Pyt. techniczne dot. autokarów

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » niedziela, 24 czerwca 2012, 17:25

wyjasni mi ktos dlaczego autobusy mają na tablicy przyrządów zawsze przycisk do odpalania i przycisk do gaszenia motoru?
Dlaczego tak sie nie stosuje w osobówkach, w osobówkach i w ciezarówkach jest zawsze stacyjka i odpala sie standardowo
w autobusach zawsze spotkalem sie z tym ze najpierw trzeba prąd włączyć, później zapłon kluczykiem ze stacyjką, bądź takim wichajstrem a potem rozrusznik odpala sie przyciskiem start i gasi stop, jesli napisów niema mozna przez przypadek zgasić przyciskiem start i momentalnie zepsuć rozrusznik

Co do diesli to dlaczego w autobusach nie montuje sie świec żarowych i tkz ssania jak w osobówkach?

pozdr
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 895
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez mistral » niedziela, 24 czerwca 2012, 20:50

Wyłączenie silnika wysokoprężnego polega na ustawieniu pompy wtryskowej w pozycji STOP. Czy to będzie poprzez naciśnięcie specjalnego przycisku czy poprzez przekręcenie kluczyka, to są tylko różnice w sterowaniu wyłączaniem pompy wtryskowej.
We wszystkich pojazdach gdy opuszcza go kierowca, wyłącza się prąd w instalacji. Tak samo jak w domu, wyjeżdżając na dłużej jest lepiej wyłączyć bezpiecznik i ma się pewność, że nie stanie się nic nieprzewidzianego (spalenie się telewizora, lodówki itp). Tak samo jest w pojazdach.
W samochodzie osobowym włącza się prąd po przekręceniu kluczyka w poz. I, w poz II następuje rozruch. W autobusach może być tak samo, albo prąd włącza się oddzielnym przyciskiem i startuje też innym. To są tylko różnice konstrukcyjne, ale cel jest ten sam.
Jeżeli kierowca np przez rok jeździ autobusem gdzie są opisane przyciski START i STOP, to jak mu się po roku te napisy wytrą, to chyba spamięta który do czego służy.
To, czy silnik wysokoprężny ma świece żarowe, czy ich nie ma zależne jest od jego konstrukcji. Może również być wyposażony w świece w przypadku przewidywanej eksploatacji w klimacie o bardzo niskich temperaturach.
Ostatnio edytowano środa, 22 sierpnia 2012, 18:55 przez mistral, łącznie edytowano 1 raz
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » poniedziałek, 25 czerwca 2012, 09:01

a jesli kierowca przez przypadek zgasi silnik naciskając na rozrusznik to czy wtedy cos zepsuje?

w osobówkach wyposażonych w przycisk zamiast stacyjki to dziala tak samo? Czy juz sam komputer steruje na ile sekund ma właczyć rozrusznik itp sa takie auta bez standardowej stacyjki i jest przycisk start/stop

no tak ale w PL pewnie nie odpalimy diesla zimą bez tych świec, w osobówkach one nawet grzeją gdy temp jest dodatnia a nawet dosc wysoka

No i czemu podczas rozruchu diesla trzeba naciskac na gaz a nie ma tkz automatycznego ssania jak w osobówkach ze obroty podnosi do 1100 a potem na rozgrzanym obniża do 750.
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 895
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez mistral » poniedziałek, 25 czerwca 2012, 12:48

[quote="tomasz4725"]a jesli kierowca przez przypadek zgasi silnik naciskając na rozrusznik to czy wtedy cos zepsuje?
W nowoczesnych silnikach jest to niemożliwe, bo elektronika zabezpiecza przed włączeniem rozrusznika przy pracującym silniku. W silnikach starszych takie przypadki mogły mieć miejsce. Mógł się uszkodzić rozrusznik, chociaż też jest zabezpieczony przez uszkodzeniem w takim przypadku, ale to zabezpieczenie nie zawsze bywa skuteczne.
w osobówkach wyposażonych w przycisk zamiast stacyjki to dziala tak samo? Czy juz sam komputer steruje na ile sekund ma właczyć rozrusznik itp sa takie auta bez standardowej stacyjki i jest przycisk start/stop
Jeśli zbyt długo trzymamy właczony rozrusznik, to w nowoczesnych silnikach jest on wyłączany.W czasach komputerów i elektroniki to żadna filozofia
no tak ale w PL pewnie nie odpalimy diesla zimą bez tych świec, w osobówkach one nawet grzeją gdy temp jest dodatnia a nawet dosc wysoka
Zależy od konstrukcji silnika. Można zimą odpalić bez podgrzewania, a inne latem też trzeba podgrzewać. Mają na to wpływ różnice konstrukcyjne silników. To są zbyt duże szczegóły, żeby teraz Tobie tłumaczyć. Kup sobie podręcznik z budowy silników i zacznij od tego.
No i czemu podczas rozruchu diesla trzeba naciskac na gaz a nie ma tkz automatycznego ssania jak w osobówkach ze obroty podnosi do 1100 a potem na rozgrzanym obniża do 750.

W nowoczesnych silnikach autobusowych też nie potrzeba naciskać na gaz. W czasie gaszenia silnika, pompa wtryskowa samoczynnie ustawia się na dawkę rozruchową i w tej pozycji pozostaje do momentu uruchamiania silnika, czyli tak jak automatyczne ssanie w osobowych.
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » poniedziałek, 25 czerwca 2012, 13:28

1/ aha wiec jest tkz automatyczne sssanie z podnosi obroty a np po kilku minutach jak silnik sie rozgrzeje to komputer obniza obroty do minimium, ciekawi mnie czemu niema rączki ssania bo w benzynie jak niema komputera to jest tkz recznne ssanie

2/a jesli kierowca przez przypadek zgasi silnik naciskając na rozrusznik to czy wtedy cos zepsuje? albo przykładowo zamiast gasić dławikiem poprostu odłączy prąd, bądź wyłączy zapłon zamiast najpierw zgasic przyciskiem a potem odłaczyc prąd

3/ u mnie w osobówce z 96roku mam wrażnie ze auto samo decyduje ile ma razy zakrecic sie rozrusznik i go automatycznie odłącza, właśnie jezdzilem ciezarówkami starymi i tylko sie spotkalem z tymi 2 przyciskami start i stop w autobusach, nie widzialem autobusu z standardową stacyjką ani ciezarówki bez standardowej stacyjki

4/ no tak ale w PL pewnie nie odpalimy diesla zimą bez tych świec, w osobówkach one nawet grzeją gdy temp jest dodatnia a nawet dosc wysoka
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 895
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez mistral » poniedziałek, 25 czerwca 2012, 16:00

[quote="tomasz4725"]1/ aha wiec jest tkz automatyczne ssanie z podnosi obroty a np po kilku minutach jak silnik się rozgrzeje to komputer obniża obroty do minimum, ciekawi mnie czemu niema rączki ssania bo w benzynie jak niema komputera to jest tkz ręczne ssanie
W autobusach jest tak samo. W starszych konstrukcjach np. JELCZ PR110 jest cięgło ustalające obroty silnika, którym kierowca regulował obroty. Jak były za niskie przy zimnym silniku, to wyciągał, a jak silnik się nagrzał i obroty były za wysokie, to wsuwał. Obecnie nad tym czuwa komputer.
2/a jeśli kierowca przez przypadek zgasi silnik naciskając na rozrusznik to czy wtedy coś zepsuje? albo przykładowo zamiast gasić dławikiem po prostu odłączy prąd, bądź wyłączy zapłon zamiast najpierw zgasić przyciskiem a potem odłaczyć prąd
Jeśli naciśnie na przycisk rozrusznika przy pracującym silniku, to silnika nie wyłączy. W nowoczesnych konstrukcjach komputer zapobiegnie włączeniu rozrusznika, a w starszych, rozrusznik zostanie odrzucony przez koło zamachowe silnika.
3/ u mnie w osobówce z 96roku mam wrażnie ze auto samo decyduje ile ma razy zakrecic sie rozrusznik i go automatycznie odłącza, właśnie jezdzilem ciezarówkami starymi i tylko sie spotkalem z tymi 2 przyciskami start i stop w autobusach, nie widzialem autobusu z standardową stacyjką ani ciezarówki bez standardowej stacyjki
To jest zabezpieczenie przed przegrzaniem i spaleniem rozrusznika
4/ no tak ale w PL pewnie nie odpalimy diesla zimą bez tych świec, w osobówkach one nawet grzeją gdy temp jest dodatnia a nawet dosc wysoka.
Już Tobie pisałem; to zależy od konstrukcji silnika. Niektóre silniki wymagają podgrzania nawet latem. W autobusach, zimą stosuje się podgrzewanie silnika urządzeniem które podgrzewa płyn w układzie chłodzenia, a tym samym i silnik a wtedy rozruch jest bezproblemowy.
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » poniedziałek, 25 czerwca 2012, 16:52

1/[quote]Jeśli naciśnie na przycisk rozrusznika przy pracującym silniku, to silnika nie wyłączy. W nowoczesnych konstrukcjach komputer zapobiegnie włączeniu rozrusznika, a w starszych, rozrusznik zostanie odrzucony przez koło zamachowe silnika.
odrzucony i co momentalnie spalony, uszkodzony?

2/zamiast gasić dławikiem po prostu odłączy prąd, bądź wyłączy zapłon zamiast najpierw zgasić przyciskiem a potem odłaczyć prąd

3/a ile taki autobus orientancyjnie pali na setke, przykładowo autosan h9, jelcz m11, mercedes turismo

pozdr
power
 
Posty: 30
Dołączył: piątek, 18 lipca 2008, 22:24

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez power » wtorek, 3 lipca 2012, 10:33

[quote]w autobusach zawsze spotkalem sie z tym ze najpierw trzeba prąd włączyć, później zapłon kluczykiem ze stacyjką, bądź takim wichajstrem a potem rozrusznik odpala sie przyciskiem start i gasi stop

[quote]nie widzialem autobusu z standardową stacyjką

Kolego umieściłeś ten temat w dziale polskie autobusy, więc domyślam się że swoją opinie opierasz na obserwacji pojazdów rodzimego producenta.
Ja ze swojej strony mogę podać kilka przykładów zagranicznych producentów, gdzie odpalanie i gaszenie nie odbywa się przez przyciski.
1. MAN 292H (turystyczny)- odpalanie i gaszenie silnika za pomocą stacyjki (najstarszy w zestawieniu),
2. MAN A03 Lion's Star-odpalanie i gaszenie silnika za pomocą stacyjki,
3. Setra 315 HD- odpalanie za pomocą stacyjki, gaszenie przyciskiem w podłodze, wciskanym nogą,
4. Mercedes 350 Tourismo (pierwszy model)- odpalanie przyciskiem, gaszenie stacyjką. Po lifcie prawdopodobnie usunięto ten przycisk i powrócono do stacyjki.
Podałem tutaj tylko te modele, w których siedziałem, nie wspominam o reszcie modeli tych czy innych producentów.
Jak widać stosowanie przycisków odpalania i gaszenia silnika nie jest regułą czy wymogiem producentów autobusów. Wszystko zależy od upodobania danego koncernu.
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez dab » środa, 4 lipca 2012, 17:38

[quote]ciekawi mnie czemu niema rączki ssania bo w benzynie jak niema komputera to jest tkz recznne ssanie

W silnikach benzynowych ssanie to wzbogacanie mieszanki w silniku gaźnikowym albo poprzez zasłanianie dopływu powietrza do gardzieli, albo poprzez dodatkową dyszę paliwa. W silnikach wysokoprężnych nie ma ssania, tylko dawka rozruchowa. pompa wtryskowa w starszych rozwiązaniach przestawiała sekcje tloczące na maksymalne podawanie paliwa do wtryskiwaczy. Z ręcznym sterowaniem tym spotkałem się tylko raz, we Fiacie Uno 1,3D, stare Mercedesy też miały coś takiego. Teraz wszystko odbywa się automatycznie, większość silników to common rail albo pompowtryskiwacze. Wszystkim steruje elektronika.
Diesel sound...
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » środa, 25 lipca 2012, 18:22

1/ a co sie stanie jesli nie zgasilmy przyciskiem stop a wyłączymy poprostu stacyjke bądź prąd to auto nie zgaśnie???

2/ czyli w dieslu jak jest zimny to nie ma wysokich obrotów? a potem nie spadają jak w benzynie?

3/ jak jest automatyczne ssanie w benzynie to elektronika chyba tylko podnosi obroty a nie zaslania wlot powietrza, przykladowo odpalamy auto wskakuje na 1500-2000 i spadają do 1000-1200 a jak ssanie sie wylaczy to mamy 750obrotów, wylaczymy wlaczymy to znów auto wskakuje na 1500-2000 i obroty spadają do 750.
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez dab » środa, 25 lipca 2012, 20:50

1. w starszych typach silnik będzie pracował, ale można w ten sposób uszkodzić alternator
2.jest pełny zakres obrotów.
3.elektronika wzbogaca mieszankę poprzez większą dawkę paliwa do wtryskiwaczy (dłuższe ich otwarcie).
Diesel sound...
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 895
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez mistral » czwartek, 26 lipca 2012, 14:52

[quote="tomasz4725"]1/ a co się stanie jeśli nie zgasiliśmy przyciskiem stop a wyłączymy po prostu stacyjkę bądź prąd to auto nie zgaśnie???


Silnik wysokoprężny nie potrzebuje prądu, żeby pracował. Dotyczy to starszych konstrukcji. Tak, więc czy prąd będzie włączony czy nie albo czy stacyjka przekręcona czy nie, to nie ma znaczenia. Silnik wysokoprężny wyłącza się odcinając dopływ paliwa.
W obecnych silnikach steruje elektronika, czyli prąd musi być.
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » piątek, 27 lipca 2012, 14:20

1/ a to nawet w taktorze z prlu w dieslu są wtryskiwacze? i diesel moze byc 2 suwem i miec 1 cylinder jak benzyna? tak ze bedzie zasilany ON+olejem?

2/ a dlaczego jak gasi sie silnik to w jednym kontrolka cisnienia oleju zapala sie odrazu a w innym po 15sekunach?
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 895
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez mistral » piątek, 27 lipca 2012, 14:49

[quote="tomasz4725"]
1/ a to nawet w traktorze z prl-u w dieslu są wtryskiwacze? i diesel może być 2 suwem i mieć 1 cylinder jak benzyna? tak ze będzie zasilany ON+olejem?
2/ a dlaczego jak gasi się silnik to w jednym kontrolka ciśnienia oleju zapala się od razu a w innym po 15sekunach?

Ad.1 Silnik wysokoprężny jest znany zanim powstał PRL. W roku 1893 Rudolf Diesel zakończył projekt silnika wysokoprężnego.
Najlepszy przykładem silnika 2-suwowego wysokoprężnego jest a właściwie był URSUS C-45. Olej silnikowy nie był mieszany z paliwem, tylko podawany do silnika z osobnego zbiornika.
Ad.2 Kontrolka zapala się, gdy ustaje na nią ciśnienie oleju. Gdy olej jest bardzo rzadki (np. rozgrzany) to prędko opada ciśnienie w całej magistrali olejowej. Gdy olej jest gęsty (np. zimny) wtedy dłużej pozostaje w magistrali olejowej i wywiera ciśnienie.
Tu jest forum i za dużo się nie dowiesz, bo nie ma miejsca tyle się rozpisywać. Kup sobie jakiś podręcznik o budowie silnika i ucz się.
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez dab » piątek, 27 lipca 2012, 19:28

Dobrym przykładem w miarę współczesnego dwusuwowego diesla jest lokomotywa ST44.
Diesel sound...
Następna strona
Odpowiedz