Jelcz-Ikarus Zemun Ik160p

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 937
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Jelcz-Ikarus Zemun Ik160p

Postprzez kulikowski » czwartek, 5 listopada 2009, 15:27

[quote]Ikarus-Zemun-Jelcz Ik160p

[img]http://www.infobus.pl/admin/FCK/editor/plugins/ibrowser/scripts/phpThumb/phpThumb.php?src=/autobusy/bus_4360b44ad630d.jpg&w=420[/img] ? InfoBus.pl
[img]http://kmkz.wroclaw.pl/images/thumb/8/86/Ikarus_IK160P-1.jpg/240px-Ikarus_IK160P-1.jpg[/img] ? kmkmz.wroclaw.pl
[img]http://www.infobus.com.pl/artykuly/3712/l_1.jpg[/img] ? InfoBus.pl
[[img]http://partner.terramail.pl/poz/p1572.jpg[/img] ? partner.terramail.pl
[img]http://partner.terramail.pl/poz/p1571.jpg[/img] ? partner.terramail.pl
[img]http://www.geo.ukw.edu.pl/knsg/gfx_txt/mzk/Ikarus_160p.JPG[/img] ? geo.ukw.edu.pl

Ikarus-Zemun IK 160P - autobus miejski, montowany w latach 1983-1989 przez polską firmę Jelcz na bazie podzespołów z firmy Ikarus-Zemun.

Historia modelu
W 1983 roku na mocy porozumienia między polską firmą Jelcz i jugosłowiańską Ikarus-Zemun rozpoczęto w polskim zakładzie montaż końcowy modelu Ikarus IK160P. Nadwozia pojazdów produkowane były w jugosłowiańskiej fabryce z Zemun na przedmieściach Belgradu. Do napędu autobusu wykorzystywano polski silnik typu WS Mielec SW680/56/4 o mocy maksymalnej 136 kW (185 KM), zblokowany z 6-biegową manualną skrzynią biegów typu S6-90 produkcji FPS z Tczewa. Jednostka napędowa oraz skrzynia biegów montowana była w Jugosławii. W układzie jezdnym stosowano osie typu: Raba-Ikarus V039.32.140 (przednia), Raba 018.15-3300 (środkowa) i Raba-Ikarus V140.32.100 (tylna). Fabryka w Jelczu-Laskowicach dokonywała końcowego wykończenia autobusu, polegającego na montażu siedzeń, poręczy oraz innych elementów wnętrza.
Jego bazową wersja Ikarus Ik 160, była popularna w Jugosławii i innych krajach bloku wschodniego.
Autobusy te w większości pełniły służbę w przedsiębiorstwach PKS, aczkolwiek zdarzało się, że i przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej eksploatowały ten typ autobusów.

Ikarus IK 160P w Polsce
Obecnie pojazdy te eksploatują następujące polskie przedsiębiorstwa komunikacyjne:
Przewoźnik Liczba
PKS Bielsko-Biała 2
PKS Cieszyn 5
PKS Kielce 1
PKS Przasnysz 3
PKS Tarnobrzeg 1
PKS Żywiec 1

Producent: Jelcz, Ikarus-Zemun
Premiera: 1983
Okres produkcji: 1983-1989
Miejsce produkcji: Jelcz-Laskowice (Polska), Zemun (Jugosławia)
Typy nadwozia: Wysokopodłogowy autobus członowy klasy MEGA
Układ drzwi: 2-2-0-2
Układ stopni: 2-2-0-2
Liczba drzwi: 3
Wysokość podłogi w I drzwiach: 910 mm
Wysokość podłogi w II drzwiach: 910 mm
Wysokość podłogi w III drzwiach: 910 mm
Silnik: WS Mielec SW680/56/4
Moc maksymalna: 136 kW (185 KM)
Moment obrotowy: 710 Nm
Usytuowanie silnika: pomiędzy osiami
Skrzynia biegów: FPS Polmo Tczew S6-90
Liczba przełożeń: 6
Oś przednia: Raba-Ikarus V039.32.140
Oś tylna: Raba-Ikarus V140.32.100
Oś środkowa: Raba 018.15-3300
Hamulce: B/B/B
Długość: 16760 mm
Szerokość: 2450 mm
Wysokość: 3030 mm
Masa własna: 13100 kg
Masa całkowita: 22000 kg
Obciążenie przód: 6000 kg
Obciążenie tył: 6000 kg
Obciążenie środek: 10000 kg
Rozstaw osi 1-2: 5250 mm
Rozstaw osi 2-3: 5250 mm
Zwis przedni: 2680 mm
Zwis tylny: 2750 mm
Liczba miejsc ogółem: 145
Liczba miejsc stojących: 98
Liczba miejsc siedzących: 47
Ogumienie: 11 R20
źródła: Pl.Wikipedia.org
InfoBus.pl
PeStKa.info.pl
kmkz.wroclaw.pl
psmf.strefa.pl
partner.terramail.pl
geo.ukw.edu.pl
Ostatnio edytowano czwartek, 25 sierpnia 2011, 17:31 przez kulikowski, łącznie edytowano 1 raz
NIE dla ACTA!
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1523
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Ikarus-Zemun-Jelcz Ik160p

Postprzez zbyrus » czwartek, 5 listopada 2009, 16:15

Szerokość 2450mm to chyba błąd. Raczej 2540mm. Nawet Jelcz "Ogórek" miał 2500 mm.
W ogóle to silnik stanowczo za słaby. Nieco słabszy od Ikarusa 280 (gdzie odczuwa się niedobór mocy), chociaż autobus minimalnie większy (dłuższy o 0,26 m.) i minimalnie cięższy.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Matlik
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1624
Dołączył: poniedziałek, 18 września 2006, 20:48
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Ikarus-Zemun-Jelcz Ik160p

Postprzez Matlik » czwartek, 5 listopada 2009, 21:43

Tarnobrzeg i Żywiec nie mają już Zemunów. Jest za to jeszcze 5 Zemunów w Hucie Katowice.
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 937
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Ikarus-Zemun-Jelcz Ik160p

Postprzez kulikowski » poniedziałek, 9 listopada 2009, 01:23

dodam, że był to chyba pierwszy tabor klasy MEGA w PKS-ach (Ikarusy 280 OIDP pojawiły się kilka lat później).
NIE dla ACTA!
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Ikarus-Zemun-Jelcz Ik160p

Postprzez dab » poniedziałek, 9 listopada 2009, 12:54

Nie licząc Jelczy 043 z przyczepą P 01. Ale pierwszy przegubowy tabor mega to Zemuny.
Diesel sound...
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 937
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Jelcz-Ikarus Zemun Ik160p

Postprzez kulikowski » czwartek, 25 sierpnia 2011, 17:34

[url]http://www.kmkm.waw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=408:zemun-w-stolicy&catid=34:nowoci&Itemid=175[/url]
[quote]Zemun w stolicy!
środa, 06 lipca 2011 18:39

[url]http://www.kmkm.waw.pl/images/stories/2011zemunwwawie/zemunwwawie01.jpg[/url]
[url]http://www.kmkm.waw.pl/images/stories/2011zemunwwawie/zemunwwawie02.jpg[/url]
[url]http://www.kmkm.waw.pl/images/stories/2011zemunwwawie/zemunwwawie03.jpg[/url]
[url]http://www.kmkm.waw.pl/images/stories/2011zemunwwawie/zemunwwawie04.jpg[/url]
[url]http://www.kmkm.waw.pl/images/stories/2011zemunwwawie/zemunwwawie05.jpg[/url]
[url]http://www.kmkm.waw.pl/images/stories/2011zemunwwawie/zemunwwawie06.jpg[/url]
[url]http://www.kmkm.waw.pl/images/stories/2011zemunwwawie/zemunwwawie07.jpg[/url]
[url]http://www.kmkm.waw.pl/images/stories/2011zemunwwawie/zemunwwawie08.jpg[/url]
[url]http://www.kmkm.waw.pl/images/stories/2011zemunwwawie/zemunwwawie09.jpg[/url]
[url]http://www.przegubowiec.com/galeria/albums/userpics/10210/1312501860_000139.jpg[/url]
[url]http://www.przegubowiec.com/galeria/albums/userpics/10210/1312501860_000138.jpg[/url]

Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie zdecydował się na zachowanie autobusu Ikarus-Zemun IK-160P pochodzącego z PKS Przasnysz. Jest to jeden z ostatnich, jeśli nie ostatni sprawny pojazd tego typu.
W dniu 6 lipca po godzinie 15 przegubowiec dojechał się o własnych siłach do zajezdni przy ul. Ostrobramskiej.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.

Autobusy tego typu były produkowane w latach 1983-1989 w Jelczańskich Zakładach Samochodowych we współpracy z jugosłowiańską firmą Ikarus (obecnie Ikarbus ? niezależną od węgierskiej firmy o tej samej nazwie). Montowana w Jelczu wersja oznaczona literą ?P? cechowała się silnikiem produkcji WSK Mielec i skrznią biegów z Tczewa.

Zemuny były przeznaczone dla przedsiębiorstw PKS, jednakże trafiały także do komunikacji miejskiej.

Nasz autobus od 1987 roku służył w PKS Przasnysz z numerem inwentarzowym 70504. 6 lipca po zakupie Zemun o własnych siłach pokonał drogę z Przasnysza do Warszawy na swoje nowe miejsce stacjonowania. Auto jest w bardzo dobrym stanie mechanicznym, jednakże blacharka nie powala. W przyszłości planujemy remont oraz rejestrację na ?żółte tablice?.

źródła: Kmkm.waw.pl
Przegubowiec.com
NIE dla ACTA!
Odpowiedz