Pyt. techniczne dot. autokarów

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

mistral
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 896
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez mistral » piątek, 17 sierpnia 2012, 20:13

[quote="tomasz4725"]3/czyli nie ma klasycznego paska ani łańcucha i taki rozrząd jest bezobsługowy?


Nie jest bezobsługowy, bo w wyniku tarcia się zużywa: zęby kół się wycierają, ułożyskowanie ich się wypracowuje, powstają luzy. Trzeba wymieniać
tomasz4725
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » sobota, 18 sierpnia 2012, 18:09

[quote="mistral"][quote="tomasz4725"]3/czyli nie ma klasycznego paska ani łańcucha i taki rozrząd jest bezobsługowy?


Nie jest bezobsługowy, bo w wyniku tarcia się zużywa: zęby kół się wycierają, ułożyskowanie ich się wypracowuje, powstają luzy. Trzeba wymieniać

ale co ile? pewnie nie co 60tys lub 5 lat? a pasek tyle wytrzyma jest z tym klopot
oleje w ciezkich pojazdach tez mają dłuższe okresy wymian? nie co 15k czy rok? tylko dluzej?
michal1142
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez michal1142 » niedziela, 19 sierpnia 2012, 00:21

Rozrząd zębaty jest najtrwalszy ze wszystkich. Nie spotkałem się z awarią. Słyszałem o awarii takiego rozrządu w H10 10 w Kołobrzeskim PKS.

Interwał wymiany oleju wynosi pow 40 tyś km. Pisałem już o tym!!!
busiarzom stop!!!
tomasz4725
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » środa, 22 sierpnia 2012, 17:58

Wyjaśni mi ktos dlaczego w niektórych autobusach montuje sie 2 zbiorniki a ten drugi na opał? to opał można stosować? np do webasto i to legalnie? a do jazdy nie? Widzialem nawet w miejskiej komunikacji na stacji benzynowej tz wewnątrz firmy dystrybutory z opałem po 2,00 i olejem napedowym po 4,00

Co do jazdy to dlaczego instruktorzy nauki jazdy nakazują jezdzic na tak niskich obrotach tz duzo nizej zielonego pola? nie jest tak ze najmniej pali auto na zielonym polu? a kazą zmieniac bieg na wyższy tam gdzie sie zielone pole zaczyna lub nawet wcześniej, a nie powinno sie krecic do konca zielonego pola tak zeby po zmianie biegu obroty byly nadal na zielonym polu?
Słyszałem ze obroty zbyt niskie są bardziej szkodliwe niz wysokie, przeciez obroty rzędu 1000-1500 albo i nizej to jazdy nie są za male?
mistral
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 896
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez mistral » środa, 22 sierpnia 2012, 18:46

[quote="tomasz4725"]Wyjaśni mi ktoś dlaczego w niektórych autobusach montuje się 2 zbiorniki a ten drugi na opał? to opał można stosować? np do webasto i to legalnie? a do jazdy nie? Widziałem nawet w miejskiej komunikacji na stacji benzynowej tz wewnątrz firmy dystrybutory z opałem po 2,00 i olejem napędowym po 4,00.

Olej opałowy można stosować legalnie do urządzeń grzewczych, również w autobusach. Musi być oddzielny zbiornik. Olej opałowy nie może być stosowany do napędu silników.
Jeśli ktoś ma zbiornik z demontażu to inna sprawa, a jak musi kupić, to kosztuje kilkaset zł. I dalej tak samo jak z gazem do napędu silników. Jak ktoś mało jeździ, to inwestycja może mu się nie zwrócić.
Stosowanie oleju opałowego do webasta może sprawić kłopot bowiem w bardzo niskich temperaturach może on nie zapalić się. Trzeba wtedy dodać 25% nafty świetlnej. Ale wtedy czy to się opłaca?
Tak jak wszystko trzeba przekalkulować.
tomasz4725
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » czwartek, 23 sierpnia 2012, 13:20

ok, ale jak benzyna i ON kosztują po 5,60 to opal kosztuje chyba znacznie mniej? wiem ze nie wolno jezdzic na opale ale czy to tylko twestia legalności? czy tez ze moze np szkodzic silnikowi? Widzialem w tv jak jezdzili na oleju roślinnym jakims starym mercedesem no i to byl zużyty olej roślinny no i niby wolno tak jezdzic a na kupionym opale juz nie? W osobówkach to tam nikt nie zagląda do baku...

Co do jazdy to dlaczego instruktorzy nauki jazdy nakazują jezdzic na tak niskich obrotach tz duzo nizej zielonego pola? nie jest tak ze najmniej pali auto na zielonym polu? a kazą zmieniac bieg na wyższy tam gdzie sie zielone pole zaczyna lub nawet wcześniej, a nie powinno sie krecic do konca zielonego pola tak zeby po zmianie biegu obroty byly nadal na zielonym polu?
Słyszałem ze obroty zbyt niskie są bardziej szkodliwe niz wysokie, przeciez obroty rzędu 1000-1500 albo i nizej to jazdy nie są za male?
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez dab » czwartek, 23 sierpnia 2012, 16:00

Olej opalowy jest szkodliwy dla silnika, ponieważ nie smaruje tak dobrze jak ON. Przy dłuższym stosowaniu można zatrzeć tłoczki w pompie wtryskowej, czy wtryskiwacze. Silnik zaczyna mocno potem dymić, ponieważ wtryskiwacze "leją" tzn. nie rozpylają dobrze, albo nie można go uruchomić ciepłego, gdyż porysowane sekcje pompy nie mogą wytworzyć odpowiedniego ciśnienia do otwarcia wtryskiwaczy. Oczywiście stare silniki są odporniejsze na stosowanie opału. Niektórzy dolewali do opału mixol żeby nie zabić układu wtryskowego.
Generalnie powinno się jeździć na zielonym polu, oczywiście przy zmianie biegów z góry można wcześniej zmienić bieg na wyższy, przy jeździe pod górę, trzeba dojść do wyższych obrotów, nawet przekraczając zielone pole. Obroty zbyt niskie pod obciążeniem faktycznie niszczą silnik, zwłaszcza panewki i sworznie tłokowe.
Diesel sound...
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez zbyrus » czwartek, 23 sierpnia 2012, 16:55

Istotnie jazda na zbyt niskich obrotach powoduje zużycie silnika (zarówno dieslowskiego, jak i z zapłonem iskrowym), zwłaszcza gdy jazda odbywa się pod dużym obciążeniem (pełny pojazd, wzniesienie).
Pomijając sprawę legalności/nielegalności, to bezpiecznie dla silnika można by użyć oleju opałowego jedynie do jakiegoś starego ciągnika Ursus (te stare diesle - zwłaszcza stosowane w traktorach - tolerują złe paliwo), ale w innych pojazdach (także w nowszych ciągnikach) spowoduje on szybsze zużycie silnika i - oczywiście - zwiększone dymienie.
A propos, to podobno Jelcz -043 (czy 706RTO MEX) miał także osobny zbiornik na paliwo do agregatu grzewczego, przy czym podobno miała to być nafta.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
tomasz4725
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » piątek, 24 sierpnia 2012, 13:12

Moze debilne pytanie, ale jesli ON jest tak tłusty to po co w silniku stosuje sie tez olej silnikowy? Przykładowo 2 suwów leje sie mieszanke mixola z benzyną bo mixol smaruje a benzyna przeciez sucha jest, a jesli bylby 2 suwowy silnik diesla to zawsze jest smarowany olejem z miski olejowej lub mieszanej z paliwem? Takie dolewanie mixola nie szkodzi niczemu? Przeciez mixola to do rometa sie leje a nie do auta...

To na nauce jazdy chodzi o to zeby jak najmniej spalic i dlatego każą jezdzic ponizej zielonego pola? Niskie obroty to wg Ciebie jakie dla ciezarówki, osobówki? jak silnik nie drga, nie trzęsie to wg Ciebie obroty rzędu 1500 i ponizej przykladowo dla osobówki 1,6 benzyny wolnossącej sa ok?
Przeciez ciezarówki, autokary tez nie trzęsą przykladowo przy obrotach 1000-1200 ale jest to sporo nizej zielonego pola.
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez dab » piątek, 24 sierpnia 2012, 14:57

Chodzi o smarowanie układu wtryskowego a nie silnika.
Diesel sound...
tomasz4725
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » piątek, 24 sierpnia 2012, 17:42

[quote="dab"]Chodzi o smarowanie układu wtryskowego a nie silnika.

ok

To na nauce jazdy chodzi o to zeby jak najmniej spalic i dlatego każą jezdzic ponizej zielonego pola? Niskie obroty to wg Ciebie jakie dla ciezarówki, osobówki? jak silnik nie drga, nie trzęsie to wg Ciebie obroty rzędu 1500 i ponizej przykladowo dla osobówki 1,6 benzyny wolnossącej sa ok?
Przeciez ciezarówki, autokary tez nie trzęsą przykladowo przy obrotach 1000-1200 ale jest to sporo nizej zielonego pola.

A z całkiem innej beczki, na co sa te drewniane kładki pod nogami kierowcy? Cżesto je sie widuje w autobusach
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez dab » piątek, 24 sierpnia 2012, 18:39

Taka niby stara szkoła jazdy żeby jeździć przy jak najmniejszych obrotach. Niby można ale co to za jazda, jak za każdym razem chcąc przyspieszyć trzeba redukować. Współczesne kursy ekonomicznej jazdy odradzają tego typu praktyk, silnik ma chodzić w dolnym zakresie zielonego pola. Może w H9 to jest dobra technika, przy przestarzałym silniku, ale w nowszych nie bardzo.
Kładki to spełniają chyba role wycieraczki, błoto z butów spada niżej.
Diesel sound...
tomasz4725
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez tomasz4725 » piątek, 24 sierpnia 2012, 18:59

wg eko jazdy to kazą przy 50 wrzucac 5 w osobówce i jechac przy 1000-1400 obrotów benzyną!!!!!!!???!!?! Wg mnie nie nie warto jezdzic ponizej 2000 (1800) benzyną a 5 od 70 wzwyż

Co do drzwi to jak je sie otworzy to nie obawy ze poleca jak np skreci sie kierownicą w prawo???

Jak pisaliście ze diesle pojedzie i na opale to czy na kazdym oleju nawet takim do kuchni, lub zużytym pojedzie dieslel? Prywatnie to nigdy nie tankowalem oleju napedowego i nie wiem jaką on ma konstytencje, jest taki jak silnikowy, czy (kujawski) tłusty i złoty?
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1044
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez kpc21 » piątek, 24 sierpnia 2012, 21:00

H9 nie da się jechać z otwartymi drzwiami, "automatycznie" zamykają się po ruszeniu.
michal1142
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: Pyt. techniczne dot. autokarów

Postprzez michal1142 » piątek, 24 sierpnia 2012, 21:52

[quote="tomasz4725"]wg eko jazdy to kazą przy 50 wrzucac 5 w osobówce i jechac przy 1000-1400 obrotów benzyną!!!!!!!???!!?! Wg mnie nie nie warto jezdzic ponizej 2000 (1800) benzyną a 5 od 70 wzwyż

Co do drzwi to jak je sie otworzy to nie obawy ze poleca jak np skreci sie kierownicą w prawo???

Jak pisaliście ze diesle pojedzie i na opale to czy na kazdym oleju nawet takim do kuchni, lub zużytym pojedzie dieslel? Prywatnie to nigdy nie tankowalem oleju napedowego i nie wiem jaką on ma konstytencje, jest taki jak silnikowy, czy (kujawski) tłusty i złoty?


Nie obraź się ale jak czytam te posty i zawarte w nich problemy to odnoszę wrażenie, że zawód kierowcy nie jest Ci pisany
busiarzom stop!!!
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz