Pyt. techniczne dot. autokarów

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 895
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez mistral » piątek, 27 lipca 2012, 21:02

[quote="dab"]Dobrym przykładem w miarę współczesnego dwusuwowego diesla jest lokomotywa ST44.

Faktycznie, racja. ursus był silnikiem średnioprężnym. Ale podałem go tutaj jako przykład silnika dwusuwowego.
Cześć
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » sobota, 28 lipca 2012, 09:45

1/ja zawsze uwazalem diesla za lepszego od benzyny, ale tyle sie mówi o ekologii a diesle podobno tak zatruwają środowisko, ciekawi mnie czym, jesli diesel pojedzie nawet na oleju roślinnym, sadzą? ile tej sadzy jest? wiecej leci z CO z kominów domów, tak gonią te diesle ze takie są szkodliwe itp, itd.
czytalem ze najbardziej ekologiczny jest lpg, no to czemu nie ma doplat itp jesli paliwo lpg jest o wiele bardziej eko od benzyny, na zachodzie ludzie jezdzą na lpg nie ze względów oszczędnościowych a ekologicznych tkz ekolodzy,
czy naprawde diesel zatruwa tak bardzo środowisko?

2/czyli jak po wyłaczeniu silnika przez 10s nie pali sie kontrolka oleju to jest dobrze, znaczy ze silnik ma jeszcze kompresje? a jesli odrazu sie zapala po zgaszeniu to nie najlepiej?

3/ wszystkie autokary, ciezarówki to są turbodiesle? nawet taki h9 posiada turbosprezarke oraz intercoler?

4/ jakie są okresy miedzyprzeglądowe dla autobusów? podobne co do osobówek? chodzi mi o wymiane filtrów, oleju, rozdządu

dzieki
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1523
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez zbyrus » sobota, 28 lipca 2012, 13:42

Gdy silniki benzynowe były zasilane ETYLINĄ, to napewno diesle były znacznie mniej szkodliwe dla środowiska (etylina jest silnie trująca). Teraz etyliny się nie stosuje, więc silniki benzynowe nie są tak toksyczne jak niegdyś, więc obecnie może diesel bardziej zanieczyszczać powietrze niż obecne silniki benzynowe z katalizatorami. Niemniej jednak najnowsze silniki (diesla) mogą spełniać normę EEV, więc nie będą wcale bardziej szkodliwe dla otoczenia od benzynowych. Najbardziej szkodliwe dla otoczenia były zawsze dwusuwy, m. in. przez konieczność wlewania oleju do paliwa (bardzo trujące spaliny - m. in. gęsty biały dym), przy czym im większy dodatek tego oleju, tym gorzej (warto przypomnieć sobie Syreny i Trabanty - bardziej dymiły niż Wartburgi).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » sobota, 28 lipca 2012, 15:12

a nie euro 5???

no tak ale diesle tez mają katalizatory i FCS
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » niedziela, 12 sierpnia 2012, 15:30

ale jak niby by mial diesel chodzic bez prądu a co by dostarczalo paliwo z baku?
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez dab » niedziela, 12 sierpnia 2012, 15:56

Pompa mechaniczna, np.przeponowa napędzana od wałka rozrządu.
Diesel sound...
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » niedziela, 12 sierpnia 2012, 17:23

no tak ale nie musi byc pompa elektryczna w baku zeby wypompowywała paliwo z baku do silnika?
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez dab » niedziela, 12 sierpnia 2012, 19:09

Nie musi.
Diesel sound...
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 895
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez mistral » niedziela, 12 sierpnia 2012, 21:12

[quote="tomasz4725"]ale jak niby by miał diesel chodzić bez prądu a co by dostarczało paliwo z baku?

W dieslach paliwo dostarcza zasilająca pompa paliwowa zespolona z pompą wtryskową. To jest pompa mechaniczna a nie elektryczna.
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » poniedziałek, 13 sierpnia 2012, 10:08

aha ale dałbym sobie glowe uciąc ze zeby odstarczac paliwo to musi byc zanuzona w paliwie pompa jak to jest w benzynie i ona pompuje
mozna to porównać z wypompowaniem wody ze studni
a jesli pompy w baku niema to jak niby to paliwo idzie dalej? a jesli by sie bak opróżnił to wtedy co??
rozumiem ze w dieslach jest 1 pompa czy wiecej? i nawet w tych najnowszych niema pomp elektrycznych?
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 895
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez mistral » poniedziałek, 13 sierpnia 2012, 10:33

Po pierwsze, nie dawaj tak łatwo ucinać sobie głowy, bo masz tylko jedną.
Poza tym: pompa w studni pobiera wodę, wytwarza ciśnienie i woda jest pod ciśnieniem podawana dalej. W autobusach i ciężarówkach, w ogóle w dieslach, jest zasilająca pompa zasysająca, który wytwarza podciśnienie i paliwo jest zasysane ze zbiornika. Dopiero paliwo za pompą zasilającą pod ciśnieniem przechodzi do filtrów i dalej do pompy wtryskowej.
Podciśnienie ssania jest duże, że paliwo jest zasysane bez problemu. Nieraz gdy jest niski poziom paliwa w zbiorniku może się zdarzyć, że pompa nie zassie paliwa.
Opisałem tradycyjny układ paliwowy. Pompy elektryczne w dieslach też są, ale to jest kolejny wykład.
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » poniedziałek, 13 sierpnia 2012, 14:55

a to sie jakos specjalnie odpowietrza jak zassie powietrze? czy kreci sie az do odpalenia ?

to taki uklad jest lepszy niz pompa na prad która moze sie zepsuc jak w benzynach

jesli pompy elektryczne w dieslach są tez to w jakim celu? w tych najnowszych?

piszecie ze są diesle i diesle to taki diesel TDI 90km czy 105, 110km tz wg Was jest starodawny i bez elektroniki czy to juz ten z nowszych co elektronika wszystkim steruje?
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez dab » poniedziałek, 13 sierpnia 2012, 15:41

Klasycznego diesla się odpowietrza, idąc do baku do wtrysków, najpierw filtr, potem pompę wtryskową i wtryski. Są do tego specjalne śruby, które się popuszcza i pompuje paliwo aż poleci czyste bez baniek powietrza.
W nowszych dieslach są pompy elektryczne, zwłaszcza przy systemach zasilania Commonrail. W celu dostarczenia paliwa do pompy wysokiego ciśnienia. jest taka tendencja w motoryzacji żeby elementy mechaniczne zastępować elektrycznymi, np pompy, wentylatory. Maja niby byc bardziej niezawodne, jak jest w praktyce to widać, wszystko psuje się na potęgę, ale może o to chodziło, żeby wymieniać dużo części, bo na nowych samochodach praktycznie się nie zarabia. Zarabia się na częściach.
Silnik TDI miał różne systemy zasilania, ewoluował od klasycznej pompy rotacyjnej bez elektroniki, aż do pompowtryskiwaczy. Ale nadal nazywa się TDI.
Diesel sound...
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » poniedziałek, 13 sierpnia 2012, 18:13

czyli taki silnik 90km TDI z golfa 3 powiedzmy na pompo wtryskach to niby jest taki nowoczesny i ma wszystko elektroniczne?
te starsze diesle mialy tkz ssanie reczne?

Wg mnie to lepsza pompa idąca np od rozrządu niz jakas elektryczna np w baku, dziwi mnie czemu sie tak nie stosuje w benzynach tz zamiast pompy w baku zrobic pompe przy ukladzie wtryskowym która będzie napedzana z rozrządu
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez dab » poniedziałek, 13 sierpnia 2012, 19:17

Na pompowtryskiwaczach to już jest silnik nowoczesny, i one były w nowszych Golfach niż III. On nie ma wszystkiego elektronicznego, tylko sterowanie czasem otwarcia wtryskiwacza w zależności od wielu czynników. Chodzi o spalanie i ekologię.
W silniku benzynowym jest inna zasada działania. Pompa w baku musi wytworzyć pewne nadciśnienie w układzie wtryskowym, nawet przed rozruchem silnika. Elektronika steruje czasem otwarcia wtryskiwaczy, a ciśnienie w listwie wtryskowej jest stałe. Commonrail działa na podobnej zasadzie, tylko ciśnienie jest dużo wyższe, a do jego wytworzenia służy pompa wysokiego ciśnienia.
Diesel sound...
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz