Star 52

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

kulikowski
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 935
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Star 52

Postprzez kulikowski » sobota, 18 czerwca 2011, 15:09

[quote][img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Star_52_color.jpg[/img]
(C) Wikipedia
[img]http://www.polskie-auta.pl/stara/star5251.jpg[/img]
[img]http://www.polskie-auta.pl/stara/star52-i-sanh01.jpg[/img]
(C) Polskie-auta.pl
[img]http://www.auta-prl.pl/foto/star_bus%2001a.jpg[/img]
(C) Auta-prl.pl
[url=http://www.mzk.grudziadz.pl/syspir/86-300f174/Image/Star52_1959.jpg][img]http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcScGP-J0tNTBZG8VpcezdVq8geZtwpZvlFbs0CwJ_rGY-ezSi1_[/img][/url]
(C) Mzk.grudziadz.pl
[img]http://infobus.pl/files/33388/1960r._autobus_star_52______kierowca_j._markiewiczfoto_mks_760.jpg[/img]
(C) Skyscrapercity.com
[img]http://gsmk.org.pl/podstrony/galeria/star01.jpg[/img]
[img]http://gsmk.org.pl/podstrony/tabor_wpk/schematy/star_n52_s1.png[/img]
(C) Gsmk.org.pl

Kolejnym modelem autobusu opracowanym przez BKPMot był Star 52 zmodernizowana wersja Stara 51. Zrezygnowano ze stosowania ścianki działowej, umieszczając we wnętrzu fotele dla 31 pasażerów. Sylwetka autobusu nie uległa zmianie, natomiast usprawniono niektóre podzespoły, jak np. ogrzewanie. Ten model autobusu został zatwierdzony do produkcji seryjnej. Na producenta wyznaczono Sanocką Fabrykę Wagonów, która od lat specjalizowała się w budowie różnego rodzaju nadwozi. Serię informacyjną 20 sztuk tych autobusów wykonano w 1952 roku, a od początku roku 1953 rozpoczęto produkcję seryjną. Duży udział prac ręcznych ograniczał wielkość produkcji, a zapotrzebowanie na autobusy było wtedy dwukrotnie wyższe od krajowych możliwości produkcyjnych. Ponadto Stary 52 okazały się zbyt małe jak na ówczesne potrzeby przewozowe. Wobec braku krajowych zespołów podwoziowych o większej nośności powiększenie liczby miejsc w autobusie można było uzyskać tylko kosztem zmniejszenia masy własnej pojazdu, przy jednoczesnym powiększeniu jego wymiarów.

Dane techniczne
Producent: SFA, Sanok, Polska
Okres produkcji: 1952-1957
Typy nadwozia: Autobus międzymiastowy klasy mini
Silnik: S-42, rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu
Pojemność skokowa: 4188 ccm
Moc maksymalna: 62,5 kW (85 KM) przy 2800 obr/min
Napęd: klasyczny-tylny
Ogumienie: 8,25×20"
Długość: 8370 mm
Szerokość: 2455 mm
Wysokość: 3000 mm
Rozstaw osi: 4500 mm
Rozstaw kół przednich: 1588 mm
Rozstaw kół tylnych: 1625 mm
Masa własna: 5270 kg
Obciążenie: 2440 kg
Obciążenie bagażnika dachowaego: 300 kg
Masa całkowita: 7710 kg
Liczba miejsc: 31
Liczba drzwi: 2
Układ drzwi: 0-1-1
Średnica zawracania: 24,6 m
Prędkość maksymalna: 80 km/h



(C) Wikipedia
Polskie-auta.pl
Auta-prl.pl
Mzk.grudziadz.pl
Skyscrapercity.com
Gsmk.org.pl
NIE dla ACTA!