13, dla Voith (4-biegowej) 5,74, dla 4-biegowej ZF czy 3-biegowej Voith optymalne byłyby 4,54 (ak w Scaniach Omnicity pojedynczych). Te proponowane przeze mnie oczywiście odnosiłyby się do autobusu pojedynczego, do przegubowca dla skrzyń 3-biegowych Voith i 4-biegowych ZF trzeba dać 5,13, a dla 5-biegowych ZF i 4-biegowych Voith 5,74.
Od doboru przełożeń zależy m. in. zużycie paliwa.
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » środa, 30 kwietnia 2003, 23:38

Aha... no to sorry, Memphis, zasugerowałem się gigantycznym logo solarki na każdym siedzeniu. A wyświetlacze gdzieś widziałem bardzo udziwnione i niepodobne ani do mobiteca ani do pixela ani do R&G... więc myślałem, że to ichnie - zwłaszcza że logo solarki wyświetlało. Przepraszam za zamieszanie.

Zbyrus! Silentium!
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » czwartek, 1 maja 2003, 00:26

A przy okazji: jakiej firmy sa tablice informacyjne LCD montowane w solarkach dla BVG Berlin? Można prosić linka do ich strony?
memphis
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1095
Dołączył: poniedziałek, 15 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S
Avatar użytkownika

Postprzez memphis » czwartek, 1 maja 2003, 09:11

[quote]
On 2003-04-30 23:38, Locutus napisał:
Aha... no to sorry, Memphis, zasugerowałem się gigantycznym logo solarki na każdym siedzeniu.


Jak dopłacisz to możesz tam mieć swoje logo zapewne...

[quote] A wyświetlacze gdzieś widziałem bardzo udziwnione i niepodobne ani do mobiteca ani do pixela ani do R&G... więc myślałem, że to ichnie - zwłaszcza że logo solarki wyświetlało. Przepraszam za zamieszanie.


Jakby się producent autobusów miał zajmować produkcją wyświetlaczy to by daleko nie zajechał... A, że się logo wyświetlało - co za problem zaprogramować COKOLWIEK na wyświetlaczu?
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1523
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » wtorek, 20 maja 2003, 16:45

[quote]
On 2003-05-01 09:11, memphis napisał:
[quote]
On 2003-04-30 23:38, Locutus napisał:
Aha... no to sorry, Memphis, zasugerowałem się gigantycznym logo solarki na każdym siedzeniu.


Jak dopłacisz to możesz tam mieć swoje logo zapewne...

[quote] A wyświetlacze gdzieś widziałem bardzo udziwnione i niepodobne ani do mobiteca ani do pixela ani do R&G... więc myślałem, że to ichnie - zwłaszcza że logo solarki wyświetlało. Przepraszam za zamieszanie.


Jakby się producent autobusów miał zajmować produkcją wyświetlaczy to by daleko nie zajechał... A, że się logo wyświetlało - co za problem zaprogramować COKOLWIEK na wyświetlaczu?

Wczoraj musiałem być w Warszawie i miałem okazję przejechać się Solarisem. Nienajlepiej wykonany, choć ładnie w środku wykończony. Skrzypi kabina kierowcy, źle dobrane przełożenia mostu - stale silnik pracuje na wysokich obrotach (fatalny program skrzyni biegów). Generalna ocena: 3.
Leszek Matula
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 1675
Dołączył: czwartek, 15 sierpnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Oświęcimia
Avatar użytkownika

Postprzez Leszek Matula » wtorek, 20 maja 2003, 17:09

[quote]
On 2003-05-20 16:45, zbyrus napisał:
[quote]
Wczoraj musiałem być w Warszawie i miałem okazję przejechać się Solarisem. Nienajlepiej wykonany, choć ładnie w środku wykończony. Skrzypi kabina kierowcy, źle dobrane przełożenia mostu - stale silnik pracuje na wysokich obrotach (fatalny program skrzyni biegów). Generalna ocena: 3.

Ja tez wczoraj bylem w Warszawie i tez jechalem Solarisem ale Ciebie nie slyszałem więc chyba nie jechałeś tym samym co ja :wink:
Ale zgadzam sie co do jednego wszystko w nich skrzypi i to gorzej niż w OmniCity. Byłem tym nie mile zaskoczony.
Pozdrawiam :smile:
Siergiei
 
Posty: 9
Dołączył: poniedziałek, 26 maja 2003, 02:00
Lokalizacja: Ruda Śląska

Postprzez Siergiei » poniedziałek, 26 maja 2003, 15:58

Ja mam okazję jeździć Solarisem Urbino 12 do szkoły w Katowicach codziennie i jakoś nie zauważam wad, które Wy wymieniliście. Na wybojach (których prawdę mówiąc niewiele w K-ce zostało, a jeśli się takie znajdą to nie są to typowe wyrwy w ulicach, które można bez najmniejszego problemu spotkać w stolicy) praktycznie nic nie trzeszczy (przecież w Warszawie to są poligony, a nie ulice, tam by się rozleciał nawet Hummer), autobus ma prawie zawsze zapas mocy, jest szybki (wiem bo jeżdżę do szkoły autostradą), świetnie przyśpiesza (pamiętajmy, że mówimy cały czas o autobusie, a nie samochodzie osobowym), do tego naprawdę superowy dźwięk silnika. Tak "gnojona" skrzynia biegów (5 biegowy automat) działa płynnie i nie haczy, zawsze jest "wrzucony" odpowiedni bieg, kierownicą nie trzeba się dużo nakręcić, aby koła były w położeniu maksymalnie skręconym, hamulce to "żylety", a do tego przyjemna tapicerka, świetny design nadwozia i wnętrza (ach te przyciemniane szyby i reflektory, które kojarzą mi się ze światłami od Punto II). Jedyna rzecz, która mi się w tych autobusach nie spodobała to za słabe wyprofilowanie siedzeń i za krótkie siedziska. Jak dla mnie ocena najwyższa z możliwych.

<font size=-1>[ Ta wiadomość została zmieniona przez: Siergiei dnia 2003-05-26 16:03 ]</font>
memphis
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1095
Dołączył: poniedziałek, 15 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S
Avatar użytkownika

Postprzez memphis » poniedziałek, 26 maja 2003, 16:15

Jeśli chodzi o reakcję Solarisa na wyboje to najlepszym torem doświadczalnym jest hitlerowska autostrada A4 gdzieś w Opolskim - ułożona z płyt betonowych. Miałem okazję tą trasą jechać zarówno solarką, jak i M125M. Solarek wypadł przy Danie jakby po stole jechał (chociaż trzęsło się nieźle).
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » poniedziałek, 26 maja 2003, 18:16

Wy w K-cach macie NIEwyboiste drogi?? Równiejsze niż w Wawie? Trudno mi uwierzyc.... Przecież tam są szkody górnicze...
memphis
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1095
Dołączył: poniedziałek, 15 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S
Avatar użytkownika

Postprzez memphis » poniedziałek, 26 maja 2003, 18:25

[quote]
On 2003-05-26 18:16, Misiek napisał:
Wy w K-cach macie NIEwyboiste drogi?? Równiejsze niż w Wawie? Trudno mi uwierzyc.... Przecież tam są szkody górnicze...


A gdzie ja napisałem, że mamy równe drogi? Co więcej, u nas autobusy komunikacji miejskiej jeżdżą też po drogach nieutwardzonych :wink:
Paweł Adamus
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 934
Dołączył: piątek, 27 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Avatar użytkownika

Postprzez Paweł Adamus » poniedziałek, 26 maja 2003, 18:34

[quote]
On 2003-05-26 18:16, Misiek napisał:
Wy w K-cach macie NIEwyboiste drogi?? Równiejsze niż w Wawie? Trudno mi uwierzyc.... Przecież tam są szkody górnicze...


W Wawie dawno nie byłem, ale wydaje ni się, że mimo wszystko w GOPie drogi są lepsze.
Memphis, popraw mnie jeśli się mylę.
[url=http://www.szukajasi.bee.pl/][img]http://www.adam.dudzik.org.pl/banner.gif[/img][/url]
Siergiei
 
Posty: 9
Dołączył: poniedziałek, 26 maja 2003, 02:00
Lokalizacja: Ruda Śląska

Postprzez Siergiei » poniedziałek, 26 maja 2003, 19:24

Mamy szkody górnicze, ale drogi (w K-ce) są naprawdę dobre. Mówię serio. Większość posiada nową nawierzchnię i i nie ma na co narzekać. Do tego oznakowanie. Świetne. Byłem w Krakowie i nie dość, że marna nawierzchnia dróg to oznakowanie również do d... . Teraz w K-ce realizowane są potężne (i niezwykle drogie) inwestycje w infrastrukturę drogową. W stolicy to już koszmar nie do opisania. Przecież tam nie da się szybko jeździć. Wszystko się pourywa. A w K-ce ludzie posiadający auta sportowe (np. nowe Porshaki, BMW, Mercedesy i inne) nie obawiają się najwyraźniej jeździć swoimi samochodami, skoro aby ujżeć taki samochód nie trzeba się specjalnie wysilić. Chyba ci ludzie zdają sobie sprawę po co wydają setki tys. złotych. Chyba nie po to, aby te maszyny stały w garażu. Wręcz przeciwnie. I to widać.
memphis
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1095
Dołączył: poniedziałek, 15 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Josephsdorf-O/S
Avatar użytkownika

Postprzez memphis » poniedziałek, 26 maja 2003, 20:51

[quote]
On 2003-05-26 19:24, Siergiei napisał:
Mamy szkody górnicze, ale drogi (w K-ce) są naprawdę dobre. Mówię serio. Większość posiada nową nawierzchnię i i nie ma na co narzekać. Do tego oznakowanie. Świetne.


Ktoś kiedyś mądrze powiedział, że po Uszoku w Katowicach tylko drogi pozostaną. Dlaczego nie inwestuje się w remonty torowisk tramwajowych na przykład? Dlaczego instaluje się sygnalizacje świetlnej utrudniające życie WSZYSTKIM użytkownikom dróg, a już przede wszystkim tramwajom (Kościuszki/Poniatowskiego, al.Korfantego/Słoneczna). Na Słoneczej po remoncie i przesunięciu zatoki przystankowej wywalono przejście dla pieszych na drugi koniec pętli, postawiono płotki i teraz ludzie prawie pod samochody wpadają.
Następna strona
Odpowiedz