Solbus SM12

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

DECO
 
Posty: 182
Dołączył: piątek, 13 października 2006, 17:03
Avatar użytkownika

Solbus SM12

Postprzez DECO » niedziela, 27 lipca 2008, 12:49

Nowy model Solbusa:
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/15,168607,663.html
Ciekawe czy się sprawdzi?
POLSKIE AUTOBUSY SĄ THE BEST
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Solbus SM12

Postprzez dab » poniedziałek, 28 lipca 2008, 10:08

Ciekawy, wreszcie porządne podzespoły, jeśli jakość byłaby dobra (w co osobiście nie wierze) to mógłby sporo namieszać. Przede wszystkim pomieszać szyki Solarisowi, bo na pewno będzie tańszy.
Diesel sound...
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 937
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Solbus SM12

Postprzez kulikowski » wtorek, 21 kwietnia 2009, 12:55

[quote]Solbus SM12

Powstała w 2001 roku Fabryka Autobusów Solbus z Solca Kujawskiego, od początków działalności trudniąca się produkcją autobusów międzymiastowych, w 2008 roku postanowiła wejść na rynek autobusów miejskich. Wpływ na tę decyzję miała zapewne upadłość fabryki w Jelczu. W czerwcu 2008 roku zaprezentowano model Solbus SM12, przeznaczony do eksploatacji w transporcie miejskim. Autobus pokazano następnie we wrześniu na wystawie IAA w Hannowerze oraz w październiku na targach Transexpo w Kielcach. Pierwszym miastem, gdzie testowano solbusa, były Kielce. Pod koniec listopada solbus pojawił się na testy u jednego ze stołecznych ajentów - w firmie Mobilis.

Autobus ten jest 12-metrową, w pełni niskopodłogową konstrukcją. Stylistykę nadwozia opracowała specjalistyczna firma zewnętrzna, ogólny efekt sprawia dobre wrażenie. Dominującymi elementami ściany przedniej są finezyjne przetłoczenia, w których umieszczono soczewkowe reflektory. Autobus posiada okna boczne o dużej powierzchni, a dolna linia okien blisko tylnych drzwi nie podwyższa się, co czyni solbusa bardziej przeszklonym w stosunku do innych autobusów miejskich. Drzwi rozmieszczono symetryczne w układzie 2-2-2. Silnik umiejscowiono w lewym tylnym narożniku w zabudowie wieżowej. Autobus napędza jednostka Cummins lub Iveco, współpracująca z automatyczną skrzynią biegów ZF lub Voith. Napęd przenoszony jest na tylny most portalowy. Cechą odróżniającą solbusa od konkurencji jest niska masa własna, w zakresie 9400-9900 kg, wobec masy innych autobusów miejskich rzędu 10500-11000 kg. Uzyskano ją dzięki zastosowaniu ceowników tam, gdzie było to możliwe oraz otworów w elementach nie przenoszących dużych obciążeń. Jak to rozwiązanie odbije się na trwałości autobusu - tego nie wiadomo. Szkielet nadwozia wykonano ze stali nierdzewnej gatunku 1.4003. Ze stali nierdzewnej wykonano również dolne poszycia boczne. Jako materiał konstrukcyjny ściany przedniej i tylnej oraz dachu wykorzystano tworzywo sztuczne PWS. Wnętrze autobusu prezentuje się dosyć przestronnie. Po lewej stronie od środkowych drzwi znalazły się liczne siedzenia dostępne bezpośrednio z niskiej podłogi. Zbiornik paliwa umieszczony został w podeście w rejonie prawego przedniego nadkola. Zamontowano siedzenia pasażerskie firmy Ster oraz żółte poręcze. Solbus posiada wyposażenie takie jak: elektroniczna sieć CAN-BUS, służąca do diagnostyki i sterowania; ogrzewanie wodne, grzejniki konwektorowe, jedną nagrzewnicę i dodatkowe urządzenie grzewcze do rozruchu zimowego; przesuwne partie okien bocznych, dwie pokrywy dachowe i 3 wyciągi dachowe; fotel kierowcy na poduszce pneumatycznej z wielostopniową regulacją. Dla podsumowania dodać można jeszcze, iż deklarowana przez producenta we wrześniu 2008 cena netto autobusu wynosi 640 tys. zł. Autobus może więc być 15% tańszy od konkurencji i jednocześnie bardziej ekonomiczny, gdyż dzięki niskiej masie własnej spalanie stanie się mniejsze. Założenia te oczywiście zweryfikuje praktyka.

Solbus testowany był na liniach podmiejskich Mobilisu, miał też krótkie epizody na liniach 713 i 394. Później trafił do gdańskiego oddziału spółki-córki Mobilisu - Warbusu, gdzie rozpoczął od końca grudnia 2008 obsługę linii. Warbus postanowił zakupić w sumie 10 solbusów. Stąd też jeśli Mobilis wygra kolejny przetarg na obsługę linii ZTM, to możliwe, że zakupi właśne solbusy.

[img]http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/test/oksolbus-sm12.jpg[/img]

nr tab. A198
nr rej. C4 6059
rok prod. 2008
nr VIN SW9SM12M28SBA1001
zaj. Egged Mobilis Ursus
początek ekspl. 11.2008
koniec ekspl. 12.2008
linie 394, 713

DANE TECHNICZNE
długość [mm] 12000
szerokość [mm] 2550
wysokość [mm] 2900
rozstaw osi [mm] 5950
masa [t] ok.9,5
ilość miejsc ok.109
miejsc siedzących ok.33
ilość drzwi 3
wys. podłogi [mm] I/II/ost. 320/320/320
silnik typ CUMMINS ISBe5 250B
poj. [dm3] 6,7
moc kW/KM 184/250


źródło: Przegubowiec
NIE dla ACTA!
DECO
 
Posty: 182
Dołączył: piątek, 13 października 2006, 17:03
Avatar użytkownika

Re: Solbus SM12

Postprzez DECO » sobota, 6 czerwca 2009, 21:16

[quote][size=200]Test autobusu na LNG w Ostrowie Wlkp.[/size]

Nowoczesny autobus miejski firmy Solbus zasilany skroplonym gazem ziemnym LNG rozpoczął jazdy testowe na ulicach Ostrowa Wielkopolskiego. Według prezydenta miasta Radosława Torzyńskiego, takie próby są pierwszymi w kraju.


- Pojazdy zasilane takim gazem jeżdżą w Europie w kilku krajach - Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Norwegii. Najwięcej takich autobusów jeździ w USA, na przykład w Dallas jest ich 300. LNG jest najczystszym paliwem, składa się w 97 proc. z metanu i w 3 proc. z azotu - poinformowała w sobotę PAP rzeczniczka miejscowego magistratu, Sylwia Nowicka.

Według dyrektora handlowego Solbusu Jakuba Śliżaka, autobusy napędzane gazem ziemnym spełniają najostrzejsze rygory ochrony
środowiska. Silniki napędzane takim paliwem mają dłuższą żywotność i emitują mniej hałasu od autobusów dieslowskich.

Własna stacja tankowania takich autobusów kosztuje 1,5 mln zł. Pojazdy są droższe o 15 proc. od powszechnie używanych w komunikacji miejskiej, ale paliwo jest czterokrotnie tańsze od oleju napędowego.
- Tańsze paliwo to mniejsze koszty eksploatacji. Dzięki temu ceny biletów nie muszą szybować w górę - podkreśla Torzyński.
Dodatkowym atutem jest bliskość Odolanowa, gdzie produkowany jest gaz skroplony, nadal dużo tańszy od oleju napędowego. - W przypadku zakupu 10 autobusów, producent gazu zapewnia, że zbuduje na swój koszt stację tego paliwa w Ostrowie - mówi Nowicka.

Podkreśliła też, że system LNG zapewnia większe bezpieczeństwo. - W przypadku wycieku paliwa, gaz rozcieńczy się w powietrzu, a w razie podpalenia nie wybuchnie, lecz wolno się spali - tłumaczy Nowicka. Skroplony gaz pozbawiony jest dwutlenku węgla, propan-butanu, helu i wilgoci. Ma 130 oktanów.

Autobus kosztuje około 800 tys. zł. Ma 37 miejsc siedzących i do 86 stojących. Jego testowanie potrwa miesiąc.

Źródło: http://gazownictwo.wnp.pl/test-autobusu ... 1_0_0.html
peterpz
 
Posty: 5
Dołączył: czwartek, 28 maja 2009, 10:15

Re: Solbus SM12

Postprzez peterpz » czwartek, 11 czerwca 2009, 22:04

Moja wypowiedź tyczy nie tego solbusa ale jakiegoś innego, międzymiastowego. Nie chce mi sie szukać jaki to model, bo mam o nich kiepskie zdanie. Otóż do rzeczy. Kiedyś do PKS Krosno kupili kilka Solbusów. Jako, że jeden kierowca mieszka niedaleko mnie, to widzę kiedy mu autobus nie odpali. Śmiechu warte normalnie. Przy -5*C autobus nie odpala i zostaje stać zamiast pojechać o 6 rano ludzi do pracy zawieść. I to nie raz taka sytuacja miała miejsce. Te Solbusy to jakaś totalna tragedia chyba. Jak on może nie odpalać przy takiej temperaturze? (sprzęt 2-3 letni). O ile droższy jest Autosan A1010T, bo na pewno jest lepszy ale pewnie i droższy?
Gallux
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2858
Dołączył: niedziela, 23 lutego 2003, 02:00
Lokalizacja: Konin
Avatar użytkownika

Re: Solbus SM12

Postprzez Gallux » środa, 4 listopada 2009, 23:40

Jechałem SM12 w Poznaniu i jeśli wszystkie miejskie Sobusy są takie to niech lepiej producent poprzestanie na autobusach międzymiastowych, albowiem omawiany model jest strasznie kiepski pod względem wytrzymałości w "polskich warunkach". Wóz niby "nówka sztuka", a już się telepie tak jak Jelcze M11 czy PR110M. Jeden wielki klekot - nieprzyjemnie się tym jeździ.
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1523
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Solbus SM12

Postprzez zbyrus » czwartek, 5 listopada 2009, 12:29

Szkoda, że nie ma więcej informacji. Przede wszystkim, jak duża jest ta "szafa" z tyłu. Jeśli silnik jest taki mały, mogłaby być mniejsza niż w Solarisach, przez co strata ilości miejsc siedzących byłaby mniejsza (duży silnik jest za to mniej wysilony). Jaka skrzynia biegów, jakie przełożenia mostu napedowego? Te parametry mają wpływ na zużycie paliwa. Napewno zaletą jest bardzo umiarkowana masa (ale czy taka jest w przypadku pojazdu z klimatyzacją - agregaty też ważą), chociaż Solarisy też nie są zbyt ciężkie. Taka masa powinna stać się standardem.
Widziałbym następujące konfiguracje układu przeniesienia napędu:
a) podstawowa: skrzynia VOITH 4-biegowa (nadbieg 0,70) + most napędowy o i =6,20 lub 6,21
b) alternatywna: skrzynia ZF 5-biegowa (nadbieg 0,80) + most napędowy o i = 5,74
c) uniwersalna (droższa, dosyć szybka): skrzynia ZF 6-biegowa (nadbieg 0,59) + most o i =6,20 (lub 6,21 czy przyblizony)
d) bardzo szybka: skrzynia ZF 6-biegowa (nadbieg 0,59) + most o i = 5,74.
W rachubę może wchodzić też górska, też 6-biegowa, ale z bardzo powolnym motem (7,37) - tylko na specjalne zamówienia, dla górskich miejscowości uzdrowiskowych.
Mig
 
Posty: 396
Dołączył: sobota, 14 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Wrocław
Avatar użytkownika

Re: Solbus SM12

Postprzez Mig » wtorek, 19 stycznia 2010, 15:21

Solbus SM12 i jego przegubowa wersja SM18 swoją rację bytu mają. Może nie staną się one Solarisami, Mercedesami czy MANami, ale konkurować mogą z SOR-ami NB12/18. Są przy tym jakby ładniejsze. Z pewnością też Solbusy stanowią dobrą alternatywę dla może tańszych nieco, ale gorszych MAZów i Bogdanów. Bo LAZ chyba padł i dobrze. Pamiętajmy - otrzymujemy w Solcu autobus wykonany z nierdzewki, a to wielka zaleta. A że może jakość wykonania nie dorównuje konkurencji, trudno. Za to jest tańszy. Autosan ze swoim Sancity też pretenduje do klasy wyższej i przegrał swój pierwszy przetarg a raczej postępowanie ofertowe z DLA Wrocław. Przegrał z SOR-em BN 12. Bo przewoźnicy chcą TANIEJ.

Ciekawostka: widziałem najnowszą ofertę Solbusa. Pojawił się w niej model SM10 Solcity 10. Jest to 10-metrowa odmiana wyżej opisanych i proszę jej nie mylić z SC10/11 Suburban, które pozostają tańszą alternatywą niskowejściową.
lukmek
 
Posty: 18
Dołączył: środa, 28 maja 2008, 08:14

Re: Solbus SM12

Postprzez lukmek » niedziela, 24 stycznia 2010, 22:43

[quote="Mig"] widziałem najnowszą ofertę Solbusa. Pojawił się w niej model SM10 Solcity 10

Można prosić o udostępnienie?
Mig
 
Posty: 396
Dołączył: sobota, 14 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Wrocław
Avatar użytkownika

Re: Solbus SM12

Postprzez Mig » piątek, 5 lutego 2010, 12:44

Nie posiadam tych materiałów, ja je tylko raz miałem w ręku. Ale widziałem i potwierzadm - na papierze istnieje już SM10
Dzulikiewicz
 
Posty: 43
Dołączył: wtorek, 22 lutego 2005, 22:03
Avatar użytkownika

Re: Solbus SM12

Postprzez Dzulikiewicz » piątek, 23 kwietnia 2010, 20:41

SM12 LNG się zjarał:
http://infobus.pl/text.php?id=32392

[url=http://ww6.tvp.pl/video/2010/04/23/236136/film.asf]Film z pożaru[/url]
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Solbus SM12

Postprzez dab » piątek, 23 kwietnia 2010, 22:33

Hydrauliczny napęd wentylatora. Najczęstsza przyczyna pożaru również Solarisów.
Diesel sound...
mickam
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1113
Dołączył: piątek, 10 lipca 2009, 22:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Solbus SM12

Postprzez mickam » piątek, 25 marca 2011, 20:25

Film z produkcji autobsów Solbus Solcity SM12 LNG dla Krakowa
http://www.youtube.com/watch?v=gL8mu-k9zZw
http://mickam.flog.pl/
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Re: Solbus SM12

Postprzez Locutus » sobota, 26 marca 2011, 11:09

? Twój partner, któremu możesz zaufać ?... Buhhuhuhuhahahahaha!!! Jaka cudna porcja humoru na dobry początek nowego dnia. PTS tak im zaufał, że teraz się za Chiny Ludowe nie wypłaci z dziesięciomilionowej kary, którą ZIKiT na nich nałożył za to, że nie rozpoczęli obsługi linii w żadnym z dwukrotnie przesuwanych terminów.

No i do Krakowa w końcu te autobusy nie trafiły... Bodajże w Wałbrzychu skończyły...

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 937
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Solbus SM12

Postprzez kulikowski » sobota, 26 maja 2012, 01:49

Solbus SM 12 LNG
[url=http://www.przegubowiec.com/galeria/albums/userpics/10122/1336667374_000061.jpg][img]http://www.przegubowiec.com/images/stories/thumbs/L2hvbWUvcHJ6ZWd1Ym8vcHVibGljX2h0bWwvcHVibGljeXN0eWthLy4uL2dhbGVyaWEvYWxidW1zL3VzZXJwaWNzLzEwMTIyLzEzMzY2NjczNzRfMDAwMDYxLmpwZw==.jpg[/img][/url]

[url]http://www.tvnwarszawa.pl/informacje,news,autobusy-na-gaz-w-warszawie-przez-14-dni,45378.html[/url]
[quote]Autobusy na gaz w Warszawie. Przez 14 dni
17.05.2012 20:25

W zajezdni autobusowej na Ostrobramskiej zostały zaprezentowane jedyne w swoim rodzaju autobusy: do jazdy nie potrzebują oleju napędowego. Zasilane są ciekłym gazem ziemnym. W Warszawie będą wozić pasażerów przez 2 tygodnie.

Zastosowanie LNG w autobusach to nowość. ? To pierwsze takie w Europie ? zachwala Antoni Śliżak z Solbusa firmy, która wyprodukowała pojazdy. Dzięki zastosowaniu technologii gazu skroplonego w temperaturze od -139 do -161 st. Celsjusza, zyskuje nie tylko środowisko, ale i kieszeń przewoźnika. Nie dość, że paliwo jest tańsze, to jeszcze pojazd mniej go zużywa. ? Wyższa cena zakupu autobusu zwraca się po trzech latach. W ciągu całej eksploatacji koszty są mniejsze o 10% - mówi Śliżak.

LNG się podoba
Decydując się na pojazdy zasilane LNG trzeba się liczyć z małą ilością miejsc, w których można zatankować. Z obliczeń dostawcy gazu, wynika, że, inwestycja jest uzasadniona ekonomicznie, już od 15 autobusów.

Jan Kuźmiński z MZA zapewnia, że Zakłady przez najbliższe dwa tygodnie będą się bacznie przyglądały zasilanym LNG autobusom. Jak na razie pomysł się podoba. ? Przeanalizujemy wszystkie koszta, zarówno zakupu pojazdu jak i zmian w infrastrukturze. Jeżeli będzie się nam to opłacało, to będziemy chcieli w to wejść ? mówi Kuźmiński. Jak dodaje, jeżeli zapadną odpowiednie decyzje, to autobusy wyjadą na ulice po dwóch latach.

Gazowe autobusy jeżdżą już w Toruniu, Gdyni, Olsztynie i Warszawie. W kolejce czekają Katowice i Kraków.

wp//ec


Źródła: Przegubowiec.com
TVNWarszawa.pl
NIE dla ACTA!
Odpowiedz