Sanos 09 [prototyp 1969]

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 939
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Sanos 09 [prototyp 1969]

Postprzez kulikowski » środa, 15 czerwca 2011, 23:19

[quote][img]http://www.polskie-auta.pl/stara/sanos-09-rys.jpg[/img]
[img]http://www.polskie-auta.pl/stara/sanos.jpg[/img]
[img]http://www.polskie-auta.pl/stara/sanos3.jpg[/img]
(C) Polskie-auta.pl
[img]http://www.auta-prl.pl/foto/prot_bus%2013b.jpg[/img]
[img]http://www.auta-prl.pl/foto/prot_bus%2013c.jpg[/img]
(C) Auta-prl.pl

Eksperymentalnie w 1967 r. zmontowano w Sanoku 15 autobusów typu Sanos 09 z części dostarczonych z jugosłowiańskich zakładów Karoserija-11 Oktomvri w Skopje. Autobusy te wykonano w dwóch wersjach: międzymiastowej i miejskiej. 9-cio metrowy autobus, napędzany wysokoprężnym, 125-cio konnym (92 kW) silnikiem, mógł zabrać na pokład 38 pasażerów. Zastosowane zespoły napędowe i podwoziowe pochodziły z kraju. W tym zakresie SFA tradycyjnie współpracowała z Fabryką Samochodów Ciężarowych w Starachowicach.

Dane techniczne
Producent: Sanocka Fabryka Autobusów, Sanok, Polska
Rok produkcji: 1969
Nadwozie: autobus międzymiastowy lub turystyczny klasy MAXI
Liczba miejsc: 38
Moc maksymalna: 92 kW (125 KM)
Napęd: tylny
Długość: 9 m



(C) Polskie-auta.pl
Auta-prl.pl
NIE dla ACTA!
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Sanos 09 [prototyp 1969]

Postprzez zbyrus » czwartek, 16 czerwca 2011, 14:10

Ten "polski" Sanos wydaje się jakiś mały. Przecież oryginalne, jugosłowiańskie Sanosy były dużymi autobusami, 12-metrowymi (jak się pojawiły, to widać było, że są wyraźnie większe od Jelcza "ogórka"). Te 12-metrowe bardzo powoli się "gramoliły" pod górę, mimo 6-biegowej skrzyni. Silnik miał ponoć 192KM (a może 190) - nie jest to dużo, chociaż jak na owe czasy nie było to najgorzej. Prawdopodobnie (nie mam dostępu do danych technicznych) autobusy te były bardzo ciężkie (nawet po wyposażeniu wnętrza było to widać - fotele na żeliwnych rurach i t. p.).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!