San H100

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

jelcz392
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 569
Dołączył: sobota, 31 maja 2003, 02:00
Lokalizacja: Zamość
Avatar użytkownika

Postprzez jelcz392 » wtorek, 5 sierpnia 2003, 16:01

Wszyscy pamietają "ogórki" ,które zautobusowały swego czasu nasz kraj,a czy pamięta ktoś o jego mniejszym bracie,rodem z Sanoka? Wszak do mniejszych miast nie przydzielano wg. rozdzielnika jelczy, tylko właśnie sany H100B.Jelcze zdarzały się sporadycznie.Miały charakterystyczny dzwięk silnika,podobny do niektórych starów.Wyzsze osoby stojące na tylnym pomoście przy drzwiach,musiały pochylać głowę ,bo dach miał obłe kształty.Przy tylnym wejściu, prostopadle do kierunku jazdy było pojedyncze siedzenie,na którym urzędowal kiedyś konduktor(tego to nie pamietam).To było "moje" miejsce i byłem bardzo zły,gdy ktoś na nim siedział.
Ciekawy był mechanizm otwierania drzwi.Przy drzwiach szoferki,po lewej rece kierowcy znajdowala się taka skrzynka z dwoma wajchami.Wajcha na dół -drzwi otwarte,wajcha do góry-zamknięte.O ile pamietam to drzwi otwierał jakiś silownik leżący na podlodze koło drzwi i jakos z nimi połączony.
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 900
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Postprzez mistral » wtorek, 5 sierpnia 2003, 17:38

Karierę kierowcy autobusowego rozpoczynałem w 1974roku, właśnie jako kierowca takiego autobusu, ale w wersji turystycznej.
Silnik polskiej konstrukcji S-560 wysokoprężny, fotele lotnicze - odchylane oparcia. Drzwi przednie i tylne trzaskane jak w produkowanych do chwili obecnej H-9.
Zastąpiły je AUTOSANY H-9, a wyparły z turystyki sprowadzane do biur podróży jugosłowiańskie TAMy.
Co do sposobu sterowania drzwi w wersji miejskiej autobusu SAN H-100, opisanego przez kolegę JELCZ 392, to zamykanie odbywało się poprzez odprężanie sprężyny w siłowniku, a otwieranie poprzez ściskanie sprężyny w siłowniku. Dokładnie tak działają obecne siłowniki tylnych hamulców - uruchamiające hamulec postojowy. Czyli coś co zostało w Polsce wymyślone przeszło 30 lat temu, jest stosowane do dziś w podobnym urządzeniu.
POZDTRAWIAM

<font size=-1>[ Ta wiadomość została zmieniona przez: mistral dnia 2003-08-05 17:48 ]</font>
jelcz392
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 569
Dołączył: sobota, 31 maja 2003, 02:00
Lokalizacja: Zamość
Avatar użytkownika

Postprzez jelcz392 » środa, 6 sierpnia 2003, 17:36

Pamiętam,że najpierw montowali w tych miejskich takie siedzenia z dużą ilością gąbki,a w ostatnich egzemplarzach były siedzenia typu deska, takie jak potem w autosanach H9-35.
Krzychu
 

Postprzez Krzychu » piątek, 8 sierpnia 2003, 09:32

Trochę fotek Sanów H100B z Piotrkowa Trybualskiego, Tomaszowa Mazowieckiego i Radomska jest na mojej stronie internetowej: http://www.komunikacjapt.republika.pl
Rodzynkiem jest SAN H100B #4 MZK Piotrków Trybunalski: http://www.komunikacjapt.republika.pl/pt4.html. Od 1971 r. jeździł w MZK Piotrków Tryb., następnie został kupiony przez PEDiM, a od 20 lat stoi u mojej babci w Kole k. Piotrkowa Tryb. jako komórka wraz z drugim - H100A ex PKS Skierniewice 119306 exex PKS Tomaszów Maz.

<font size=-1>[ Ta wiadomość została zmieniona przez: Krzychu dnia 2003-08-08 09:41 ]</font>
Krzychu
 

Postprzez Krzychu » piątek, 8 sierpnia 2003, 09:40

Fotki SANów H100B są pod: Tabor historyczny:
Piotrków Trybunalski: #4, 14, 16', 28', 43, San H100B.
Radomsko: #17.
Tomaszów Mazowiecki: #10, 22', 33, 48, San H100B.
Na stronie są też inne fotki starych autobusów: Star N52, San H01B, San H25B, Ikarus 556.
jelcz392
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 569
Dołączył: sobota, 31 maja 2003, 02:00
Lokalizacja: Zamość
Avatar użytkownika

Postprzez jelcz392 » czwartek, 14 sierpnia 2003, 02:19

No i czyż te sany nie są piękne? I komu one przeszkadzały?
jelcz392
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 569
Dołączył: sobota, 31 maja 2003, 02:00
Lokalizacja: Zamość
Avatar użytkownika

Postprzez jelcz392 » czwartek, 14 sierpnia 2003, 02:22

A san H 100 w wersji podmiejskiej(klamkowiec),"prawie nówka" stoi sobie w Jeżyczkach koło Darłowa.Ma nawet koła i rejestrację i służy tubylcowi za komórkę! Zgroza!
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » czwartek, 14 sierpnia 2003, 13:38

[quote]
On 2003-08-14 02:19, jelcz392 napisał:
No i czyż te sany nie są piękne? I komu one przeszkadzały?

Jak chodziłem do 2-giej klasy podstawówki to mnie (i całą lasę) taki San woził na pływalnię. Był to rok. 1975.
poha.inc
<i>BusForum</i>
 
Posty: 612
Dołączył: niedziela, 3 sierpnia 2003, 02:00
Lokalizacja: W-ch
Avatar użytkownika

Postprzez poha.inc » czwartek, 28 sierpnia 2003, 14:01

Heh, u nas tez sie zdarzalo jezdzic swiniowozami, ale jakos nie kojarze ich :wink:
MPK Walbryzch mialo kiedys na stanie H25 i H27 :wink:
[url=http://groups.google.pl/group/pl.misc.transport.miejski/msg/133ecae8a49ca99f?dmode=source]http://transport.asi.pwr.wroc.pl/[/url]
dalnlod
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 933
Dołączył: sobota, 16 marca 2002, 02:00
Lokalizacja: Słupsk

Postprzez dalnlod » czwartek, 28 sierpnia 2003, 23:17

A nie wiesz może gdzie wcześniej jeździł ten San? A może wiesz coś o inncy wrakach w okolicy?
http://WWW.BOJKOT-WYBOROW.ORG
jelcz392
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 569
Dołączył: sobota, 31 maja 2003, 02:00
Lokalizacja: Zamość
Avatar użytkownika

Postprzez jelcz392 » czwartek, 28 sierpnia 2003, 23:21

[quote]
On 2003-08-28 23:17, dalnlod napisał:
A nie wiesz może gdzie wcześniej jeździł ten San? A może wiesz coś o inncy wrakach w okolicy?


Niestety,nie wiem gdzie ten san jezdził wcześniej.Na logikę biorąc,powinien w PKS Koszalin, bo Jeżyczki to teren ich działania.A inne wraki nie rzuciły mi się w oczy.
TFZ
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2248
Dołączył: czwartek, 16 października 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Postprzez TFZ » poniedziałek, 22 marca 2004, 16:28

[quote="jelcz392"]A san H 100 w wersji podmiejskiej(klamkowiec),"prawie nówka" stoi sobie w Jeżyczkach koło Darłowa.Ma nawet koła i rejestrację i służy tubylcowi za komórkę!

Może jakieś towarzystwo byłoby zainteresowane odkupieniem go? Jakby dobrze pogadać, może by nawet właściciel oddał go za blaszak?
BTW jakiś taki (chyba) stary San, fikuśnie pomalowany, stoi też na podwórku przed domkiem we Wrocławiu - przy trasie kolejowej Wrocław - Poznań, na odcinku Wrocław Osobowice - Wrocław Świniary, po prawej stronie patrząc w kierunku Poznania.
Tadeusz Franciszek Zieliński***t.zielinski[małpa]transinfo.pl
Krzychu
 

Postprzez Krzychu » piątek, 31 marca 2006, 08:59

[quote="TFZ"]BTW jakiś taki (chyba) stary San, fikuśnie pomalowany, stoi też na podwórku przed domkiem we Wrocławiu - przy trasie kolejowej Wrocław - Poznań, na odcinku Wrocław Osobowice - Wrocław Świniary, po prawej stronie patrząc w kierunku Poznania.


Tu jest jego fotka: http://156.17.233.249/transport/autobus ... 4&nr=69561
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Postprzez dab » środa, 12 kwietnia 2006, 13:24

Sana nic nie mogło uratować,bo pomiędzy nim a Autosanem H9 była technologiczna przepaść.San był budowany na podwoziu Stara 28,a ten Star to był niewypał [był nazywany grużlikiem].Autosan natomiast był jak na ówczesne czasy autobusem bardzo nowoczesnym [silnik Leyland z tył,San miał beznzadziejny silnik z przodu]].Nawet dziś jest autobusem niezłym jak na polskie warunki.San był budowany na podwoziu nieudanej ciężarówki,więc nie mógł zbyt długo przetrwać.
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 900
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Postprzez mistral » środa, 12 kwietnia 2006, 18:41

Karierę kierowcy autobusowego rozpczynałem własnie od SANA H-100.
Nie mozna powiedzieć, że konstrukcja była do niczego; pochodziła przecież jeszcze z czasów przedwojennych, bo wtedy powstawał STAR.
AUTOSAN H-9 musiał powstać chocby z powodu postępu technicznego oraz tendencji z zmianach konstrukcji autobusów - głównie umiejscowienie silnika.
POZDRAWIAM
Następna strona
Odpowiedz