Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Od poniedziałku nowe Moderusy ruszają na elbląskie linie

infotram
07.02.2020 11:15
0 Komentarzy

Już od poniedziałku(10 lutego) nowe tramwaje pojawią się na elbląskich liniach – poinformował tamtejszyUrząd Miasta.

Mowa o wagonach Moderus Beta MF 09 AC które elbląskisamorząd zakupił dzięki pozyskaniu środków unijnych. Koszt zakupu nowychtramwajów wyniósł 13 204 050 zł, w tym dofinansowanie UE to 8 300 616 zł.Cztery fabrycznie nowe wagony tramwajowe przechodzą ostatnie odbiorytechniczne. Piąty nowoczesny tramwaj gotowy będzie w przyszłym roku.

Ze względu na konieczność prowadzenia dalszych szkoleńmotorniczych, od najbliższego poniedziałku do dyspozycji pasażerów zostanąoddane trzy z czterech wagonów, które zgodnie z założeniami początkowo pojawiąsię na liniach nr 1 i 4. Docelowo, jeżeli pozwolą na to warunki techniczne,nowoczesne wagony będą obsługiwać pasażerów m.in. na liniach nr 1, 2 i 4.

Przypomnijmy, że nowe wagony są częściowo niskopodłogowe – niska podłoga znajduje się w środkowejczęści tramwaju i stanowi ponad 40% powierzchni podłogowej w stosunku doudziału powierzchni podłogi dla osób stojących . Człon niskopodłogowy tramwajuułatwi wsiadanie i wysiadanie z pojazdu przede wszystkim osobomniepełnosprawnym, seniorom oraz poruszającym się z wózkami. Tramwaje te wczęści środkowej posiadają także rozkładaną rampę oraz specjalny przyciskdzięki któremu można zasygnalizować motorniczemu np. potrzebę rozłożenia rampyi udzielenia pomocy przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pojazdu.

Warto również wspomnieć że drzwi tramwaju, tak jak w innychelbląskich wagonach, otwierane są na przystankach za pomocą przyciskówumieszczonych wewnątrz i na zewnątrz wagonu. Po ok. 5 sekundach od momentu otwarcia,drzwi będą samoczynnie się zamykały – wyjątkiem od tej reguły będzieaktywowanie przycisku dla osób niepełnosprawnych w środkowej części wagonu – wtakim przypadku drzwi będzie mógł zamknąć jedynie motorniczy.

Na poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżowania będą miaływpływ: znacznie większa ilość miejsc siedzących – 26 (dla porównania, wpodobnej wielkości tramwaju starszego typu, jest ich zaledwie 16) oraz cichszapraca nowoczesnego układu napędowego wraz z systemem piasecznic wspomagającycheliminacje poślizgów. Wagony posiadają system EKM wraz z dwufunkcyjnikasownikami obsługiwanymi za pomocą ekranu dotykowego, głosowymi zapowiedziamiprzystanków, nowoczesne i czytelne tablice elektroniczne oraz gniazda usb,umożliwiające podładowanie urządzeń mobilnych.

Rozbudowany system monitoringu wizyjnego z całą pewnościąpoprawi bezpieczeństwo pasażerów.

Oprócz zakupu taboru realizowana jest budowa hali na tereniezajezdni oraz węzła przesiadkowego w obrębie Placu Dworcowego. Zadaniarealizowane są w ramach Projektu „Poprawa zrównoważonej mobilności mieszkańcówElbląga”. Łączny koszt inwestycji w infrastrukturę tramwajową wynosi około 26mln zł.

Komentarze