autobusy na gaz

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: autobusy na gaz

Postprzez tomasz4725 » poniedziałek, 13 sierpnia 2012, 14:49

mistral co masz na mysli pisząc ze jestem na początku kariery kierowcy
w tamtym poście napisales ze z pasażerami to sie zap.....a
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: autobusy na gaz

Postprzez dab » poniedziałek, 13 sierpnia 2012, 15:44

Jedynki się prawie nie używa w tym autobusie. Z jedynki powinno się ruszać Jelczem 120M z czterobiegową skrzynią i Ikarusem Zemunem. Innych przypadków nie znam.
Diesel sound...
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: autobusy na gaz

Postprzez tomasz4725 » poniedziałek, 13 sierpnia 2012, 18:21

przykladowo na egzaminie jak nie bedziesz ruszac z 1 to oblejesz
tka jest przykladowo jedziesz starem 8b to musisz zawsze od 1 isc do 8 po przebitce
dlaczego w autobusach nie stosuje sie skrzyn powyzej 5 biegów? tak jak w ciezarówkach np 8 biegowe z przebitką?

mistral co masz na mysli pisząc ze jestem na początku kariery kierowcy
w tamtym poście napisales ze z pasażerami to sie zap.....a
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: autobusy na gaz

Postprzez dab » poniedziałek, 13 sierpnia 2012, 19:11

Ja na egzaminie Autosanem ruszałem z dwójki i jakoś nikt nie miał pretensji o to. Na C+E zdawałem Manem 8+8 i połówki i ruszałem też z dwójki oczywiście na dolnej skrzyni i tez było dobrze. W autobusach są skrzynie najczęściej sześciobiegowe ale też i ośmio. Nie potrzeba tak wielu biegów co w ciężarówce, bo autobus nie ma takiej ładowności i nie musi ciągnąć przyczepy czy naczepy.
Diesel sound...
michal1142
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: autobusy na gaz

Postprzez michal1142 » wtorek, 14 sierpnia 2012, 09:11

[quote="tomasz4725"]
mistral co masz na mysli pisząc ze jestem na początku kariery kierowcy


Z treści pytań można wywnioskować czy pytający dysponuje jakąś wiedzą czy nie. Zarówno wiedza teoretyczną, jak i praktyczną.
busiarzom stop!!!
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: autobusy na gaz

Postprzez tomasz4725 » wtorek, 14 sierpnia 2012, 10:05

dab 8+8 i połówki to co to za skrzynia?
co to są tkz połówki?
ja jezdzilem starem co mial R, 1, 2, 3, 4 a po tem dawalo sie na góną skrzynie i byla 5 6 7 i 8 wiec 8 biegów i R i sie zmienialo po kolei od 2 do 8, (na egz od 1)
8+8 rozumiem ze bylo 16 biegów? co to są tkz połówki?

Na egz jeden kursant oblał przez to ze jak pokazywal światła przeciwmgielne to nie zamknął drzwi i egz powiedzial ze mogly by sie urwac przez porywisty wiatr i nie zdał, inny nie zdał przez to ze podobno szarpał jadąc łukiem do przodu, a inny przez to ze nie wymienił w obowiązkowym wyposażeniu autokaru dzwoneczków i zasłon tkz firanek.
michal1142
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: autobusy na gaz

Postprzez michal1142 » wtorek, 14 sierpnia 2012, 12:19

"Połówki" to multiplikator, który zwiększa liczbę biegów. Jest to taki reduktor, który umożliwia np wjazd na wzniesienie , bez konieczności zmiany biegu. Wsiskamy połówkę i dopiero po zatwierdzeniu sprzęgłem mamy redukcję lub podwyższenie biegu.
Stąd skrzynia 2 H to 8 a w połączeniu z multiplikatorem mamy 16 biegów
Skrzynia VI biegowa w połączeniu z multiplikatorem 12 biegów
busiarzom stop!!!
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 900
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: autobusy na gaz

Postprzez mistral » wtorek, 14 sierpnia 2012, 14:29

[quote="tomasz4725"]
Na egz jeden kursant oblał przez to ze jak pokazywal światła przeciwmgielne to nie zamknął drzwi i egz powiedzial ze mogly by sie urwac przez porywisty wiatr i nie zdał, inny nie zdał przez to ze podobno szarpał jadąc łukiem do przodu, a inny przez to ze nie wymienił w obowiązkowym wyposażeniu autokaru dzwoneczków i zasłon tkz firanek.

To są właśnie idiotyzmy egzaminów. Nie ważne, że umie dobrze jeździć, ważne, że nie pomyślał w wichurze, której akurat nie było. Jakby był silny wiatr, to by na pewno przytrzymał drzwi, bo ma rozum. Na filmie chyba "MIŚ" było coś takiego, że milicjant powtarzał wyuczoną regułkę każdemu kto zrobił przewinienie: "A co by było jakby tu było przedszkole i wasze dziecko ... ". Aż trafił na biskupa.
Mój syna u mnie na placu manewrował autobusami, a na egzaminie na kat.B nie zdał, bo nierówno wjechał do garażu i by nie otworzył drzwi.
Idiotyzm.
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: autobusy na gaz

Postprzez tomasz4725 » wtorek, 14 sierpnia 2012, 18:21

michal1142 rozwiń to troszeczke bo mnie to interesuje, ja jezdzilem starem 8b to tez niby tam byly połówki? jak pisalem przełączało sie tak fajnie biegi na nizszą i wyższą skrzynie na niskiej mialem r 1 2 3 4 a na wyższej 5 6 7 8 i mi sie to podobało, zresztą sam musialem do tego dojść na kursie mialem tez stara ale 6 biegowego i biegi byly jak w osobówce, a autem z połówkami tak jak Ty piszesz to ja nie jezdzilem jeszcze, czyli co 12 czy 16 biegów idzie sie po kolei? tz od 2 idzie sie do 16 biegów? tez jest górna i dolna skrzynia? jak sie te połówki włacza? wszystko jest sterowane eletronicznie?
w autokarze sa 6b skrzynie zwykle albo 8 jak 8 to mus wtedy byc dolna i górna skrzynia tak?

mistral nie czarujmy sie chodzi o kase!!!!! ja tez nie zdalem raz bo niby lusterko z lewej wystawalo o 1cm przy parkowaniu równoległym musi sie tez lewe lusterko schować, zresztą bardzo mnie tez zdziwilo ze jak zdawalem na kat d i wlasnie mnie oblali za to ze nie umialem włączyć świateł przeciwmgielnych tylnich
bo mi "prawkopodobnie" egzaminator specjalnie właczył długie a kontrolka od długich byla spalona zresztą nawet jakby świecila to jest schowana za kierownicą i ja właczałem mijania i przeciwmgielne a one nie chciały zaskoczyć, a wystarczylo tą drzwigienką przełączyc z drogowych na mijania i juz świecily, albo poprostu włączyć postojowe, ale tak jest zrobione we wszystkich h9? bo ja spr w osobówkach to w kazdej moglem włączyć światłą drogowe z przeciwmgielnymi
a w h9 przeciwmgielne tylne palą sie tylko na postojowych lub mijania, na drogowych same gasną i przez to oblałęm
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1216
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: autobusy na gaz

Postprzez kpc21 » wtorek, 14 sierpnia 2012, 22:16

Idiotyzmem jest konieczność uczenia kursantów pod konkretny samochód. Takie rzeczy jak światła czy miski olejowe powinny być na egzaminie teoretycznym, bo z tym w każdym samochodzie jest inaczej. Od tego jest instrukcja obsługi samochodu, a nie kurs i egzamin.
michal1142
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: autobusy na gaz

Postprzez michal1142 » wtorek, 14 sierpnia 2012, 22:33

[quote="tomasz4725"]michal1142 rozwiń to troszeczke bo mnie to interesuje, ja jezdzilem starem 8b to tez niby tam byly połówki? jak pisalem przełączało sie tak fajnie biegi na nizszą i wyższą skrzynie na niskiej mialem r 1 2 3 4 a na wyższej 5 6 7 8 i mi sie to podobało, zresztą sam musialem do tego dojść na kursie mialem tez stara ale 6 biegowego i biegi byly jak w osobówce, a autem z połówkami tak jak Ty piszesz to ja nie jezdzilem jeszcze, czyli co 12 czy 16 biegów idzie sie po kolei? tz od 2 idzie sie do 16 biegów? tez jest górna i dolna skrzynia? jak sie te połówki włacza? wszystko jest sterowane eletronicznie?
w autokarze sa 6b skrzynie zwykle albo 8 jak 8 to mus wtedy byc dolna i górna skrzynia tak?


Po kolei:
W samochodzie opisywanym przez Ciebie była skrzynia 2 x H czyli 8 biegów. Czyli zwykła "ósemka z przebitką". Podobnie ma większość dużych autobusów. Skrzynie 8 biegowe występują wyłącznie w wariancie 2xH. Skrzynie 6 biegowe - normalnie. Spotkałem się ze skrzynia 7 biegową i też była w opcji bez "przebitki.

Co do techniki jazdy na skrzyniach 8 biegowych jest to zależne od obciążenia samochodu i ukształtowania terenu. Zazwyczaj ruszam z II potem IV, następnie przebitka i już raczej po kolei, czyli VI VII i VIII. Chyba że jest na pusto i z małej górki to ruszam z III potem przebitka, V , VII i VIII. Oczywiście zależy to wyłącznie od wyczucia auta i terenu.

Podobnie w autach z "połówkami". Np w skrzyni 12 biegowej zmieniam biegi po kolei czyli II, III, IV i V na końcu VI. Połówki stosuje w sytuacji gdy widzę , że bieg jest ciut za duży to nie musze redukować np z V na IV tylko wybieram połówkę i akceptuję sprzęgłem.

W 16 biegowej postępuje analogicznie jak w 8 biegowej. Połówki używam wyłącznie po to by dostosować odpowiednie przełożenie do prędkości.
busiarzom stop!!!
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: autobusy na gaz

Postprzez tomasz4725 » środa, 15 sierpnia 2012, 10:38

1/jak bze przebitki to jak sie 7 wrzucało/??

2/ to ja myslalem ze nie mozna pomijać biegów, zresztą takie pomijanie wymusza krecenie prawie pod czerwone pole, wiec bardziej ekologicznie jest chyba ruszanie z 2 i po tem po kolei do 8

3/ A czym tą połówke sie włącza? a potem wyłącza? jest to sterowane elektronicznie???

4/ Czyli nie trzeba od 1 gnać po kolei do 12 czy 16 nawet jak będzie zestaw obciążony do 40ton? spotkałem sie z opniami ze ciezarówką sie zmienia biegi po kolei od 1 do 16 np jak jest obciążona, jak jechałęm na egz na pusto to zmienialem od 1 do 8 i jakos wątpie zeby dało sie pominąc bo za mocno to to auto nie było, może i dało by sie ale trzeba by wysoko kręcic np na 2 zeby 4 wrzucic itd

5/ a czemu tak na kursach gonią zeby nie krecic za wysoko, auto najmniej pali chyba przy zielonym polu tak? pamietam ze na kursach prawka kazali krecic tam gdzie sie zaczyna zielone pole, nawet na zielonym polu wskazóka obr nie byla tylko ponizej, a auto nie pali najmniej właśnie przy obrotach pomalowanych na zielono?
pamietam ze sie kreciło do 1200-1600 max, czy takie niskie obroty dla diesla nie są szkodliwe? przeciez turbo jest pewnie we wszystkich dieslach (ciezarówkach, autokarach) nawet w takim h9 jest turbosprezarka? no to chyba takie niskie obroty troszke wyzsze od jałowych myśle ze są bardzo szkodliwe, a jak Ty myślisz?
michal1142
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: autobusy na gaz

Postprzez michal1142 » środa, 15 sierpnia 2012, 11:15

Pomijasz biegi zawsze wtedy, gdy jest to możliwe nigdy nie robisz tego na siłę. Nie kręcisz silnika na czerwone pole! Wszystko zależy od obciążenia auta, mocy silnika i ukształtowania terenu.
Układ biegów skrzyni 7 biegowej przypomina tę 6 - cio biegową. Bynajmniej ja nie spotkałem się z przebitką.
Swoją drogą nie spotkałem się z sytuacją aby na skrzyni "wchodzić" na górkę i zmieniać biegi po kolei - w przypadku skrzyni 16 -tki. Ruszasz z II (połówka w "dół") potem III lub IV; przebitka, następnie po kolei od V do VIII i na końcu możesz dać połówkę w górę. Połówek nie zmieniasz po każdej zmianie biegu!
Tak jak Ci pisali nie musisz sugerować się tym co mówi egzaminator czy instruktor. Najczęściej są to teoretycy i raczej nie uchodzą za autorytet w gronie transportowców.
busiarzom stop!!!
Adam3k
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1185
Dołączył: sobota, 20 grudnia 2003, 19:01
Lokalizacja: Wrocław
Avatar użytkownika

Re: autobusy na gaz

Postprzez Adam3k » czwartek, 16 sierpnia 2012, 15:38

[quote="michal1142"]
Układ biegów skrzyni 7 biegowej przypomina tę 6 - cio biegową. Bynajmniej ja nie spotkałem się z przebitką.

W Neoplanach wystepuje skrzynia siedmiobiegowa z przebitka, tj. wsteczny, 1, 2, 3 na dolnej skrzyni i 4, 5, 6, 7 na gornej skrzyni.
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: autobusy na gaz

Postprzez tomasz4725 » czwartek, 16 sierpnia 2012, 17:15

czemu tak na kursach gonią zeby nie krecic za wysoko, auto najmniej pali chyba przy zielonym polu tak? pamietam ze na kursach prawka kazali krecic tam gdzie sie zaczyna zielone pole, nawet na zielonym polu wskazóka obr nie byla tylko ponizej, a auto nie pali najmniej właśnie przy obrotach pomalowanych na zielono?
pamietam ze sie kreciło do 1200-1600 max, czy takie niskie obroty dla diesla nie są szkodliwe? przeciez turbo jest pewnie we wszystkich dieslach (ciezarówkach, autokarach) nawet w takim h9 jest turbosprezarka? no to chyba takie niskie obroty troszke wyzsze od jałowych myśle ze są bardzo szkodliwe, a jak Ty myślisz?
Ostatnio edytowano niedziela, 19 sierpnia 2012, 13:04 przez tomasz4725, łącznie edytowano 1 raz
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz